جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است  

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.
Loading

رسانه ها؛ انگلیس درپیچ و خم برگزیت و…

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تصویب لایحه برگزیت در مجلس اعیان انگلیس، ادامه جلسات دادگاه ترامپ‌، هشدار نماینده سازمان ملل نسبت به تبعات الحاق منطقه «ج» به اسرائیل، لغو سفر مشاور ترامپ به فلسطین اشغالی، اعلام آمادگی عربستان برای مذاکره با ایران، درگیری نیروهای آمریکایی و روسی در سوریه، احتمال استقرار سامانه موشکی پاتریوت در عراق، اظهارات مداخله جویانه پامپئو درباره آخرین تحولات لبنان، انتقاد رئیس هنگ کنگ از برخورد منفعت طلبانه غرب با ناآرامی ها، درخواست عمران خان از سازمان ملل برای میانجی‌گری درمورد کشمیر، تهدید آمریکا ضد فرمانده جدید نیروی قدس، تاکید اتحادیه اروپا بر رهبری مقابله با تغییرات اقلیمی ، اطمینان چین در مهار بیماری جدید، تحریم های جدید آمریکا ضد ونزوئلا و اعتراض ساکنان جزایر یونان به سیاست پناهجویی دولت این کشور از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ان .اچ.کی ژاپن:  مجلس اعیان پارلمان بریتانیا لایحه ای که برای خروج طبق برنامه این کشور در روز ۳۱ ژانویه از اتحادیه اروپا لازم است را تصویب کرده است. مجلس اعیان روز سه شنبه تغییراتی در این لایحه ایجاد کرده بود اما روز چهارشنبه مجلس عوام آن تغییرات را رد کرد و مجلس اعیان دوباره این لایحه را به بحث گذاشت. این لایحه وقتی که توسط ملکه الیزابت «تاییدیه سلطنتی» را دریافت کند تبدیل به قانون خواهد شد. پارلمان اروپا باید هفته آینده قانونی را تصویب کند تا مسیر خروج بریتانیا از این بلوک هموار شود.

خبرگزاری صداو سیما: با اعلام رئیس دیوان عالی آمریکا، جلسات استیضاح ترامپ همچنان ادامه دارد و دموکرات ها امیدوارند بتوانند جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی را به عنوان شاهد فرا بخوانند. پرونده استیضاح ترامپ می تواند هفته آینده به پایان برسد، اما بعید است جمهوریخواهان که کنترل سنا را در اختیار دارند او را برکنار کنند.

آناتولی ترکیه:  فرستاده ویژه صلح سازمان ملل متحد در خاورمیانه درباره تبعات الحاق منطقه «ج» در کرانه باختری اشغالی به اسرائیل هشدار داد. نیکولای ملادینوف، فرستاده ویژه صلح سازمان ملل متحد در خاورمیانه در حساب کاربری خود در توئیتر درباره تبعات الحاق منطقه «ج» در کرانه باختری اشغالی به اسرائیل نوشت: چنین اقدامی حل مسئله فلسطین-اسرائیل را دچار مخاطره می کند. منطقه «ب»21 درصد کرانه باختری است که مدیریت غیرنظامی آن با حکومت فلسطین و مدیریت امنیتی آن با اسرائیل است، اما منطقه «ج» 61 درصد کرانه باختری را شامل می‌شود، کاملا در اختیار اسرائیل است.

خبرگزاری مهر:  داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا سفر خود به فلسطین اشغالی را لغو کرد. «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ قرار بود روز چهارشنبه از داووس سوئیس عازم فلسطین اشغالی شود که این سفر به دلیل «شرایط جوی» لغو شد. این در حالی است که کارشناسان معتقدند، لغو سفر کوشنر و تیم او به فلسطین اشغالی به تشکیک واشنگتن در مورد رونمایی کردن طرح «معامله قرن» قبل و یا بعد از انتخابات آتی رژیم صهیونیستی بر می‎گردد.

الکوثرفارسی: فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که کشورش آماده مذاکره با ایران است. وزیر خارجه عربستان گفت: ما از مذاکرات استقبال می کنیم. وی در عین حال این را هم به تمایل کشورش به مذاکره با ایران اضافه کرد که ما استقبال می کنیم، به شرط اینکه ایران از برنامه‌ها و گروهایی که در منطقه دارد حمایت نکند.

العالم: گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوری از درگیری نیروهای روسی و آمریکایی در سوریه با یکدیگر خبر داد. گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوری فاش کرد: هنگام عبور نیروهای روسی در جاده بین المللی «ام ۴» به سمت تل تمر، گشتی‌های آمریکایی در انتظار آنها در نزدیکی پمپ بنزین حطین واقع در نزدیکی تقاطع شهرک تل بیدر در جاده بین المللی ام ۴ بودند و مانع پیشروی روس‌ها شدند و کار به درگیری و کشیدن سلاح به روی یکدیگر کشید.

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع آمریکا در نظر دارد برای حفاظت از نیرو‌های این کشور، یک سامانه دفاع موشکی پاتریوت را عراق مستقر کند. این مطلب را منابع آگاه در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کردند. این منابع تاکید کردند این اقدام پنتاگون در واکنش به حمله موشکی ایران به پایگاه نیرو‌های آمریکایی در عین الاسد انجام می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه در خصوص آخرین تحولات مربوط به لبنان گفت که معترضان لبنانی بر حفظ حاکمیت کشورشان تأکید دارند. وی کمک آمریکا به لبنان را منوط به پایبندی بیروت به انجام اصلاحات کرد و تصریح کرد: «حمایت و کمک ما به بیروت به دولتی صورت خواهد گرفت که به اصلاحات متعهد باشد». پامپئو که این اظهارات را یک روز پس از اعلام رسمی تشکیل دولت جدید لبنان به ریاست «حسان دیاب» عنوان کرده است، افزود: «ما دولت غیر فاسدی می‌خواهیم که خواسته‌های ملت لبنان را برآورده کند».

خبرگزاری ایرنا: خانم «کری لم» رییس اجرایی منطقه اداری ویژه هنگ کنگ چین از نحوه برخورد غرب و رسانه های غربی با ناآرامی های این منطقه بشدت انتقاد کرد و آن را سودجویانه توصیف کرد. خانم لم که در سوئیس بسر می برد روز پنجشنبه تصریح کرد غربی ها به نفع خود ناآرامی ها را پوشش خبری می دهند و می کوشند تا از این طریق منافع خود را بدست آورند.او انتشار گزارش رسانه های غربی مبنی بر اینکه دولت مرکزی چین کوشیده است در جریان ناآرامی ها کنترل بر منطقه هنگ کنگ را تشدید کند تکذیب کرد و گفت: غربی ها با انتشار چنین شایعاتی می خواهند دستور کار خود را در هنگ کنگ به پیش ببرند و به اعتراضات و بی ثباتی ها دامن بزنند.

خبرگزاری فارس:  رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به ترور تهدید کرد. «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور این کشور امروز (پنجشنبه) سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به ترور تهدید کرد.

یورونیوز: اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که اتحادیه اروپا رهبری جهان را در مواجهه قاطع‌تر با چالش‌هایی همچون تغییرات آب و هوایی و امنیت داده‌ها بر عهده می‌گیرد.خانم فن درلاین که در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت:«اتحادیه اروپا طی دهه آینده با هدف گذار از اقتصاد مبتنی بر سوخت‌های فسیلی به اقتصادی پایدار حداقل هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.»

رادیو چین: اکنون بیماری ذات الریه ناشی از آلوده شدن به ویروس کرونا در شهر ووهان استان هوبی شیوع یافته و گسترش می یابد، دولت چین به منظور حفظ امنیت و سلامت مردم، به موقع اطلاع رسانی کرده و به مهار این بیماری پرداخته است. این کشور همچنین با تقویت همکاری های بین المللی، مسوولیت شناسی خود در این راستا را نشان داده است. پس از کشف موارد مبتلایان به این بیماری در روز 30 دسامبر، دولت چین در اسرع وقت تدابیری در پیش گرفت و طی یک هفته، نوع ویروس را تشخیص داده و به سرعت راه مهار بیماری را به دست آورد.

تی .آر.تی ترکیه: پانزده فروند هواپیمای متعلق به ونزوئلا در لیست سیاه آمریکا جای گرفت. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اطلاعیه کتبی در این زمینه انتشار داد. وی با اشاره به اینکه از این هواپیماها در حمل و نقل مقامات دولتی حامی نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا نیز استفاده می شد، گفت: آمریکا همچنان دارایی های متعلق به دولت ونزوئلا را هدف قرار می دهد.

دویچه وله :  اهالی سه جزیره لسبوس، ساموس و خیوس یونان در مخالفت با سیاست مهاجرتی دولت یونان دست به اعتراض عمومی زدند. در این جزایر بیش از ۴۲ هزار پناهجو اسکان داده شده‌اند و معترضان خواستار انتقال این پناهجویان به داخل یونان شده‌اند.جزایر یونان عملا فلج شده است و کارمندان پلیس، شهرداری‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی در اعتصاب‌ عمومی شرکت کرده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *