جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

راهبرد چین در قبال همه‌گیری ویروس کرونا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ارسال کمک‌های پزشکی بلاعوض و نیز عرضه تجهیزات موردنیاز کشورها اروپایی توسط چین همچنان با استقبال بسیاری از پایتخت‌های اروپایی مواجه می‌شود.

جاکوب جاکوبسکی و میکال بوگوس در مطلبی که مرکز مطالعات شرق مستقر در ورشو آن را منتشر ساخت، نوشتند: شیوع ویروس کرونا که سازمان بهداشت جهانی آغاز همه‌گیری آن را در 11 مارس 2020، اعلام کرد با توقف قابل‌توجه شیوع ویروس یادشده در چین مصادف شد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در حال حاضر تعداد بسیار اندکی از موارد جدید ابتلا در این کشور به ثبت می‌رسد و ابتلای جدید بیشتر مربوط به افرادی است که از خارج وارد چین می‌شوند.

برخی محدودیت‌ها، ازجمله تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، منع سفرهای داخلی و نیز برخی پروتکل‌ها همچون تب‌سنجی در چین اجرا می‌شود. برخی استان‌های چین مقررات بیشتری از دیگر استان‌ها وضع کرده‌اند. در مقایسه با ماه فوریه، فعالیت اقتصادی و زندگی اجتماعی به شکل محدود به حالت عادی بازگشته است. البته کنترل بر ترددهای بین‌المللی افزایش یافته است. الزامات قرنطینه 14 روزه برای افرادی که وارد چین می‌شوند با دقت انجام می‌شود. در 28 مارس، دولت چین تقریباً روادید برای تمامی خارجی‌ها را که قبلاً صادر شده بود، لغو کرد و محدودیت‌هایی برای پروازهای بین‌الملل وضع نمود.

مبارزه با ویروس کرونا در چین که از اواخر ژانویه 2020 آغاز شد با چندین هفته توقف کامل فعالیت اقتصادی در این کشور همراه بوده و این توقف کامل شامل استان هوبی و بسیاری از مناطق این کشور است.

بر اساس آمارهای رسمی، در ژانویه و فوریه 2020، تولیدات صنعتی در چین 5/13 درصد، خرده‌فروشی 5/20 درصد و سرمایه‌گذاری 5/24 درصد کاهش داشت. این آمارها، بیشترین کاهش از زمان آغاز ثبت رسمی داده‌ها به شمار می‌رود. از اواسط مارس، دولت چین فعالانه به دنبال بازگشایی مجدد کارخانه‌های صنعتی و خدمات با حفظ برخی محدودیت‌ها و رعایت موارد بهداشتی بوده است. بسیاری از شرکت‌ها بدون ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند. بر اساس برآوردهای بلومبرگ، فعالیت اقتصادی و صنعتی از اواسط مارس در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته حدود 82 درصد بوده و برای بخش خدمات حدود 60 درصد اعلام شد.

در چند ماه گذشته فعالیت‌های نظامی در دریای جنوب چین استمرار داشته و در 10 فوریه، نیروهای مسلح چین فعالیت جنگنده‌ها در مناطق پیرامونی تایوان را از سر گرفتند که به‌واسطه برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در تایوان در ژانویه متوقف شده بود. در 23 مارس، سلسله کشمکش‌هایی بین قایق‌های ماهیگیری چین که تحت حفاظت گارد ساحلی این کشور قرار دارند و قایق‌های گشت زنی تایوان گزارش شد. در 26 مارس، تایوان اعلام کرد قصد برگزاری مانور نظامی دارد.

در هفته‌های اخیر چین ایستگاه‌های جدید تحقیقاتی در جزایر مصنوعی در دریای جنوب چین تأسیس کرده است و در 10 مارس، نیروهای دریایی و هوایی این کشور مانور مشترک برگزار کردند و در 21 مارس مانور ضد زیردریایی برگزار شد.

بعلاوه، علیرغم وجود شرایط جدی در داخل آمریکا، نیروی دریایی این کشور نیز هم‌زمان با مانور نظامی تایوان، آزمایش موشکی در دریای جنوب چین انجام داد.

از زمان همه‌گیری ویروس کرونا در چین، مناسبات آمریکا – چین دچار تنش شده است و این تنش‌ها شامل خروج برخی از دیپلمات‌های آمریکایی از پکن، محدودیت ورود از چین به آمریکا و اخراج متقابل خبرنگاران است. از اواسط مارس، رسانه‌ها و دیپلمات‌های چینی عملیات خبری گسترده‌ای علیه نقش منفی آمریکا در مقابله جهانی با همه‌گیری و نیز اقدامات واشنگتن در داخل انجام داده‌اند.

برخی دیپلمات‌ها گزارش‌های خبری در خصوص منشأ شیوع ویروس کرونا منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه منشأ ویروس یادشده آمریکا است و توسط تیم ورزشی ارتش آمریکا به ووهان منتقل گردید.

از مارس 2020، پکن فعالیت دیپلماتیک خود را در قبال اتحادیه اروپا گسترش داده و عرضه تجهیزات پزشکی به کشورهای عضو اتحادیه را تقویت کرده است. ارسال محموله‌ها اساساً ماهیت تجاری داشته و دولت‌های چک، اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی به‌طور مستمر بسته‌های بزرگ تجهیزات پزشکی (ماسک‌های فیلتردار، تجهیزات حفاظتی برای کادر درمان و دستگاه تنفس مصنوعی) از چین سفارش می‌دهند. بعلاوه، چین هم‌زمان از طریق صلیب سرخ جهانی کمک‌های پزشکی برای کشورهای اروپایی ارسال کرده است. این کمک‌ها تأثیر مثبتی در تقویت چهره چین به‌عنوان رهبر جهانی در مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا دارد. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به کمک‌های پزشکی چین به اروپا، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا همراه با پکن آماده مبارزه با ویروس کرونا شوند.

در اواسط مارس 2020، دولت چین موفق شد روند افزایش تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا در خاک خود را متوقف سازد. این موفقیت ناشی از محدودیت‌های شدید و فعالیت‌های هزینه‌بر در فوریه است. در حال حاضر چین وارد مرحله دوم مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا با هدف کاهش خطر موج جدید آلودگی شده است. این اقدامات شامل اِعمال برخی محدودیت‌ها در داخل و کاهش تعداد افراد ورودی به این کشور از بقیه جهان است. به‌طورکلی به نظر می‌رسد اوضاع داخل چین از حیث ابتلای جدید تحت کنترل است. تغییر در مرحله بعدی همه‌گیری ویروس کرونا به نفع چین رقم خورده است. این امر ناشی از وضعیت داخلی باثبات در این کشور است، درحالی‌که کشورهای پیشرفته غربی به‌شدت بی‌ثبات شده‌اند.

ثبات سیاسی چین در جریان شیوع ویروس کرونا ناشی از تغییراتی است که توسط شی جین پینگ دبیرکل حزب کمونیست و رئیس جمهور چین صورت گرفته است. اقدامات ضدفساد شی جین پینگ و برقراری نظم و تقویت موقعیت پیشتاز حزب کمونیست به رهبری وی، تأثیر مثبتی بر تقویت مشروعیت حزب یادشده در داخل داشته است. در جریان بحران همه‌گیری ویروس کرونا، اقدامات شی جین پینگ به حزب کمونیست اجازه داده است تا همبستگی را حفظ کرده و برنامه‌های مؤثری برای مقابله با بحران بهداشت عمومی اجرا کند.

تغییر در مرحله بعدی همه‌گیری ویروس کرونا موجب برتری چین بر آمریکا شده و این امر پکن را به اتخاذ سیاست تهاجمی‌تر علیه واشنگتن رهنمون ساخته است. چین این قبیل سیاست را با هدف تضعیف موقعیت جهانی آمریکا و نیز تثبیت الگوی موفق خودش انجام می‌دهد.

بعد از موفقیت اولیه چین و استقبال از الگوی موفق این کشور، فعالیت‌های دیپلماتیک پکن در قبال اتحادیه اروپا نتایج متفاوتی به همراه داشته است. نیروهای بدبین به اتحادیه اروپا از کمک‌های بلاعوض چین برای حمله به بروکسل استفاده کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *