جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

Loading

شرایط دشوار ترامپ در آمریکا

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه دموکرات‌ها در آمریکا امیدوارند در جريان مذاکرات مربوط به استیضاح، جمهوری‌خواهان را به این نتیجه برسانند که باید هر چه زودتر از شرّ دونالد ترامپ راحت شوند، تاکید کرد: جمهوری خواهان در شرایط کنونی بیش از آنکه برای انتخاب مجدد ترامپ نگران باشند، نگران این هستند که کاخ سفید را از دست بدهند.

دکتر محمود دهقان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی گفت: آقای ترامپ هم در طول انتخابات قبلی و هم در این انتخابات بدترین رفتار را با دموکرات‌ها داشت؛ او هم به دبیر کل حزبشان که آقای اوباما بود و هم به عضو مسلمان رنگین پوستشان در کنگره توهین‌های زشتی کرد. تاکنون در طول تاریخ آمریکا سابقه نداشته که یک رئیس جمهور به حزب رقیبش، چه جمهوری خواه و چه دموکرات، در این حد توهین کند.

وی با بیان اینکه ترامپ به تعبیری دموکرات‌ها را زخمی کرده است، افزود: ترامپ «اوباما کر» را فقط به این دلیل که امضای اوباما زیر آن است، کنار گذاشت و همین رفتار را هم با برجام داشت.

وی یادآورشد: دموکرات‌ها در انتخابات سه سال قبل شکست سختی خوردند. هم مجلس نمایندگان و هم سنا و کاخ سفید را از دست دادند. در انتخابات میان دوره‌ای که یک سال قبل برگزار شد، فرصت پیدا کردند و مجلس نمایندگان را پس گرفتند. در مجلس سنا هم نزدیک اکثریت آراء را به دست آوردند.

دهقان با اشاره به پیگیری استیضاح ترامپ از سوی دموکرات‌ها گفت: مجلس نمایندگان باید تحقیقات استیضاح را شروع و کامل کند و در نهایت در مجلس سنا باید 67 نفر رای به برکناری او بدهند تا این اتفاق بیفتد. بنابراین دموکرات‌ها با توجه به اینکه ترامپ هم روابط داخلی و هم روابط خارجی را به هم ریخته و به روشنفکران و روزنامه نگاران توهین کرده و رسانه ها را مخالف خود بار آورده است، به این نتیجه رسیده‌اند که الان زمان این است که ترامپ را ضعیف کنند. مخصوصا اینکه انتخاب نامزد دموکرات‌ها در حال ورود به مرحله نهایی است آن‌ها می‌توانند آقای ترامپ را با این انتقادات تا انتخابات بکشانند.

وی افزود: موضوع دیگری هم به تازگی آغاز کرده‌اند که آن عدم همکاری شاهدین با کنگره است که این خود یک جرم است. در زمان استیضاح آقای نیکسون مسئله تقلب یک مسئله بود و مسئله‌ای که انتقادات را تشدید کرد و کار را به جایی رساند که آقای نیکسون مجبور به استعفای قبل از استیضاح شد، عدم همکاری بود. یعنی وقتی مجلس نمایندگان افرادی را که در دولت بودند، برای شهادت می‌خواست نیکسون مانع رفتن آن‌ها می‌شد! الان آقای ترامپ هم این رویه را در پیش گرفته که این خود اتهام جدیدی بر اتهامات قبلی افزوده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به نظر می‌آید دموکرات‌ها توانسته‌اند به تعبیری «یک خم» آقای ترامپ را بگیرند و او را روی «پل» ببرند و تصمیم دارند تا زمان انتخابات او را به همین حالت نگه دارند. آن‌ها می‌خواهند در حالی که کنگره مشغول بررسی طرح استیضاح است، شکایت‌های بیشتری هم به آنجا ببرند و آرام آرام در حال سنگین کردن پرونده ترامپ هستند. آن‌ها از نفرت عمومی جامعه علیه ترامپ که هم به سیاه پوست‌ها و رنگین پوست‌ها و هم به مهاجران توهین کرده، استفاده می‌کنند و آن را تا زمان انتخابات ادامه خواهند داد.

دهقان گفت: آن‌ها امیدوارند در ضمن مذاکرات مربوط به استیضاح، جمهوری خواهان را به این نتیجه برسانند که باید هر چه زودتر از شر آقای ترامپ راحت شوند تا بتواننند یا او را وادار به استعفا کنند و مثلا آقای مایک پنس یک سال و نیم آینده را طی کند که او سابقه به این بدی ندارد و احتمال انتخابش در دور دوم هم بیشتر است. یا اینکه جمهوری‌خواهان را به این نتیجه برسانند که دست از آقای ترامپ بردارند و در داخل حزب خودشان نامزد معرفی کنند تا اولین بار باشد که رئیس جمهور به عنوان رئیس حزب است، اما کاندیدای حزب فرد دیگری است. در آن صورت هم البته انتخابات را خواهند باخت. جمهوری خواهان در شرایط کنونی بیش از آنکه برای انتخاب مجدد آقای ترامپ نگران باشند، نگران این هستند که کاخ سفید را از دست بدهند.

این تحلیلگر مسائل راهبردی خاطرنشان کرد: اگر دموکرات‌ها به همین شکل پرونده آقای ترامپ را سنگین کنند و به نزدیک دی ماه که آغاز سال انتخابات است، برسند در تمام سخنرانی‌هایشان می‌توانند تمام آنچه را که در جلسات خصوصیشان مطرح می‌شود، علنی کنند که به نظر می‌رسد موارد زیادی هم باشد. در این شرایط ترامپ به موضع پاسخگویی به افکار عمومی می‌افتد. آن‌ها می‌توانند آنقدر در افکار عمومی ابهام نسبت به او ایجاد کنند که جامعه به این نتیجه برسد که او رئیس جمهور مناسبی نیست. کما اینکه در طی هفته گذشته نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند میزان محبوبیت او رو به کاهش بوده است. این مسائل آرام آرام اقشار مختلف را به حرکت در خواهد آورد.

دهقان با بیان اینکه انتخابات آمریکا شورش حاشیه بر متن بود، اضافه کرد: در نیویورک و واشنگتن و ایالت‌های بزرگ آراء همه برای خانم کلینتون بود، حتی کارت الکترال‌ها برای او بود، اما بزرگترین رایی که آقای ترامپ آورد در نیومکزیکو و نزدیک مرزها و مناطق مهاجرنشین و آنجاهایی بود که درگیری دارند، مانند کاری که در مورد برگزیت انجام شد. در انگلیس پیر که برایش افتخار بود که آفتاب در سرزمین‌شان غروب نمی‌کند برگزیت رای آورد و جوانان و طبقه تحصیلکرده امکان این را که انگلیس رای خروج بیاورد، جدی نگرفتند. در زمان انتخاب ترامپ هم اینگونه بود و آن‌ها باور نمی کردند چون افکار عمومی و رسانه‌ها دست خانم کلینتون بود، اما از آنجا که میزان مشارکت پایین بود، در این فضا شورش حاشیه بر متن شکل گرفت و ترامپ رای آورد.

این استاد دانشگاه در خصوص شرایط ترامپ در انتخابات آینده آمریکا توضیح داد: مردم به دنبال پیشرفت اقتصادی و آرامش هستند و در جوی که ترامپ، خود ایجاد کرده و معلول اقدامات دموکرات‌ها نبوده، همان‌ها که به او رای دادند، نسبت به آن تجدید نظر خواهند کرد. ترامپ از اسلحه مهاجرین یک بار استفاده کرده و نمی‌تواند دوباره آن را به کار بگیرد، کما اینکه در انتخابات میان دوره‌ای هم روی این مسئله خیلی مانور داد، اما مجلس نمایندگان را از دست داد. در کنگره فقط توانست دو رای بیشتر بیاورد، اما مجلس نمایندگان را با حدود 35 رای از دست داد.

وی گفت: در انتخابات حزب تصمیم گیرنده است و حزب جمهوری خواه اجازه نمی‌دهد دموکرات‌ها ترامپ را تا نزدیک انتخابات روی «پل» نگه دارند و نزدیک انتخابات او را «خاک کنند» و ببرند یا او را وادار به استعفا می‌کنند و یا اینکه نامزد درون حزبی انتخاب می‌کنند و نامزد رسمی حزب با نامزد دموکرات‌ها در انتخابات مبارزه می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *