جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

Loading

رسانه ها؛ روسیه و چین در فکر حل بحران کره و…

۱۳۹۸/۰۸/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: طرح جدید روسیه و چین برای شبه جزیره کره، استقرار ۳۰۰۰ نیروی آمریکایی در عربستان،  ورود چند جنگنده‌ دیگر "اف- ۳۵" آمریکا به پایگاه الظفره امارات، افزایش گسترده نظامیان آمریکایی در لهستان، حضور نظامیان فرانسوی در سوریه تحت پوشش نظامیان آمریکایی، رویارویی رهبران دو حزب اصلی انگلیس در اولین مناظره انتخاباتی، اذعان پنتاگون به قدرت موشکی ایران، انهدام موشک های صهیونیست ها در آسمان دمشق، واکنش روسیه به حملات موشکی رژیم صهیونیستی علیه سوریه، تلاش پمپئو برای تمدید نکردن معافیت‌های تاسیسات فردو ، تعویق رزمایش های مشترک آمریکا و کره جنوبی، حمایت چین از پلیس هنگ کنگ و گفتگوی تلفنی پوتین و ماکرون از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو و پکن یک طرح اقدام جدید برای حل و فصل تنش‌ها در شبه جزیره کره ارائه خواهند داد. ایگور مورگولف، معاون وزیر خارجه روسیه  به خبرنگاران گفت: «به تازگی با همتایان چینی خودمان درباره یک نسخه به روز رسانی شده از این طرح توافق کرده‌ایم. این نسخه به روز شده از این طرح به اطلاع دیگر شرکا خواهد رسید. این برنامه هنوز طرح پیش‌نویس است، نه یک سند معتبر.»

خبرگزاری تسنیم:  رئیس‌جمهور آمریکا فرمان استقرار ۳۰۰۰ نظامی آمریکایی در عربستان سعودی را صادر کرد و مراتب را به کنگره اطلاع داد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ضمن صدور فرمان استقرار 3000 نظامی آمریکایی در عربستان، مراتب را رسماً به کنگره نیز اطلاع داد.وی با اعلام اینکه اولین مرحله از اعزام این نیروها و تجهیزات به منطقه ظرف چند هفته آینده انجام خواهد شد، هدف از اعزام آنها به منطقه را «مقابله با اقدامات خصمانه ایران و گروههای نیابتی آن» اعلام کرد.

العالم:  فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا بامداد چهارشنبه از اعزام چند جنگنده‌های “اف- ۳۵” این کشور به پایگاه الظفره در امارات خبر داد. فرماندهی مرکزی آمریکا در پیامی توئیتری به زبان عربی اعلام کرد: جنگنده‌های “اف- ۳۵” وابسته به نیروی هوایی آمریکا از پایگاه هوایی “هل” در ایالت “یوتا” به پایگاه هوایی الظفره امارات برگشتند.اواخر فروردین ماه امسال بود که نیروی هوایی آمریکا از استقرار چند فروند جنگنده‌ اف-۳۵ در پایگاه الظفره امارات خبر داده بود.

اسپوتنیک روسیه: نخست وزیر لهستان از تصمیم آمریکا برای افزایش حضور نظامی خود در لهستان به میزان قابل توجهی خبر داد. ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان در سخنرانی در پارلمان این کشور گفت: آمریکا تصمیم گرفته است که حضور نظامی خود در لهستان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. وی گفت: “ایالات متحده، قدرتمندترین متحد ما، به لطف تلاش های آندژی دودا، رئیس جمهور و وزیر دفاع، تصمیم گرفت تا نیروهای نظامی در لهستان را بیش از ده برابر افزایش دهد.”

خبرگزاری مهر:   یک رسانه خارجی از حضور نظامیان فرانسوی در سوریه برای آموزش نیروهای کرد خبر داد. بر اساس این گزارش، حدود ۲۰۰ تن از نیروهای ویژه فرانسه و نظامیان این کشور در چارچوب ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در حال حاضر در ۴ منطقه واقع در استانهای دیر الزور، الحسکه و رقه حضور دارند. مناطق مذکور تحت کنترل یگان های کرد مدافع خلق قرار دارد و نظامیان فرانسوی در این مناطق اقدام به آموزش این نیروها می کنند.

خبرگزاری ایرنا: رهبران دو حزب اصلی انگلیس در اولین مناظره تلویزیونی ، برنامه ها و وعده های انتخاباتی خود را درباره سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور با تکیه بر نحوه اجرای برگزیت ارائه دادند. در این مناظره بوریس جانسون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار بیش از هر چیز بر روی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و به انجام رساندن آن تاکید کرد.

خبرگزاری صداو سیما:  پنتاگون معتقد است که ایران طی سال‌های اخیر به رغم ده‌ها سال تحریم‌های تحمیلی، موفق به ساخت موشک‌های دقیق و مؤثر شده و زردخانه موشکی اش در خاورمیانه، اولین است. آژانس اطلاعات نظامی وزارت دفاع آمریکا (Defense Intelligence Agency) با انتشار گزارشی با عنوان “قدرت نظامی ایران”، اعلام کرد: «ایران دارای یک برنامه وسیع توسعه موشکی است و اندازه و پیچیدگی زرادخانه موشکی این کشور به رغم ده‌ها سال تلاش غربی‌ها در حال پیشرفت است».

الکوثرفارسی:  خبرگزاری رسمی سوریه از مقابله سامانه‌های پدافند هوایی این کشور با موشک‌های شلیک شده از سوی رژیم صهیونیستی خبر داد.یک منبع در وزارت دفاع سوریه گفت جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با چند راکت حومه دمشق را هدف قرار دادند که اکثر این راکت‌ها قبل از رسیدن به اهدف خود منهدم شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم: وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به حملات هوایی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق اعلام کرد این حملات موشکی اسرائیل در تضاد با قوانین بین المللی است.وزارت امور خارجه روسیه همچنین تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه را باعث افزایش تنش‌ها دانسته است.

یورونیوز: ایالات متحده آمریکا اعلام کرد دیگر معافیت‌های تاسیسات هسته‌ای فردو را تمدید نخواهد کرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که تهران از آغاز غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو خبر داد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت: «میزان دقیق اورانیوم غنی شده در جهان باید صفر باشد…هیچ دلیل موجهی وجود ندارد که ایران غنی سازی اورانیوم را در سایتی که پیش از این مخفی بود از سر بگیرد.»

رادیو چین: رزمایش های مشترک آمریکا و کره جنوبی برای مدتی نامعلوم به تعویق افتاد. مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نوامبر در بانکوک تایلند گفت که به منظور نشان دادن حسن نیت آمریکا و کره جنوبی تا مدتی نامعلوم رزمایش نظامی مشترک دو کشور به تاخیر خواهد افتاد. اسپر همین روز در نشست خبری با کره جنوبی که در حاشیه نشست غیر رسمی وزیران دفاعی آسه آن برگزار شد ضمن اعلام این خبر گفت گفت: به تعویق افتادن این رزمایش ها نشانه سازش با کره شمالی نیست .

ان .اچ.کی ژاپن:  گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، می گوید دولت این کشور از تلاش های پلیس هنگ کنگ برای مقابله سرسختانه با معترضان به شدت حمایت می کند. گنگ در یک کنفرانس خبری گفت خرابکاری و دیگر جرائم در هنگ کنگ رو به افزایش گذاشته است و این که این اوضاع کم کم تبدیل به یک وضعیت بسیار خطرناک می شود.

آناتولی ترکیه:  سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد تصمیم آمریکا برای عدم معرفی واحدهای یهودی‌نشین اسرائیل در کرانه باختری به عنوان «غیرقانونی» را تاسف‌آور دانست. استفان دوژاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست خبری امروز خود تصمیم واشنگتن برای قانونی دانستن واحدهای یهودی‌نشین اسرائیل در کرانه باختری را «تاسف برانگیز» اعلام کرد. وی در این خصوص اظهار داشت: از این تصمیم آمریکا بسیار متاثر شده‌ایم.

تی .آر.تی ترکیه: کاخ کرملین با انتشار اطلاعیه‌ ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی تماس تلفنی با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود پیرامون آخرین تحولات در سوریه و اوکراین بحث و گفتگوهایی انجام داد. براساس این گزارش، پوتین در تماس تلفنی مذکور با ماکرون پیش از برگزاری اجلاس چهار جانبه گـروه نرمانـدی به تبادل نظر پرداخت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *