جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

نتانیاهو تصمیم گرفت جنگ غزه را بین المللی کند

تحلیلگر فرانسوی گفت: این نتانیاهو بود که تصمیم گرفت جنگ غزه را با حمله به کنسولگری ایران بین المللی کند و اکنون به جای آنکه موضوع روز ادامه کشتار در غزه باشد، رهگیری ۹۰ درصد موشکهاست.

Loading

أحدث المقالات

سازمان همکاری اسلامی: وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین برخلاف منشور سازمان ملل است

تهران – ایرنا – سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد در شرایطی که ملت فلسطین زیر شدیدترین انواع ظلم و تجاوز و نسل کشی قرار دارند ناکامی شورای امنیت سازمان ملل در عمل به مسئولیت هایش در زمینه تصویب عضویت کامل فلسطین در این سازمان مایه تأسف شدید است.

ببینید | کره شمالی موشک مافوق صوت جدید آزمایش کرد

موشک مافوق صوت جدید این کشور که با سوخت جامد کار می‌کند، با «موفقیت» آزمایش شده است. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که بر این آزمایش موشکی نظارت داشت، پس از صدور دستور پرتاب آن، گفته است که «کره شمالی یک سلاح تهاجمی استراتژیک قدرتمند دیگر را توسعه داده و به هدف خود برای دستیابی به موشک‌هایی بر پایه سوخت جامد با بردهای مختلف و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دست یافته است». منبع: اعتماد

Loading
گزارشی از سفر چهار روزه استاد برجسته چینی به ایران

چین آماده پیشی گرفتن از آمریکا

۱۳۹۸/۰۹/۲۷ | خبر تاپ, خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین – استاد برجسته و رئیس موسسه روابط بین الملل دانشگاه شینخوای چین که به ابتکار شورای راهبردی روابط خارجی به ایران سفر داشت، معتقد است: در حالی که آمریکا و غرب همچنان نگاه منفعت گرایانه و استعمارگرایانه‌ای به جهان دارند، چین درهای خود را به روی همه کشورها باز کرده است.

دکتر یان شوئه تونگ، استاد برجسته و رئیس موسسه روابط بین الملل دانشگاه شینخوای چین که به ابتکار شورای راهبردی روابط خارجی برای رونمایی از ترجمه کتابش با عنوان «تفکر چین باستان و قدرت چین مدرن» به ایران سفر کرده بوده بود، از روز پنج شنبه 21 / 9 / 98 در برنامه‌های متعددی شرکت کرد و به تبادل نظر با شخصیت‌های برجسته ایرانی، دانشگاهیان، و پژوهشگران پرداخت.

دیدار با اعضای مجمع بین المللی اساتید مسلمان، نخستین برنامه این استاد چینی در نخستین روز سفرش به ایران بود. دکتر یان شوئه تونگ در سخنرانی خود در این جلسه، به تلاش‌های هژمونیک آمریکا برای سلطه بر جهان پرداخت و با فضای روابط خارجی چین را در نظام بین‌الملل کنونی، ترسیم کرد.

در این جلسه، این استاد چینی به تبادل نظر با جمعی از اساتید دانشگاه پرداخت و بر ضرورت توسعه همکاری‌های دانشگاهی بین ایران و چین تاکید کرد.

دکتر یان شوئه تونگ عصر همان روز در دیدار با دکتر سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ضمن با اهمیت خواندن همکاری‌های ایران و چین تاکید کرد که این همکاری‌ها بایستی بسیار فراتر از حوزه‌های انرژی باشد و به بخش‌های مختلف تعمیم یابد و دو دولت در این راستا مسئولیت‌های مهمی به عهده دارند. این استاد برجسته چینی در ادامه سخنان خود  با تاکید بر اینکه سیاست خارجی چین بر سه اصل واقعیت‌های چینی، جهانی شدن و فرهنگ چینی متکی است، اظهار داشت: اگرچه سیاست چین رسما بر مارکسیسم استوار است، ولی عملا بر عمل‌گرایی متکی است.

دیدار دکتر خرازی با یان شوئه تونگ استاد برجسته چینی

دکتر یان شوئه تونگ روز جمعه 22 / 9 /98 در دومین روز سفر خود از موزه ملی ایران و کاخ گلستان بازدید کرد. او که در طول این بازدیدها تحت تاثیر تمدن و فرهنگ کهن ایران قرار گرفته بود، در سخنانی تاکید کرد که تمدن قدیمی و باستانی ایران و چین می تواند زمینه مناسبی برای همکاری های فرهنگی دو کشور باشد.

برنامه رونمایی از ترجمه کتاب «تفکر چین باستان و قدرت چین مدرن» صبح روز شنبه 23 / 9 / 98  با حضور دکتر یان شوئه تونگ و آقایان دکتر چگینی زاده، دکتر محمدباقر خرمشاد، اعضای هیئت علمی دانشگاه، دکتر ابوالفضل علمایی فر (مترجم کتاب) و تعداد زیادی از اساتید و دانشجویان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

دکتر یان شوئه تونگ در سخنانی ضمن تاکید بر تاثیر اندیشه فلاسفه چین باستان و تمدن کهن این کشور بر تفکرات سیاسی و فرهنگی حاکمان چین امروز اظهار داشت؛ این اندیشه و تمدن باستانی می تواند رویای چینی ها برای تبدیل شدن به قدرت برتر را به واقعیت تبدیل کند. این اندیشمند برجسته چینی در بخش دیگری از سخنان خود، بر ایدئولوژی واقعگرایانه چین اشاره کرد و از آن به عنوان یکی از عنصرهای اصلی قدرت چین برای رهبری جهان امروز نام برد. او در پایان سخنان خود نیز به بررسی ابعاد مختلف رقابت جهانی چین با آمریکا پرداخته و از نگاه متفاوت چین به موضوعات جهانی مثال هایی را بیان کرد.

دکتر یان شوئه ­تونگ ظهر روز شنبه در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه حاضر شد و برای کارشناسان ارشد این مرکز، تنی چند از اساتید دانشگاه های ایران و برخی مسئولان وزارت خارجه به ایراد سخنرانی پرداخت. در این سخنرانی دکتر شوئه ­تونگ ضمن اشاره به پیشینه سیاست خارجی چین، به تشریح  اصول سیاست خارجی این کشور در دوره کنونی و دهه آتی شامل عدم ائتلاف سازی، مسئولیت بین المللی قدرت بزرگ و بازگشایی و انجام اصلاحات در حوزه دیپلماسی پرداخت.

دکتر یان شوئه تونگ در عصر روز شنبه نیز در دیدار با آقای محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد به بررسی عملکرد و تاثیرگذاری رسانه های غربی در سایر کشورها پرداخت. او در این دیدار با اشاره به آنکه این رسانه ها از جمله بی بی سی و سی ان ان در پوشش تحولات منطقه ای، استانداردهای دوگانه داشته و تحلیل های جهت دار از وقایع ارائه می دهند، به بررسی چگونگی خبر رسانی و پوشش این رسانه ها از اعتراضات در هنگ کنگ و فرانسه پرداخت. این استاد برجسته چینی با تاکید بر اینکه امروز، رسانه های غربی به منبع اصلی اخبار و تحلیل های سایر رسانه ها تبدیل شده اند، ایجاد یک رسانه مشترک انگلیسی زیان توسط چین، روسیه و ایران را لازم و ضروری عنوان کرد.

دکتر یان شوئه تونگ صبح روز یک شنبه 24 / 9/ 98 با حضور در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با دکتر حداد عادل دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار دو طرف ضمن تاکید بر زمینه های مشترک فرهنگی و تمدنی ایران و چین، گسترش روابط دو کشور در حوزه های فرهنگی و دانشگاهی از جمله در حوزه تبادل دانشجویان بورسیه را بسیار مفید ارزیابی کردند. دکتر یان شوئه تونگ همچنین به تفاوت رویکرد آمریکایی و چینی به اداره جهان پرداخته و اظهار داشت در حالیکه آمریکا و غرب همچنان یک نگاه منفعت گرایانه و استعمارگرایانه به جهان دارند چین درهای خود را به روی همه کشورها باز کرده است.

دکتر یان شوئه تونگ پیش از ظهر روز یک شنبه همچنین در دیدار با تعدادی از اساتید دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی به بررسی وضعیت سیاسی امروز جهان پرداخت. این استاد برجسته چینی ضمن زیر سوال بردن رهیافت های رهبری منفع طلبانه آمریکا در جهان از ضرورت بازگشت اخلاق به حوزه روابط بین الملل سخن گفت و اینکه امروز جهان به رهبری خلاق و واقع گرا نیاز دارد که بتواند اخلاق را در مدار سیاست های خود قرار دهد.

دکتر یان شوئه تونگ در آخرین برنامه کاری خود در ایران، بعد از ظهر روز یکشنبه در دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) حضور یافت و با تعدادی از اساتید و دانشجویان این دانشکده در خصوص وضعیت امروز اقتصاد جهان و ویژگی های آن به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اهمیت تکنولوژی و فن آوری در اقتصاد از ویژگی ها رقابت شدید چین و آمریکا در این حوزه سخن گفت. دکتر تونگ هدف امروز آمریکا را ممانعت از دستیابی سایر کشورها به تکنولوژی پیشرفته و عدم انتقال آن به سایر کشورها بویژه در جهان سوم معرفی کرد. در پایان این دیدار نیز دکتر تونگ به سوالات دانشجویان و اساتید پاسخ داد.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *