جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

Loading

رسانه ها؛ حفظ برجام در اولویت اروپا و …

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید مسئول جدید سیاست خارجی اروپا بر حفظ برجام، استقبال پاریس، لندن و برلین از پیوستن ۶ کشور اروپایی دیگر به اینستکس و واکنش نتانیاهو، رای گیری استیضاح ترامپ و  واکنش ها، موافقت پارلمان عراق با استعفای عبدالمهدی، هشدار گورباچف درباره افغانستان، گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و نتانیاهو، پیشنهاد نتانیاهو به گانتز، انتقاد سازمان دفاعی هند در مورد خرید موشک از رژیم صهیونیستی، حمایت آمریکا از پیوستن مقدونیه شمالی به ناتو، اقدام چین به ساخت بزرگترین مجموعه فرودگاهی در کنار رودخانه یانگ تسه، بازگشت تنش به روابط روسیه و ژاپن، هشدار چین درخصوص ژاپن هسته ای و برگزاری نخستین نشست امنیتی ژاپن و هند از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم: «جوزپ بورل» مسئول جدید سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا بر لزوم انجام تلاش های همه جانبه برای «زنده نگه داشتن» برجام تاکید کرد و از ایران نیز خواست همه مساعی خود را در این زمینه به کار گیرد. بورل در مصاحبه با روزنامه ال پاییس اسپانیا همزمان با آغاز فعالیتش به عنوان مسئول عالی سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا انتشار یافت، گفت: «ما بیشترین علاقه را برای حفظ و بقای توافق هسته ای داریم و از مقامهای ایرانی هم می خواهیم هر چه را که می توانند، انجام دهند تا این توافق زنده بماند.»

یورونیوز: پاریس، لندن و برلین از پیوستن شش کشور جدید اروپایی به اینستکس استقبال کردند.سه کشور اروپایی که در سال ۲۰۱۵ بخشی از توافق هسته‌ای ایران بودند، در بیانیه‌ای مشترکی اعلام کردند: «فرانسه، آلمان و بریتانیا به‌عنوان سهامداران موسس اینستکس (ابزار حمایت از معامله‌های تجاری) از تصمیم دولت‌های بلژیک، دانمارک، فنلاند، نروژ، هلند و سوئد برای پیوستن به این ساز و کار به عنوان سهامدار به گرمی استقبال می‌کنند.»

دویچه وله :  تل‌آویو از پیوستن شش کشور اروپایی دیگر به سازوکار مالی اینستکس انتقاد کرد. وزارت خارجه اسرائیل دیروز از مشارکت شش کشور اروپایی دیگر در ساز و کار مالی اینستکس گلایه کرد .هلند، بلژیک، دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد، در بیانیه مشترکی که جمعه ۲۹ نوامبر منتشر شد، پیوستن خود به سازوکار مالی تجاری اروپا (اینستکس) را اعلام کردند.

آناتولی ترکیه:  قرار است کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا سه شنبه آینده پیرامون استیضاح رئیس جمهور این کشور رای گیری کند.کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا امروز یکشنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود گزارش این کمیته درباره شواهد به دست آمده در جلسات علنی برای بررسی استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور که حدود دو هفته به طول انجامید، روز سه‌شنبه 3 دسامبر منتشر شود.

خبرگزاری ایرنا: کاخ سفید بامداد روز دوشنبه اعلام کرد که ترامپ و وکلایش در جلسات استماع استیضاح رییس جمهوری در مجلس نمایندگان شرکت نخواهند کرد. به دنبال از سرگیری جلسات استیضاح ترامپ، “پت سیپولون” مشاور کاخ سفید در نامه ای به کمیته قضایی مجلس نمایندگان گفت: نمی توان انتظار داشت ترامپ مشارکت “عادلانه” داشته باشد. وی ادامه داد :برگزاری دومین جلسه استماع رییس جمهوری بدون هماهنگی صورت گرفته زیرا این جلسه که قرار است در روز چهارشنبه برگزار شود با حضور ترامپ در اجلاس ناتو در لندن تداخل خواهد داشت.

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان پارلمان عراق با استعفای عبدالمهدی از نخست‌وزیری موافقت کردند. عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز جمعه (8 آذرماه) با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که درخواست استعفای خود را رسماً تقدیم پارلمان خواهد کرد. بیانیه عبدالمهدی پس از بیانیه مرجعیت صورت گرفته بود که در آن از پارلمان خواسته بود که گزینه‌های خود را در این زمینه مورد بازنگری قرار دهد و براساس منافع عراق رفتار کند.

خبرگزاری صداو سیما:میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی سابق درباره خطر باقی ماندن نیرو‌های آمریکایی در افغانستان هشدار داد. میخائیل گورباچف نخستین و تنها رهبر شوروی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: با ماندن نیرو‌های آمریکایی در افغانستان، دنیا با مخاطره روبرو می‌شود.وی در این مصاحبه درباره تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از افغانستان گفت: «آن‌ها باید عقب نشینی کنند. این درس اصلی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کاخ سفید در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره برخی مسائل تلفنی گفت‌وگو کردند. در بیانیه کاخ سفید که برای رسانه‌ها ایمیل شد، آمده است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره آنچه “تهدید ایران” خواندند و همچنین مسائل دوجانبه مهم و مسائل منطقه‌ای رایزنی کردند.

خبرگزاری فارس: رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده‌اند که نتانیاهو به رقبای خود پیشنهاد داده که اجازه دهند او نهایتا ۶ ماه دیگر نخست‌وزیر باشد و سپس این سمت را به طرف مقابل واگذار کند. این پیشنهاد در نشست میان نمایندگان حزب «لیکود» به ریاست نتانیاهو و ائتلاف انتخاباتی «آبی و سفید» به ریاست «بنی گانتز» ارائه شده است.

الکوثرفارسی: سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند (DRDO) ضمن انتقاد از پروژه خرید ۲۰۰ موشک ضد تانک “اسپایک” ساخته شده توسط شرکت صهیونیستی رافائل اعلام کرد که این شرکت برای به دست آوردن این قرارداد اطلاعات اشتباهی در مورد برنامه بومی تولید موشک های ضدتانک هند منتشر کرده است.رسانه های هند دو روز پیش از تصمیم ارتش این کشور برای استقرار موشک های اسپایک ساخت شرکت رافائل در نزدیکی مرز های با پاکستان در کشمیر خبر دادند.

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور به طور رسمی به پیوستن مقدونیه شمالی در ائتلاف نظامی ناتو چراغ سبز نشان می دهد.«مایک پمپئو» اعلام کرد که آمریکا به طور رسمی با ورود و پیوستن مقدونیه شمالی به ناتو که این کشور حوزه بالتیک را یک گام به عضویت کامل در این ائتلاف نزدیک می کند، موافق است.

رادیو چین: طرح کلی برنامه ریزی توسعه یکپارچه سازی منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه توسط کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و شورای دولتی منتشر شد. در این طرح ساخت بنادر و کانال های آبی به صورت هماهنگ پیش بینی شده است .

ان .اچ.کی ژاپن:  ژاپنی هایی که قبلا در چهار جزیره تحت اختیار روسیه که ژاپن مدعی مالکیت آن ها است سکونت داشته اند، در توکیو یک تجمع برگزار کردند و متعهد شدند که به درخواست شان مبنی بر بازگرداندن این جزایر به ژاپن ادامه دهند. روز اول دسامبر روزی است که یک شهردار هوکایدو کمی پس از پایان جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۴۵ طوماری را برای بازگشت این چهار جزیره تهیه کرد.

اسپوتنیک روسیه:  نشریه چینی “سوهو” ژاپن را یک قدرت هسته ای واقعی می داند و کشورهای همجوار از جمله روسیه را به هشیار بودن در برابر توکیو فرا می خواند. نویسنده مقاله منتشره در نشریه چینی به منابعی استناد می کند  که می گویند ژاپن توانسته با دستاویز پیشبرد نیروگاه های اتمی با هدف صلح آمیز ، مقدار زیادی سوخت هسته ای به دست آورد که برای ساخت 600 بمب اتمی کفایت می کند.

پارس تودی : نخستین نشست امنیتی هند و ژاپن با حضور وزرای امور خارجه و دفاع دو کشور در دهلی نو پایتخت هند آغاز بکار کرد.در نشست امنیتی هند و ژاپن، قرار است مقامات دو کشور به موضوع همکاری در زمینه روابط آزاد و باز در منطقه اقیانوس هند – اقیانوس آرام بپردازند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *