جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

Loading

چشم‌انداز مبهم انتخاب نخست‌وزیر آینده عراق

۱۳۹۹/۰۱/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جریان‌های عراقی مخالف الزرفی که به الکاظمی روی آورده‌اند، ناچار هستند یکی از این دو نفر را انتخاب کنند، البته دیدگاه الکاظمی به مرجعیت نزدیک‌تر است؛ اگرچه تا به امروز فشارهای سیاسی آمریکا مانع از تحقق نخست‌وزیری الکاظمی شده است. حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل خاورمیانه

بعد از جریانات اخیر عراق و تظاهرات گسترده‌ای که از آبان ماه گذشته در سراسر عراق آغاز شد، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور تحت‌فشار افکار عمومی از سمت خود استعفا داد. از آن زمان تاکنون گزینه‌های متعددی برای تشکیل کابینه مطرح شده‌اند؛ ازجمله این شخصیت‌ها می‌توان به نعیم السهیلی، توفیق علاوی، عدنان الزرفی و مصطفی الکاظمی به‌عنوان گزینه‌های تشکیل کابینه اشاره کرد، اما هیچ‌یک از این شخصیت‌ها با اقبال فراکسیون‌های شیعه مواجه نشدند.

در این بین آمریکا و برخی کشورهای غربی تلاش دارند تا عدنان الزرفی که گرایش شدیدی به ایالات‌متحده آمریکا دارد به‌عنوان جانشین عادل عبدالمهدی معرفی شود، اما ازآنجایی‌که عدنان الزرفی دارای تابعیت آمریکایی است و در جریان شورش‌های سال گذشته عراق به‌عنوان استاندار نجف نقشی کاملاً تخریبی در تشویق شورشگران ایفا کرد، به همین دلیل فراکسیون‌های شیعه با نخست‌وزیری الزرفی مخالفت کرده و بیش از ۱۲۰ نماینده پارلمان عراق با صدور بیانیه‌ای مخالفت‌ خود را با تشکیل کابینه به ریاست عدنان الزرفی اعلام کردند.

اما آمریکا همچنان درصدد تحمیل الزرفی به‌عنوان نخست‌وزیر عراق است؛ برای اینکه خواسته آمریکا مبنی بر کاهش سطح روابط سیاسی و اقتصادی تهران-بغداد را پیگیری نماید که این امر با مخالفت فراکسیون‌های شیعه مواجه شده است.

دلایل دیگری نیز برای حمایت واشنگتن از الزرفی وجود دارد؛ ازجمله اینکه وی برنامه‌های خود را بر اجرای انتخابات زودرس پارلمانی، انحلال جریان‌های نظامی و امنیتی مردمی در عراق ازجمله الحشد الشعبی و عصائب اهل الحق، کاهش سطح روابط ایران و عراق و تقویت رابطه عراق با غرب و برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند عربستان و امارات قرار داده است. ضمن اینکه الزرفی به‌طور تلویحی اعلام کرده که از اجرایی شدن مصوبه مجلس عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از این کشور حمایت نخواهد کرد. به‌طورکلی الزرفی یک شیعه سکولار و به‌شدت وابسته به آمریکا است و تلاش دارد تا حضور نظامی ایالات‌متحده در عراق را تقویت و نقش‌آفرینی و نفوذ ایران در این کشور را به‌شدت کاهش دهد که این مسئله با خواست و اراده عمومی ملت عراق و جریان‌های سیاسی این کشور مغایرت دارد.

دراین‌بین در رابطه با آینده سیاسی عراق این گزینه نیز مطرح است که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور تا برگزاری انتخابات در منصب خود باقی بماند.

اما با توجه به اینکه حدود سه ماه است که عادل عبدالمهدی ریاست موقت کابینه را به عهده دارد و نتوانسته تصمیمات مهم و عمده‌ای در مورد سیاست‌گذاری کلان عراق اتخاذ کند، این امر نوعی خلأ سیاسی در عراق به وجود آورده است.

این وضعیت به‌طور طبیعی مطلوب آمریکا است، زیرا عادل عبدالمهدی به‌عنوان رئیس کابینه پیشبرد امور نمی‌تواند مصوبه مجلس عراق ناظر بر اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور را عملیاتی کند. به همین دلیل آمریکا بعد از ناکامی در تحمیل عدنان الزرفی به‌عنوان نخست‌وزیر تلاش دارد تا خلأ سیاسی تا مدت‌ها بر این کشور حاکم باشد.

با توجه به وضعیتی که شاهد هستیم بحث نخست‌وزیری در عراق در حال حاضر تبدیل به یک مسئله پیچیده شده است.

در مورد مصطفی الکاظمی، رئیس سازمان امنیت عراق ابهاماتی مطرح است ازجمله اینکه برخی مقامات عراقی، الکاظمی را به دست داشتن و همکاری با آمریکا در جریان ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس متهم کرده‌اند.

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که جریان‌های عراقی مخالف الزرفی که به الکاظمی روی آورده‌اند ناچار هستند یکی از این دو نفر را انتخاب کنند؛ باید در نظر داشت که دیدگاه وی به مرجعیت نزدیک‌تر است. البته تا به امروز فشارهای سیاسی آمریکا مانع از تحقق نخست‌وزیری الکاظمی شده است.

دراین‌بین ممکن است حامیان الزرفی برخی گریزگاه‌های قانونی پیدا کرده تا وی را به‌عنوان نخست‌وزیر بر ملت عراق تحمیل کنند؛ تحرکات نظامی اخیر نیروهای آمریکایی در عراق نیز ناظر بر همین امر است که آمریکایی‌ها قصد دارند با بهره‌گیری از قدرت نظامی و تهدید رهبران جریان‌های شیعه، عدنان الزرفی را به‌عنوان نخست‌وزیر به مجلس عراق تحمیل کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *