جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

تهران-ایرنا- پیشروی‌های نیروهای روسیه در جنگ با اوکراین، برخی از مقام‌های آمریکایی و غربی را بر آن داشت تا به‌رغم سرازیر شدن انبوه سلاح‌ها به کی‌یف، خواستار کمک بیشتری به این کشور شوند و در واقع بر شکست قریب الوقوع اوکراین در برابر روسیه اذعان کنند.

کی یف طی 24 ساعت گذشته حدود 380 سرباز خود را در رویارویی با یگان های ارتش روسیه از دست داد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طی شبانه روز گذشته نیروهای مسلح اوکراین در جریان نبرد در منطقه عملیات ویژه با گروه‌های نیروهای “غرب” و “مرکز” نیروهای مسلح روسیه حدود 380 نیروی نظامی خود را از دست دادند.

Loading

رسانه ها؛ واکنش‌ها به حمله احتمالی ترکیه به خاک سوریه و…

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش‌های بین المللی به احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه در سوریه، انتقاد شدید جمهوریخواهان از تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه، اظهارات مقام پنتاگون درباره عقب‌نشینی آمریکا از سوریه، هشدار موگرینی درباره عواقب حمله ترکیه به شمال سوریه، حمله هوایی ترکیه به مواضع کردهای سوریه، تاکید آنکارا به قاطعیت برای ایجاد منطقه امن در شرق فرات، افزایش شدید کسری بودجه فدرال آمریکا، اقدام هند به لغو محدودیتهای اعمال شده در کشمیر، همکاری ژاپن و آمریکا برای مقابله با توسعه موشکی کره شمالی، مخالفت  نروژ با سپر موشکی ناتو، احتمال مداخله مستقیم  ارتش چین در هنگ کنگ ، برگزاری دور جدید مذاکرات تجاری چین و آمریکا، اعتراض شدید توکیو به کره شمالی و نشست وزیران اتحادیه اروپا درباره سیاست پناهندگی و مهاجرپذیری از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  سازمان ملل متحد در واکنش به خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی احتمالی ترکیه در این منطقه شد.پانوس مومتیز، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در سوریه گفت: «هرگونه عملیات نظامی که در شرایط کنونی صورت بگیرد باید با این تضمین انجام شود که افراد بیشتری از خانه و کاشانه خود آواره نخواهند شد.»

الکوثرفارسی:  سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه به احتمال آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه واکنش نشان داد.دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه گفت که کرملین امیدوار است ترکیه در همه شرایط به تمامیت ارضی سوریه پایبند باشد.وی افزود: تمامیت ارضی سوریه پایه و اساس هرگونه تلاش برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه است و ما امیدواریم که دوستان ترک ما به این مسئله پایبند باشد.

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان ارشد جمهوریخواه در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در اقدامی کم سابقه تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه را محکوم کردند.در حالی که تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نیروهای نظامی این کشور از شمال شرق سوریه راه را برای حمله نظامی ترکیه به کردهای سوریه هموار می کند، جمهوریخواهان مجلس نمایندگان و سنای آمریکا این تصمیم را به شدت محکوم کردند.

آناتولی ترکیه:  یک مقام پنتاگون گفت که وزیر دفاع آمریکا درباره خروج نیروهای این کشور از شمال شرق سوریه به خاطر عملیات احتمالی ترکیه با مقامات واشنگتن در تماس است.یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده در خصوص تصمیم خروج نیروهای این کشور از شمال شرق سوریه به خاطر عملیات احتمالی ترکیه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، مارک میلی، رئیس ستاد کل ارتش و رابرت سی اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تماس است.

پارس تودی :  مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد، حمله ترکیه به شمال شرق سوریه باعث به خطر افتادن تلاش های سیاسی برای حل بحران این کشور می‌شود. «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه در پیامی توئیتری نوشت: اقدام نظامی در شمال شرق سوریه تلاش جاری ائتلاف جهانی علیه گروه تروریستی داعش را تضعیف و تلاش های  سیاسی تحت نظارت سازمان ملل برای حل بحران سوریه را تضعیف می‌کند.با وجود هشدارهای بین المللی، منابع سوری دوشنبه شب از حمله نیروهای ارتش ترکیه به منطقه “تل الطویل” در منتهی الیه شمال شرق استان مرزی “حسکه” خبر دادند.

اسپوتنیک روسیه:  پایگاه هوایی ترکیه به پایگاه کردهای دموکراتیک سوریه در شمال شرقی سوریه حمله کرد.پیش از این، نیروهای دموکراتیک سوریه اظهار داشت که نیروهای آمریکایی از مرز با ترکیه در شمال سوریه عقب نشینی کردند و توافق نامه های به دست آمده با متحدان کرد را نقض کردند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، همچنین گفت که ارتش آمریکا مناطقی را در شمال سوریه، جایی که ترکیه قصد دارد یک عملیات نظامی را علیه نیروهای کرد انجام دهد، ترک می کند.

تی .آر.تی ترکیه: ترکیه اعلام کرد با پاکسازی تروریستها از شرق رود فرات مصمم به ایجاد منطقه امن هستیم.حامی آکسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در پاسخ کتبی به اظهارات برخی مقامات خارجی در مورد منطقه امن که قرار است در شرق رود فرات تشکیل یابد، اعلام کرد : اتخاذ تدابیر لازمه برای تامین امنیت ملی کشور در قبال هر نوع تهدید تروریستی ناشی از اوضاع مبهم سوریه اساسی ترین حق ترکیه با استناد به حقوق بین المللی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اداره بودجه کنگره آمریکا اعلام کرد، کسری بودجه فدرال در سال ۲۰۱۹، ۹۸۴ میلیارد دلار تخمین زده شده که برابر با ۴.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی و بالاترین میزان کسری بودجه از سال ۲۰۱۲ است. اختلاف درآمد و هزینه‌های فدرال آمریکا تنها چهار بار از یک تریلیون دلار گذشته که در دوران پس از بحران مالی جهانی بوده است.

 خبرگزاری مهر:   هند از امروز سه شنبه برخی محدودیت های اعمال شده در کشمیر را لغو می کند.محدودیت های سفر در کشمیر در حالی لغو می شوند که در روزهای اخیر از ورود یک سناتور آمریکایی به کشمیر جلوگیری کرده بود. این محدودیت ها از دو ماه قبل و با شروع تنش میان هند و پاکستان بر سر کشمیر آغاز شده بود.

خبرگزاری ایرنا: وزیر دفاع ژاپن و فرمانده نیروهای آمریکایی در ژاپن بر سر تقویت همکاری دوجانبه در زمینه مقابله با توسعه موشکی کره شمالی به توافق رسیدند. “تارو کانو” وزیر دفاع ژاپن با “کوین اشنایدر فرمانده نیروهای آمریکایی در ژاپن” درباره آزمایش موشکی چهارشنبه کره شمالی گفت وگو و تبادل نظر و از تلاش فرمانده نیروهای آمریکایی برای اصلاح دستورالعمل مربوط به حوادثی که برای پایگاه های نظامی آمریکایی در خاک ژاپن اتفاق می افتاد، ‌ قدردانی کرد.

خبرگزاری فارس:  دولت نروژ با درخواست دولت‌های غربی به ویژه آمریکا برای استقرار سپر موشکی ناتو در کشورش مخالفت کرد. به رغم اظهارنظرهای پیشین برخی مقام‌های نروژی درباره لزوم الحاق نروژ به سپر موشکی ناتو به دلیل تهدیدات روسیه، دولت نروژ تصمیم خود را برای مخالفت کردن با استقرار این سپر موشکی گرفته است.در متن منتشر شده بودجه دولت نروژ در این باره آمده است: «بعد از ارزیابی گسترده درباره موضوع امنیت ملی، دولت تصمیم گرفته است که نروژ به دست آوردن سپر موشکی و الحاقش به عنوان بخشی از دفاع موشکی ناتو را بررسی نمی‌کند».

العالم: «کری لام» فرماندار هنگ‌کنگ می‌گوید در صورت ادامه ناآرامی‌های خشونت‌بار در این منطقه، ممکن است دولت مرکزی چین مستقیما برای بازگرداندن ثبات به این منطقه مهم تجاری، وارد عمل شود.وی که بامداد امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال درخواست وی از پکن برای مداخله مستقیم جهت پایان دادن به آشوب‌ها، گفت:  اگر اوضاع آنقدر بد شود، در آن صورت هیچ گزینه‌ای را نمی‌توان رد کرد.

رادیو چین:  معاون نخست وزیر چین برای شرکت در دور جدید مذاکرات تجاری عازم آمریکا می شود.لیو هه عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و معاون نخست وزیر چین در رأس هیاتی عازم واشنگتن می شود و با رابرت لایتیزر مذاکره کننده تجاری و استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا در دور جدید مذاکرات اقتصادی و تجاری دو کشور شرکت خواهد کرد.

ان .اچ.کی ژاپن:  ژاپن بخاطر برخورد بین یکی از کشتی های گشت زنی این کشور با یک قایق ماهیگیری کره شمالی در منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن به پیونگ یانگ اعتراض کرده است.این دو کشتی روز دوشنبه در دریای ژاپن در آبهای شبه جزیره نوتو در استان ایشیکاوا با هم تصادم کردند.

دویچه وله : در آستانه نشست وزیران کشور اتحادیه اروپا درباره هماهنگ کردن سیاست مهاجرپذیری و تقسیم پناهجویان، هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان اعلام کرده است که این کشور حاضر است یک چهارم پناهجویانی که در جریان سفر خود به اروپا در آب‌های مدیترانه نجات یافته‌اند را بپذیرد.کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان از این سیاست دولت آلمان استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده است که چنین سیاستی بتواند منجر به همراهی دیگر کشورهای اروپا شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *