جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن فاش کرد که درگیری در نوار غزه چگونه می تواند پایان یابد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک مراسم جمع آوری کمک های مالی برای کمپین انتخاباتی مجدد خود در نیویورک گفت که چندین کشور خلیج فارس آماده به رسمیت شناختن اسرائیل در توافق آینده برای حل مناقشه در نوار غزه هستند.

کنعانی: حمله به سوریه گواهی روشن بر حمایت رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه تجاوز رژیم صهیونیستی را به استان حلب سوریه به شدت محکوم کرد و این اقدام را تلاشی زبونانه و ناامیدانه برای تداوم و گسترش بحران در منطقه با هدف ترمیم چهره شکست خورده این رژیم در مقابل ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت دانست.

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading

رسانه ها؛ افزایش انتقادهای بین المللی از ترامپ و…

۱۳۹۹/۰۱/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  انتقاد ماکرون از وارد کردن سازمان بهداشت جهانی به جنگ بین آمریکا و چین، واکنش چین و سازمان بهداشت جهانی به اتهامات آمریکا، انتقاد ضمنی گوترش از ترامپ و درخواست برای اتحاد در مقابله با کرونا، افزایش قربانیان کرونا در کشورهای غربی، رخنه کرونا به خاندان سلطنتی سعودی، تلاش جهان برای یافتن منشاء کرونا، مبارزه با کرونا محور گفتگوی پمپئو و نتانیاهو، هشدار اتحادیه عرب درباره سوء استفاده اسرائیل از بحران کرونا، پیشنهاد طرفین درگیر در بحران یمن برای آتش بس، واکنش ترامپ به کناره‌گیری«سندرز» از انتخابات ریاست جمهوری و کنارگیری عدنان الزرفی از پست نخست وزیری عراق از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری فرانسه یک روز پس از آنکه همتای آمریکایی‌اش از سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرد، حمایت کامل خود از این سازمان بین‌المللی را در تماسی تلفنی با رئیس این سازمان ابراز کرد.یکی از مقامات کاخ ریاست جمهوری فرانسه به خبرگزاری رویترز گفت: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه بار دیگر بر اعتماد و حمایت خود از سازمان بهداشت جهانی تأکید و از اینکه این سازمان بین جنگ چین و آمریکا گرفتار شود، انتقاد کرد.ترامپ روز سه‌شنبه در یک سری رشته توییت سازمان بهداشت جهانی را به باد انتقاد گرفت و نوشت: سازمان بهداشت جهانی جدا شکست خورد، عجیب است که این سازمان پول بسیار زیادی از آمریکا دریافت می‌کند اما تمرکزش روی چین است.

رادیو چین: جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری در واکنش به اتهامات ترامپ به چین و سازمان بهداشت جهانی گفت: در شرایط شیوع سریع کرونا در سراسر جهان، این اقدام آمریکا تأثیرات منفی زیادی در گردش عادی فعالیت سازمان بهداشت جهانی ایجاد می کند و برای همکاری بین المللی مبارزه با کرونا سودمند نیست. وی ابراز امیدواری کرد که کشورها با همبستگی و همیاری برای مبارزه مشترک با کرونا خدمات شایسته خود را اداء کنند.

 ان. اچ.کی ژاپن: رئیس سازمان جهانی بهداشت درخواست کرد که ویروس کرونا به یک موضوع سیاسی تبدیل نشود.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تهدید کرده که دیگر به این سازمان پولی نپردازد زیرا به نظر او این سازمان بیش از حد به چین نزدیک است.تدروس آدانوم گبریسوس، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در گفتگو با خبرنگاران در ژنو گفت که این سازمان از ابتدا در حال انجام هر کاری که در توان دارد بوده است. او همچنین تاکید کرد که سازمان جهانی بهداشت از نزدیک با تک تک کشورها همکاری می کند و تبعیض نژادی قائل نمی شود.او افزود: «لطفا این ویروس را سیاسی نکنید.»

العالم فارسی:  دبیرکل سازمان ملل در انتقادی ضمنی از رئیس جمهوری آمریکا که اتهاماتی را متوجه سازمان جهانی بهداشت کرده بود، دعوت به اتحاد کرده و گفته است، هنوز زمان عبرت گرفتن از عملکرد سازمان جهانی بهداشت در مقابله با بیماری کووید- ۱۹ نرسیده است. استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد: پس از عبور از اپیدمی این ویروس زمان انجام بررسی جامع خواهد بود اما الآن زمان مناسبی نیست، اکنون زمان اتحاد است تا جامعه جهانی با همبستگی یکدیگر برای مقابله با این ویروس و پیامدهای ویرانگر آن تلاش کند.

تی .آر.تی ترکیه: تعداد قربانیان ویروس جدید کرونا کووید- 19 در سطح جهان از مرز 87 هزار فراتر رفته و تعداد موارد ابتلا نیز به یک و نیم میلیون رسید.در ایتالیا که طی روزهای اخیر تعداد موارد مرگ و میر در آن کاهش یافته، شمار قربانیان طی 24 ساعت اخیر با 542 افزایش به 17 هزار و 669 نفر رسید.  تعداد قربانیان ویروس جدید کرونا در فرانسه نیز طی 24 ساعت اخیر با 541 نفر  افزایش به ده هزار و 869 نفر رسید.

اسپوتنیک روسیه: پس از گذشت بیش از شش هفته از دریافت اولین گزارش ها درباره شیوع نوع جدید ویروس کرونا در عربستان سعودی ، این ویروس دارد به خاندان سلطنتی این کشور نیز ضربه وارد می کند. شاهزاده «فیصل بن بندر بن عبدالعزیز آل سعود» برادرزاده «ملک سلمان» پادشاه عربستان سعودی که فرماندار ریاض است ، به خاطر ابتلا به کرونا ویروس تحت مراقبت های ویژه قرار دارد. عربستان سعودی تا به حال ۲۹۰۰ مورد ابتلا به کرونا و همچنین ۴۱ مورد مرگ ناشی از ابتلا به این بیماری را تأیید کرده است.

خبرگزاری ایرنا:  تلاش کشورهای جهان برای یافتن منشاء ویروس کرونا که سازمان بهداشت جهانی آن را «کووید ۱۹» نامگذاری کرده، هنوز بجایی نرسیده است و همزمان نظریات توطئه نیز پیرامون این موضوع مطرح شده است.ووهان شهری بود که اولین موارد شیوع ویروس کرونا از آنجا اعلام شد در همان روزهای اول از میان ۶ هزار مبتلا به این ویروس، ۱۳۰ نفر جانشان را از دست دادند و بعدها شمار مبتلایان از مرز ۸۰ هزار نفر و شمار قربانیان هم از ۳ هزار نفر تجاوز کرد.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه آمریکا و نخست وزیر اسرائیل طی تماس تلفنی راه‌های مبارزه با ویروس کرونا را بررسی کردند.مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد  طرفین همچنین اقدامات ایران در منطقه که منجر به بروز بی ثباتی شده است را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

الکوثر فارسی: دبیرکل اتحادیه عرب در تماس تلفنی با دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین درباره سوء استفاده اسرائیل از بحران ویروس کرونا هشدار داد. “احمد ابوالغیط” در گفتگو با “صائب عریقات” درخصوص سوء استفاده رژیم صهیونیستی از بحران ویروس کرونا برای الحاق اراضی جدید فلسطینی به خاک خود و گسترش شهرک­ سازی هشدار داد.

خبرگزاری تسنیم: خبرگزاری «سبانت»- نزدیک به صنعاء- سند پیشنهادی و جزئیات طرح جامع جنبش انصارالله برای توقف همیشگی جنگ و پایان کامل محاصره یمن را منتشر کرد. این سند چهارشنبه شب همزمان با اعلام آتش بس یکجانبه ائتلاف سعودی در یمن که بر اساس آن قرار است درگیری‌ها در این کشور از روز پنجشنبه به مدت دو هفته متوقف شود، منتشر شد.طبق این سند منتشر شده، انصارالله خواستار پایان همیشگی و نهایی جنگ و لغو کامل محاصره یمن و توقف تمامی عملیات نظامی ائتلاف سعودی شامل عملیات زمینی، دریایی و هوایی است.

دویچه وله: عربستان سعودی که رهبری ائتلاف نظامی علیه حوثی‌های یمن را برعهده دارد، اعلام کرده که با برقراری آتش‌بسی دوهفته‌ای قصد دارد راه مذاکرت صلح را هموار سازد. ترکی المالکی، سخنگوی این ائتلاف نظامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی عربستان سعودی تصریح کرد که این آتش‌بس از نیمه‌شب پنجشنبه ۲۱ فروردین (۹ آوریل) آغاز می‌شود.

خبرگزاری مهر:  رئیس جمهور آمریکا در اقدامی شتاب زده به خبر کناره گیری «برنی سندرز» از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا واکنش نشان داد. ترامپ در این ارتباط نوشته است: برنی سندرز هم رفت. از الیزابت وارن تشکر می‌کنم. اگر او نبود، برنی تقریباً در سه‌شنبه بزرگ نتیجه تمام ایالت‌ها را از آن خودش می‌کرد.با کناره گیری سندرز، مسیر برای جو بایدن به‌عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر هموار خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور عراق‎ از کنارگیری عدنان الزرفی از پست نخست وزیری این کشور خبر داد. “برهم صالح”، رئیس جمهور عراق روز پنج شنبه در پیامی رسما از کناره گیری “عدنان الزرفی” از پست نخست وزیری خبر داد و اعلام کرد: با کناره گیری الزرفی، “مصطفی الکاظمی”، رئیس اطلاعات عراق را مامور تشکیل کابینه جدید نخست وزیری خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *