جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

Loading

أحدث المقالات

درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش‌بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تأمین شود.

هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه

معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه تهدید حمله به تاسیسات هسته‌ای در خاورمیانه اقدامی بسیار خطرناک است، گفت: اگر آمریکا موشک‌های میان‌برد خود را در جایی مستقر کند، مسکو از تعلیق توافقنامه ممنوعیت استقرار این نوع موشک‌های صرف‌نظر خواهد کرد.

Loading

اجلاس امنیتی مونیخ؛ نمایش تنش‌های فزاینده آمریکا و چین

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل آمریکا مواضع تند پمپئو علیه چین در نشست امنیتی مونیخ را نشانه ضعف و افول آمریکا دانست و تأکید کرد: در چنین شرایطی حکومتی که زمانی خود را قدرت جهانی می‌دیده، رفتارهای عصبی از خود بروز می‌دهد و برای حفظ خود با پرخاشگری بیشتری رفتار می‌کند.

دکتر سید محمد مرندی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در نشست امنیتی مونیخ مبنی بر اینکه حزب کمونیست چین بزرگ‌ترین تهدید نه تنها علیه غرب، بلکه علیه اندیشه غرب است، خاطرنشان کرد: توافقاتی که پس از جنگ تجاری دو کشور صورت گرفت، توافقاتی نبود که مورد انتظار آمریکایی‌ها باشد؛ بنابراین آن‌ها با قلدری و به اسارت گرفتن دختر بنیان‌گذار هوآوی در کانادا و همچنین فضاسازی علیه دولت چین در سطوح مختلف به دنبال اهداف خود هستند.

وی با تأکید بر اینکه آمریکا در میز مذاکره آنچه می‌خواست به دست نیاورده است و از طرق دیگر به دنبال فشار به چین است، گفت: رشد اقتصاد چین با وجود شرایط خاص این کشور در شیوع ویروس کرونا و جنگ روانی که آمریکایی‌ها علیه چین به راه انداخته‌اند تا مردمش را نسبت به بیماری مضطرب کنند و نوعی هرج‌ومرج در چین به وجود بیاورند قابل توجه بوده و این روند رشد چین به شکلی است که آمریکا و اروپا از آن عقب مانده‌اند؛ بنابراین حملات آمریکایی‌ها علیه چین متوقف نمی‌شود.

این تحلیلگر تحولات آمریکا با اشاره به تشدید سیاست‌های یکجانبه گرایانه و تمامیت خواهانه آمریکا به‌ویژه در دوران ترامپ با وجود آثار منفی آن بر رشد اقتصاد آمریکا، اضافه کرد: پمپئو به لحاظ شخصیتی شباهت‌های زیادی به ترامپ دارد و ادبیات سخیف و بدرفتاری خصوصیت هر دو آن‌ها است؛ بنابراین اظهارات پمپئو در چنین شرایطی چندان جای تعجب ندارد و این رویکردها ادامه خواهد یافت.

مرندی با اشاره به مواضع چین که اظهارات وزیر خارجه آمریکا را سرشار از افکار جنگ سردی و تبعیض‌های سیاسی دانسته بود، گفت: این مواضع در دولت دموکرات‌ها هم مطرح بود. آمریکا چین را به لحاظ راهبردی دشمن خود می‌داند. اینکه اوباما می‌خواست حضور کمتری در خاورمیانه داشته باشد به دلیل لزوم حضور جدی‌تر نظامی در شرق آسیا بود تا فشارها را علیه چین افزایش دهد، اما در دوران ترامپ شاهد افزایش شتاب روند تقابل‌ها هستیم.

وی افزود: آمریکا به لحاظ بین‌المللی ضعیف‌تر شده و اعتمادبه‌نفسش کاهش یافته است. امروز آمریکایی‌ها در یمن، سوریه، افغانستان، لبنان، عراق و همچنین در سیاست اعمال فشار به ایران شکست خوردند و در برابر اقتصاد چین هم ناکام ماندند. آن‌هم در شرایطی که متحدان آمریکا در اروپا با بحران‌های متعدد داخلی مواجه هستند. طبیعتاً چنین حکومتی که خود را قدرت جهانی تصور می‌کرد، رفتارهای عصبی از خود بروز می‌دهد و برای حفظ خود با پرخاشگری بیشتری رفتار می‌کند. آن‌ها از این غافل‌اند که این رفتار خشن‌تر و عصبی‌تر سرعت افول را افزایش می‌دهد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اظهارات پمپئو که شرکت هوآوی را اسب ترووآی چین خوانده بود و نگرانی آمریکا از نزدیکی اروپایی‌ها به چین علی‌رغم مخالفت سران واشنگتن گفت: همین امر نشان‌دهنده افول قدرت آمریکا است. آن‌ها امروز با ارعاب و تهدید نزدیک‌ترین متحدانشان را با چالش مواجه کرده‌اند. ما شاهد مواضع آن‌ها در قبال انگلیس، استرالیا و آلمان در خصوص ارتباط با شرکت هوآوی هستیم.

مرندی با بیان اینکه آمریکا خواهان ایجاد انحصار به هر شکل ممکن در عرضه فناوری اینترنت G5 است، افزود: سرعت رشد فناوری هوآوی به‌خصوص در این زمینه به‌مراتب بیشتر از شرکت‌های آمریکایی‌ها بوده بنابراین شرکت‌های آمریکایی در حال عقب افتادن هستند و این نماد شرایط کلی آمریکا است؛ چراکه فناوری‌های نوین تنها حوزه‌ای بود که آن‌ها در آن جلوتر از چینی‌ها بودند، ولی در این حوزه هم عقب نشسته‌اند و می‌خواهد با قلدری مشکل خود را حل کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *