جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود / آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند / اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. ملنیکوف تاکید کرد: روزهای خوبی در انتظار عاملان این حمله تروریستی نخواهد بود. آنها تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به «تابوت» (سلولی با ابعاد ۴*۶ مترمربع) محبوس خواهند شد. وی اضافه کرد: آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند. اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید.

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود / آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند / اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. ملنیکوف تاکید کرد: روزهای خوبی در انتظار عاملان این حمله تروریستی نخواهد بود. آنها تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به «تابوت» (سلولی با ابعاد ۴*۶ مترمربع) محبوس خواهند شد. وی اضافه کرد: آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند. اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از آشفتگی راهبردی آمریکا در قبال ایران تا تشدید جنگ اطلاعاتی چین در تایوان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: آثار راهبردی ترور سردار شهید قاسم سلیمانی موضوعی بود که اغلب اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته در تحلیل‌های متعددی آن را بررسی کرده بودند که در اینجا فقط به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است. علاوه بر این توانایی دولت عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی، گذر از شکاف دیجیتال، بهداشت و امنیت جهانی، ترسیم توافق صلح جامع برای افغانستان، جایگاه مدیترانه در تفکر راهبردی آمریکا، آثار حضور چین در مدیترانه بر آمریکا و اروپا، تناقض گفتار و کردار ترامپ درباره جنگ‌های خارجی، توسعه بین‌المللی از منظر چین، اهمیت اخلاق در سیاست خارجی، مدیریت قابلیت‌های مخفی نظامی در رقابت در زمان صلح، تشدید جنگ اطلاعاتی چین در تایوان و انگیزه چین از شرکت در عملیات صلح‌بانی سازمان ملل از برجسته‌ترین موضوعاتی بودند که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب‌توجه می‌کرد.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

هوور

مدیترانه در تفکر راهبردی آمریکا چه اندازه مهم است؟: موسسه هوور با طرح این سؤال هم یک مسئله مهم و هم یک مسئله کم‌اهمیت را بررسی کرده است. مسئله مهم تعیین تفکر راهبردی جاری در آمریکا و موضوع کم‌اهمیت نقش مدیترانه در این چارچوب است.

تاثیرات حضور رو به افزایش چین در مدیترانه بر اروپا و آمریکا: حضور رو به رشد چین در مدیترانه که منطقه‌ای فراتر از مناطق مهم موردعلاقه پکن در شرق و دریای چین جنوبی است، پرسش‌هایی را درباره تصور چین از نظم جهانی آینده برانگیخته است.

 

رند

اقدامات خصمانه روسیه: بررسی فرصت‌های بازدارندگی، پیشگیری و مقابله با توسل روسیه به اقدامات خصمانه، امری حیاتی برای محدود کردن پیامدهای آن‌هم برای کشورهای هدف و هم برای اتحادهای غربی است.

آِیا عراق می‌تواند نیروهای آمریکایی را بیرون کند؟: مجلس عراق به خروج سربازان آمریکایی از عراق رأی داد. این رأی غیر الزام‌آور بود و دولت موقت عراق نمی‌تواند قوانین را تصویب کند اما این اقدام نشان می‌دهد که اکثریت مجلس عراق خروج نیروهای آمریکایی را خواستارند.

گذر از شکاف دیجیتال: این گزارش استفاده آوارگان و سازمان‌های حامی آن‌ها از فن‌آوری را تحلیل و بررسی می‌کند و توصیه‌هایی را برای استفاده راهبردی‌تر و توسعه فن‌آوری در موقعیت‌های بشردوستانه ارائه می‌دهد.

بهداشت و امنیت جهانی: نویسندگان این گزارش به بررسی دامنه و عملکرد امنیت بهداشت جهانی و شناسایی تهدیدهای در حال ظهور می‌پردازند و این مسئله را ارزیابی می‌کنند که دیدگاه‌های فعلی امنیت بهداشت جهانی تا چه اندازه در مقابله با تهدیدها کفایت می‌کند؟

ترسیم یک توافق صلح جامع برای افغانستان: در طول سال‌ها تلاش برای مذاکره در خصوص پایان جنگ در افغانستان، طرف‌های درگیر فقط رئوس کلی از نتایجی که پیش‌بینی می‌شود را بیان کرده‌اند. یک تصویر جدید از یک راه‌حل سیاسی همراه با جزئیات کامل شامل گزینه‌هایی برای مصالحه‌هایی واقع‌گرایانه است. این در قالب یک توافق صلح ارائه‌شده تا نشان داده شود که نتایج مذاکرات چطور می‌تواند باشد.

 

کارنگی

تا قبل از اقدامات ترامپ، دیپلماسی جواب می‌داد: روسای جمهور تصمیمات دشوار درباره توسل به‌زور برای حفاظت از منافع آمریکا را معمولاً، دست‌کم، بااطلاع از این‌که دیپلماسی شکست خورده است، اتخاذ می‌کنند. تراژدی مصیبت فعلی این است که دیپلماسی قبل از این‌که ترامپ رهایش کند، داشت جواب می‌داد.

تناقض گفتار و کردار ترامپ درباره جنگ‌های خارجی پرهزینه: آمریکا چطور می‌تواند از جنگ‌های خارجی پرهزینه و بی‌پایان عقب‌نشینی کند؟ ترامپ پیش از انتخابات وعده داد که این کار را انجام خواهد داد. او خود را به‌عنوان شخصی نشان داد که می‌تواند دستگاه سیاست خارجی را که به گرفتار شدن در باتلاق‌های خاورمیانه عادت دارد، نادیده بگیرد. مطمئناً آن هدف سیاسی هنوز در طیف سیاسی به قوت خود باقی است اما فقط یک مشکل وجود دارد: تاکتیک‌های ترامپ هرگز نمی‌تواند چنین هدفی را محقق سازد.

کاهش بحران با ایران: وقتش رسیده که اروپا اقدام کند: نفع اروپا در ثبات خاورمیانه و نیز رفاه مردمش است. اقدام اخیر آمریکا در ترور ژنرال سلیمانی آخرین حرکت از زنجیره اقداماتی بود که انتخاب‌های سیاسی دونالد ترامپ درباره ایران آن را شروع کرد و جرقه‌ آن را تصمیم آمریکا برای خروج از برجام زده بود.

چین چطور توسعه بین المللی را شکل می‌دهد: در غرب، توسعه بین‌المللی به کمک دولت‌ها، وام‌دهندگان چندجانبه و سازمان‌های مردم‌نهاد کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیر مرتبط است؛ اما برای چین توسعه عمدتاً به کمک مربوط نمی‌شود.

سودان چطور می‌تواند همه را غافلگیر کند: احتمال دارد بعد از چند دهه دیکتاتوری، گذار بعید سودان به دموکراسی بالاخره اتفاق بیفتد. این کشور چطور به این مرحله رسید و چه چیزی می‌تواند مانع این گذار شود؟

راهبرد کجاست؟: واشنگتن رویکردی واقع‌گرایانه برای برخورد با ایران ندارد. و با هر روزی که می‌گذرد این واقعیت به شکلی دردناک‌تر آشکار می‌شود.

 

بلفر

چرایی اهمیت اخلاق در سیاست خارجی: این‌که بگوییم همه دولت‌ها می‌کوشند در جهت منافع ملی خود اقدام کنند حرفی زائد و در بهترین حالت بی‌اهمیت است. پرسش مهم این است که رهبران در شرایطی متفاوت چطور برای تعیین و دنبال کردن آن منافع ملی تصمیم می‌گیرند.

پنهان یا آشکار؟ مدیریت قابلیت‌های مخفی نظامی در رقابت در زمان صلح: درزمانی که صلح بلندمدت برقرار است، دولت‌ها در رقابت‌های نظامی با یکدیگر با وضعیتی روبرو هستند که باید میان نمایش قابلیت‌های مخفی نظامی خود باهدف کسب مزایای سیاسی و نیز پنهان کردن این قابلیت‌ها باهدف حفظ کارآیی آن‌ها در زمان جنگ تعادل برقرار کنند.

پیشگیری از بی‌رحمی‌ها در زمان دوران جنگ: درس‌هایی دشوار از دادگاه یوگسلاوی: دادگاه‌های جرائم بین‌المللی در زمان جنگ به‌احتمال خیلی زیاد دولت و نیروهای شورشی را از اعمال خشونت علیه غیرنظامیان در زمان فراهم بودن همه سه شرطی که در ادامه می‌آید، بازمی‌دارند.

هنوز می‌توان رابطه آمریکا – عراق را نجات داد: یکی از پیامدهای ترور فرمانده سپاه قدس ایران به‌سرعت در حال آشکار شدن است: تیره شدن روابط میان آمریکا و عراق.

 

بروکینگز

هدایت روابط آمریکا – روسیه در سال 2020 و بعد از آن: رقابت با قدرت بزرگ و مشکلات در روابط آمریکا – روسیه از سخت‌ترین چالش‌های سیاست خارجی واشنگتن در سال‌های اخیر بوده است.

 

فارین افرز

چین جنگ اطلاعاتی را در تایوان تشدید می‌کند: انتخابات تایوان آزمونی برای راهبرد تبلیغاتی پکن در سراسر جهان است.

 

شورای روابط خارجی آمریکا

ترور سلیمانی و آشفتگی راهبردی آمریکا: ترور قاسم سلیمانی احتمالاً ترامپ را مجبور خواهد کرد درزمانی که نگرانی‌ها درباره کره شمالی، روسیه و چین رو به افزایش است، منابع بیشتری را به خاورمیانه اختصاص دهد.

منافع ایران، نفت عراق و پاسخ آمریکا: ایمی ام. یافا نویسنده این مقاله نوشت که مادربزرگم همیشه می‌گفت «قبل از این‌که حرف بزنی فکر کن». قصد او از گفتن این حرف به من و برادرهایم، وقتی‌که بچه بودیم، این بود که کمک کند بدون تفکر حرفی نزنیم که بعد از گفتنش پشیمان شویم. وقتی اخبار مناقشه میان ایران و آمریکا را دنبال می‌کنم به این مثل مادربزرگم فکر می‌کنم.

انگیزه چین از شرکت در عملیات های صلح‌بانی چیست؟: جایگاه غیرمعمول چین به‌عنوان کمک‌کننده اصلی برنامه حفظ صلح سازمان ملل به لحاظ مالی و اعزام سرباز باعث برانگیختن تردیدهایی دراین‌باره شده است که پکن از برنامه حفظ صلح برای حفاظت از دارایی‌های اقتصادی خود در خارج از این کشور استفاده می‌کند.

 

بروکینگز

دونالد ترامپ درباره ایران چطور فکر می‌کند؟: نویسنده این مقاله سیاست خارجیِ دونالد ترامپ را از زمان اولین سخنان علنی او درباره ایران و سیاست خارجی در سال 1980 تا ترور سردار شهید قاسم سلیمانی بررسی می‌کند و دولت او را متشکل از سه فاز می‌داند: فاز اول، عصر محدودیت، که روی کار آمدن محور معروف به محور کهن‌سالان گزینه‌های ترامپ را شکل داد و محدود کرد؛ فاز دوم، عصر گستاخی که در آن ترامپ از شر هر فردی که مقابلش ایستاد خلاص شد؛ و فاز سوم، عصر تسویه‌حساب است که در آن ترامپ مجبور است با پیامدهای اقداماتش روبرو شود.

 

امریکن اینترپرایز

آیا ترور سلیمانی ناقوس مرگ را برای راهبرد ترامپ در خاورمیانه به صدا درمی‌آورد؟: نویسنده به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا دولت ترامپ می‌تواند از تبدیل ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس عراقی به یک شکست راهبردی برای آمریکا جلوگیری کند یا خیر.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *