جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

رسانه ها؛ پس لرزه  انتقام سخت ایران و…

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش وزیر دفاع آمریکا به تهدید ترامپ علیه ایران، تکذیب خروج  نظامیان آمریکایی از عراق، افزایش تدابیر امنیتی در کاخ سفید، سفر جیمز جفری به ترکیه ، درخواست دبیر کل ناتو ازایران ، نامه بغداد به شورای امنیت، بازتاب تشییع بی‌نظیر شهید قاسم سلیمانی در رسانه‌های جهان، وحشت رژیم صهیونیستی از انتقام سخت ایران، اعزام نیروهای آمریکایی به یمن  از بیم واکنش ایران، نشست اتحادیه اروپا درباره ایران و عراق، تاکید دبیرکل سازمان ملل برکاهش تنشها درخاورمیانه، انتقاد آمریکا از اقدام روسیه و چین در شورای امنیت، تاکید مرکل بر لزوم توقف مداخلات خارجی در لیبی، نگرانی ژاپن و ویتنام از مناقشه دریای چین جنوبی ، سفر بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان به آمریکا و انگلیس و کنار گذاشتن "گوایدو" از ریاست پارلمان ونزوئلا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: وزیر دفاع آمریکا در واکنش به تهدید ترامپ مبنی بر حمله به اماکن فرهنگی ایران مدعی شده نظامیان آمریکا در زمان جنگ به توافق‌های بین‌المللی متعهد می‌مانند. مارک اسپر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر هدف گرفتن 52 نقطه از جمله اماکن فرهنگی‌ ایران گفت نیروهای نظامی ایالت متحده به توافق‌های بین‌المللی در هنگام جنگ متعهد خواهند بود.

آناتولی ترکیه: وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که واشنگتن هیچ برنامه‌ای برای خروج از عراق ندارد.مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار با مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در جمع خبرنگاران در پنتاگون نامه منتشر شده در رسانه‌ها درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق را غیر صحیح دانست و اعلام کرد: “واشنگتن هیچ برنامه‌ای برای خروج از عراق ندارد. در حال بررسی نامه مذکور هستیم” .

خبرگزاری ایرنا: پس از افزایش تنش‌ها ناشی از اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، برخی رسانه‌های غربی از افزایش تدابیر امنیتی در کاخ سفید گزارش می‌دهند. به گزارش نشریه پولیتیکو که عمدتا به اخبار سیاسی دولت آمریکا می‌پردازد، از افزایش نگهبانان و بازرسی‌های بیشتری در کاخ سفید و ستاد مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا گزارش می دهد. این تدابیر امنیتی  پس از ترور سردار قاسم سلیمانی شدت یافت.

تی .آر.تی ترکیه: جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در سوریه روز پنجشنبه سری دیدارهایی از ترکیه بعمل خواهد آورد. انتظار می رود که در چهارچوب تماس های جفری در آنکارا ، وی از سوی حلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه نیز به حضور پذیرفته شود. در تماس های جیمز جفری وضعیت اخیر در سوریه و همچنین تحولات در عراق و ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت .

دویچه وله : دبیرکل ناتو در نشست بروکسل گفت همه نگران آزمایش‌های موشکی ایران و حمایت این کشور از گروه‌های زیرزمینی تروریستی هستند. او به این سوال جواب نداد که آیا در صورت حمله ایران به مواضع آمریکا، ناتو درگیر قضیه خواهد شد یا نه. دوشنبه ششم ژانویه، نمایندگان ۲۹ عضو پیمان آتلانتیک شمالی، نشستی فوق‌العاده در بروکسل برگزار کردند. دبیر کل ناتو پس از این نشست در یک کنفرانس مطبوعاتی، ضمن دعوت ایران و آمریکا به خویشتنداری، از نگرانی کلیه متحدان نسبت به آزمایش‌های موشکی ایران گفت.

خبرگزاری فارس:  عراق در نامه خود به شورای امنیت حمله آمریکا به مجاورت فرودگاه بغداد را نقض حاکمیت عراق خواند و گفت هر گونه تحرکات نظامی بدون تایید دولت عراق یک اقدام تحریک آمیز شمرده می‌شود. عراق از طریق نمایندگی خود نامه‌ای را در شکایت از آمریکا به شورای امنیت فرستاد و در آن تاکید کرد: حمله آمریکا به مجاورت فرودگاه بغداد نقض حاکمیت عراق است.در این نامه آمده است: ما بر این قضیه تاکید داریم که به نیروهای خارجی در عراق هیچ حمله‌ای نشود.

خبرگزاری فارس:  رسانه‌های جهان با پوشش تشییع پیکر شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان در تهران، به حضور وسیع مردم اشاره کردند. پایگاه خبری روسیا الیوم تشییع پیکر سردار سلیمانی و همرزمانش را بزرگ‌ترین مراسم تشییع در تاریخ توصیف کرد. روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز با اشاره به حضور گسترده مردم، سخنان سردار سرتیپ «اسماعیل قاآنی» فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران در این مراسم را پوشش داد و نوشت: «فرمانده جدید قول ادامه راه سلیمانی و اخراج آمریکایی‌ها از منطقه را داد.»

خبرگزاری مهر:  اظهارات نتانیاهو مبنی بر اینکه ترور قاسم سلیمانی به آمریکا مربوط می شود و نه تل آویو، حاکی از وحشت شدید صهیونیستها از انتقام سخت جمهوری اسلامی ایران است. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشست اخیر کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی سخنانی را در خصوص ترور شهید سلیمانی توسط تروریست‌های آمریکایی مطرح کرد.بر اساس این گزارش، وی در چرخشی آشکار در مواضع پیشین خود مدعی شد که ترور شهید سلیمانی ربطی به تل آویو نداشته و به آمریکا ارتباط پیدا می‌کند.

الکوثرفارسی:  منابع آگاه اعلام کردند، آمریکا در اقدامی پیش‌دستانه و از بیم پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی به صورت محرمانه نیرو وارد عدن کرده تا از منافعش در تنگه «باب المندب» حمایت کنند. منابع آگاه اعلام کردند، نیروهای آمریکایی به صورت محرمانه وارد شهر «عدن» در جنوب یمن شده‌اند.

العالم: جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: روز جمعه شورای امور خارجی در مورد تحولات اخیر ایران و عراق تشکیل جلسه می‌دهد. بورل در صفحه توییتری نوشت: من برای بررسی و گفت و گو در مورد تحولات اخیر ایران و عراق، برگزاری شورای امور خارجی با حضور کلیه اعضای اتحادیه اروپا در بعدازظهر روز جمعه (۲۰ دی ماه) را خواستار شدم.به نوشته بورل، اتحادیه اروپا نقش کامل خود را برای کاهش  تنش‌ها در منطقه ایفا خواهد کرد.

یورونیوز: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از رهبران جهان خواست تا با «نهایت خویشتنداری»، و «از سر گیری گفتگو» برای «توقف تنش‌ها» در جهان تلاش کنند. گوترش، طی سخنانی در سازمان ملل اعلام کرد: «تنش‌های ژئوپولیتکی در بالاترین سطح خود در سدهٔ حاضرند و این آشفتگی در حال افزایش است.»

خبرگزاری صداو سیما:  آمریکا از آنچه که مانع تراشی روسیه و چین در صدور بیانیه‌ای از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره مصونیت مقر‌های دیپلماتیک خواند، انتقاد کرد.نمایندگان روسیه و چین در سازمان ملل اعلام کردند مانع بیانیه شورای امنیت شدند چرا که به اقدام آمریکا در کشتن (ترور) قاسم سلیمانی نپرداخته بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  صدراعظم آلمان در تماس‌های تلفنی با رؤسای جمهور الجزایر و تونس توقف دخالت‌های نظامی خارجی در لیبی و حل مسالمت‌آمیز بحران این کشور را خواستار شد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در تماسی تلفنی با عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر از او برای سفر به آلمان و حضور در کنفرانس بین‌المللی برلین در ماه جاری میلادی جهت حمایت از اقدامات غسان سلامه، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی در پایان دادن به درگیری‌ها دعوت کرد.

ان .اچ.کی ژاپن: وزیران خارجه ژاپن و ویتنام نگرانی های خود در قبال افزایش فعالیت های چین در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی را تبادل کرده و توافق کردند تا در مسئله امنیت دریانوردی از نزدیک با یکدیگر همکاری کنند. توشیمیتسو موتگی وزیر خارجه ژاپن با فام بین مین، همتای ویتنامی خود در هانوی پایتخت ویتنام دیدار کرد. موتگی در حال دیدار از چهار کشور در جنوب شرقی آسیا است.

اسپوتنیک روسیه:  بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان را برای بررسی اوضاع حول ایران به آمریکا و انگلیس اعزام کرد. معاون وزیر دفاع عربستان سعودی به دستور برادرش محمد بن سلمان، در یک سفر رسمی به ایالات متحده و انگلیس “با مقامات ارشد کاخ سفید، وزارت امور خارجه و پنتاگون” در چارچوب تلاش این پادشاهی برای دستیابی به راهکارهایی با هدف کاهش تنش‌ها، جلوگیری از افزایش بحران و تقویت امنیت و ثبات در منطقه دیدار خواهد کرد.

پارس تودی : پارلمان ونزوئلا موسوم به “مجمع ملی” در نشست خود، “لوئیز پارا” Luis Parra را به عنوان رئیس جدید این نهاد قانون گذاری انتخاب کرد و “خوان گوایدو” سرکرده مخالفان ریاست پارلمان را از دست داد. خوان گوایدو سرکرده مخالفان ونزوئلا 23 ژانویه 2019 خود را رئیس جمهور این کشور خواند و آمریکا بلافاصله او را به رسمیت شناخت. مردم و ارتش ونزوئلا و نیز بسیاری از کشورهای جهان، این اقدام گوایدو را کودتا علیه دولت قانونی این کشور تلقی و با آن مخالفت کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *