جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

دانشجویان «ییل» آمریکا به خیل حامیان فلسطین پیوستند

تهران- ایرنا- درحالی که اعتراضات دانشجویان طرفدار فلسطین در مراکز علمی آمریکا با وجود تعلیق و دستگیری‌ها همچنان ادامه دارد، دانشجویان «ییل» در همبستگی با دانشجویان دانشگاه «کلمبیا» تظاهرات کردند.

Loading

رسانه ها؛ خروج آمریکا از عراق درهاله ابهام و…

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آغاز عقب نشینی آمریکا از ۱۵ پایگاه در عراق ، درخواست روسیه از آمریکا براي تمديد پیمان استارت ،آنکارا امروز میزبان نشست جدید ۲ هیئت روسیه و ترکیه، ایجاد پست‌های امنیتی حشد الشعبی در نقاط راهبردی مرز عراق ، هشدار اتحادیه آفریقا به وقوع جنگ‌های نیابتی، خروج نیروهای سودان از یمن، موافقت آمریکا با تمدید معافیت عراق از تحریم های ایران، دورهمی شیاطین در ساحل دریای سرخ، امیدواری روسیه به امضای توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان، گفت‎وگوی تلفنی نخست وزیر چین و صدراعظم آلمان،تلفات ناشی از ویروس جدید کرونا و  پیام رزمایش ارتش چین به تایوان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: علی الغانمی عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق روز دوشنبه اعلام کرد که آمریکا عقب نشینی از ۱۵ پایگاه نظامی خود را در مناطق مختلف عراق آغاز کرده است. وی در یک کنفرانس خبری تصریح کرد که آمریکا با این اقدام خروج از عراق را آغاز کرده است و عملا نیروهای این کشور عقب نشینی از ۱۵ پایگاه نظامی خود را شروع کرده اند.  عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق خاطر نشان کرد که اکنون حضور آمریکایی محدود به دو پایگاه در اربیل و عین الاسد در استان الانبار شده است. 

 خبرگزاری صدا و سیما: وزیر خارجه روسیه گفت پیمان کاهش تسلیحات راهبردی باید همچنان پیمانی امن برای مسکو و واشنگتن باقی بماند. وزیر امور خارجه روسیه گفت: پیمان کاهش تسلیحات راهبردی (استارت نو) باید همچنان پیمانی امن برای مسکو و واشنگتن باقی بماند، حتی اگر سایر کشور‌ها نیز به گفتگو‌ها درباره این پیمان بپیوندند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک مقام برجسته ترکیه با اعلام اینکه کشورش تجهیزات نظامی گسترده‌ای برای نیروهای خود در استان ادلب در شمال غرب سوریه فرستاده، تاکید کرد، ترکیه برای همه سناریوها در منطقه آماده است.این مسؤول برجسته ترکیه که خواست نامش فاش نشود،  اظهار کرد، طی هفته‌های گذشته با اعزام نیرو و مهمات نظامی به ادلب حمایت گسترده‌ای از این استان به عمل آمده است.

دویچه وله: ترکیه با اعزام ۵۰۰ خودروی نظامی تهدید کرده است به  هرگونه حملات علیه پایگاه‌های نظامی این کشور پاسخ محکمی خواهد داد. ترکیه طبق توافقنامه آتش بس ادلب با روسیه ۱۲ پایگاه نظارتی در ادلب سوریه تاسیس کرده است. ادلب طبق توافق روسیه و ترکیه در سوچی منطقه عاری از تنش اعلام شده بود و این دو کشور به عنوان تضمین‌کننده آتش بس در این منطقه عمل می‌کردند.

الکوثر فارسی: الحشد الشعبی از ایجاد پست‌های امنیتی منظم در نزدیکی مرز سوریه به منظور مقابله با نفوذ عناصر داعش خبر داد. نیروهای الحشد الشعبی عراق  از ایجاد مواضع و پست‌های امنیتی منظم در پیرامون شهر القائم در غرب استان الانبار به منظور تامین امنیت حومه این شهر در مرز عراق و سوریه خبر داد.

خبرگزاری فارس: رئیس جدید اتحادیه آفریقا دراجلاس سران این اتحادیه تاکید کرد که که نباید به بیگانگان اجازه داده شود آتش درگیری‌ها و کشمکش‌ها را در این قاره شعله ور کرده و آن را گرفتار جنگ‌های نیابتی کنند. «سیریل رامافوسا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی که روز یکشنبه به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا برای مدت یک سال انتخاب شد از کشورهای این قاره  خواست در برابر تلاش‌ها از بیرون قاره برای دامن زدن به درگیری‌های درون این قاره بایستند.

العالم فارسی: یک وزیر سودانی با تأکید بر اعتقاد کشورش به حل نشدن بحران یمن از طریق راه‌حل نظامی، اعلام کرد که خارطوم به تدریح شمار نیروهای خود در این کشور را کاهش خواهد داد.«فیصل محمد صالح» وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی سودان با تاکید بر این‌که کشورش معتقد است بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد، اعلام کرد که خارطوم به تدریج تعداد نیروهای خود را که برای جنگ به یمن رفته‌اند، کاهش می‌دهد.

خبرگزاری مهر : مقامات عراقی می گویند آمریکا با تمدید معافیت این کشور از تحریم‌های ایران خبر داده‌اند. واشنگتن پست به نقل از مقامات عراقی گزارش داده که آمریکا با تمدید معافیت بغداد از تحریم‌های ایران موافقت می‌کند.در همین رابطه آسوشیتدپرس نیز به نقل از سه مقام عراقی نوشت: آمریکا مایل است معافیت‌های عراق برای تداوم واردات «حیاتی» گاز و برق از ایران را تمدید کند.

خبرگزاری تسنیم: یک رسانه قطری از جزئیات دیدار پنهانی ولیعهد سعودی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی در منطقه “نئوم” واقع در ساحل دریای سرخ پرده برداشت. پایگاه قطری “العربی الجدید” به نقل از منابع ویژه خبر داد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اواسط نوامبر گذشته(اواخر آبان‌ماه) در منطقه “نئوم” واقع در ساحل دریای سرخ، به دعوت تل‌اویو با نتانیاهو نشستی برگزار و در آن، طرح‌های ویژه مقابله با ایران را بررسی کرده‌اند.

آناتولی  ترکیه:  نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان ابراز امیدواری کرد که توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان هر چه زودتر به امضا رسد.ضمیر کابل‌اف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری «ریا نووستی» گفت که امیدوارند توافق‌نامه صلح میان دولت آمریکا و طالبان به زودی امضا شود.

رادیو چین: لی که‎چیانگ نخست وزیر چین و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در یک تماس تلفنی درباره وضعیت پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونای جدید با یکدیگر صحبت کردند. لی که‌چیانگ در این تماس خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت چین طبق قانون و با اقدامات علمی و مؤثر در حال پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونای جدید است.

 ان. اچ.کی ژاپن: تلفات در اثر آلودگی به ویروس جدید کرونا در سرزمین اصلی چین به ۸۱۱ نفر رسید که از تعداد تلفات ناشی از همه گیری سارس در سال ۲۰۰۳ در سراسر جهان فراتر رفته است. کمیته ملی بهداشت چین روز شنبه ۸۹ مورد جدید مرگ بر اثر آلودگی به این ویروس را گزارش کرد.شیوع سارس، سندروم تنفسی به شدت حاد، پیش از آنکه سازمان جهانی بهداشت پایان این اپیدمی را اعلام کند موجب مرگ ۷۷۴ نفر شد.

پارس تودی:  ارتش چین از برگزاری رزمایشی با هدف هشدار به تایوان خبر داد.ارتش چین در بیانیه ای اعلام کرد که این رزمایش دریایی و هوایی در اقیانوس آرام با هدف هشدار به تجزیه طلبان تایوانی برگزار شده است. در همین حال «جانگ چونخویی» فرمانده منطقه شرقی ارتش چین در مصاحبه با رسانه ها با بیان اینکه تعدادی از ناوشکن ها، بمب افکن ها و جنگنده های چین در این رزمایش شرکت داشتند افزود: با توجه به شرایط ویژه تنگه تایوان، انجام تمرینات رزمی و برگزاری این رزمایش نشاندهنده این است که چین نه تنها به تجزیه طلبان تایوانی اجازه هیچ اقدامی نمی‌دهد بلکه از حق حاکمیت خود دفاع خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *