جدیدترین مطالب

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

Loading

أحدث المقالات

نیویورک‌تایمز: تل‌آویو تصور نمی‌کرد پاسخ ایران به حمله به کنسولگری دمشق تا این اندازه شدید باشد  

نیویورک تایمز نوشت: مقامات اسرائیلی نسبت به شدت پاسخ ایران به حمله اول آوریل به ساختمان کنسولگری تهران در دمشق که طی آن چندین مستتشار نظامی ایرانی به شهادت رسیدند، دچار اشتباه محاسباتی شدند.
 

نیویورک تایمز: مقامات اسرائیلی در مورد شدت پاسخ ایران، اشتباه محاسباتی کردند؛ فکر می‌کردند ایران واکنش شدیدی نشان نخواهد داد

نیویورک تایمز گزارش می دهد که مقامات اسرائیلی در مورد شدت پاسخ ایران به حمله اول آوریل به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق دچار سو محاسبه شدند. این روزنامه می‌گوید: «اسرائیلی‌ها به شدت اشتباه محاسباتی کرده بودند و فکر می‌کردند که ایران واکنش شدیدی نشان نخواهد داد.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه کشورهای غربی را به باج خواهی هسته ای متهم کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد، کشورهای غربی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حملات به نیروگاه اتمی زاپاروژیه ضمن صحبت در مورد لزوم انتقال کنترل این نیروگاه هسته ای به کیف، در واقع ثابت کردند که به باج خواهی هسته ای مشغول هستند.

واکنش حماس به توطئه صهیونیست‌ها برای تعطیلی «آنروا» در غزه

جنبش حماس تلاش رژیم صهیونیستی و حامیان آن برای پایان دادن به کار آژانس آنروا در غزه را در چارچوب تکمیل توطئه آوارگی و گرسنگی علیه مردم فلسطین و یک نکبت جدید ضد آنها دانسته و اعلام کرد که دشمن تاکنون اردوگاه‌های 70 درصد آوارگان را نابود کرده است.

Loading

چرایی شکست مذاکرات هسته‌ای کره شمالی و آمریکا

شوراي راهبردي آنلاين – رصد: 16 ماه بعد از نشست سنگاپور بین دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی، مذاکرات هشت ساعته بر سر مسائل هسته‌ای کره شمالی بین نمایندگان دو کشور در اکتبر 2019، در استکهلم برگزار شد.

جونگ اچ. پاک محقق ارشد مطالعات شبه جزیره کره در مرکز مطالعات شرق آسیا در یادداشتی که اندیشکده بروکینگز آن را منتشر ساخت، نوشت: مذاکرات در سوئد تنها یک روز پس از آغاز، از هم پاشید و کیم میونگ گیل، نماینده کره شمالی در این مذاکرات آمریکا را به واسطه دست نکشیدن از نگرش‌ها و دیدگاه‌های منسوخ‌شده و تاریخ‌گذشته سرزنش کرد و واشنگتن را مقصر از هم پاشیدن مذاکرات بین دو کشور در سوئد برشمرد.

علاوه بر این، وزارت امور خارجه کره شمالی بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا را رد کرد که در این بیانیه واشنگتن مذاکرات هسته‌ای در اکتبر 2019 در سوئد را گفتگوی خوب توصیف کرده و پیشنهاد از سرگیری مذاکرات را بعد از دو هفته داد. در عوض وزارت امور خارجه کره شمالی بیان داشت مادامی که آمریکا گام اساسی برای دست کشیدن کامل از سیاست خصمانه علیه پیونگ یانگ برندارد، قصدی برای برگزاری چنین مذاکرات «چندش‌آوری» ندارد.

بیانیه‌های کره شمالی و تکرار مهلت یک ساله به آمریکا برای تغییر در نگرش واشنگتن بیانگر اعتماد به نفس کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و موضع مقتدارانه و قوی این کشور در برابر دولت ترامپ است.

هشدار کیم میونگ گیل، نماینده کره شمالی در مذاکرات هسته‌ای درباره ازسرگیری آزمایش موشک بالستیک هسته‌ای و دوربرد نشان از یک پاییز تنش‌زا و نگران‌کننده است که به سیاست مخاطره‌آمیز پیونگ یانگ بازمی‌گردد.

کیم جوگ اون، رهبر کره شمالی دلایل متعددی دال بر موفقیت جدیدترین قمار وی برای فشار بر واشنگتن دارد.

اول اینکه، اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از زمان دیدار رهبران دو کشور در سنگاپور، وی را جسور ساخته است. ترامپ در میان مطالب زیادی که درباره رهبر کره شمالی مطرح کرده، ازجمله اظهار داشته که عاشق رهبر کره شمالی شده و رفتار وی را ستوده و او را از نقش داشتن در مرگ اوتو وارمبیر، دانشجوی آمریکایی مبرا ساخته است. وی پذیرفت که مانور نظامی مشترک آمریکا – کره جنوبی مسخره و هزینه‌بر است و انجام آزمایش موشک‌های کوتاه برد را امری عادی برشمرده و نقض توافق سنگاپور ندانست.

با توجه به اظهارات مثبت ترامپ درباره رهبر کره شمالی و ظاهراً نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی متحدان، کیم جونگ اون ترس و هراسی از انجام آزمایش موشکی ندارد، آزمایشی که مقامات پنتاگون آن را موشک‌های بالستیک کوتاه برد و میان برد از سکوهای دریاپایه می‌دانند.

این امر نگرانی‌های کارشناسان را در خصوص پیشرفت‌های قابل ملاحظه در زمینه فناوری‌های موشکی توسط کره شمالی بیشتر می‌کند، ضمن اینکه کیم جونگ اون همزمان نامه زیبا برای ترامپ می‌نویسد.

گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل‌های کارشناسی دیگر اشاره به تولید احتمالی مواد شکاف‌پذیر توسط کره شمالی برای تسلیحات اتمی، تشدید نگرانی در قابل اعتماد بودن موشک‌های کوتاه برد آن، تمرین‌های آموزشی فزاینده و تلاش‌ها برای تضعیف دفاع موشکی در منطقه داشته‌اند. در حال حاضر تسلیحات کره شمالی متحرک‌تر، غیر قابل اعتمادتر، متنوع‌تر و خطرناک‌تر هستند.

علاوه بر این، کیم جونگ اون قطعاً اخراج جان بولتون از سمت مشاورت امنیت ملی را که کره شمالی وی را به واسطه موضع سرسختانه‌اش در برابر پیونگ یانگ انسانی معیوب، کوته‌بین و جنگ‌طلب خواند، فرصتی برای توافق دوجانبه با ترامپ قلمداد کرد که به ظاهر موضع نرم‌تری نسبت به کره شمالی دارد.

دوم اینکه از زمان نشست سران آمریکا و کره شمالی در هانوی در فوریه 2019 که بدون هیچ گونه توافقی در باره چگونگی روند خلع‌سلاح هسته‌ای کره شمالی پایان یافت، کیم جونگ اون تلاش کرده‌است که با واشنگتن و سئول صمیمی و نزدیک نشود، اما در همین حال به شدت به دنبال بهبود مناسبات با رهبران چین و روسیه بوده‌است تا تضمین حاصل نماید که نه پوتین و نه شی جین پینگ دست از کره شمالی نکشیده‌اند.

در جریان سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین از پیونگ یانگ در ژوئن 2019، اولین سفر رهبر چین در 14 سال گذشته، شعار طرفین گرم، ضیافت شام سخاوتمندانه و پوشش رسانه‌ای سفر مثبت و به زبان سوسیالیستی برادرانه بود که این مناسبات برادرانه از زمان حمایت و پشتیبانی چین از پیونگ یانگ در جنگ کره شکل گرفت.

تبادل هیئت‌های سطح بالا از مارس 2018 و درخواست مستمر چین برای کاهش تحریم‌ها علیه کره شمالی قطعاً ارزیابی کیم جونگ اون را تقویت می‌کند که منتفع اولیه همچنان طرف وی خواهد بود.

سوم اینکه دولت ترامپ قادر یا مایل نبوده ‌است اهمیت حیاتی مدیریت اتحاد برای مقابله با چالش کره شمالی با هرگونه اعتبار و پایداری را شناسایی و درک کند. تحریم‌های دولت ترامپ علیه کره شمالی منجر به تخریب ناامیدکننده مناسبات کره جنوبی – ژاپن شده‌است و اختلاف تجاری به حوزه و قلمرو امنیتی سرایت کرده‌ است. کره جنوبی در اوت 2019، اعلام داشت که از موافقتنامه تبادل اطلاعات نظامی با ژاپن خارج می‌شود، اما از توکیو خواست اطلاعات اخیر مربوط به موشک بالستیک دریاپایه کره شمالی را در اختیار سئول قرار دهد.

این درخواست، اهمیت همکاری امنیتی – نظامی و تبادل اطلاعات نظامی در باره تهدید مشترک را نشان می‌دهد. اما معلوم نیست که دولت مون جائه این از تصمیم خود برای خارج شدن از توافق با ژاپن که در نوامبر 2019، منقضی می‌شود عقب نشینی خواهد کرد، با توجه به اینکه سئول با پیونگ یانگ سرسخت و تهاجمی روبه رو است.

عدم تمایل کیم جونگ اون برای متعهد شدن به گفتگوهای کاری و هنر دیپلماتیکش نشان می‌دهد که بینش خود را در باره نشست دیگر با ترامپ دارد. وی احتمالاً محاسبه می‌کند که موقعیت ضعیف ترامپ در داخل و منطقه، رئیس جمهور آمریکا را برای پذیرش درخواست‌های پیونگ یانگ نرم‌تر خواهد ساخت.

به طور خلاصه اینکه کیم جونگ اون بهتر از ترامپ بازی کرده و ترامپ ممکن است مقهور تاکتیک‌های هسته‌ای دست اول کیم شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *