جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

Loading

رسانه ها ؛ واکنش ها به گام چهارم برجامی ایران و…

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا به گام چهارم برجامی ایران، تاکید بایدن بر بازگشت آمریکا به برجام ، اقدام اتحادیه اروپا در محکومیت شهرک‌سازی‌های جدید اسرائیل، اعلام خروج آمریکا از توافق پاریس، کناره گیری غیرمنتظره هند از بزرگترین پیمان تجارت آزاد جهان، برکناری ۱۱ مقام ارشد روسیه از سوی پوتین، مانور نظامی گسترده ناتو در لیتوانی، بازداشت خواهر ابوبکر البغدادی درترکیه، آخرین هشدار یمنی ها  به سودان، سفر امانوئل ماکرون به چین، تاکید شی جین پینگ بر گسترش  سیاست درهای باز، تحریم دوباره ایران از سوی آمریکا، تقویت نیروهای آمریکایی در سوریه و معامله جدید تسلیحاتی ترامپ با روسیه و چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر:  نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران به عملی شدن گام چهارم برجامی ایران (کاهش تعهدات مندرج در برجام) واکنش نشان داد. «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا، در گفتگو با الجزیره  اقدام ایران را در کاهش تعهدات برجامی، «باج خواهی هسته ای» دانست. برایان هوک مدعی شد: ایران از تصمیمات هسته‌ای‌اش برای ترساندن کشورهای اروپایی استفاده می‌کند و آمریکا این کار را باج‌خواهی اتمی می نامد.

خبرگزاری فارس: سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد به سخنان دیروز «علی‌اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره راه‌اندازی زنجیره ۳۰ تایی سانتریفیوژهای IR۶ واکنش نشان داد. این سخنگو در انتقاد از اقدام ایران برای راه‌اندازی دستگاه‌های پیشرفته جهت سرعت بخشیدن به روند غنی‌سازی اورانیوم گفته «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد هر گامی که به دور شدن طرف‌های برجام از این توافق منجر شود را موجب تأسف می‌داند.

دویچه وله: اتحادیه اروپا اعلام کرد : ایران به تعهد خود در قبال برجام پایبند بماند. مایا کوچیانچک، سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به اقدام تازه ایران به راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید از جمهوری اسلامی خواست که تصمیم خود را پس گرفته و به تعهداتش در قبال برجام وفادار بماند.

العالم: نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا روز سه‌شنبه گفت در صورتی که در انتخابات پیروز شود توافق هسته‌ای با ایران را دوباره برقرار خواهد کرد.وی در مصاحبه‌ای گفت: «من توافق هسته‌ای با ایران را دوباره برقرار خواهم کرد چون ما را قادر ساخته تا به راستی آزمایی بپردازیم که شدیدترین رژیم بازرسی در تمام تاریخ بشری است. خروج از این توافق به هیچ وجه منطقی نیست».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اتحادیه اروپا از اقدام تازه رژیم صهیونیستی در ساخت ۲ هزار واحد مسکونی جدید در کرانه باختری انتقاد کرد. اتحادیه اروپا در بیانیه خود بر موضع همیشگی‌اش مبنی براینکه تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغال شده فلسطینیان غیرقانونی است و امکان تشکیل کشور مستقل فلسطین را از بین‌می‌برد، تاکید کرده است.

ان .اچ.کی ژاپن: دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به طور رسمی سازمان ملل را مطلع کرده که از توافق پاریس، که چارچوب بین المللی برای مبارزه با گرمایش جهانی است، خارج می شود. توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ در کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل یا «کوپ ۲۱» که در پاریس برگزار شد تصویب شد.ترامپ در ژوئن ۲۰۱۷ قصد خود برای خروج از این توافق را اعلام کرد. اما آغاز روند خروج دولت او دستکم پس از ۴ نوامبر، یعنی سه سال پس از اجرایی شدن آن ممکن می شود.

 خبرگزاری ایرنا:  هند همزمان با حضور نخست وزیر این کشور در بانکوک تایلند برای مشارکت در مذاکرات پیمان مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای( RCEP) اعلام کرد که این کشور به این پیمان نخواهد پیوست. کناره گیری دهلی نو از امضای این پیمان درحالی صورت گرفته که مذاکرات در هفت سال گذشته دراین زمینه تقریبا نهایی شده بود.

خبرگزاری ایرنا: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۱۱ ژنرال وزارت کشور، کمیته تحقیقات قضایی و وزارت موقعیت‌های اضطراری که نام دیگر آن وزارت دفاع غیرنظامی است را از مقام خود برکنار کرد.حکم پوتین برای برکناری مقام‌های ارشد امنیتی، قضایی یا امدادی این کشور در پورتال اطلاعات رسمی روسیه منتشر شده است.پوتین در دستورهای جداگانه‌ای امروز به  ۱۶ نفر از کارکنان وزارت کشور روسیه عنوان ژنرالی اعطا کرد.

خبرگزاری تسنیم: لیتوانی میزبان برگزاری یک مانور نظامی دو هفته‌ای با حدود ۴ هزار نیرو از ۱۱ کشور عضو ناتو به منظور افزایش توانمندی‌های نظامی و دفاعی این ائتلاف نظامی است.در این مانور موسوم به “گرگ آهنین 2” یگان هایی از کشورهای آلمان، انگلیس و ایالات متحده هم شرکت می کنند. این خبر را ارتش لیتوانی اعلام کرده است.

خبرگزاری صداو سیما: یک مقام عالیرتبه ترکیه از دستگیری خواهر ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی صهیونیستی داعش در شمال سوریه خبر داد. این منطقه در کنترل نیرو‌های ترکیه قرار دارد.این مقام ترکیه‌ای خاطر نشان کرد عواد، خواهر ابوبکر البغدادی که برادرش ،ماه پیش در جریان حمله هوایی نیرو‌های ویژه ارتش آمریکا کشته شد، حین دستگیری پنج کودک همراه خود داشته است.

الکوثرفارسی: سخنگوی ارتش یمن برای آخرین بار به مقامات و ارتش سودان هشدار داد پیش از آن که دیر شود، نیروهای نظامی خود را از یمن خارج کنند. صنعا یکبار دیگر از دولت خرطوم خواست نیروهایش را که در جنگ علیه یمن مشارکت کرده اند خارج کند. ممکن است این آخرین هشدار باشد به ویژه آنکه نیرو‌های مسلح یمنی محل استقرار نیرو‌های سودانی را که با پول تطمیع شده اند به دقت زیر نظر دارند.

یورونیوز:  امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای ملاقات با مقامات چین و گفتگو درباره یک توافق جدید تجاری وارد شانگهای شد. ماکرون در دومین سفر خود به چین، روز سه شنبه در شانگهای شعبه‌ای از مرکز فرهنگی-هنری «ژرژ پمپیدو» را افتتاح و سپس برای گفتگوهای رسمی به پکن سفر خواهد کرد.امانوئل ماکرون در این سفر تلاش دارد تا معاملات جدید تجاری با دومین اقتصاد بزرگ جهان صورت دهد و به این وسیله به شرکت‌های فرانسوی برای گسترش فعالیت‌هایشان با پکن کمک کند.

رادیو چین: شی جین پینگ اقدامات چین برای گسترش درهای باز چین را اعلام کرد. رییس جمهوری خلق چین روز سه شنبه در مراسم گشایش دومین نمایشگاه بین المللی واردات چین، اقدامات این کشور در 5 زمینه در راستای گسترش درهای باز از جمله گسترش درهای باز بازار، تکمیل سازوکار درهای باز، ادامه بهبود محیط کسب و کار، تعمیق همکاری های دو جانبه و چند جانبه و پیشبرد سازندگی مشترک کمربند و جاده را اعلام کرد.

آناتولی ترکیه:  وزارت خزانه‌ داری آمریکا دوباره تحریم هایی ضد ایران اعمال کرد. وزارت خزانه‌ داری آمریکا در چهلمین سالگرد اشغال سفارت این کشور در تهران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد نام 9 فرد و ستاد کل نیروهای مسلح این کشور را به فهرست افراد و نهادهای تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه است، اضافه کرده است.

پارس تودی : باوجود ادعای آمریکا درباره خروج تدریجی نیروهای این کشور از سوریه، رسانه ها از تلاش واشنگتن برای احداث پایگاه های جدید در سوریه خبر می دهند. منابع محلی سوری گفتند: آمریکا نیروهای خود در مناطق نفت‌خیر دیرالزور سوریه را تقویت کرده و ارتش این کشور ساخت دو پایگاه نظامی در منطقه ای را آغاز کرده که تحت کنترل نیروهای مسلح کرد سوری قرار دارد.

اسپوتنیک روسیه:  دونالد ترامپ،رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده در تلاش است تا قرارداد جدیدی در رابطه با کنترل بر تسلیحات با روسیه و چین به امضا برساند.به گفته دونالد ترامپ، آمریکا مذاکراتی با روسیه و چین در این رابطه به انجام می‌رساند. به عقیده وی، روسیه و چین در امضای قرارداد جدید ذینفع هستند، به ویژه اگر سلاح هسته‌ای مطرح باشد. رئیس جمهور آمریکا بعید ندانست که کشورهای دیگر نیز بتوانند به این توافق بپیوندند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *