أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

Loading

شکست نتانیاهو؛ بلاتکلیفی تل‌آویو

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد روابط بین‌الملل با بیان اینکه وضعیت انتخابات و تشکیل کابینه، شکست نتانیاهو را نشان می‌دهد، گفت: نتانیاهو در شرایط کنونی همه هم و غمش این است که با حضور در نخست وزیری همچنان از مصونیت سیاسی و قضایی اش استفاده کند تا پای او و همسرش به دادگاه باز نشود.

دکتر احمد بخشایش در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه کابینه ها معمولا در رژیم اسرائیل ائتلافی تشکیل می‌شوند، اظهارکرد: رژیم اسرائیل دو حزب اصلی و چهار حزب فرعی دارد. دو حزب اصلی یکی لیکود به رهبری نتانیاهو است که با ائتلافی که انجام داده حدود 55 نماینده به دست آورده است و برای اینکه بتواند کابینه تشکیل دهد، باید 61 رای داشته باشد. حزب دیگر حزب آبی و سفید به رهبری بنی گانتس است که حدود 33 رای به دست آورده و اعراب هم حدود 11 رای دارند.

وی با بیان اینکه زمانی که نتانیاهو نخست وزیر بود، احتمال می‌داد که بتواند در فاصله 28 روزه کابینه‌اش را شکل دهد، افزود: او سه بار با بنی گانتس تماس گرفت و خواستار تشکیل کابینه وحدت شد. حتی حاضر بود سمت‌های خوبی هم به بنی گانتس بدهد، مثلا در کابینه بهترین سمت‌ها را به حزب آبی و سفید می‌داد، چرا که خودش و همسرش یکسری پرونده های حقوقی مالی دارند که به دلیل آنها پایشان به دادگاه کشیده خواهد شد. مادامی که او نخست وزیر باشد، مصونیت دارد و به این دلیل بود که مرتب به بنی گانتس پیشنهاد می‌داد که دولت وحدت ملی تشکیل دهند.

این استاد روابط بین‌الملل با بیان اینکه به نظر می‌رسد بنی گانتس در تشکیل کابینه موفق خواهد شد، ادامه داد: به او هم 28 روز وقت برای تشکیل دولت داده شده است. وقتی که بنی گانتس پیشنهاد تشکیل دولت را بدهد، خودش نخست وزیر خواهد بود، ولی سمت‌ها را توزیع می‌کند.

وی با اشاره به ناکامی نتانیاهو برای به دست آوردن 6 رای بعد از 28 روز گفت: به نظر می‌رسد بنی گانتس با امتیازاتی که به حزب لیکود و لیبرمن می‌دهد و با کمک اعراب می‌تواند دولت ائتلافی‌اش را شکل دهد.

بخشایش با بیان اینکه دولت ائتلافی معمولا دولت‌شکننده‌ای است، افزود: اگر احزاب موفق به ائتلاف نشوند، باید انتخابات مجددی برگزار شود که در آن صورت مسلما حزب لیکود ضعیف‌تر خواهد بود، چرا که سه دوره بر سر کار بوده و معمولا مقصر جلوه می‌کند. در شرایط فعلی در رژیم صهیونیستی بنی گانتس حزب مطالبه‌گر است.

این استاد دانشگاه درخصوص آثار شکست‌های داخلی در رژیم صهیونیستی بر ماجراجویی های سیاست خارجی این رژیم گفت: از لحاظ استراتژیک آمریکا پشتوانه اسرائیل است، چرا که از سال 1917 و قرارداد بالفور و بعد از جنگ جهانی دوم، همواره تعهدی به حفظ ثبات و امنیت اسرائیل به دلیل حضور لابی آیپک و یهودی های ثروتمند در آمریکا دارد. آمریکا مجبور است به هر حال امنیت اسرائیل را حفظ کند.

وی اضافه کرد: ترامپ هم علاقه به حضور نتانیاهو داشت و این مسئله مقداری بنی گانتس را تحت فشار قرار خواهد داد، چرا که او بیشتر بر مسائل داخلی تاکید می‌کند. نتانیاهو معمولا برای اینکه مسائل داخلی را انحراف بدهد به مباحث خارجی تمرکز داشت؛ مثلا وقتی نزدیک انتخابات بود به لبنان، سوریه و عراق حمله می‌کرد، اما بنی گانتس نسبت به نتانیاهو بیشتر با جامعه اسرائیل سروکار دارد. به نظر می‌رسد از آنجا که دولت احتمالی اش تازه نفس است و خودش هم سابقه نظامی گری دارد بیشتر به مباحث داخلی توجه می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه وضعیت انتخابات و تشکیل کابینه، شکست نتانیاهو را نشان می‌دهد، توضیح داد: نتانیاهو در شرایط کنونی همه هم و غمش این است که از مصونیت سیاسی و قضایی اش استفاده کند تا پای او و همسرش به دادگاه باز نشود. مسلما بعد از اینکه کابینه بنی گانتس شکل بگیرد و نتانیاهو شکست را در نخست وزیر بودن بپذیرد، ولو اینکه در دولت حضور هم داشته باشد، به دادگاه کشانده خواهد شد.

بخشایش با بیان اینکه ترامپ خیلی تلاش کرد که نتانیاهو در انتخابات پیروز شود، افزود: ترامپ هم به او بسیار کمک کرد. مواضعی که داشت کاملا به نفع نتانیاهو بود، اما در هنگام تشکیل دولت در رژیم صهیونیستی، ترامپ در ماجرای استتیضاحش گیر کرد.

وی درخصوص وضعیت آینده سیاست خارجی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: این رژیم مقداری محافظه‌کارتر خواهد شد، ولی شرط بقای اسرائیل، ناامنی دیگران است؛ بنابراین سیاست کلی‌اش ایجاد ناامنی است. اتحاد استراتژیک با آمریکا داشتن و حمایت های آن را جلب کردن و ایجاد ناامنی در اطرافش برای اینکه بتواند در صحنه بماند، سیاست کلی این رژیم است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *