جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ تقویت برنامه اتمی کره شمالی و…

۱۳۹۸/۱۱/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: گزارش سازمان ملل درباره تقویت برنامه موشکی و اتمی کره شمالی در سال گذشته، افشای قطره چکانی آمار تلفات عین الاسد از سوی آمریکا، حمله جنگنده‌های سوری به کاروان نظامی ترکیه در حومه حلب، تاکید اتحادیه افریقا برآتش بس فوری در لیبی، تصمیم یونان برای «ایجاد مانع شناور» در دریای اژه ، تاکید چین بر لغو تحریمهای یکجانبه علیه ونزوئلا ، مخالفت اروپایی‌ها با مشارکت در جنگ های ناتو، رونمایی از بودجه 4.8 تریلیون دلاری آمریکا، لغو توافق نظامی فیلیپین با آمریکا ،پیروزی بزرگ هواداران وحدت دو ایرلند ، اسکاتلند در مسیر همه پرسی، تعویق رای‌گیری شورای امنیت درباره پیش‌نویس قطعنامه فلسطین علیه «معامله قرن» و  انتقاد روسیه از کارشکنی های آمریکا در صدور روادید برای هیات‌های دیپلماتیک ‌از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بر اساس گزارش محرمانه سازمان ملل، کره شمالی به برنامه‌های اتمی و موشکی خود در سال گذشته میلادی که اقدامی در نقض تحریم‌های سازمان ملل است، ادامه داده و آنها را تقویت کرده است. در گزارش محرمانه سازمان ملل آمده است: کره شمالی به صورت غیرقانونی مبلغ ۳۷۰ میلیون دلار زغال سنگ را با کمک قایق‌ها و کرجی‌های چینی صادر و نفت پالایش شده را وارد این کشور کرده است.

یورونیوز: یک مقام آمریکایی اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ نظامی این کشور در جریان حمله موشکی ماه گذشته ایران به پایگاه سربازان ایالات متحده در عراق آسیب مغزی دیدند. شبکه «سی ان ان» در حالی روز دوشنبه به نقل از یک مقام مطلع از افزایش شمار نظامیان آمریکایی آسیب دیده در حمله موشکی ایران خبر داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده پس از این حمله اعلام کرده بود که هیچ کدام از نظامیان کشورش کشته یا زخمی نشده اند.

العالم فارسی: جنگنده‌های ارتش سوریه یک کاروان نظامی ارتش ترکیه را در حومه غربی حلب هدف قرار دادند. در همین ارتباط، مرکز هماهنگی گروه‌های مسلح در سوریه گزارش داد که جنگنده‌های سوری دوشنبه شب یک کاروان نظامی ترکیه را هدف قرار دادند که در پی آن، تعدادی از نیروهای ترکیه‎ای زخمی شدند.

تی .آر.تی ترکیه: اسماعیل الشرقاوی هماهنگ کننده امنیت و صلح اتحادیه افریقا از طرفین درگیر در لیبی خواستار اعلام آتش بس فوری  شد. شرقاوی طی سخنانی در جلسه مطبوعاتی که در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی ترتیب داد، اظهار داشت، ما خواهان پایان مداخلات خارجی در لیبی می باشیم.

آناتولی  ترکیه: دولت یونان طرح «ایجاد مانع شناور» را برای کاهش موج مهاجرت غیرقانونی را به‌صورت موقت در دریای اژه اجرا خواهند کرد. نوتیس میتاراکیس، وزیر مهاجرت یونان درباره ”طرح ایجاد مانع شناور” در دریای اژه گفت: «به‌صورت آزمایشی آن را اجرا می‌کنیم. اگر بر کاهش موج مهاجرت تاثیری نداشته باشد، تلاش ما بی‌نتیجه خواهد بود».

رادیو چین: وزارت خزانه داری آمریکا اخیرا از اجرای تحریم علیه شرکت هواپیمای یونایتد ونزوئلا خبر داد. گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: چین با دخالت کشور خارجی در امور داخلی ونزوئلا مخالف است و از کشور ذیربط می خواهد دست از اجرای تحریمهای یکجانبه و صلاحدید درازدستانه بردارد.گنگ شوانگ در این باره گفت: موضع چین در مساله ونزوئلا همیشگی و روشن است و همواره بر منشور سازمان ملل و اصول پایه روابط بین المللی پافشاری می کند.

دویچه وله:   هفتاد سال پس از تاسیس پیمان نظامی کشورهای آتلانتیک شمالی، ناتو، دو نظرسنجی توسط موسسه معتبر “پیو” (PEW) نشان داده که اکثریت مردم اروپا از عضویت در این پیمان و عملکرد آن راضی هستند.این دو نظرسنجی در فاصله ماه مه تا ماه اوت سال ۲۰۱۹ میلادی در میان ۲۱ هزار و ۲۹ شهروند ۱۶ کشور عضو ناتو به اضافه روسیه، اوکراین و سوئد انجام شده و نتایج آن در اختیار روزنامه آلمانی “زود دویچه” قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور آمریکا از بودجه 4.8 تریلیون دلاری این کشور برای سال 2021 رونمایی کرد. بودجه پیشنهادی جدید شامل کاهش شدید وام دانشجویی، ارائه مسکن ارزان‌قیمت، کوپن غذا و کمک‌های دارویی است که بازتاب تلاش‌های ترامپ برای کاهش هزینه‌های فدرال است.

خبرگزاری فارس: طبق اعلام ریاست جمهوری فیلیپین، با فرمان «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور این کشور فرمان لغو توافق دوجانبه نظامی مانیل با واشنگتن در زمینه حضور نیروهای نظامی آمریکایی را صادر کرد. به موازات تنش‌ها بر سر اقدام آمریکایی‌ها در عدم صدور روادید سفر برای یک سناتور فیلیپینی، مانیل رسما از لغو توافقنامه دفاعی دوجانبه خود با واشنگتن در زمینه حضور نیروهای نظامی آمریکا خبر داد.

پارس تودی:  مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و اجرایی شدن آن از 31 ژانویه 2020 اعتراضات زیادی را در مناطق جدایی طلب این کشور از جمله اسکاتلند و ایرلند شمالی برانگیخته است.اکنون با پیروزی حزب وحدت طلب و چپ گرای “شین فین” در انتخابات پارلمانی جمهوری ایرلند، انگیزه آنها برای اتحاد دو ایرلند دو چندان شده است. در نخستین دور از شمارش آرا در جمهوری ایرلند، حزب شین فن 24.5 آرا را کسب کرده، حزب “فیونا فیل”  22.2 درصد و حزب “فین گیل” نیز 20.9 درصد از آرا را از آن خود کرده است.

خبرگزاری مهر: وزیر اول اسکاتلند اعلام کرد: برای همه‌پرسی دوباره استقلال گام‌هائی برداشته‌ایم. وزیر اول اسکاتلند در این باره گفت: با توجه به وعده‌ ای که به مردم اسکاتلند داده‌ ایم، باید در خصوص فرایند برگزاری همه‌پرسی با دولت بریتانیا به توافق برسیم.«نیکلا استرجن» در این باره افزود: گام های لازم را برای برگزاری قانونی این همه‌ پرسی برمی‌ داریم تا نتایج آن در داخل و همچنین از سوی جامعه بین‌ الملل مورد قبول واقع شود.

خبرگزاری تسنیم: رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه فلسطین علیه طرح آمریکایی «معامله قرن»، که قرار بود امروز در شورای امنیت انجام شود تا زمان نامعلومی به تعویق افتاده است. دیپلمات‌های غربی در سازمان ملل متحد اعلام کردند که رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره «معامله قرن» در شورای امنیت که قرار بود سه‌شنبه( امروز) انجام شد، تا زمان نامعلومی به تعویق افتاده است.

خبرگزای ایرنا: نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، آمریکا را به علت کارشکنی در صدور ویزا برای هیات‌های دیپلماتیک، به نقض توافق موسوم به “مقر سازمان ملل” متهم و تهدید کرد موضوع را به داوری می‌کشانند. واسیلی نبنزیابا انتشار بیانیه‌ای اظهار کرد: توافقنامه‌ای وجود دارد که ایالات متحده آمریکا به عنوان کشور میزبان باید از آن پیروی کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *