جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

ادامه همکاری انگلیس با هوآوی و افزایش تهدیدات آمریکا

۱۳۹۸/۱۲/۱۲ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به هشدارهای آمریکا به انگلیس در رابطه با همکاری با شرکت هوآوی گفت: تعویق دیدار جانسون و ترامپ قسمتی از برنامه جامعی است که آمریکا برای فشار به انگلیس برای قطع همکاری با هوآوی در نظر گرفته است؛ هرچند که فعلاً تحلیل‌ها بر این است که انگلیس نظر خود را تغییر نخواهد داد.

سجاد علیزاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه روابط میان ایالات‌متحده و انگلستان در تقسیم بندی انواع رابطه سیاسی میان دولت‌ها در حوزه روابط استراتژیک تقسیم‌بندی می‌شود، خاطرنشان کرد: این روابط با پیوندهای راهبردی به‌هم‌پیوسته شده که اتفاقات و چالش‌های سیاسی نمی‌توانند در این روابط تأثیر عمیق و جدی داشته باشند؛ بنابراین چالش شرکت هوآوی نمی‌تواند تأثیر جدی در روابط میان این دو کشور داشته باشند، چرا که روابط میان دو کشور استراتژیک است.

وی با اشاره به برخی تحلیل‌ها که با در نظر گرفتن شباهت سیاست‌های ترامپ و جانسون و استقبال ترامپ از برگزیت نزدیکی بیشتر روابط دو کشور را پیش‌بینی می‌کردند، گفت: درست است که جانسون به‌عنوان ترامپ انگلیس شناخته می‌شود و تفاوت‌هایی با پیشینیان خود دارد، اما ساختار نخست‌وزیری بریتانیا آن‌قدر متصلب است که او باید در همان ساختارها بر اساس منافع ملی انگلستان عمل کند. همکاری‌های هوآوی با انگلیس که در زمان ترزا می ‌به‌صورت جدی آغاز شد و در زمان جانسون تعمیق یافت به‌زعم بسیاری از کارشناسان در راستای منافع ملی انگلستان و نه آمریکا ارزیابی می‌شود.

 

روزهای آخر یکه‌تازی آمریکا در زیرساخت‌های ارتباطی

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به برخی انتقادات مقامات آمریکایی مبنی بر به خطر انداختن امنیت غرب در صورت همکاری اروپا با هوآوی اظهار کرد: شرکت هوآوی با فعالیت در حوزه زیرساخت‌ها و فناوری‌های ارتباطی این قابلیت را دارد که بتواند انحصار شرکت‌های آمریکایی را در این زمینه بشکند. آمریکا تاکنون این امکان را داشت که با در اختیار داشتن مراکز و گلوگاه‌های ارتباطی برای سیاست‌ورزی و سیاست‌سازی خود داده‌های دقیقی را از اقصی نقاط دنیا در اختیار خود قرار دهد، چراکه این گلوگاه‌ها در اختیار آمریکا بود، اما این یکه‌تازی امروز به گمانی به‌روزهای آخر خود رسیده است.

 

شکستن انحصار ایالات‌متحده؛ مهم‌ترین دلیل مخالفت با هوآوی

علیزاده با تأکید بر اینکه جنگ تجاری با چین همواره برای ترامپ یکی از اولین اهداف برای ضربه زدن به شرکت هوآوی بوده است، ادامه داد: هوآوی با فناوری به‌روز به دنبال شکستن انحصار ایالات‌متحده در حوزه ارتباطات زیرساختی است و مهم‌ترین دلیلی که آمریکا در رابطه با این همکاری با انگلیس حساسیت نشان می‌دهد، ذیل همین نکته ارزیابی می‌شود و موضوعاتی که در رابطه با مسائل امنیتی و اطلاعاتی مطرح می‌شود دستکم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اتهام رسانه‌ای است و نه یک مسئله واقعی.

وی با تأکید بر اینکه همکاری با اروپا برای هوآوی بسیار مهم است، به مواضع روسای هوآوی اشاره کرد که گفته بودند نگرانی‌های امنیتی شرکای خود را درک می‌کنند و در قبال آن می‌توانند اقداماتی انجام دهند که آن نگرانی‌ها را به شکلی اقناع‌کننده رفع کنند.

علیزاده توضیح داد: سرویس اطلاعات خارجی انگلیس هم ابتدای بحث همکاری با هوآوی، ازاین‌جهت که این شرکت می‌تواند مباحث جاسوسی را به همراه داشته باشد، با ترامپ هم‌نظر بود، اما به‌مرورزمان آن‌ها هم‌نظر خود را تغییر دادند و حالا معتقدند که نباید از این فناوری محروم شویم و باید در صورت احتمال بروز جاسوسی هم با اقدامات مناسب مانع آن شویم.

 

تلاش انگلیس برای شکست انحصار آمریکا

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: به نظر می‌رسد انگلیس می‌خواهد به دلایل اقتصادی و تجاری انحصار ارتباطی آمریکا را بشکند و درعین‌حال با هزینه مناسب‌تر و امتیاز سیاسی کمتر به فناوری برتر دست پیدا کند. دست آمریکا هم فعلاً در کوتاه‌مدت برای ارائه پیشنهاد‌های جایگزین به انگلیس در حوزه ارتباطات خیلی کوتاه است و انگلیس هم منافع ملی خود را در این زمینه طوری تعریف کرده که از امکانات و ظرفیت‌های هوآوی استفاده کند.

وی با اشاره به اظهارات معاون رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه قرارداد با هوآوی می‌تواند توافق تجاری با انگلیس را به خطر بیندازد، گفت: با توجه به ویژگی‌های رابطه راهبردی بریتانیا و آمریکا، همکاری فناورانه ارتباطی با هوآوی راه انگلیس و آمریکا را از هم جدا نمی‌کند، چراکه گسترش منافع مشترک در حوزه‌های متعدد بر انواع روابط خارجی این دو کشور سایه انداخته است.

علیزاده درعین‌حال با اشاره به برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه سفرهای متعدد و ناکام جانسون به آمریکا انگلیس را از توافق‌های خاص با آمریکا ناامید کرده است، گفت: هرچند درصورتی‌که این همکاری از سوی هوآوی و انگلیس ادامه پیدا کند ممکن است شاهد یکسری تنش‌های مقطعی و کوتاه‌مدت در روابط دو کشور باشیم اما در بلندمدت مسئله خاصی در این روابط به وجود نخواهد آمد. انگلیس آن‌چنان در سیاست خارجی پیرو آمریکا است که در یکی از اجلاس‌ها بعد از برگزیت، یکی از طرف‌های اروپایی گفته بود آمریکای اتحادیه از جمع ما خارج شد!

وی در رابطه با تهدید ترامپ در خصوص قطع همکاری‌های اطلاعاتی با انگلیس و آمریکا در صورت همکاری با هوآوی، گفت: ساختاری در سیستم امنیتی انگلیس، آمریکا، کانادا، نیوزلند و استرالیا به همراه سه کشور دیگر به نام «فایو آیز» وجود دارد که مرکز تبادل اطلاعاتی – امنیتی میان این پنج کشور با محوریت آمریکا است. با توجه به این نوع روابط امنیتی بسیار جدی قطع کامل همکاری‌های اطلاعاتی بسیار بعید به نظر می‌رسد اما حداکثر چیزی که احتمالاً در سطح بدبینانه خود ممکن است رخ دهد این است که یکسری محدودیت‌هایی در مسیر همکاری‌های امنیتی میان دو کشور به‌منظور تنبیه انگلیس از سوی آمریکا شکل بگیرد.

علیزاده با بیان اینکه آمریکا انگلیس را سگ دست‌آموز خود می‌داند، تأکید کرد: قطع کامل همکاری‌های اطلاعاتی شدنی نیست چراکه این همکاری‌ها جزئی از شراکت و روابط راهبردی است و قطع آن به معنای از بین رفتن همکاری راهبردی است که نمی‌توان آن را متصور بود.

 

تعویق دیدار جانسون و ترامپ برای فشار به انگلیس

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تعویق چندباره دیدار سران آمریکا و انگلیس و انجام آن تا حاشیه اجلاس جی هفت در اواخر خردادماه ادامه داد: تعویق دیدار جانسون و ترامپ قسمتی از برنامه جامعی است که آمریکا برای فشار به انگلیس برای قطع همکاری با هوآوی در نظر گرفته است. هر چند که فعلاً تحلیل‌ها بر این است که انگلیس نظر خود را تغییر نخواهد داد. سیاستمداران انگلیسی از سیاس‌ترین نوع خود هستند و تلاش می‌کنند از این چالش هم بتوانند عبور کنند. هم منافع خود را در همکاری با هوآوی جلب کنند و هم از اثرات منفی آن در روابط دوجانبه با آمریکا بکاهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *