جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

Loading

اهداف راهبردی عملیات مقاومت یمن علیه عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: آنچه در عملیات گسترده و فراگیر اخیر جنبش انصار الله و ارتش‌های مردمی یمن علیه مواضع عربستان شاهد بودیم، از یک‌سو کوششی برای واداشتن عربستان به پذیرش ناتوانی‌های نظامی‌اش در داخل یمن است و از دیگر سو تلاشی برای خنثی کردن حرکت‌های ایذایی و مسلحانه گروه‌های مزدوری که درصدد برهم ریختن اوضاع صنعا (پایتخت یمن) و ایجاد ناامنی‌های تازه در این منطقه هستند. جعفر قنادباشی - کارشناس مسائل خاورمیانه

درحالی‌که عربستان سعودی در پذیرش مذاکره منجر به صلح و همچنین در پذیرش آتش‌بس و پایان دادن به بمباران‌های نقاط مسکونی در یمن اهمال می‌کند و به‌رغم ضعف‌های نظامی، پیوسته درصدد است تا ضرباتی را به مردم یمن، نیروهای جنبش‌ انصار الله و ارتش‌های مردمی این کشور وارد کند، عملیات نظامی اخیر مقاومت یمن علیه عربستان با نام بنیان مرصوص، مساحتی حدود ۲۵۰۰ کیلومتر را در مثلث مرزی مشترک با استان‌های راهبردی یمن (مأرب، صنعا و جوف)، آزاد کرد و این مساحت به‌تنهایی و صرف‌نظر از اهمیت راهبردی اهدافی که در بردارد، دستاوردی مهم در زمینه آزادسازی همه مناطق تحت اشغال ائتلاف سعودی به شمار می‌رود.

درواقع جنبش انصار الله و ارتش‌های مردمی در یمن در مقابله با نیروهای متجاوز و همچنین مزدور عربستان اخیراً به عملیات بنیان مرصوص مبادرت کردند؛ عملیات بزرگ و مهمی که از ویژگی‌های بسیار قابل‌توجهی برخوردار بود. ابتدا اینکه این عملیات در پهنه بسیار وسیعی علاوه بر مناطق غرب صنعا و چند استان پهناور واقع در شرق پایتخت به استان جیزان عربستان نیز تعمیم پیدا کرد؛ عملیاتی که به‌صورت جنگ‌های نامتقارن انواع سلاح‌های سنگین و سبک در آن بکار گرفته شد و علاوه بر آن نیروهای جنبش انصار الله تأسیسات نفتی شرکت آرامکو واقع در استان جیزان را نیز توسط موشک‌های میان‌برد و دوربرد مورد هدف قرار دادند. در این عملیات همان‌طور که گفته شد حدود 2500 کیلومترمربع از خاک یمن از وجود مزدوران ارتش سعودی پاک‌سازی‌شده و صدها تن از مزدوران و سربازان ارتش عربستان به اسارت درآمدند.

این عملیات ازجمله عملیات‌هایی بود که جنبش‌ انصار الله و نیروهای مردمی یمن به غنائم جنگی فراوانی دست یافتند به‌گونه‌ای که به گفته ناظران مهمات و تسلیحات لازم برای چند عملیات مهم دیگر در اختیار نیروهای انصار الله قرار گرفت.

نکته مهم این عملیات خنثی شدن عملیات بزرگی بود که به‌منظور تسخیر صنعا و سیطره مزدوران سعودی بر این شهر تدارک دیده شده بود و با انجام عملیات بنیان مرصوص آن عملیات به‌کلی به شکست انجامید.

درواقع باید گفت که عملیات بنیان مرصوص در شرایطی به وقوع پیوست که سرکردگان سعودی درصدد دستیابی به یک موقعیت تازه نظامی و بر اساس آن تحمیل یک سلسله شرایط سیاسی تازه به مردم یمن بودند. به‌خصوص که شرایط منطقه‌ای دشواری‌های زیادی را بر سر راه عربستان قرار داده است؛ چنانکه مقامات ریاض بیش از هر زمان دیگری درصدد پایان دادن آبرومندانه به جنگ پنج‌ساله یمن هستند. نشانه‌های روشن چنین شرایطی را باید در خروج کامل نیروهای امارات از یمن جستجو کرد و در ضمن به محاسباتی که سبب شده است تا سران سعودی درصدد رهایی از باتلاق یمن باشند پی برد. درعین‌حال عملیات گسترده هوایی عربستان بر فراز استان الحدیده نشانه دیگری از جنون نظامی ناشی از قرار گرفتن عربستان در بن‌بست تلقی می‌شود. همچنان که بنا به تعبیر مقامات انصار الله این عملیات قرارداد صلح استکهلم را به‌کلی نقض می‌کند.

به هر ترتیب آنچه در عملیات بنیان مرصوص و همچنین واکنش‌های انفعالی عربستان مشخص شد، بیانگر توانمندی‌های بسیار سرشار جنبش انصار الله در دفاع از خاک یمن و درعین‌حال بیانگر ضعف‌های نظامی فلج‌کننده‌ای است که نیروهای عربستان بدان مبتلا شده‌اند. این بدان مفهوم است که عربستان سعودی فاقد هرگونه برگ برنده‌ای برای پیشبرد مقاصد خود در یمن است و تازه‌ترین تلاش‌های مقامات سعودی برای کسب پیروزی‌های میدانی و تبدیل آن به یک برگ برنده جدید نیز با شکست مواجه شده است.

این در حالی است که جنبش انصار الله با دفع عملیات مزدوران سعودی و جلوگیری از سقوط پایتخت یمن برتری خود را در عرصه نظامی به اثبات رسانده و با اتکا به این قابلیت نظامی توانایی به کرسی نشاندن مواضع خود را در این بحبوحه دارد.

به‌خصوص که خروج نیروهای نظامی امارات از یمن به‌خودی‌خود از موقعیت برتر جنبش انصار الله و عجز نیروهای متجاوز حکایت دارد و بر توانمندی‌های جنبش‌ انصار الله در این نبرد نابرابر می‌افزاید. روشن است که روند تحولات آینده در یمن به همین منوال رقم خواهد خورد و به‌رغم محاصره همه‌جانبه یمن، مردم این کشور با استفاده از تجارب جنگ 5 ساله و توانمندی‌های شگفت‌انگیزی که در این فاصله بدان دست یافته‌اند (توانمندی‌های موشکی، پهپادی و نبردهای زمینی) خواهند توانست نیروهای متجاوز سعودی را همانند نیروهای امارات مجبور به خروج از یمن کنند و شکست‌های سخت‌تری را به نیروهای این رژیم مرتجع پادشاهی وارد سازند.

درمجموع آنچه در عملیات گسترده و فراگیر جنبش انصار الله و ارتش‌های مردمی یمن شاهد بودیم، از یک‌سو کوششی برای واداشتن عربستان به پذیرش ناتوانی‌های نظامی‌اش در داخل یمن است و از دیگر سو تلاشی است برای خنثی کردن حرکت‌های ایذایی و مسلحانه گروه‌های مزدوری که درصدد برهم ریختن اوضاع صنعا (پایتخت یمن) و ایجاد ناامنی‌های تازه در این منطقه هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *