جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

پرسش‌هایی درباره عملیات موشکی ایران؛ جنگ‌افزارها و رهگیری

تهران- ایرنا- با گذشت دو روز از عملیات ایران علیه اسرائیل، تحلیلگران درباره تحلیل ابعاد حمله ایران و پدافند اسرائیل و شرکایش هستند و برخی بر جنبه‌های آماری این رخداد تمرکز کرده و ارقام مختلفی از ابعاد این رخداد منتشر کردند.

نامه وزیر خارجه اسرائیل به ۳۲ کشور برای قراردادن سپاه در لیست تروریسم و تحریم برنامه موشکی ایران

کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در نامه‌ای به ۳۲ کشور از آن‌ها خواست تا تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند و سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

پاسخ نظامی اسرائیل به تهران ممکن است در قالب حمله به نیرو‌های نیابتی در خارج از ایران باشد / انتظار نمی‌رود که تل آویو مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد

مقامات ایالات متحده انتظار دارند که پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله آخر هفته ایران محدود باشد و به احتمال زیاد شامل حمله به نیرو‌های نظامی ایران و نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از ایران باشد.

Loading
نتیجه مداخلات خارجی

9 سال پس از بیداری اسلامی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بدون تردید اگر دخالت‌های خارجی و جنگ علیه برخی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا نبود، شاهد خرابی گسترده و فجایع انسانی در این کشورها نبودیم.

علی تویگان در مطلبی که مرکز مطالعات سیاست خارجی و اقتصادی (ایدام) مستقر در استانبول منتشر کرد، نوشت: بیداری اسلامی در دسامبر 2010 در تونس با تظاهرات گسترده آغاز شد و حکومت بن علی را ساقط کرد.

سپس در فوریه 2011، تظاهرات گسترده حکومت حسنی مبارک را به زیر کشاند. در ادامه بیداری اسلامی و در ادامه اعتراضات در لیبی، فرانسه، انگلیس با پشتیبانی آمریکا تصمیم گرفتند به این کشور به بهانه حمایت از غیرنظامیان حمله کنند. درنتیجه این حمله حکومت قذافی سقوط کرد.

در یمن نیز به بهانه تظاهرات، عربستان سعودی با حمله به این کشور قدرت را از علی عبدالله صالح به معاونش هادی منصور سپرد. در سوریه نیز اعتراضات به جنگ داخلی کشیده شد و خسارات مادی و جانی زیادی به این کشور تحمیل گردید.

از موارد فوق تنها تونس به‌عنوان تنها کشوری است که امید به تثبیت حکومت مردمی در آن می‌رود.

در مصر، السیسی با حمایت ارتش علیه دولت دمکراتیک و مردمی محمد مرسی کودتا کرد و توانست با خشونت حکومت اقتدارگرایی خود را تحمیل کند.

یمن و لیبی همچنان درگیر جنگ و خرابی هستند. امروزه، لیبی یک دولت شکست‌خورده است. سازمان ملل متحد در سپتامبر 2019، هشدار داد که تشدید خشونت و گسترش بحران انسانی در لیبی این کشور را در آستانه بازگشت به یک جنگ تمام‌عیار قرار داده است.

در حال حاضر یمن به‌واسطه جنگ ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، محل بدترین فاجعه انسانی جهان است.

پس از نه سال بیداری اسلامی سؤال این است اگر قدرت‌های خارجی در این کشورها دخالت نمی‌کردند وضعیت کشورهای یادشده چگونه می‌شد؟ آیا بدون دخالت خارجی وضعیت کشورهای مذکور بهتر یا بدتر می‌شد؟

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ازجمله مقامات غربی منتقد حمله ترکیه به سوریه بوده است. مکرون در مصاحبه با اکونومیست گفت ناتو دچار مرگ مغزی شده است. وی معترض بود که با ناتو در خصوص حمله ترکیه به سوریه مشورت به عمل نیامد.

اگر ناکامی سیاست ترکیه در قبال سوریه و غیرمعقول بودن این سیاست را نادیده بگیریم، باید از مکرون پرسید ناتو در جنگ علیه لیبی مشارکت داشت و عواقب این حملات فاجعه‌آمیز بوده است. در حقیقت حمله به لیبی در چارچوب عملیات ناتو، مداخله به رهبری سارکوزی بود که بُعد سیاست داخلی داشت و بعداً اوباما آشکارا به ناکامی حمله ناتو به لیبی اعتراف کرد.

مکرون هم در مصاحبه با اکونومیست به اشتباهاتش اعتراف کرد و چنین گفت: ما برخی مواقع با تحمیل ارزش‌های خود به دیگران از طریق تغییر رژیم بدون حمایت و پشتیبانی مردمی اشتباهاتی مرتکب شده‌ایم.

اظهارات مکرون درباره اشتباهاتی که مرتکب شده‌اند درست است، اما اشاره وی درباره ارزش‌ها درست نیست، چراکه حمله به لیبی به‌واسطه ارزش‌ها نبوده است.

اخیراً جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف انگلیس در خصوص حمله ناتو به لیبی نیز گفت: من ازجمله معدود افرادی در مجلس بودم که علیه حمله ناتو به لیبی هشدار دادم. انگلیس نباید در این حمله شرکت می‌کرد، حمله‌ای که خلأ حکمرانی گسترده‌ای در لیبی ایجاد کرده، موجب بدبختی در منطقه شده و امنیت اروپا را نیز به خطر انداخته است.

کشورهای مداخله‌کننده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا باید بپذیرند که مداخله آن‌ها برای دمکراسی، حقوق و بشر و آزادی نیست، بلکه برای جایگزین ساختن دولت‌های دست‌نشانده بجای دولت‌هایی است که مطلوب نظرشان نیست. اگر بپذیریم این امر، مأموریت و هدف کشورهای مذکور بوده است، باید بگوییم مأموریت با نابودی عراق و تخریب سوریه انجام شد که از حیث تاریخی قلب جهان عرب به شمار می‌روند.

متحدان غرب در منطقه باید بپذیرند که نسبت به آنچه در خاورمیانه رخ داده است تعمق و اندیشه کنند که سیاست‌های آن‌ها اشتباه بوده و برای کار با یکدیگر در مواجهه با چالش‌های بیرونی و درونی ناکارآمد هستند.

برداشت ترکیه از بیداری اسلامی نادرست بوده و خیلی زود خود را در هزارتوی سوریه یافته و در نتیجه مسیر خود را گم کرده است.

نکته پایانی اینکه غرب باید دست از مداخلات آشکار و پنهان در منطقه دست بردارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *