جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading
رصد هفتگی اندیشکده‌ها

تغییر قواعد بازی در غرب آسیا پس از ترور حاج قاسم

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تحولات بعد از ترور و شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، سرنوشت فلسطین در دولت ترامپ، نظر متحدان اروپایی درباره ترامپ، چرایی اهمیت توافق موقت آمریکا با کره شمالی، بلندپروازی‌های ترکیه در لیبی و مدیترانه و آسیب‌پذیری اقتصاد ترکیه از برجسته‌ترین موضوعاتی است که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب‌توجه می‌کند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

کارنگی

رویکرد ترامپ در برابر ایران آشفته و غیرقابل پیش بینی است: رویکرد رئیس‌جمهور ترامپ در برابر ایران با برخی عوامل آشفته شده است و این امر هرگونه اقدام سیاسی در خصوص ایران را غیرقابل‌پیش‌بینی می‌کند.

نظر متحدان اروپایی کوچک درباره ترامپ : واگرایی میان اروپا و آمریکا یک واگرایی ساختاری است که با رفتن دونالد ترامپ هم از بین نخواهد رفت.

در دولت ترامپ انجیل و نه حقوق بین الملل سرنوشت فلسطین را مشخص می‌کند: آیا دهه آینده در تلاش‌ها برای تحقق آرمان‌های ملی فلسطین دهه‌ای خواهد بود که در آن حقوق بین‌الملل پیروز می‌شود؟

بروکینگز

قاسم سلیمانی و پس از آن: نویسنده این تحلیل، راهبردی کلی را برای اقدامات آمریکا بعد از واقعه ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ارائه می‌کند و البته کوتاه می‎گوید که هنوز مشخص نیست که این اقدام آمریکا اقدامی توجیه‌پذیر باشد.

واکنش کارشناسان به ترور قاسم سلیمانی: 11 کارشناس موسسه بروکینگز تحلیل کوتاهی از لحظات متلاطم کنونی در خاورمیانه و ازجمله معنای این واقعه در روابط آمریکا – ایران، جایگاه کلی آمریکا در خاورمیانه و مسائلی از این قبیل ارائه می‌دهند.

چرا آمریکا باید با کره شمالی به توافق موقت برسد؟: واشنگتن باید توافقی موقت را در رابطه با کره شمالی پیشنهاد دهد که مطابق با منافع حیاتی هر دو طرف باشد.

فارین پالسی این فوکوس

آیا اشتباهات ترامپ در عراق به جنگ با ایران منجر می‌شود؟ اشتباهات ترامپ علاوه بر شکل دادن به تهدید وقوع جنگ با ایران، باعث بروز بحران سیاسی گسترده‌ای در عراق شده است.

تلاش‌های ترامپ برای مقصر دانستن ایران در بحران عراق حقه‌ای است برای انحراف توجهات از سیاست ناشیانه خودش. درواقع مقصر بحران فعلی در کاخ سفید قرار دارد. تصمیم بی‌محابای دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای 2015 با ایران و رجوع به سیاست تهدید، تحریم و جنگ‌های مخفی و نیابتی که قبلاً هرگز کارآمد نبوده‌اند، امروز به همان بدی که باقی دنیا پیش‌بینی می‌کرد در حال نتیجه معکوس دادن است و ترامپ فقط باید خودش را برای آن سرزنش کند.

شورای روابط خارجی آمریکا

خاورمیانه فقط خطرناک تر شد: عملیات علیه قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جدال پرتنش میان آمریکا و نیروهای تحت حمایت ایران را در عراق تشدید و مبارزه با داعش را دشوارتر کرد و احتمالاً باعث ناآرامی بیشتری در منطقه خواهد شد.

قواعد بازی در خاورمیانه تغییر می‌کند، آیا ترامپ واقعا به آینده فکر کرده است؟: عملیات علیه قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس احتمالاً روابط واشنگتن با عراق و ایران را متلاطم می‌کند اما بر جایگاه کلی آمریکا در خاورمیانه تأثیری اساسی خواهد داشت.

سال دگرگونی سودان و چالش‌های پیش رو: سال 2019 تغییری جذاب را برای سودان به همراه داشت.

میدل ایست فوروم

بلندپروازی‌های ترکیه در لیبی و مدیترانه منوط به توسعه نیروی دریایی: رجب طیب اردوغان در تاریخ 10 دسامبر اعلام کرد که می‌تواند در صورت درخواست دولت توافق ملی طرابلس به این کشور سرباز اعزام کند.

بگین سادات

آمریکا: دهه آینده: درحالی‌که دهه بعدی نزدیک می‌شود، آمریکا در مقطعی تاریخی در رابطه با مسائل داخلی و خارجی قرار دارد. انتخابات ریاست جمهوری و کنگره در سال 2020 تا حد زیادی مشخص خواهد کرد که آیا روندهای کنونی پوپولیسم، چندقطبی شدن و تهییج در اجتماع آمریکایی و روند عقب‌نشینی از رهبری بین‌المللی ادامه خواهد داشت یا خاتمه می‌یابد؛ آیا پدیده «ترامپیسم» پابرجا می‌ماند یا به‌عنوان یک انحراف از آن یاد خواهد شد؛ آیا شکاف‌های سیاسی و ایدئولوژیک میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان که دولت را فلج کرده است، از بین خواهد رفت یا خیر و آیا رونق اقتصادی سال‌های اخیر در آینده ادامه خواهد داشت یا این‌که آمریکا وارد دوره رکود خواهد شد.

امریکن اینترپرایز

اقتصاد ترکیه همچنان آسیب‌پذیر است: هرکسی که اظهارات رئیس‌جمهور اردوغان در این خصوص که اقتصاد ترکیه عاری از خطر است را باور کند گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد ترکیه را نخوانده است.

هوور

چرخش استبدادی چین چالشی برای جهان است: انعطاف‌ناپذیری رو به افزایش پکن در عرصه جهانی با خطر دادن نتیجه منفی روبرو است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *