جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

فرانسه برای تامین امنیت دست به دامن متحدان شد

فرانسه در حالی که خود به شدت تدابیر امنیتی برای مقابله با تروریسم را افزایش داده از کشورهای دوست خود نیز خواسته است برای تامین امنیت بازی های المپیک تابستانی هزاران نیروی پلیس را به پایتخت این کشور اعزام کنند.

رسانه پاکستانی: تحریم‌های آمریکا مانع روابط بانکی و توسعه تجاری اسلام‌آباد-تهران است

اسلام‌آباد- ایرنا- منابع آگاه در پاکستان تحریم‌های تحمیلی آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران را از موانع اصلی ایجاد کانال بانکی میان تهران و اسلام‌آباد و همچنین دلیل کاهش صادرات پاکستان به کشور همسایه خود عنوان کردند.

Loading

رسانه ها؛ طرح استقرار نیروهای بین‌المللی در فلسطین و …

۱۳۹۸/۱۲/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست اتحادیه عرب برای استقرار نیروهای بین‌المللی در اراضی فلسطینی، تهدید اسراییل به حمله گسترده به غزه، برگزاری مذاکرات سیاسی میان طرفهای لیبیایی در ژنو، تشدید تحریم‌های شورای امنیت  علیه یمن، خیز ارتش سوریه برای محاصره جبهه النصره، تحریم های ضد ایرانی جدید آمریکا ، تاکید آمریکا بر همکاری با ترکیه در ادلب ، درخواست سازمان ملل از آفریقا برای تسریع توسعه پایدار، احتمال لغو المپیک توکیو درپی شیوع کرونا ، سقوط مجدد بهای سهام در نیویورک به دنبال نگرانی ها درباره کرونا، انتقاد پلوسی از اقدام دیرهنگام ترامپ در برابر کرونا، اعتراضات در هند همزمان با دیدار ترامپ ، درگیری ساکنان جزایر یونان با پلیس بر سر احداث مرکز جدید ویژه پناهجویان و تضعیف امنیت اروپا با خروج آمریکا از برجام از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): با تاکید بر اجرای توافقنامه ژنو۴، اتحادیه عرب خواستار استقرار نیروهای بین‌المللی در اراضی فلسطینی شد.اتحادیه عرب استقرار دوباره نیروهای حفاظت بین‌المللی در شهر الخلیل در کرانه باختری و به شکل کلی در تمامی اراضی فلسطینی و نیز ایجاد سازوکاری برای اجرای بندهای توافقنامه ژنو چهار را خواستار شد.

خبرگزاری ایرنا: نفتالی بنت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیروهای مقاومت در غزه را به انجام یک عملیات نظامی گسترده در آینده ای نزدیک تهدید کرده است. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست به نقل از بنت نوشت: احتمال ۹۵ درصد وجود دارد که اسرائیل یک عملیات نظامی گسترده در آینده ای نزدیک برای از بین بردن تهدیدهای تروریستی حماس در غزه انجام دهد.

خبرگزاری مهر: سخنگوی فرستاده سازمان ملل به لیبی از آغاز مذاکرات سیاسی میان طرف های درگیر در این کشور طی امروز خبر داد. «جان علم» سخنگوی فرستاده سازمان ملل به لیبی اعلام کرد که مذاکرات سیاسی میان طرف های لیبیایی طی امروز برگزار می شود.روز گذشته نیز پارلمان لیبی که مقر آن در شهر طبرق قرار دارد دستور تشکیل کمیته ای برای شرکت در گفتگوهای سیاسی در ژنو را صادر کرده بود.

الکوثر فارسی: شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه سه‌شنبه تحریم‌ها علیه یمن را برای یک سال دیگر تمدید کرد. تمدید این تحریم‌ها بعد از مذاکراتی تنش‌آمیز میان انگلیس و روسیه انجام گرفته و مسکو تهدید کرده قطعنامه‌ای که حتی در آن به طور ضمنی به ایران اشاره شده باشد را وتو خواهد کرد.در نهایت، ۱۳ کشور به این قطعنامه تحریمی که پیش‌نویس آن توسط انگلیس تهیه شده بود رأی مثبت دادند. رأی روسیه و چین ممتنع بود.

خبرگزاری فارس: ارتش سوریه شامگاه گذشته موفق شد پنج منطقه دیگر را آزاد کند و در صورت تداوم پیشروی خود در جنوب ادلب، خواهد توانست جبهه النصره و سایر تروریست‌ها را در جبل الزاویه محاصره کند. ارتش سوریه عملیات خود را علیه گروه تروریستی جبهه النصره در جنوب استان ادلب واقع در شمال این کشور ادامه داده است.

العالم فارسی: آمریکا افراد و نهادهایی در چین و ترکیه را بابت حمایت از ایران تحریم کرد. وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه از تحریم ۱۳ فرد و نهاد خارجی در چین، عراق، روسیه و ترکیه ذیل یک قانون مرتبط با ایران خبر داده است.در بیانیه وزارت خارجه آمریکا اشاره شده این اقدام اعمال تحریم‌هایی جدید علیه شرکت‌ها و افراد مستقر در چین و ترکیه را شامل می‌شود که از برنامه موشکی ایران حمایت کرده‌اند.

آناتولی ترکیه:  وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به عدم موفقیت نظامی رژیم اسد در ادلب تاکید کرد با ترکیه برای حل بحران این منطقه همکاری می‌کنیم.مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا طی یک کنفرانس خبری درباره حملات اسد و روسیه به ادلب گفت: «رژیم اسد نتوانسته به پیروزی نظامی دست یابد. با ترکیه در زمینه اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم همکاری می‌کنیم».

رادیو چین: سازمان ملل از آفریقا خواست برای تسریع توسعه پایدار از تجربه چین استفاده کند. دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: چند دهه توسعه چین تجاربی مهم را در اختیار آفریقا می‎گذارد و امیدواریم که کشورهای آفریقایی با استفاده از تجربه چین روند توسعه پایدار آفریقا را تسریع کنند.ششمین مجمع منطقه‌ای توسعه پایدار آفریقا، 6 اسفند (25 فوریه) در زیمبابوه گشایش یافت.

خبرگزاری ایرنا: یک مقام کمیته بین المللی المپیک روز چهارشنبه احتمال لغو بازی های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل شیوع کرونا خبر داد.تارنمای یی سی چین به نقل از دیک پراود از اعضای کمیته بین المللی المپیک آورده است که لغو این بازی ها منتفی نیست.

 ان. اچ.کی ژاپن: نگرانی ها درباره تأثیرات ویروس کرونا باعث شد تا سرمایه گذاران در نیویورک برای دومین روز متوالی سهام خود را بفروشند و پول خود را به سمت دارایی های امن تری منتقل کنند. میانگین صنعتی داو جونز نزدیک به ۸۸۰ واحد یا حدود ۲ / ۳ درصد کاهش یافت و به سطح ۲۷ هزار و ۸۱ رسید.

پارس تودی: رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: بودجه درخواستی “دونالد ترامپ” از کنگره برای مقابله با شیوع ویروس کرونا «کاملا ناکافی» و «دیرهنگام» است. کاخ سفید اعلام کرد که دولت ترامپ از کنگره خواسته است بودجه مکمل دو و نیم میلیارد دلاری را برای مقابله با گسترش سریع ویروس کرونا از جمله بیش از ۱میلیون دلار برای تهیه واکسن تصویب کند.”نانسی پلوسی” رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بودجه درخواستی ترامپ را بسیار اندک توصیف کرد.

دویچه وله:  دیدار دو روزه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از هند هم‌زمان شده است با اعتراضاتی که در آن چندین نفر کشته و ده‌ها نفر نیز زخمی شدند. دیدار سه ساعته ترامپ از احمدآباد حدود ۱۳ میلیون دلار هزینه داشت. هزینه ساخت یک دیوار برای پنهان کردن محلات فقیرنشین نیز شامل این مبلغ بود.

یورونیوز:  پلیس ضدشورش در یونان با ساکنان دو جزیره این کشور که تلاش می‌کردند مانع از ورود ماشین‌آلات سنگین به محل احداث مراکز جدید نگهداری پناهجویان شوند، درگیر شد. شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند حدود ۵۰۰ تن از ساکنان محلی شب گذشته تلاش کردند تا از ورود ماشین آلات سنگین به کارگاه احداث کمپ پناهجویان در جزیره لسبوس جلوگیری کنند. در نتیجه این ممانعت، پلیس تلاش کرده است معترضان را با شلیک گاز اشک‌آور و ماشین‌ آب‌پاش متفرق کند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر خارجه آلمان گفت : خروج آمریکا از توافقنامه اتمی ایران و از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه موجب تضعیف امنیت اروپا شد. هایکو ماس در دیدار مشترک با همتایان سوئدی، کره ای، فنلاندی و اردنی به عنوان بخشی از کشور‌های عضو ابتکار عمل موسوم به استکهلم درباره خلع سلاح هسته‌ای در برلین گفت: جهان بر سر یک دو راهی قرار گرفته است. سال ۲۰۱۸ بود که آمریکا از توافقنامه هسته‌ای وین (منظور برنامه جامع اقدام مشترک است) خارج شد و در سال گذشته (۲۰۱۹) نیز بر اثر پیمان شکنی در ارتباط با پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (با روسیه)، امنیت اروپا یک گام تضعیف شد و اگر این وضع در جهان همین طور استمرار یابد در آن صورت، نظام هسته‌ای جهان و به تبع آن، امنیت جهانی با خطر مواجه می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *