جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله اسرائیل هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

خودسوزی شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه ترامپ

تهران- ایرنا- جفری مدری رئیس پلیس نیویورک روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه منهتن جایی که قرار است محاکمه کیفری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در آن برگزار شود، خودسوزی کرده است.

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره ریزپرنده‌ها در اصفهان

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

تحقیقات استیضاح ترامپ و برنده رسوایی اوکراین

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ | رصد

شوراي راهبردي آنلاين – رصد: تلاش اوکراین برای اصلاحات، احتمال بروز خشونت سیاسی در آمریکا، درک نحوه اداره کشور با بررسی تفاوت کلامي اوباما و ترامپ، گذار نیجریه به دموکراسی و انتخابات آتی این کشور، تحقیقات استیضاح ترامپ و برنده رسوایی اوکراین، توافق تجاری جدید میان آمریکا و ژاپن و خدمت پیمان استارت جدید به حفظ سرپوش بر روی تسلیحات هسته‌ای راهبردی آمریکا و روسیه از موضوعاتی است که امروز در رصد اندیشکده‌های خارجی جلب‌توجه می‌کند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقمندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

چتم هاوس

اوکراین: آرزوهای بزرگ:  رمان «آرزوهای بزرگ» اثر چارلز دیکنز درباره جوانی است که پیش از غلبه بر مصائب زندگی با آزمایش‌های دشواری روبرو می‌شود. پیشرفت اوکراین با همان اندازه دشواری روبرو است که شخصیت اصلی داستان چارلز دیکنز با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کرد. رئیس‌جمهور زلنسکی و گروهش برای فرار از گذشته دستور کاری جاه‌طلبانه را آغاز کرده‌اند که با جدیت با فساد مبارزه می‌کند، بازار زمینی را باز می‌کند و دارایی‌های دولتی را خصوصی‌سازی می‌کند. بااین‌همه تلاش اوکراین برای اصلاحات همچنان چالشی بزرگ است.

 

کارنگی

الفبای پیشگیری از خشونت سیاسی: خشونت سیاسی را نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد اما برای این کار یک الگوی ریسک واضح وجود دارد. احتمال وقوع خشونت درجایی که قبلاً رخ‌داده خیلی بیشتر است. آیا آمریکا باید نگران خشونت سیاسی باشد؟ توییت رئیس‌جمهور ترامپ درباره وقوع جنگ داخلی در صورت استیضاح او و بیان تمایلش برای محاکمه یک نماینده کنگره به دلیل خیانت ( قابل مجازات با اعدام) باعث تهییج شبه‌نظامیان و نگرانی مردم شده است. ازنظر کارشناسانی که درباره خشونت سیاسی مطالعه و تحقیق می‌کنند چراغ‌های خطر مدتی است که قرمز شده‌اند.

کلام اوباما و ترامپ درباره نحوه ریاست جمهوری‌ آنها چه می گوید؟: انتخاب واژگان توسط یک رئیس‌جمهور نشان‌دهنده نحوه حکومت او است. اگر واژگان در کاخ سفید معنای خود را ازدست‌داده باشند آیا برای کسی مهم خواهد بود؟ اگر یک رئیس‌جمهور در برابر یک رهبر خارجی مانند رئیس یک باند مافیایی سخن بگوید چه اتفاقی می‌افتد؟ ما مدتی است که داریم این موضوع را متوجه می‌شویم. رونوشت ناخوشایند تماس تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان را شوکه کرد. اما ازنظر من که هم در دولت اوباما و هم در دولت ترامپ در اداره امنیت ملی کاخ سفید کارکرده‌ام این تماس چیزی را آشکار کرد که خودم هم قبلاً متوجه آن شده بودم: انتخاب واژگان توسط یک رئیس‌جمهور نشان‌دهنده نحوه حکومت او است.

 

شورای روابط خارجی آمریکا

مشروعیت گذار نیجریه به دموکراسی در سال 1999: سه سال زودتر از انتخابات ریاست جمهوری نیجریه که قرار است در سال 2023 برگزار شود ، گمانه‌زنی‌هایی درباره این انتخابات به راه افتاده که ظاهراً از شایعات ناشی می‌شود. محمد بوهاری شایعاتی با این مضمون که او قصد دارد با نقض قانون اساسی  برای سومین دور در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند را رد کرده است. شایعاتی درباره نزاع میان رئیس‌جمهور و یمی اوسینباجو، معاون رئیس‌جمهور  که تا به امروز جانشین او برای اداره کنگره ترقی خواهان (APC) بوده است، وجود دارد. شاید برای درک این دسیسه‌های سیاسی در پس انتخابات 2023 دانستن برخی سوابق کمک کند. نیجریه در سال 1999 از حکومت‌نظامی به غیرنظامی تغییر کرد.

آیا روسیه برنده رسوایی اوکراین است؟: تحقیقات استیضاح درباره تلاش دونالد ترامپ برای همراه کردن رئیس‌جمهور اوکراین در اقدام علیه جو بایدن و خانواده‌اش شادی زیادی را در مسکو رقم‌زده است. ادعاهایی، حتی در غرب، مطرح‌شده با این مضمون که ولادیمیر پوتین برنده بزرگ این قضیه است و این موضوع باعث شده دست او برای غلبه بر اوکراین بازتر شود. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که این رسوایی آمریکا را مایه خنده جهان کرده است و رئیس کمیته امور خارجه پارلمان روسیه این افشاگری را برای اوکراین تحقیرآمیز خواند. باوجوداین ادعاها اجماع آمریکایی در پشتیبانی از اوکراین همچنان دست‌نخورده باقی‌مانده است.

آیا توافق تجاری جدید آمریکا-ژاپن مهم است؟: آمریکا و ژاپن در خصوص یک معامله تجاری توافق کرده‌اند اما منتقدان می‌گویند که این معامله به‌اندازه معامله‌ای که جایگزینش شد خوب نیست. دونالد ترامپ و شنیزو آبه به‌تازگی توافق محدودی را برای کاهش دادن تعرفه‌ها و دیگر موانع تجارت میان دو کشور اعلام کردند. ترامپ این توافق را فوق‌العاده خواند اما کارشناسان تجاری و برخی اعضای کنگره درباره آن تردید دارند.

 

فدراسیون دانشمندان آمریکایی

استارت جدید سرپوش را بر روی تسلیحات هسته ای راهبردی حفظ می کند: جدیدترین داده‌های مربوط به نیروهای هسته‌ای راهبردی آمریکا و روسیه که توسط معاهده استارت جدید محدود می‌شوند نشان می‌دهد که این معاهده همچنان در خدمت هدف موردنظرش برای حفظ سرپوش بر روی زرادخانه‌های دو کشور قرار دارد.  وزارت امور خارجه آمریکا چند روز قبل این داده‌ها را منتشر کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *