جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

رسانه ها؛روسیه و ترکیه درمسیرکاهش تنش و…

۱۳۹۸/۱۲/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: توافق روسیه و ترکیه برای کاهش تنش در ادلب ، نشست شورای امنیت درباره ادلب، گفتگوی تلفنی اردوغان و پوتین درباره ادلب، درخواست چین برای ادامه کمک به سوریه از سوی جامعه جهانی، ورود تیم طالبان به قطر برای امضای توافق با آمریکا، بیانیه ترامپ درباره امضای توافقنامه با طالبان، سفر دبیرکل ناتو و وزیر دفاع آمریکا به کابل، اعزام یک کشتی نظامی دیگر روسیه به دریای مدیترانه، احداث نخستین کارخانه اروپایی تجهیزات هوآوی در فرانسه، لغو نشست آمریکا با آ.سه.‌آن ، هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره ویروس کرونا ، قصد ترامپ برای بحث درباره کنترل تسلیحات با رهبران جهان، هجوم پناهجویان ترکیه به مرزهای این کشور با اروپا و هشدار سازمان ملل درباره پیامدهای تداوم درگیری در لیبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  دیپلمات روسیه از توافق مسکو و آنکارا برای کاهش تنش‌ها در ادلب خبر داده است، با این وجود طرفین حرفی از برقراری آتش‌بس نزده‌اند. «فریدیون سینیرلی‌اوغلو» نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل اعلام  کرد که ترکیه خواهان جنگ نیست اما چنانچه امنیت این کشور به خطر بیفتد، در استفاده از قدرت تردید نخواهد کرد.۳۴ نظامی ترکیه بامداد دیروز (جمعه) در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، در «جبل الزاویه»، (حومه استان ادلب) رخ داد، کشته شدند.

العالم فارسی: نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست فوق العاده شورای امنیت درباره ادلب گفت: نقض آتش بس در داخل ادلب صورت گرفته است، لذا ارتش سوریه حق پاسخگویی دارد.«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در سخنانی در نشست فوق العاده شورای امنیت در بامداد شنبه به وقت تهران، اعلام کرد که ارتش سوریه حق دارد به حملات تروریست‌ها در ادلب پاسخ دهد، چراکه نقض آتش‌بس در داخل همین منطقه صورت گرفته است.

آناتولی  ترکیه:  در گفتگوی تلفنی روسای جمهور ترکیه و روسیه بر دیدار در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید شد.فخرالدین آلتون٬ رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه از گفتگوی تلفنی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه خبر داد.به گفته وی، مسئله ادلب محور گفتگوی تلفنی روسای جمهور ترکیه و روسیه بوده است.

رادیو چین: ووهای تائو معاون نماینده چین در سازمان ملل خواستار ادامه کمک رسانی لازم به سوریه از سوی جامعه بین المللی شد.وی  در نشست علنی شورای امنیت درباره مسایل بشردوستانه سوریه اظهار داشت: وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی سوریه بسیار پیچیده است و وضعیت بشردوستانه همچنان جدی و وخیم باقی مانده است. جامعه جهانی باید کمک رسانی بشردوستانه خود به سوریه را افزایش دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مقام‌های گروه طالبان امروز (شنبه) اعلام کردند، هیات ۳۱ عضوی طالبان برای امضای توافق کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان که می‌تواند به خاتمه جنگ در این کشور منجر شود، وارد قطر شدند.ایالات متحده آمریکا و طالبان افغانستان قصد دارند امروز با حضور مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا توافق صلحی را امضا کنند که بخشی از توافق بزرگتر برای سازش در افغانستان و پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا خواهد بود.

خبرگزاری فارس:  درحالی که طبق گزارش‌ها توافقنامه صلح بین طالبان و آمریکا قرار است امروز شنبه در قطر به امضا برسد و پس از آن مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود، رئیس‌جمهور آمریکا خبر داده که این توافقنامه «به زودی» با حضور مایک پامپئو وزیر خارجه این کشور امضا خواهد شد. اصلی ترین نکات توافق صلح بین طالبان و آمریکا، خروج سربازان آمریکایی از افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی و عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر است .

خبرگزاری صدا و سیما: در آستانه امضای توافقنامه صلح آمریکا با طالبان در دوحه قطر، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا قبل از ظهر امروز وارد کابل شدند و قرار است با «اشرف غنی» رییس جمهور افغانستان درباره آخرین تحولات سیاسی دیدار و گفتگو کنند.قرار است دبیرکل ناتو، وزیر دفاع آمریکا و رییس جمهور افغانستان با صدور اعلامیه مشترک در یک نشست خبری نیز حضور یابند.

خبرگزاری تسنیم: براساس اطلاعات ثبت‌شده در بندر استانبول، یک کشتی بزرگ هوابرد متعلق به ناوگان دریای سیاه روسیه از طریق تنگه بسفر، وارد دریای مدیترانه شده و مقصد آن آب‌های ساحلی سوریه است. منابع خبری در ترکیه اعلام کردند که یک کشتی بزرگ هوابرد “اورسک” متعلق به ناوگان دریای سیاه روسیه وارد آب‌های دریای مدیترانه شد. تصویر عبور کشتی “اورسک” از طریق تنگه بسفر در ترکیه در منابع اطلاعاتی استانبول به ثبت رسیده است.

خبرگزاری ایرنا: شرکت هوآوی قصد دارد در میان نزاع تجاری خود با آمریکا، نخستین کارخانه تجهیزات اینترنت نسل ۵(G۵) تلفن همراه خود در اروپا را در فرانسه احداث کند.این غول سازنده تلفن‌های همراه هنوز اعلام نکرده که قرار است این کارخانه در کجای فرانسه ساخته شود اما  اعلام تاسیس نخستین کارخانه هوآوی در خارج از چین در حالی صورت می گیرد که استقرار تجهیزات اینترنت نسل پنجم این شرکت مورد انتقاد واشنگتن و دولت ترامپ قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر: آمریکا که قرار بود ۲۴ اسفند میزبان نشست آسه‌آن باشد؛ از بیم شیوع کرونا، برنامه خود را لغو کرد.قرار بود این نشست به میزبانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در لاس وگاس برگزار شود.کرونا ویروس که اواخر سال میلادی گذشته از شهر ووهان چین آغاز شد؛ تاکنون ۸۲ هزار نفر را در سراسر جهان آلوده کرده و بیش از ۲۷۰۰ نفر را به کام مرگ کشیده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: سازمان جهانی بهداشت ریسک ویروس کرونا را به بالاترین سطح افزایش داد. سازمان جهانی بهداشت ارزیابی خود در مورد تاثیر بلقوه گسترش ویروس جدید کرونا را به بالاترین سطح خود رسانده است. تدروس آدانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت روز جمعه به خبرنگاران گفت این آژانس سازمان ملل ارزیابی خود در مورد ریسک جهانی این ویروس را بسیار بالا برده و به مقیاس ۴ رسانده است.

یورونیوز:  ویروس کرونا با عبور از مرز بلاروس، نیوزیلند، لیتوانی، آذربایجان و هلند محدوده شیوع خود را به ۵۷ کشور افزایش داد و با ورود به نیجریه قاره آفریقا را نیز به طور جدی تهدید کرد.همزمان با افزایش شتابان شیوع ویروس کرونا در چین، کره جنوبی و ایتالیا شمار مبتلایان به این ویروس از سطح جهان از مرز ۸۳ هزار نفر گذشت.

اسپوتنیک روسیه:یک منبع در کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد با ولادیمیر پوتین ، شی جینپینگ ، بوریس جانسون و امانوئل مکرون، رهبران روسیه ، چین ، انگلیس و فرانسه دیدار کند تا در مورد کنترل تسلیحات با آنها گفتگو کند. ترامپ می خواهد از دیدار با رهبران پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل برای پیشرفت در موضوع توافق نامه سه جانبه کنترل تسلیحات  با روسیه و چین استفاده کند.

دویچه وله:  شایعات باز شدن مرزهای اروپا در ترکیه صدها پناهجو را از گوشه و کنار این کشور به مسیر اروپا سوق داده است.صدها پناهجو در ترکیه بعد از انتشار شایعاتی در مورد گشایش مرزها راهی مرزهای این کشور با اروپا شده‌اند. سخنان سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه بعد از حمله نیروهای سوری به سربازان ترکیه به این امید دامن زده است.

پارس تودی: نماینده ویژه سازمان ملل متحد در لیبی درباره احتمال تبدیل درگیری‌ها این کشور به جنگی منطقه‌ای هشدار داد. «غسان سلامه» هشدار داد، حضور کشورهای خارجی در لیبی به تشدید درگیری ها و تبدیل آن به یک جنگ منطقه منجر می شود. سلامه با اشاره به شکست مذاکرات صلح در ژنو گفت: “گروهی حاضر به اعزام نماینده ای به مذاکرات صلح سیاسی نیستند و گروه دیگر نیز شرایط بسیار ناممکنی را برای حل سیاسی بحران لیبی پیشنهاد می کنند.”

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *