أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

Loading

رسانه ها؛ کشمکش اروپا و آمریکا و…

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اتحاد اروپا برای جنگ تعرفه ای با آمریکا، تاکید آلمان برنقش قدرتمند اروپا در ناتو، انتقاد پوتین از ناتو، اعلام چین به عنوان تهدید اصلی از سوی ناتو، ادامه جنگ لفظی مکرون و اردوغان، تصویب لایحه مخالفت با صهیونیسم در پارلمان فرانسه، هشدار روسیه نسبت به تلاش غرب برای ایجاد تنش میان ایران و عراق، مهلت پارلمان عراق به برهم صالح برای معرفی نامزد جانشینی عبدالمهدی، تاکید نخست وزیر ژاپن بر حمایت از برجام، واکنش کاخ سفید به انتشار گزارش تحقیقات استیضاح ترامپ، واکنش چین به تصویب لایحه اویغورها در مجلس نمایندگان آمریکا، درخواست ترامپ از ژاپن برای پایگاه های آمریکا، بدهی 491 میلیون دلاری آمریکا به سازمان ملل و تحریم‌های جدید آمریکا ضد ونزوئلا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر: تهدید فرانسه از سوی آمریکا برای اعمال تعرفه ویژه علیه این کشور، موجب اتحاد کشورهای اروپایی در برابر واشنگتن شده است. دولت فرانسه و اتحادیه اروپا اعلام کردند که وضع تعرفه از سوی آمریکا بر کالاهای فرانسوی را تلافی خواهند کرد.در همین رابطه وزیر دارایی فرانسه تهدید آمریکا به وضع تعرفه در مورد کالاهای فرانسوی را غیرقابل قبول خواند و گفت: اتحادیه اروپا آماده است تا چنین اقدامی را تلافی کند.   

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه آلمان در سخنانی به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم در حفاظت از خود همیشه بر آمریکا تکیه کنیم اعلام کرد که اروپا باید بازوی قدرتمندی در ناتو بسازد. “آنگرت کرامپ کارن بائر”، وزیر دفاع آلمان به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو تاکید کرد که ناتو سنگ بنای ساختار امنیتی ما است. این مسئله همان طور که در گذشته اعتبار داشت باقی می ماند و برای آینده هم معتبر است.

آناتولی ترکیه: رئیس جمهور روسیه ناتو را عقب‌تر از عصر حاضر خوانده و تاکید کرد این سازمان با طرز فکر کلیشه‌ای که در سال‌های اخیر دارد نمی تواند ابزاری مناسبی برای تصمیم گیری‌های مؤثر در جهان باشد. ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست توسعه نیروی دریایی که در شهر سوچی برگزار شد، به ارزیابی روابط این کشور با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» پرداخت.

دویچه وله : کشورهای عضو ناتو قصد دارند در بیانیه پایانی خود برای اولین بار چین را یک تهدید قلمداد کنند. البته دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی تأکید کرده که هدف از این گام این نیست که چین “دشمن جدید” ناتو خوانده شود.رهبران کشورهای عضو ناتو روز سه‌شنبه ۱۲ آذر (۲ دسامبر) بر سر متن بیانیه پایانی اجلاس خود به توافق رسیده‌اند. البته این بیانیه باید هنوز روز چهارشنبه به امضای سران کشورهای عضو برسد.پیمان آتلانتیک شمالی برای نخستین بار به طور مشخص در قبال چین موضع‌گیری کرده و این کشور را یک تهدید دانسته است.

خبرگزاری صداو سیما: رئیس جمهور فرانسه با اشاره به ناسازگاری در بین اعضای ناتو، رهیافت ترکیه درقبال داعش را مبهم توصیف کرد. رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با «اروپا ۱» تصریح کرد: «با حضور “بوریس جانسون” نخست وزیر انگلیس، “آنگلا مرکل” صدراعظم آلمان، و همچنین “رجب طیب اردوغان” رئیس جمهور ترکیه، نشستی برگزار شد و به طور ویژه با تمرکز بر موضوع وضعیت سوریه و شمال غربی این کشور، به گفتگو پرداختیم.»

خبرگزاری فارس: قانونگذاران فرانسوی لایحه‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن اقدامات ضدصهیونیستی معادل یهودستیزی تفسیر خواهد شد. مجمع ملی فرانسه روز سه‌شنبه لایحه‌ای را در حمایت رژیم اشغالگر قدس تصویب کرد، که انتقاد از این رژیم را به عنوان «ضدیت با یهودیت» تفسیر می‌کند.

خبرگزاری ایرنا: نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نسبت به تلاش‌ بیگانگان برای کشاندن عراق به سوی تقابل با ایران هشدار داد. « واسیلی نبنزیا » در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوضاع عراق گفت: ما نگران تاثیر منفی احتمالی وضعیت سیاسی عراق هستیم؛ وضعیتی که نتیجه برخی تلاش‌ها برای دامن‌زدن و افزایش تنش‌ها در اطراف ایران است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سایت شبکه سومریه نیوز سند صادره از سوی رئیس پارلمان عراق را منتشر کرد که در آن به برهم صالح ۱۵ روز مهلت داده شده تا نامزد نخست‌وزیری را معرفی کند. در سند محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق آمده است، او با استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق با استناد به ماده ۷۶ قانون اساسی موافقت کرده و از برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق می‌خواهد نامزد نخست وزیری را طی ۱۵ روز معرفی و مکلف کند.

الکوثرفارسی: آبه شینزو نخست وزیر ژاپن تاکید کرد توکیو همچنان از برجام حمایت می کند و برای حل مشکلات این قرارداد بین المللی به نقش دیپلماتیک خود ادامه خواهد داد. «آبه شینزو» در دیدار «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران با اشاره به سفر اخیر خود به تهران و دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری اسلامی ایران ، از استمرار مشورت های سیاسی بین دو کشور استقبال کرد.

العالم: سخنگوی کاخ سفید به انتشار گزارش تحقیقات استیضاح رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داده و آن را شکستی برای دموکرات‌ها توصیف کرده است.«استفانی گریشام» سخنگوی کاخ سفید گفت: «در پایان روند ساختگی یک طرفه، “آدام شف” رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان و دموکرات‌ها، به طور کامل از ارائه هرگونه مدرکی درباره ارتکاب اشتباهی از سوی رئیس جمهور ترامپ ناکام ماندند».

رادیو چین:  مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به تازگی لایحه به اصطلاح سیاست حقوق بشر اویغورها در سال 2019 را به تصویب رساند. این لایحه با تهمت زدن عمدی به وضعیت حقوق بشر در شین جیانگ چین، سیاهنمایی تلاشهای چین برای نابود کردن افراط گرایی و مبارزه با تروریسم، حمله مخرب به سیاست دولت چین درباره شین جیانگ، به طور جدی قوانین بین المللی و قواعد اصلی روابط بین المللی را نقض کرده است که دخالت جدی در امور داخلی چین به شمار می رود.

ان .اچ.کی ژاپن:  دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، می گوید او از ژاپن انتظار دارد تا برای میزبانی پایگاه های آمریکایی پول بیشتری پرداخت کند.ترامپ این مطلب را روز سه شنبه در لندن طی مذاکراتش با دبیر کل ناتو، یِنس استولتنبرگ، ابراز داشت.ژاپن و ایالات متحده آمریکا سال آینده در مورد تجدید قرارداد پرداخت این مخارج گفتگو خواهند کرد.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که آمریکا مجبور به پرداخت 491 میلیون دلار بودجه به سازمان ملل است.پیش از این ینس استولتنبرگ، گزارش داده بود که بیش از 50 کشور عضو از جمله ایالات متحده برای سال جاری در بودجه سازمان ملل هیچ سهمی پرداخت نکرده اند.

پارس تودی : دولت آمریکا در ادامه فشار علیه ونزوئلا، تحریم‌ های جدیدی را در ارتباط با صنعت و تجارت نفت این کشور اعمال کرد. “جاستین موزینیچ” معاون وزیر خزانه‌ داری آمریکا درباره این تحریم‌ ها گفت: هاوانا و کاراکاس با تغییر نام نفتکش‌ها و تسهیل انتقال نفت از ونزوئلا به کوبا در تلاش برای دور زدن تحریم‌ ها هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *