جدیدترین مطالب

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

ایران تصویر جدیدی را در موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در حمله موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.

رایزنی امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفت: امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است، اما رژیم صهیونیستی شش ماه در حال قتل‌عام و نسل‌کشی کودکان و زنان بی‌دفاع در غزه است و آمریکا و متحدین او را متوقف نمی‌کنند.

غافلگیری‌های زیادی برای تل‌آویو تدارک دیده شده است/ایران پایبند به ارزشهای اخلاقی و انسانی

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» یکی از تحلیلگران جهان عرب ارتکاب هرگونه حماقت رژیم صهیونیستی علیه ایران را آغازی بر پایان این رژیم دانست و از غافلگیری هایی خبر داد که برای آن تدارک دیده شده است.

امیرعبداللهیان: ریشه اصلی بحران در منطقه جنگ، نسل‌کشی اسرائیل در غزه و کرانه باختری است

وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با وزیر خارجه اتریش با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال توسعه دامنه تنش‌ها در منطقه نبوده است، گفت: گویا رژیم اسرائیل از خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران پیام اشتباه دریافت کرده بود.

Loading

رسانه ها؛ معامله ننگین قرن و…

۱۳۹۸/۱۱/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش‌های بین‌المللی به طرح صلح ادعایی  ترامپ برای خاورمیانه، توافق فتح و حماس برای هماهنگی در برابر معامله قرن ، تبدیل فلسطین به  دولت مجمع‌الجزایر فلسطین!، واکنش رسمی روسیه به رونمایی از معامله قرن توسط ترامپ، اذعان آمریکا به افزایش تلفات حمله به پایگاه نظامی عین الاسد، شکست ترامپ در انگلیس بر سر هواوی، موضع کره جنوبی درباره زلزله اخیر کره شمالی، موافقت روسیه با فروش اس-400 به عراق، آخرین آمار تلفات ناشی از ویروس جدید در چین، آغاز فعالیت خط لوله جریان آبی، رکورد تازه بمباران افغانستان از جانب آمریکا، هشداراسلام آباد به کابل درباره مداخله در امور داخلی پاکستان و تمدید معافیت‌های هسته‌ای برجام از سوی آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا سرانجام پس از ماهها گمانه‌زنی از طرح خود برای حل اختلافات اسرائیل و فلسطینی‌ها پرده برداشت و اعلام کرد که این طرح بر مبنای راه حل «برد-برد» استوار است .سازمان غیردولتی عفو بین‌الملل در واکنش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بستۀ پیشنهادی دونالد ترامپ، باعث نقض قوانین بین‌الملل و محرومیت بیشتر فلسطینی‌ها از حقوقشان خواهد شد. سازمان ملل هم  می‌گوید که همچنان به مرزهای تعریف شده در سال ۱۹۶۷ میلادی پایبند است.

خبرگزاری مهر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که طرح صلح ادعایی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا موسوم به «معامله قرن» طبق معیارهای اتحادیه اروپا بررسی می شود.جوزف بورل افزود که اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای همکاری در راستای از سرگیری مذاکرات معنادار به منظور حل و فصل دائمی مشکلات و دست‌یابی به صلح پایدار اعلام می‌دارد.

آناتولی ترکیه:  رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در خصوص ادامه هماهنگی در برابر طرح به‌اصطلاح «صلح خاورمیانه» رئیس‌جمهور آمریکا به توافق رسیدند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس قبل از رونمایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از طرح به‌اصطلاح «معامله قرن » با محمود عباس، رئیس دولت فلسطین تلفنی گفتگو و با وی در خصوص ادامه هماهنگی در برابر طرح مذکور به توافق رسید.محمود عباس از این اقدام اسماعیل هنیه استقبال کرده و گفت که وحدت ملی فلسطین نقطه کانونی مبارزه با پروژه نابودی آرمان این کشور است.

العالم:  بر اساس نقشه‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرده دولت آینده فلسطین به شکل مجمع‌الجزایری است که پل‌ها و تونل‌ها آن را به هم وصل می‌کند. همچنین ابودیس با مساحتی حداکثر چهار کیلومتر مربع به عنوان پایتخت دولت آینده فلسطین خواهد بود و حاکمیت فوری اسرائیل بر سی درصد کرانه باختری از جمله دره اردن و خلح سلاح حماس در نوار غزه هم عملی خواهد شد!

اسپوتنیک روسیه: وزارت امور خارجه  روسیه درباره توافق پیشنهادی آمریکا با عنوان “معامله قرن”، بیانیه ای صادر نمود. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است که  اسرائیل و فلسطین دو طرف درگیر در این موضوع هستند. مسکو جزءی از این مشاجرات نیست.در این بیانیه تصریح شده است که، پیشنهادهای ایالات متحده برای خاورمیانه یکی از ابتکارات (این کشور) است ؛ اما واشنگتن تصمیم گیرنده این درگیری ها نیست.

العالم: دونالد ترامپ که به دنبال حمله انتقام جویانه ایران در واکنش به ترور سردار سلیمانی میزان کشته ها، زخمی ها و خسارات ضربات موشکی کشورمان به پایگاه نظامی عین الاسد را کتمان و به دروغ اعلام کرده بود که هیچ نظامی آمریکایی آسیبی ندیده است،حالا به مرور دروغگویی های وی به مردم آمریکا و افکار عمومی جهان در حال رو شدن است به طوری که هم اکنون پنتاگون هرچند با در پیش گرفتن شیوه قطره چکانی انتشار اطلاعات، به ناچار اعلام کرده که شمار زخمی های این حملات به 50 نظامی آمریکایی رسیده است. «توماس کمپبل» سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) بامداد امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: تا امروز آسیب مغزی در ۵۰ نیروی نظامی آمریکایی تشخیص داده شده است.

خبرگزاری صداو سیما: نمایندگان مجلس انگلیس تصویب کردند 35 درصد اجرای نسل پنجم فناوری ارتباطات این کشور به هواوی واگذار شود. نمایندگان پارلمان انگلیس به همراه شماری از اعضای دولت در نشست ویژه‌ای ابعاد تصمیم دولت درباره واگذاری اجرای نسل جدید فناوری ارتباطات موسوم به ۵G را به شرکت چینی هواوی بررسی کرده اند. به گفته کارشناسان این تصمیم دولت انگلیس شکستی دیگر را برای ترامپ در مقابله با چین آن هم در یکی از متحد‌ترین کشور‌ها با آمریکا و دوست سنتی آن رقم زده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دولت کره جنوبی اعلام کرد، زلزله‌ کوچکی که روز چهارشنبه در کره شمالی تشخیص داده شد حاصل بی‌ثباتی لرزه‌ای به وجود آمده در منطقه از بابت انجام بزرگترین آزمایش هسته‌ای این کشور در سال 2017 است. کره جنوبی افزود: این زلزله یک زلزله طبیعی بود که فرض شده در اثر ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی اتفاق افتاده است. منطقه وقوع زلزله در فاصله حدود سه کیلومتری جنوب شرق محل این آزمایش هسته‌ای رخ داده است.

الکوثرفارسی: عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق اعلام کرد که مشاور امنیت ملی این کشور در جریان سفر خود به مسکو توانست موافقت سران روس را برای خرید سامانه پدافندی اس-400 کسب کند. «کریم علیوی» تأکید کرد که روسیه موافقت کرده است سامانه پدافندی اس-400 را به عراق بفروشد و این توافق در سفر فالح الفیاض مشاور امنیت ملی عراق به مسکو حاصل شده است.

ان .اچ.کی ژاپن: مقام های چینی حال می گویند که ۱۳۲ نفر در اثر شیوع ویروس کرونای جدید جان باخته اند. شمار آلودگی های تایید شده به پنج هزار و ۹۷۴ نفر افزایش یافته که وضعیت صدها نفر از آنها بحرانی است. به نظر می آید که این وضعیت در شهر ووهان، مرکز این شیوع که هنوز به روی ورود و خروج افراد بسته است، بطور زیادی رو به وخامت می باشد. مقام های محلی می گویند بیمارستانها مملو از هزاران بیمار هستند.

تی .آر.تی ترکیه: گازپروم شرکت انرژی روس اعلام داشت، اولین گاز طبیعی بمقدار 1 میلیارد مترمکعب از طریق خط لوله حریان آبی انتقال یافت. گشایش خط لوله جریان آبی که گاز روس را به ترکیه و از طریق ترکیه به اروپا انتقال می دهد، در 8 ام ژانویه از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه انجام گرفت.

دویچه وله : شمار بمب‌هایی که ارتش ایالات متحده برای مبارزه با گروه‌های مسلح در افغانستان به کار گرفته به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. نیروی هوایی ایالات متحده فاش ساخت که در سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) هفت هزار و ۴۲۳ بمب را به سمت اهدافی در افغانستان شلیک کرده است که رکورد تازه‌ای به‌شمار می‌رود.

پارس تودی : وزارت خارجه پاکستان در بیانیه ای با انتقاد از اظهارات ” محمد اشرف غنی” درباره دستگیری یکی از سران جنبش پشتون، آنرا مصداق مداخله در امور داخلی این کشور خواند.وزارت امور خارجه پاکستان در این بیانیه با اشاره به توییت رییس جمهوری افغانستان درباره بازداشت رهبر جنبش محافظت از پشتون‌ها، آنرا به منزله رویکردی مداخله جویانه در امور داخلی پاکستان دانست.

خبرگزاری ایرنا: منابع آگاه خبر دادند که دولت آمریکا معافیت‌های تحریمی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را برای ۶۰ روز دیگر تمدید می‌کند. این منابع افزودند که واشنگتن در همین حال تحریم هایی را علیه سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس آن علی اکبر صالحی وضع می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *