جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

فرانسه برای تامین امنیت دست به دامن متحدان شد

فرانسه در حالی که خود به شدت تدابیر امنیتی برای مقابله با تروریسم را افزایش داده از کشورهای دوست خود نیز خواسته است برای تامین امنیت بازی های المپیک تابستانی هزاران نیروی پلیس را به پایتخت این کشور اعزام کنند.

رسانه پاکستانی: تحریم‌های آمریکا مانع روابط بانکی و توسعه تجاری اسلام‌آباد-تهران است

اسلام‌آباد- ایرنا- منابع آگاه در پاکستان تحریم‌های تحمیلی آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران را از موانع اصلی ایجاد کانال بانکی میان تهران و اسلام‌آباد و همچنین دلیل کاهش صادرات پاکستان به کشور همسایه خود عنوان کردند.

Loading

پیامدهای توسعه فناوری نظامی آمریکا در فضا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دولت ترامپ تلاش دارد مرکز فرماندهی فضایی خود را مجددا احیا کند و رقابت‌هایی را که بر روی زمین با دو کشور روسیه و چین داشته، در سطح فضا نیز دنبال کند. شعیب بهمن - کارشناس مسائل بین‌الملل

رویکرد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به موضوع سیاست فضایی و استقرار فناوری نظامی در فضا، بیش از آنکه ناشی از مسائل حقوقی و دارای جنبه‌های حقوقی باشد، از رقابت با کشورها و قدرت‌هایی مثل روسیه و چین نشات گرفته است.

به این معنا که آمریکایی‌ها اعتقاد دارند روس‌ها روی نسلی از تسلیحات کار می‌کنند که از آن به عنوان تسلیحات لیزری نام می‌برند و مدعی هستند دستیابی روسیه به این تسلیحات می‌تواند موجب افزایش قدرت و توان آنها در فضا شود.

همچنین آمریکایی‌ها معتقدند که چینی‌ها نیز به فناوری‌هایی دست پیدا کرده‌اند که می‌توانند ماهواره‌ها را در فضا مورد هدف قرار دهند یا در روند کارآیی یا کارآمدی آنها اختلال ایجاد کنند.

با این بهانه‌ها، دولت ترامپ تلاش دارد مرکز فرماندهی فضایی خود را مجددا احیا کند و رقابت‌هایی را که بر روی زمین با دو کشور روسیه و چین داشته، در سطح فضا نیز دنبال کند.

با توجه به اینکه هنجارهای حقوقی موجود نتوانسته از استقرار و کاربرد تسلیحات فضاپایه غیرمتعارف جلوگیری نماید، درنتیجه مسئله بیشتر بر رقابت‌های بین‌ قدرت‌ها می‌گنجد. در واقع، هنجارهای حقوقی موجود در سطح بین‌المللی نمی تواند مانع از این نوع رقابت یا اقدامات آمریکا شود و اساسا این هنجارها قادر نیستند که یک نظم مشخصی را در سطح فضا برای کشورهای مختلف مشخص کنند.

در نتیجه این مسئله بیش از آنکه دارای بار حقوقی باشد یا جنبه‌های حقوقی بر آن حاکم باشد بیشتر در حوزه رقابت‌های تسلیحاتی و رقابت‌های آمریکا با روسیه و چین برای دستیابی به تسلیحات پیشرفته در عرصه استراتژیک بین این کشورها جریان داشته و اکنون می‌تواند در عرصه فضا نیز ادامه پیدا کند.

قاعدتا قدرت‌های دیگر مانند روسیه و چین در زمان مقتضی به این امر واکنش مناسب نشان خواهند داد البته همچنانکه اشاره شد در حال حاضر آمریکایی‌ها اقدامات چین و روسیه را بهانه توسعه فعالیت‌های نظامی خود در سطح فضا قرار داده‌اند؛ اما به هر حال روس‌ها و چینی‌ها در آینده به این اقدام آمریکا واکنش نشان خواهند داد و این واکنش شاید به درک اینکه قدرت‌های نظامی بزرگ دستکم چه اقداماتی را در سطح فضا انجام  می‌دهند، کمک بزرگی کند.

در مورد واکنش روسیه باید توجه داشته باشیم که روسیه یکی از پیشروترین کشورها در صنعت فضا به شمار می‌رود یعنی جزء اولین کشورهایی بوده که به این فناوری دست پیدا کرده و همچنان دارای کارگاه‌های فضایی است. روسیه همواره روی تحقیقات در حوزه فضا متمرکز بوده و به نظر می‌رسد در آینده نیز برنامه‌های بلندمدتی برای توسعه اقدامات خود در سطح فضا داشته باشند. در نتیجه اقدام رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر توسعه فناوری‌های نظامی در سطح فضا، بدون شک با واکنش‌ مسکو مواجه خواهد شد و همچنانکه ولادیمیر پوتین نیز گفته این اقدام می‌تواند تلافی جویانه باشد.

نکته‌ای که باید در نظر داشت اینکه رقابت‌های نظامی در سطح بین‌المللی ابعاد جدیدی پیدا کرده است و ظاهرا آمریکا با خروج خود از برخی پیمان‌های نظامی بین‌المللی مانند پیمان ممانعت از ساخت و توسعه موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد هسته‌ای(INF) می‌خواهد دست به نوعی بلندپروازی در توسعه صنایع نظامی خود بزند. روس‌ها نیز نشان دادند که پیشرفت‌های قابل توجهی را در حوزه صنایع نظامی بدست آورده‌اند. در نتیجه در شرایط فعلی واکنش روسیه به اقدام آمریکا احتمالا واکنش متقابل خواهد بود.

این در حالی است که وجود رقابت‌ تسلیحاتی بین قدرت‌های بزرگ می‌تواند جهان را به مکان ناامن‌تری تبدیل کند. درگذشته نظام بین‌الملل شاهد چنین رقابتی بین دو ابرقدرت وقت یعنی شوروی و آمریکا بوده است به نحوی که هر لحظه امکان درگیری و برخورد بین دو ابرقدرت وجود داشت و قاعدتا اگر چنین درگیری‌ای رخ می‌داد با توجه به اینکه طرفین از قدرت هسته‌ای برخوردار بودند، این نزاع می‌توانست به نابودی کشورهای بسیار و یا حتی نابودی کره زمین منجر شود.

حال اگر قدرت‌های بزرگ این رقابت‌های نظامی را بخواهند به سطح فضا تسری بدهند موضوع ابعاد جدیدتری پیدا خواهد کرد. چرا که در وهله نخست باید توجه داشت که کشورهای محدودی به فضا دسترسی دارند و در این حوزه فعالیت دارند و دیگر اینکه کشورهای بسیار محدودتری توانایی ساخت و توسعه فناوری‌های نظامی را در سطح فضا دارند.

در نتیجه این مسئله می‌تواند جهان را در سطح فضا نیز درگیر یک رقابت تسلیحاتی کند که این موضوع بدون شک پیامدهای بلندمدتی بر صلح و امنیت بین‌المللی برجای خواهد گذاشت. به نحوی که هرگونه درگیری در روی زمین بین کشورها می‌تواند به درگیری‌های فضایی منتهی شود و پیامدهای این درگیری‌های فضایی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای شود. همچنین ممکن است پیامدهای ناشناخته‌ای برای برخی کشورها ایجاد کند و لذا روند کلی ثبات و امنیت در جهان را مختل خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *