جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از ضعف ترامپ در کنار اردوغان تا حراج قدرت سیاسی بن‌سلمان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مسائل حل نشده ناتو، ترامپ و راه‌حل دو کشوری در خاورمیانه، راهبرد ناتمام اتحادیه اروپا در آسیای میانه، رویدادهای بزرگ انتخاباتی در جنوب شرق آسیا در سال 2020، اثرات حمله پنسالاکو بر روابط آمریکا و عربستان، معضل استرداد پناهندگان و اعمال حقوق بین‌الملل در حملات سایبری از برجسته‌ترین موضوعاتی است که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب‌توجه می‌کند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقمندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

کارنگی

زمان رو به پایان است: ناصر السعید، وزیر اقتصاد سابق لبنان در مصاحبه‌ای توضیح می‌دهد که چرا احیای مالی لبنان وظیفه دشواری خواهد بود.

پایان تفکر جادویی در خاورمیانه: تصمیم دونالد ترامپ در ماه اکتبر برای خروج سربازان از سوریه باعث همراهی نادر دو حزب در زمینه سیاست خارجی شد. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها که هر دو خطر را احساس کردند از خیانت ترامپ انتقاد کردند.

فضای امنیتی چین از منظر دستگاه دفاعی چین: اگرچه اختلافات آمریکا و چین درباره تجارت، سرمایه‌گذاری و توسعه فن‌آوری موضوعی مهم است اما در واقع مهم‌ترین محرک ناپایداری بالقوه میان واشنگتن و پکن به نزاع برداشت ها و سیاست‌های امنیتی مربوط می‌شود.

3 مسئله لاینحل ناتو: رهبران ناتو دیدگاه‌هایی اساسا متفاوت درباره تروریسم، روسیه و امنیت اروپا دارند. روش برخورد با این چالش‌ها مسیر آتی این اتحاد را مشخص خواهد کرد.

آیا رئیس‌جمهور آمریکا باید راه‌حل دو کشوری اسرائیل-فلسطین را پیگیری کند؟: کارشناسان ارشد شورای روابط خارجی آمریکا درباره آینده راه حل دوکشوری برای مناقشه اسرائیلی- فلسطینی صحبت می‌کنند.

خروج نتانیاهو توافق صلح را استارت نخواهد زد: شاید آمدن نخست وزیری کمتر جنجالی و بیشتر منطقی به جای نتانیاهو به شکلی تناقض آمیز تضمین کند که روند صلح اسرائیلی- فلسطینی همچنان بیشتر از آنکه به تامین صلح مربوط باشد به صورت مدیریت یک روند باقی می‌ماند.

 محمد بن سلمان قدرت سیاسی‌اش را حراج می‌کند: ولیعهد عربستان از سرمایه‌گذاران در شرکت ملی نفت این کشور پول می‌گیرد اما بیشتر از چیزی که فکرش را میکند از دست خواهد داد.

راهبرد ناتمام اتحادیه اروپا برای آسیای میانه: اتحادیه اروپا اگر به دنبال برخورداری از نفوذ در منطقه‌ای است که با چالش‌های فروان چین و هند، افغانستان و تهدیدهای تروریسم روبرو است، باید درآسیای میانه بیشتر دیده شود.

 

میدل ایست فوروم

راز آشکار ترکیه: سکولاریسم جعلی: ترکیه به لحاظ تئوری یک رژیم سکولار دارد. قانون اساسی این کشور می‌گوید که دولت و نهادهایش باید با هر دینی از جمله با بی‌دینی فاصله داشته باشند. تبعیض مبتنی بر عقاید دینی به لحاظ تئوری جرم محسوب می‌شود.

چرا روسیه لبنان را می‌خواهد: سال‌ها است که کارشناسان آمریکایی درباره تلاش‌های روسیه برای کشاندن لبنان به دامنه نفوذ خود از طریق قرار دادن این کشور تحت چتر دفاع هوایی مسکو و فروش سلاح به بیروت حرف می‌زنند. برخی تحلیلگران می‌گویند که واشنگتن نباید برای رقابت با کرملین تلاش کند و برخی دیگر می‌گویند که هرگونه مصالحه‌ای غیرقابل پذیرش است.

 

شورای روابط خارجی آمریکا

ناتو و آینده روابط ترانس‌آتلانتیک: خبر مهم سیاست خارجی هفته گذشته نشست رهبران ناتو در لندن بود. این نشست به آنهایی که دونالد ترامپ را به چالش می‌کشند فرصت داد از نحوه مدیریت او در خصوص مهم ترین اتحاد آمریکا انتقاد کنند. اغلب آنها این کار را کردند اما هیچکدام بیشتر از جو بایدن انتقاد نکردند. او هشدار داد که اگر ترامپ دوباره انتخاب شود دیگر کار ناتو تمام است و گفت که «واقعا معتقدم ناتویی در کار نخواهد بود. اتحادهای ما کاملا از بین خواهد رفت. این اتحادها همین حالا هم ضربه خورده اند.»

خطوط تار و مبهم میان بازیگران دولتی و غیر دولتی: از سال 2013 تا کنون گروه APT17 مسئول حملات شبکه‌ای علیه اهدافی در آمریکا و جنوب شرق آسیا بوده است. در عین حال که شواهد موجود فعالیت‌های این گروه را به دولت چین نسبت می‌دهد، شاخصه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این گروه به طور مستقل به جرائم سایبری برای اهداف مالی دست زده و اغلب شهروندان چینی را هدف قرار داده است. ماهیت این فعالیت ثانویه درک ما را از خطوط کنترل میان بازیگران تهدیدکننده و حامیان دولتی پیچیده می‌سازد.

نگاهی به سال پیش رو: انتخابات‌های بزرگ جنوب شرق آسیا در سال 2020: سالی را با انتخابات‌های مختلف و حیاتی در تایلند و اندونزی در سال 2020 پیش رو داریم و اتباع چند کشور مهم در جنوب شرق آسیا به پای صندوق‌های رای می‌روند. در سنگاپور و میانمار هم انتخابات برگزار می‌شود. تایوان در ژانویه انتخابات دارد.

آمریکایی‌ها از مسائل بین‌المللی بی‌اطلاعند اما آنها را مهم می‌دانند: نظرسنجی جدید که شورای روابط خارجی آمریکا و انجمن جغرافیای ملی از طریق موسسه گالوپ انجام دادند، نشان می‌دهد که سطح اطلاعات بزرگسالان آمریکایی درباره جغرافیا و امور جهانی پایین است. شرکت کنندگان در نظرسنجی فقط به نیمی از پرسش‌های اطلاعات عمومی پاسخ صحیح دادند.

ترامپ از ضعیف به نظر آمدن در کنار اردوغان خرسند است: مزایای رابطه شخصی دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان برای رئیس جمهور ترکیه مشخص است اما رئیس جمهور آمریکا هم برای خودش دلایلی دارد.

اردوغان نمیفهمد در سوریه چه می‎کند: جنگ رئیس جمهور ترکیه در سوریه با شکست روبرو خواهد شد زیرا او نمی‌داند به دنبال چیست.

 

بروکینگز

حمله خلبان سعودی به پنساکولا: آثار آن بر روابط آمریکا-سعودی: یک عضو نیروی هوایی سعودی سه تن را در پایگاه دریایی پانساکولا کشت و سپس به ضرب گلوله افسران حاضر در صحنه کشته شد. دنیل بایمن و تامارا ویتز، اعضای ارشد بروکینگز آنچه را در این باره می‎‌دانیم، آنچه را که نمی‌دانیم و این که این حادثه چه معنایی در روابط دو کشور خواهد داشت بررسی کردند.

رای گیری الکترونیک چطور به دموکراسی در هند بهبود بخشید: نوآوری در فن‌آوری در دو دهه اخیر به سرعت دموکراسی‌ها را در سراسر جهان تغییر داده است. یکی از حوزه‌هایی که اغلب درباره اثر فن‌آوری دیجیتال در آن بحث شده استفاده از دستگاه‌های رای‌گیری الکترونیک به انتخاب رهبران سیاسی است. فن‎‌آوری در مقایسه با سیستم کاغذ و خودکار از پتانسیل بالایی برای توانمندسازی شهروندان، تقویت صدای آنها و پیدا کردن فرصتی برای مسئول دانستن حکومت‌ها برخوردار است.

بریتانیا در انتخاباتی پرمخاطره به پای صندوق‌های رای می‌رود: انتخابات انگلیس لحظه‌ای تعیین‌کننده در بحث برگزیت خواهد بود و نتیجه آن نشانگر حمایت از توافق جدایی با اتحادیه اروپا، رفراندوم دوم یا تداوم بن‌بست خواهد بود.

هوش مصنوعی کارگرانی را که دستمزد بالاتری دارند، تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما به معنای آسیب‌پذیرتربودن آنها نیست: تحلیل اخیر ما از تاثیر احتمالی هوش مصنوعی بر نیروی کار پیچیدگی‌های جدیدی را به بحث درباره «آینده کار» وارد کرده است.

 

مرکز بلفر

صفحه شطرنج یا بازیگر: نقش اتحادیه اروپا در رقابت آمریکا – چین: تورستن بنر و توری تاوسیگ در مصاحبه‌ای درباره نقش اتحادیه اروپا در رقابت آمریکا و چین صحبت کردند.

چرا خروج آمریکا از توافق پاریس اشتباه است: نویسندگان این گزارش توضیح می‌دهند که چرا تاکید دولت ترامپ بر قصدش برای نهایی کردن خروج آمریکا از توافق پاریس یک اشتباه فجیع است که آمریکا را ضعیف می‌کند.

بازگرداندن پناهندگان جهان را به جایی خطرناک‌تر تبدیل می‌کند: این که اغلب گفته می‌شود جهان شاهد بحران بی‌سابقه پناهندگان است هم گمراه‌کننده و هم خطرناک است. اگر چه تعداد پناهندگان در جهان تقریبا در دهه اخیر دو برابر شده است اما اگر امروزی بحران وجود داشته باشد بحرانِ بازگرداندن پناهندگان است.

 

هوور

مورخان بیم دارند: برگزیت در نهایت اروپا را بی‌ثبات می‌کند: بر اساس پژوهشی جدید مهم‌ترین جنبه بحث جاری درباره برگزیت در انتخابات عمومی انگلیس تقریبا به طور کامل نادیده گرفته می‌شود. در بحبوحه نگرانی درباره احتمال خشونت ملی-قومی کارشناسان هشدار می‌دهند که واقعا نگران کننده است که بحث درباره انتخابات انگلیس انسجام قاره‌ای را نادیده می‌گیرد.

سیاست خارجی ترامپ: ویکتور دیوید هانسن سیاست خارجی دونالد ترامپ را بررسی می‌کند که متمرکز بر چین، ایران و کره شمالی است.

 

شورای روابط خارجی اروپا

ترکیه و ناتو: آیا بعد از مرگ مغزی زندگی وجود دارد؟: اختلافات بر سر ترکیه در روزهای اخیر در لندن به طور کامل به نمایش گذاشته شد اما جایگاه این کشور در ناتو همچنان محفوظ است. توضیح می دهیم چرا این‌طور است.

 

بروگل

تشویش کمربند و جاده: آیا ابتکار کمربند و جاده یک برنامه توسعه جهانی یا فقط یک پروژه تجاری است؟ جامعه بین‌الملل چقدر باید نگران چیزی باشد که «پروژه قرن» نامیده می‌شود؟

 

چتم هاوس

آیا کمیسیون جدید اروپا می‌تواند به وعده‌هایش در آفریقا عمل کند؟: وعده‌های آشنا درباره شراکت برابر را باید با اقدام جسورانه از جمله افزایش بودجه، اصلاحات داخلی و بازاندیشی درباره رویکرد در قبال مذاکرات تجاری دنبال کرد.

اعمال حقوق بین‌الملل در حملات سایبری دولتی: استقلال حاکمیت و عدم مداخله: عملیات‌های خصمانه سایبری یک دولت علیه دولتی دیگر رو به افزایش است. این گزارش کاربرد اصول حق حاکمیت و عدم مداخله را در رابطه با عملیات‌های سایبری دولت‌ها در دولت دیگر در قالب یا تحت عنوان آستانه توسل به زور بررسی میکند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *