جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading
رئیس اندیشکده روابط بین الملل و راهبردی فرانسه:

انتقاد از هم‌سویی فرانسه با تروریسم دولتی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رئیس اندیشکده روابط بین الملل و راهبردی فرانسه درباره ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی توسط تروریست‌های آمریکایی تاکید کرد ترور «مسئول عالی‌رتبه یک کشور، اقدام جنگی است» و اگر «هر دولتی غیر از آمریکا چنین کاری کرده بود، با محکومیتی یکپارچه روبرو می‌شد.»

پاسکال بونیفس، رئیس اندیشکده روابط بین الملل و راهبردی فرانسه در مصاحبه‌ای با نشریه l’Opinion  در پاسخ به سوالی درباره تماس تلفنی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و اعلام همبستگی با آمریکا و انتقاد از ایران بعد از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی گفت که این کار با توجه به بیانیه‌های قبلی ماکرون درباره دیپلماسیِ ترامپ و ارتقای چندجانبه‌گرایی باعث تعجب است.

بونیفس تاکید کرد که ترور «مسئول عالی رتبه یک کشور، اقدام جنگی است» و اگر «هر دولتی غیر از آمریکا چنین کاری کرده بود، با محکومیتی یکپارچه روبرو می‌شد.»

وی در این رابطه به ترور سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس در انگلیس در سال 2018 اشاره کرد و گفت: وقتی مانند فرانسه عضو دائم شورای امنیت باشید، باید از حقوق بین‌الملل و چندجانبه‌گرایی حمایت کنید، نه از قانون لینش! به ویژه با توجه به این که این اقدام آمریکا خطر تقویت داعش و به خطر انداختن امنیت ما را به همراه دارد. در نهایت، طرف فرانسوی در خصوص تهدید ترامپ به حمله به اماکن فرهنگی ایران نیز سکوت کرده، در حالی که او با این کار خود را هم‌سطح طالبان در رابطه با بت‌های بامیان (در افغانستان) و یا داعش در رابطه با پالمیرا (در سوریه) قرار داد.

بونیفس درباره موضع ماکرون با ذکر این که «تناقضی شدید را میان بیانیه‌های او در ماه اوت و اقدام فاقد دوراندیشی او در ژانویه شاهدم» افزود: امانوئل ماکرون نمی‌تواند همان طور که به اکونومیست گفته بود، بگوید که ناتو مرگ مغزی شده و سپس از جانب این پیمان از ترامپ حمایت کند. اتحادی که ترامپ اصلا برایش احترامی قائل نشد: آیا او به ما اطلاع قبلی داد، آیا پیش از اقدام در عراق با ما مشورت کرد؟

رئیس اندیشکده روابط بین الملل و راهبردی فرانسه در پاسخ به این سوال که تصمیم ترامپ در آمریکا با انتقاد بیشتری روبرو شد تا در الیزه گفت: بله امانوئل ماکرون از دونالد ترامپ در برابر دموکرات‌ها دفاع می‌کند. جو بایدن، معاون باراک اوباما در دوران ریاست جمهوری او و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک چپ‌گرای اسلام‌گرا نیست و او از انداختن دینامیت به بشکه باروت حرف زده است. نانسی پلوسی هم که یک صلح‌طلب به شمار نمی‌آید، همین انتقاد را کرده است.

بونیفس در پاسخ به این سوال که در پاریس حامیان ماکرون توجیه می‌کنند این موضع باعث می‌شود که از آمریکا جدا نشویم و بتوانیم فرصت میانجی‌گری را حفظ کنیم، گفت: من می‌توانم این استدلال را متوجه شوم، اما در حال حاضر دلیلی برای این گمان وجود ندارد. ما بیشتر گرفتار زیاده‌روی ترامپ شده‌ایم بدون این که بتوانیم واکنشی نشان بدهیم یا کوچک‌ترین وزنه تعادلی را در برابر او به کار بگیریم. اگر این منطق را دنبال می‌کنیم، باید در جنگ 2003 عراق شرکت می‌کردیم تا تماس با جورج بوش را هم حفظ کنیم…

وی افزود: به علاوه، ما برای اینکه بتوانیم میانجی‌گری کنیم، باید تماس با ایرانی‌ها را هم حفظ کنیم. در هر صورت، آنها الان اروپایی‌ها را در تلاش‌های پیشین آن‌ها برای میانجی‌گری، منافقانی می‌بینند که هرگز از آمریکایی‌ها جدا نمی‌شوند. من فکر می‌کنم باید در رابطه با ترامپ قواعد احتیاطی تعطیلات پایان سال را اعمال کنیم: اگر کسی واقعا در شرایطی نیست که رانندگی کند، سوییچ را از او بگیریم و از او دعوت کنیم در خانه بخوابد؛ اما در اینجا نه تنها این کار را نمی‌کنیم، بلکه خودمان هم سوار ماشین او شده‌ایم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *