جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

سناتور اسبق آمریکایی در گذشت

تهران-ایرنا- «جوزف لیبرمن» سناتور اسبق آمریکایی که اغلب به اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت داشت، در سن ۸۲ سالگی در اثر عوارض ناشی از زمین خوردگی درگذشت.

Loading

وظیفه سازمان ملل برای رفع موانع مقابله با اپیدمی کرونا

۱۳۹۹/۰۱/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حقوق بین‌الملل با اشاره به نقش سازمان ملل در برابر کشورهای تحت تحریم آمریکا در شرایط مبارزه با بیماری کرونا گفت: باید در اسرع وقت تحریم‌هایی که مربوط به نظام سلامت، تجهیزات پزشکی و دارویی است، لغو شود و سازمان ملل و دبیر کل با ایفای نقش فعالی دراین‌بین، واکنش قاطع در قبال استمرار این سیاست‌های شرورانه نشان دهند.

دکتر عیسی کوهستانی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اذعان برخی کشورها به اینکه تحریم‌ها مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران شده‌اند، خاطرنشان کرد: متأسفانه آمریکا تحریم‌های ظالمانه یک جانبه‌ای را علیه بسیاری از کشورها از جمله ایران اعمال کرده و در این رابطه وظیفه سازمان ملل و دبیر کل بسیار مهم و سنگین است.

وی افزود: البته دبیر کل سازمان ملل اخیراً طی نامه‌ای به مقامات ایران، روسیه، چین، عراق، نیکاراگوئه، کوبا و کره شمالی خواسته که این کشورها اثرات تحریم‌های یک‌جانبه را بر توانایی‌شان در مقابله با ویروس کرونا شناسایی کنند و با استنادات دقیق نشان دهند که آیا این تحریم‌ها و اقدامات اجباری یک‌جانبه مانع دستیابی به موفقیت این کشورها در زمینه مبارزه با کرونا می‌شود. همچنین از کشورهای دیگر دنیا هم درخواست کردند در مقابل همه‌گیری این بیماری ویرانگر با این کشورها همکاری کنند.

 

لغو تحریم‌ها اولویت همه اقدامات انسان دوستانه

کوهستانی با تأکید بر اینکه وظایف دبیر کل سازمان ملل در برابر کشورهایی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند بسیار بیشتر از صدور بیانیه و درخواست ساده است، گفت: با توجه به شرایط سخت کشورهای تحت تحریم، اولویت همه اقدامات انسان دوستانه باید بر لغو تحریم‌ها متمرکز شود و سازمان ملل نقش فعال‌تری را دراین‌باره به عهده گیرد و صرفاً از صدور قطعنامه، بیانیه و درخواست توسط ارکان این سازمان دست بکشد و اقدامات مؤثر بشردوستانه‌ای را انجام دهد.

وی ادامه داد: این‌گونه اقدامات با توجه به وضعیت پاندمیک این ویروس مهلک و مرگبار در دنیا و گستردگی و آثار مخرب آن در کشورهای تحت‌فشارهای ظالمانه تحریم، به‌هیچ‌وجه حرکت مکفی و مناسبی ارزیابی نمی‌شود و نیازمند کنار گذاشتن مصلحت سنجی‌های سیاسی و ملاحظه‌کاری بابت رعایت مصالح کشورهای زورگوی استکباری از سوی دبیر کل و سایر ارکان سازمان ملل است.

 

ضرورت لغو فوری تحریم‌های مربوط به‌نظام سلامت، تجهیزات پزشکی و دارویی

وی با یادآوری آمار بالای ابتلا و مرگ‌ومیر بیماران براثر پاندمی کرونا در کشورهای مدعی نظام‌های سلامت پیشرفته و مدرن، به آسیب دیدن نظام‌های درمانی و بهداشتی کشورهای تحت تحریم اشاره کرد و افزود: در این شرایط این کشورها باید از یک‌سو با ضعف‌های ناشی از تحریم‌های غیرانسانی و ظالمانه بجنگند و از سوی دیگر با این ویروس فراگیر مرگ‌بار مبارزه نمایند. لذا در این شرایط باید تحریم‌هایی که مربوط به نظام سلامت، تجهیزات پزشکی و دارویی است در اسرع وقت لغو شود و سازمان مل و دبیر کل نقش فعالی را در این بین ایفا کند.

این تحلیلگر مسائل حقوق بین‌الملل با اشاره به نامه آقای گوترش به رهبران کشورهای گروه بیست و درخواست لغو تحریم‌های اعمال شده علیه کشورها برای اطمینان از دسترسی شهروندان به مواد غذایی و خدمات بهداشتی و همچنین کمک‌های مالی برای مبارزه با کرونا ویروس در برخی کشورهای آسیب‌پذیر، اظهار کرد: قطعاً این اقدامات با توجه به حجم و تبعات مرگبار این ویروس در سطح جهان کافی نیست.

 

سازمان ملل اجازه ندهد محاسبات سیاسی سد راهی برای نجات جان انسان‌ها شود

کوهستانی حفاظت از کشورهای در معرض خطر را حفاظت و حمایت از کل جامعه جهانی دانست و گفت: ممانعت از تلاش‌ها و اقدامات پزشکی در یک کشور خطر را برای همه کشورها افزایش می‌دهد. از آنجا که این تحریم‌ها تأثیر منفی مستقیمی بر رعایت حقوق بشر در حق حیات، سلامتی و وضعیت بهداشتی افرادی دارد که در معرض آن‌ها قرار گرفته‌اند؛ بنابراین سازمان ملل در این شرایط نباید اجازه دهد که محاسبات سیاسی سد راهی برای نجات جان انسان‌ها شود.

این کارشناس حقوق بین‌الملل با تأکید بر اینکه تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا علیه ایران نقض آشکار قوانین مسلم حقوق بین‌الملل است، اضافه کرد: تحریم‌ها در حوزه دارو و درمان اوج ضد انسانی بودن اقدامات جنایتکارانه این حکومت ظالم علیه ملت‌های مستقل به‌ویژه ملت ایران را نشان می‌دهد. ایالات‌متحده در تلاش است از طریق این سیاست شکست‌خورده و شرم‌آور فشار حداکثری‌اش را با ارعاب دیگر کشورها در تجارت قانونی با ایران که به‌واسطه قطعنامه 2231 شورای امنیت اقدامی مشروع و قانونی است افزایش دهد. این اقدام نه‌تنها با قطعنامه سازمان ملل ناسازگار است بلکه نقض قوانین کلی بشردوستانه و به‌نوعی جرم علیه بشریت است.

وی تحریم‌های آمریکا را در شرایطی که این ویروس جان انسان‌های زیادی را در ایران و دیگر کشورها گرفته از مصادیق اقدام علیه امنیت جهانی و جنایت علیه بشریت ارزیابی کرد و افزود: بند یک ماده 25 اعلامیه حقوق بشر تأکید می‌کند هر انسانی سزاوار یک زندگی با استانداردهای قابل‌قبول برای تأمین سلامتی و رفاه خود و خانواده‌اش ازجمله مراقبت‌های پزشکی و ضروری است. همچنین ماده 55 منشور ملل متحد تأکید می‌کند با توجه به‌ضرورت ایجاد شرایط ثبات و رفاه برای تأمین روابط مسالمت‌آمیز و دوستانه بین‌الملل بر اساس احترام به اصل تساوی حقوق بین کشورها، سازمان ملل ملزم به تشویق کشورها برای اقداماتی ازجمله بالا بردن سطح زندگی و حل مسائل اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و مسائل مربوط به آن‌ها از طریق همکاری بین‌المللی است. مقدمه اساسنامه سازمان بهداشت جهانی نیز بر حق بهره‌مندی از بالاترین استانداردهای قابل حصول برای سلامتی تأکید می‌کند.

کوهستانی ادامه داد: تحریم‌های دارویی از سوی حکومت تروریستی آمریکا مغایر و ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر و منشور سازمان ملل و سایر اسناد معتبر و متقن بین‌المللی مانند اساسنامه سازمان بهداشت جهانی و حتی بند دوم ماده 12 میثاق بین‌الملل حقوق اقتصادی و اجتماعی که حق دسترسی افراد انسانی را به دارو تجهیزات پزشکی و درمانی به‌عنوان حقی اولیه برمی‌شمرد می باشد.

 

ضرورت اقدام قاطع دبیر کل سازمان ملل در مقابل تحریم‌ها

وی تأکید کرد: دبیر کل سازمان ملل و مجموعه ارکان این نهاد بین‌المللی باید در چارچوب مأموریت‌های خود ضمن اقدام قاطع در قبال استمرار این سیاست‌های شرورانه و جنایت علیه حق حیات همه مردم جهان ازجمله حق حیات و پیشرفت ملت ایران که در تناقض آشکار با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است به وظیفه ذاتی و انسانی خود جامه عمل بپوشاند و اجازه ندهند تروریسم دولتی آمریکا انسانیت، حقوق بشر و بشردوستانه را بیش از این به سخره بگیرد.

این تحلیلگر حقوق بین‌الملل گفت: در این مسیر پیگیری، لغو کامل و بی‌قیدوشرط همه تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران و احترام به قوانین بنیادین حقوق بشر از طریق صدور تضمینات لازم، اصلی‌ترین رسالت سازمانی و انسانی و محوری‌ترین مسئولیت تاریخی دبیر کل سازمان ملل است. سکوت در برابر این جنایات عملاً به نهادینه شدن آنارشیسم بین‌المللی که صرفاً تأمین‌کننده منافع لابی قدرت و ثروت در دنیا است کمک می‌کند.

وی همچنین با اشاره به وظایف سازمان ملل در برابر سایر کشورهای در معرض جنگ ازجمله در شرایط مبارزه با بیماری کرونا، اظهار کرد: هم‌زمانی شیوع این بیماری مرگبار در نبود اقدامات پیشگیرانه فوری تأثیرات ویرانگری خواهد گذاشت؛ بنابراین برای اجتناب از فاجعه‌ای در حال وقوع بسیار ضروری است که سازمان ملل با انجام اقدامات فعالانه‌تری طرف‌های درگیر را وادار به پذیرش یک آتش‌بس جامع جهت تمرکز بر اقدامات لازم برای مقابله با کرونا کند. در غیر این صورت تعداد زیادی از غیرنظامیان محکوم به مرگی خواهند شد که می‌توان امروز از آن جلوگیری کرد.

کوهستانی بابیان اینکه درگیری‌های مسلحانه چند سال اخیر سیستم بهداشتی را در کشورهای در حال جنگ تخریب کرده، گفت: به‌منظور فراهم شدن شرایط مبارزه با کرونا باید هر چه سریع‌تر در مناطق جنگی آتش‌بس جامعی اعلام شود. در این شرایط نقش دبیر کل سازمان ملل، این سازمان و ارکان آن بسیار مهم و سنگین است و با توجه به وظایفی که به عهده دارد باید فراتر از اعلام درخواست، قبل از اینکه جامعه جهانی شاهد یک فاجعه انسانی در این مناطق باشد، اقدامات عملی‌تر و عاجل‌تری را انجام دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *