جدیدترین مطالب

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

چرایی سنگ‌اندازی واشنگتن در مسیر عضویت فلسطین در سازمان ملل/ وتوی آمریکا چه معنایی داشت؟

آمریکا هرچند بعد از دهه ۹۰ همزمان با سلسله مذاکرات بین اعراب و اسرائیل تلاش کرده بود که خود را به عنوان میانجی صادق معرفی کند اما امروز کاملا روشن است که از یک طرف نه کشورهای عربی و فلسطین این موضع آمریکا را قبول کرده اند و نه آمریکا بنا دارد تا این نقش به اصطلاح میانجیگرانه را بدون اطمینان از جلب نظر اسرائیل انجام دهد. بنابر این سیاست امریکائی ها در قبال طرح دو کشوری و مبنای این کشور در پیگیری این طرح بدون توجه به تفسیر اسرائیل از این مسئله نیست.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد بررسی کرد

اداره خاورمیانه به سبک ترامپ

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد در مطلبی با عنوان «بدتر کردن وضعیت خاورمیانه به سبک ترامپ» به انتقاد تند از مواضع سیاست خارجی رئیس‌جمهور آمریکا پرداخت.

استفان والت استاد دانشگاه هاروارد و  و یکی از نظریه‌پردازان مشهور آمریکایی در رشته روابط بین‌الملل، مواضع رئیس‌جمهور کشورش در قبال ایران، عربستان سعودی، قطر و دیگر کشورهای منطقه را مغایر با منافع واشنگتن خواند. 

یادداشت او در فارین پالیسی را در ادامه بخوانید:

«آیا پشت هیاهو، سخنرانی، طوفان‌های توئیتری و جو کلی اپرای کمدی‌وار، دولت ترامپ دارد به استراتژی کلان موفق خاورمیانه‌ای روسای جمهور هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در دوره پس از جنگ سرد برمی‌گردد؟»

استفان والت در ادامه از اعتقاد برخی از تحلیلگران در آمریکا مبنی بر بازگشت واشنگتن به سیاست خارجی موفق دوره پس از جنگ سرد تاکید کرد.

مواضع کلینتون، بوش و اوباما به شکست‌های پرهزینه انجامید اما ترامپ هم همان مسیر را می‌رود

«لئون هادار» در مطلبی نوشته بود که حمایت قوی آمریکا از شرکای سنی مذهبش و اسرائیل، سبب «باز استقرار یک وضعیت موجود با ثبات» و همچنین مهار داعش خواهد شد.

والت اما می‌نویسد: «من خیلی دوست می‌داشتم که به حرفهای او(هادار) اعتقاد می‌داشتم اما دلایل برای شک کردن، همینطور دارند زیاد می‌شوند. شکی نیست که سیاست‌های خاورمیانه‌ای بوش و اوباما به شکست‌های پر هزینه ختم شدند و کارنامه بیل کلینتون در منطقه هم چیزی است که به سختی و ندرت می‌توان به ان افتخار کرد. اما استقبال هادار از رویکرد ترامپ، در واقع بدفهمی استراتژی کلان آمریکا در دوران گذشته، بد تعبیر کردن وضعیتی کنونی که آمریکا با آن روبرو است و همچنین اغراق درباره احتمال‌های موفقیت می‌باشد».

این استاد روابط بین‌الملل با اشاره به مواضع آمریکا در زمان تقابل با اتحاد جماهیر شوروی، تاکید کرده که در آن زمان، واشنگتن بنا بر استراتژی سد نفوذ و مهار، از تعدادی از کشورهای خاورمیانه حمایت کرد تا مانع از نفوذ شوروی در این منطقه و همچنین اعمال کنترل آمریکا روی منابع انرژی خاورمیانه بود.

طبق همین استراتژی کلان بود که آمریکا از اسرائیل، محمدرضا شاه در ایران و همچنین پادشاهی‌های کشورهای عربی حمایت کرد و در نهایت طی دهه 1970، مصر را هم به سمت خود کشاند.

آمریکا باید در خاورمیانه، سیاست موازنه قدرت را در پیش بگیرد

به دنبال سقوط محمدرضا شاه در ایران با انقلاب اسلامی، آمریکا یک «نیروی واکنش سریع» ایجاد کرد تا در برابر حضور شوروی در خلیج فارس بازدارندگی ایجاد کند اما واشنگتن، همچنان مانند “موازنه‌گر فرا ساحل” رفتار کرد و نیروی واکنش سریعش را خارج از منطقه قرار داده بود و تا نیاز نبود، آن را به منطقه نمی‌آورد.

آمریکا بازی موازنه قدرت را در منطقه در پیش گرفت و بر همین اساس، در جنگ عراق(صدام حسین) و ایران(جنگ تحمیلی هشت ساله) به سمت عراق مایل شد و پس از آن، نیروی واکنش سریع را برای بیرون راندن عراق از کویت در سال 1991 بکار گرفت.

امروز، هیچ هژمون بالقوه‌ای در خاورمیانه وجود ندارد و همچنین هیچ “رقیب همتایی” مانند اتحاد شوروی برای آمریکا به منظور تسلط یافتن بر منطقه نیست. در نتیجه آمریکا نیازی ندارد که به تعهدات کنونی‌اش به کشورهای خاورمیانه بیافزاید. هیچ یک از شرکای کنونی آمریکا، از منظر استراتژیک یا اخلاقی، شایسته حمایت بی قید و شرط نیستند.

  1. مصر یک دیکتاتوری نظامی خشن با اقتصادی در حال ورشکستگی است و ارزش استراتژیک آن نسبتا کم است
  2. عربستان سعودی یک تئوکراسی(نظام دین سالار) بنیادگرا است که در حال نابودی یمن و سوریه است و همچنین مشغول پروژه اصلاح اقتصادی بزرگی شده که شاید به طرز فاجعه‌باری شکست بخورد
  3. اسرائیل که در حال حرکت به سمت یک نظام کاملا آپارتاید است
  4. و ترکیه که تمسخری از دموکراسی است که از سیاست “مشکلات صفر با همسایگانش(عدم هرگونه مشکلی با همسایگانش) به داشتن مشکل با تقریبا همه همسایگانش رسیده است

ترامپ به راحتی توسط خارجی‌هایی که به غرورش توجه کافی می‌کنند، تحریک می‌شود همانطور که میزبانان سعودی او به روشنی آن را دریافتند اما اینطور نیست که دست گذاشتن روی خودخواهی ترامپ و اقناع او، به نفع منافع ملی آمریکا باشد.

منافع آمریکا در خاورمیانه چند تکه، راحت‌تر تامین می‌شود

در مواجهه با محیطی این چنینی، یک ابرقدرت باهوش سعی در ایجاد استراتژی پوشش و حصار برخواهد آمد. آمریکا به جای اینکه برای ایجاد نوعی محور سنی مذهب تلاش کند،  باید به منطق زیربنایی رویکرد سابق خودش برگردد. هسته اصلی منافع آمریکا در خاورمیانه در این قرار دارد که یک موازنه قدرت حفظ شود و از تسلط یک تک کشور یا قدرت بزرگ خارجی بر منطقه شود.

خاورمیانه امروز، چند دسته‌ و تکه‌تکه تر از هز زمان دیگری است و این به معنای آن است که هدف مرکزی آمریکا، به راحتی قابل حصول است. بر همین اساس، آمریکا باید به سوی کشورهایی چون ایران دست دراز کند و نه اینکه با عجله و عمیقتر از آنچه که تاکنون بوده، در کنار اسرائیل، مصر، عربستان سعودی و ترکیه  قرار بگیرد.

اخیرا، «امیلی ناخله» مدیر برنامه تحلیل استراتژیک اسلام سیاسی در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در یادداشتی نوشت که “در طولانی مدت، طرف یکی را گرفتن در خصومت و دعوای همیشگی بین اسلام سنی و شیعه یا بین عربستان سعودی و ایران، مانعی بر سر حصول به منافع امنیت ملی آمریکا و همچنین منافع آن در جهان اسلام است”.

والت در ادامه بر لزوم اتخاذ رویکردی متوازن از سوی امریکا در قبال همه کشورهای منطقه تاکید می‌کند.

از نظر او، اگر سعودی‌ها، اسرائیلی‌ها، مصری‌ها و ترکیه‌ای‌ها می‌فهمیدند که آمریکا مرتب با ایران حرف می‌زند و روابط نزدیکتر با تهران، یک گزینه واقعی است، آنها مجبور می‌شدند که خیلی جدی به این موضوع فکر کنند که چطور باید عمل کنند که مورد محبت و لطف ما باقی بمانند.

لابی‌های شبانه‌روزی اسرائیل و عربستان علیه ایران

والت تاکید می‌کند که ترامپ و کنگره آمریکا باید به چاپلوسی‌ها و پروپاگاندای برآمده از لابی‌گری‌های اسرائیل و عربستان سعودی که شبانه‌روز در تلاش برای اهریمن سازی از ایران هستند، بی‌توجهی کنند چرا که این دو درصددند ترامپ را قانع کنند که هرچه می‌خواهند به آنها بدهد.

وی در ادامه این ایده که عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی توان اقناع فلسطینیان برای حصول به اهداف ملی‌شان و رسیدن به صلح با اسرائیل را دارند، را توهمات بی پایان خواند.

وی در ادامه به تنش‌ها بین قطر و عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورها اشره کرد.

مواضع ترامپ درباره قطر، حماقت او را واضح‌تر کرد

والت تصریح کرد: «حماقت رویکرد ترامپ روز دوشنبه و وقتی که عربستان سعودی و پنج کشور دیگر سنی مذهب ناگهان روابطشان را با قطر سنی قطع کردند، واضح‌تر شد. همانطور که رابین رایت توئیت کرده بود “ائتلاف عربی ترامپ خیلی به طول انجامید. ائتلاف او دو هفته بیشتر دوام نیاورد”. در آغوش گرفتن شدید ریاض از سوی ترامپ، دلیل تنش سعودی-قطری نبود اما این اختلاف، ماهیت شکننده “ناتوی عربی” که به نظر می‌رسد ترامپ در سر داشت را فاش کرد. علاوه بر این، گرفتن یکی از طرف‌ها در شکاف سعودی- قطری، می‌تواند به سهولت سبب به مخاطره افتادن دسترسی آمریکا به پایگاه هوایی اش در قطر شود موضوعی که شاید حتی ترامپ وقتی تلفن هوشمندش را برای توئیت کردن برداشت، از آن بی اطلاع بود.

مواضع ترامپ درباره حمله تروریستی تهران، بی‌رحمانه بود

پاسخ ترامپ به حمله تروریستی اخیر در تهران، هم بی احساس بود و هم از منظر استراتژیک، سردرگم و گمراه بود.

برخلاف این موضع ترامپ، ببینید رئیس‌جمهور وقت ایران در زمان حملات 11 سپتامبر 2001 چه کرد. او “همدردی و تاسف عمیق خودش” را برای مردم آمریکا ابراز داشت و این حملات را “فاجعه” و “زشت‌ترین شکل تروریسمی که دیده بود”، توصیف کرد. در بحث او هیچ خطابه و موعظه ای یا خرسندی از مصیبت دیگران وجود نداشت در حالی که این یک موضوع کاملا واضحی است که حملات 11 سپتامبر، واکنشی به اقدامات گذشته آمریکا بود. سخت است که با توجه به آنچه ترامپ انجام داد، تصور پاسخی بی رحمانه تر توسط روسای جمهور آمریکا را داشته باشیم.

یک راه برای اینکه رویکرد ترامپ مطابق با رویکرد سلف‌هایش باشد وجود دارد. علی رغم برخی عناصر مشترک، بیل کلینتون، بوش و اوباما همه شان برای افتضاح به بار آوردن در خاورمیانه، روشهای منحصر به فرد خودشان را داشتند. کلینتون با سیاست مهار دوگانه و غرق شدنش در “فرایند صلح(سازش)، بوش با حمله به عراق و اوباما هم با در آغوش گرفتن احمقانه بهار عربی و این تفکر که با حملات پهپادی و استفاده از نیروهای ویژه می‌توان مشکلات را حل کرد. ترامپ اما رویکرد خاص خودش را برای بدتر کردن وضعیت خاورمیانه دارد». 

منبع: فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *