جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

قانون «عوامل خارجی» دست غرب را در گرجستان می‌بندد؟- بخش اول

یک سال پس از ارائه اولیه لوایح مربوط به شفافیت فعالیت عوامل خارجی در سازمان‌ها و رسانه‌های غیرانتفاعی گرجستان مجدداً این طرح توسط حزب حاکم رویای گرجستان با اصلاحاتی به مجلس بازگرداند که همانند سال قبل با مخالفت‌هایی در مجلس و میان مردم مواجه شد.

قانون «عوامل خارجی» دست غرب را در گرجستان می‌بندد؟- بخش اول

یک سال پس از ارائه اولیه لوایح مربوط به شفافیت فعالیت عوامل خارجی در سازمان‌ها و رسانه‌های غیرانتفاعی گرجستان مجدداً این طرح توسط حزب حاکم رویای گرجستان با اصلاحاتی به مجلس بازگرداند که همانند سال قبل با مخالفت‌هایی در مجلس و میان مردم مواجه شد.

Loading
نسخه انديشکده آمريکايي براي لبنان:

طرح قیمومیت بین‌المللی اقتصاد لبنان!

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ | اقتصادی, خبر تاپ, رصد

شورای راهبردی آنلاین – رصد: همزمان با افت و خيز تحولات در لبنان، توصيه‌های مراکز فکری غربی برای مداخله در روند خواسته‌هاي مردمي علنی‌تر از هر زمان ديگری مطرح مي‌شود. انديشکده آمريکايي کارنگي در اين راستا قرار دادن اقتصاد لبنان تحت نوعی قیمومیت بین المللی را خواستار شده است.

مایکل یونگ در تحلیلی که بر روی پایگاه اینترنتی اندیشکده کارنگی قرار گرفت، نوشت: چند هفته است که بیش از یک میلیون لبنانی در اعتراض به طبقه سیاسی و نحوه مدیریت کشورشان توسط آن‌ها به خیابان‌ها ریخته‌اند.

آنها استعفای دولت و جایگزینی آن توسط تکنوکرات‌های غیر سیاسی، پایان ریاضت اقتصادی در حالی که لبنان با یک بحران بزرگ اقتصادی روبروست و پاسخگویی در برابر فساد عمیق سیاستمداران را خواستارند.

وقتی نخست وزیر حریری استعفای خود و دولت را به رئیس جمهور میشل عون تسلیم کرد، خواسته‌های معترضان به ثمر نشست. حریری یک بسته مبهم اصلاحات را ارائه داده بود که از سوی معترضان رد شد.

هر دولت جدیدی که در لبنان روی کار بیاید، چالشی اساسی پیش رو خواهد داشت. در حالی که ممکن است یک دولت تکنوکرات از پشتوانه مردمی برخوردار باشد، اما باید علیه منافع شخصی نیروهای سیاسی اقدام کند که دولتی را کنترل می‌کنند که تصمیمات حکومتی را اجرا می‌کند. برعکس، طبقه سیاسی هیچ نفعی از موفقیت چنین دولتی نخواهد برد.

پیامد چنین امری یک پارادوکس است: در حالی که طبقه سیاسی لبنان را با بی رحمی غارت کرده است، اما باید تدابیری را دنبال کند که برای نجات اقتصاد تصویب شده است و نباید مانع آنها شود. به علاوه تصویب آن برای گرفتن رای اعتماد پارلمان برای هر دولتی ضروری خواهد بود. با این حال هیچکس نباید انتظار داشته باشد که سیاستمداران از دولتی حمایت کنند که انتظار می رود به مسائلی شکل دهد که با روش کار آنها مغایرت دارد.

یک مساله که ممکن است طبقه سیاسی را به اقدام وادار کند، رویکرد مداخله گرایانه کشورهای اهدا کننده است که سال گذشته در کنفرانس بین المللی معروف به سدر متعهد شدند به لبنان کمک کنند. این کشورها درخواست کردند لبنان به اصلاحات اقتصادی بپردازد؛ اقدامی که طبقه سیاسی با اکراه و به کندی آن را اجرا کرده است.

با استعفای حریری، اکنون زمان خوبی فرا رسیده تا کشورهای سدر خط مشی جدی‌تری را در خصوص اتخاذ تدابیر اصلاحی اقتصادی از طریق یک دولت جدید دنبال کنند. اهرمی که این کشورها از آن بهره مند هستند اهرمی قابل توجه است، زیرا سقوط ارزش لیره در آستانه دست زدن دولت به اصلاحات و نیاز فوری لبنان به جریانات پول نقد برای ثبات دادن به وضعیت متزلزل مالی این کشور امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

یک لبنان ورشکسته احتمالا با اجرای اصلاحات واقعی فاصله زیادی خواهد داشت و جامعه اهداکننده باید از این وضعیت بهره ببرد تا یک نقشه راه مشخص را تحمیل کند که اعتراضات هفته‌های اخیر را در نظر داشته باشد. قرار دادن بار تمام فشارهای مالی بر شانه مردم لبنان یک فاجعه خواهد بود و با توجه به این امر باید راه‌هایی را برای برای افزایش درآمد از طریق منابع جایگزین پیدا کرد. شاید قرار دادن اقتصاد تحت نوعی قیمومیت بین المللی بتواند به شکل موثری مفید واقع شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *