جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

Loading

اینجرلیک، اهرم چانه زنی اردوغان در برابر آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رجب طیب اردوغان بار دیگر تهدید کرده‌ است که اگر واشنگتن بر تحریم ترکیه به دلیل خرید سامانه دفاع هوایی اس- 400 از روسیه اصرار کند، پایگاه هوایی مهم اینجرلیک را به روی آمریکا خواهد بست.

پل ایدن در گزارشی که وب سایت مرکز امنیت جدید آمریکایی منتشر کرد، نوشت: اگر ترکیه برای بستن اینجرلیک اقدام کند، اولین باری نخواهد بود که این پایگاه را به روی آمریکا می‌بندد. در سال 1974 نیز ترکیه در پی اعمال تحریم تسلیحاتی آمریکا چنین اقدامی را انجام داد. در سپتامبر سال 2014 اجازه بمباران سوریه از طریق این پایگاه را به آمریکا نداد. پیش‌تر هم در سال 2003 مجلس ترکیه استفاده آمریکا از این پایگاه برای حمله به عراق را ممنوع کرد.

با توجه به پایین بودن سطح روابط آمریکا و ترکیه در حال حاضر مشخص نیست که آیا اردوغان تهدیدش را اجرا خواهد کرد یا خیر. اریک ایدلمن سفیر سابق آمریکا در ترکیه با اشاره به نشست 13 نوامبر گفت که به نظر می‌رسد اردوغان حتی بعد از نشست مواجهه جویانه با پنج عضو سنا در کاخ سفید هنوز باور دارد که ترامپ از او در برابر تحریم محافظت خواهد کرد. سروصدای او درباره اینجرلیک بدون تردید برای آن است که به ترامپ هزینه‌های احتمالی تحریم ترکیه را یادآوری کند.

ایدلمن پیش‌بینی می‎کند که روابط آمریکا و ترکیه به سمت متلاطم شدن پیش برود. او گفت که دیگر در کنگره آمریکا از ترکیه حمایتی نمی‌شود و توانایی ترامپ برای حفاظت از اردوغان در برابر پیامدهای اقداماتش در کنگره نامحدود نیست.

بستن این پایگاه توسط ترکیه همچنین می‎تواند آمریکا را به خروج بمب‎های هسته‎ای B61 که در آن قرار گرفته وادار کند.

سلیمان اوزرن، کارشناس ترک در دانشگاه جورج میسون معتقد است که اظهارات اردوغان درباره اینجرلیک تلاشی است برای فرستادن پیام به دولت آمریکا پیش از تصویب طرح تحریم ترکیه در سنا؛ اما این طرح خط قرمز اردوغان نیست.

وی افزود که روابط آمریکا و ترکیه دو بعد دارد: آمریکا – ترکیه و اردوغان – واشنگتن. تنش‎های متقابلی میان دو کشور وجود دارد اما مسائل مربوط به اردوغان مانند رضا ضراب و هالک بانک نیز مطرح هستند که مسئولیت‎هایی جدی برای ترکیه به بار می‌آورند. مشکل اردوغان با آمریکا از مسائل شخصی او ایدئولوژی سیاسی اسلام‌گرای او ناشی می‌شود. او مادامی‌که به نفعش باشد به استفاده از اینجرلیک به‌عنوان اهرم چانه‌زنی ادامه خواهد داد. بااین‌حال با توجه به گام‌هایی که در آمریکا در حال برداشته شدن است، ممکن است روزهای استفاده از اهرم اینجرلیک زودتر از آنچه اردوغان انتظارش را دارد به پایان برسد.

آرون استین، مدیر برنامه خاورمیانه در موسسه پژوهش سیاست خارجی نیز اشاره کرد که اینجرلیک هم به لحاظ سیاسی مهم است و هم به سمبل مهم روابط آمریکا – ترکیه تبدیل شده است.

نیکلاس هراس، کارشناس مرکز امنیت جدید آمریکایی دراین‌باره معتقد است که اهمیت اینجرلیک برای ترکیه بیشتر است تا برای آمریکا زیرا این پایگاه پرستیژی را برای ترکیه در ناتو رقم زده و وجودش بازدارنده‌ای در برابر بازیگران خارجی به‌ویژه روسیه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *