جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading
دوم اسفند 1394

رسانه‌ها؛ از تهدید ترکیه تا خشنودی صهیونیست‌ها از سعودی

۱۳۹۴/۱۲/۰۲ | رصد

شورا آنلاین: تاکید وزیر امور خارجه آمریکا و رییس جمهور روسیه بر حل بحران سوریه از طریق دیپلماتیک، آمادگی رئیس جمهور سوریه برای پذیرش آتش بس مشروط، تهدید رئیس جمهور ترکیه درخصوص بستن پایگاه هوایی اینجرلیک و گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه از مهم‌ترین خبرهای راهبردی بود که در رسانه ها بازتاب داشت. در ادامه می توانید گزیده ای از این خبرها را مطالعه کنید.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر  امور خارجه آمریکا در نشست خبری با همتای اردنی خود تاکید کرد بحران سوریه فقط از طریق سیاسی حل می شود.  جان کری در امان، پایتخت اردن، تصریح کرد: می‌توانم به شما بگویم هیچ تاکتیکی از جمله آنچه که امروز استفاده می شود، نمی تواند به پیروزی در این جنگ بینجامد. این کار فقط باعث ایجاد آوارگان بیشتر، قربانیان بیشتر و تروریست‌های بیشتر خواهد شد و در نهایت عزم کسانی را که احساس می کنند هدف ظلم و ستم بوده اند، برای ادامه جنگ راسخ تر می کند. مسیر صلح و مسیر منزوی کردن داعش و ضعیف کردن و نابود کردن داعش و دادن انتخابی واقعی به مردم سوریه برای آینده خود، همین الان در مقابل ما قرار دارد. هم اکنون فرصت برای حل این بحران فراهم است و آمریکا هر کاری که بتواند برای تحقق این فرصت استفاده می کند.

خبرگزار ی مهر: رئیس جمهوری روسیه در سخنانی اعلام کرد که مسکو برای حل بحران سوریه از طریق دیپلماتیک تلاش می کند. ولادیمیر پوتین اعلام کرد که کشورش خواهان حل بحران سوریه از طریق ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی است. وی خطاب به مقامات نظامی روسیه در کرملین افزود: ما همواره در هر نزاعی به دنبال حل و فصل آن از طریق راهکارهای دیپلماتیک و سیاسی هستیم و این مسئله ما را در حل و فصل مناقشات بسیار یاری کرده است. این هدف ما در هر حالتی است.

روزنامه  ال پائیس اسپانیا: رئیس جمهور سوریه بر آمادگی دمشق برای پذیرش آتش بس به شرط آنکه تروریست ها به آن پایبند باشند و در مواضع خود تغییری ایجاد نکنند، تاکید کرد. بشار اسد در گفتگو با ال پائیس اظهار داشت که در صورت برقراری آتش بس باید عدم دستیابی تروریست ها به سلاح و حمایت های ترکیه تضمین شود. رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه 80 کشور از طرق مختلف از جمله حمایت مستقیم مالی، لجستیکی و تسلیحاتی یا ارسال نیرو از تروریست ها در سوریه حمایت می کنند، اظهار داشت که بدون شک حمایت روسیه و ایران در پیشرفت های ارتش سوریه نقش اساسی داشته است. اسد درباره احتمال دخالت نظامی عربستان و ترکیه در سوریه گفت: این موضوع در حد گمانه زنی است، اما اگر عملی شود با آنها همچون تروریست ها برخورد و از کشورمان دفاع خواهیم کرد. ترک ها و سعودی ها حق دخالت سیاسی و نظامی در سوریه را ندارند، این نقض حقوق بین الملل است.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور ترکیه تهدید کرد پایگاه هوایی اینجرلیک را به روی هواپیماهای آمریکایی خواهد بست. رجب طیب اردوغان این تهدید را در گفتگوی تلفنی با باراک اوباما در صورت هر نوع حمایت جدید آمریکا از حزب کردی اتحاد دموکراتیک سوریه مطرح کرد. پایگاه هوایی اینجرلیک محل استقرار جنگنده های آمریکایی است که مواضع تندروها در سوریه را هدف قرار می دهند.

خبرگزاری ایسنا: رهبر حزب “مردم جمهوری خواه” ترکیه با انتقاد از سیاست‌های حزب حاکم “عدالت و توسعه” اعلام کرد، این حزب ترکیه را به حمام خون تبدیل کرده و ترکیه در حال تبدیل شدن به پاکستانی دیگر است. کمال قلیچدار اوغلو، مهم‌ترین گروه اپوزیسیون ترکیه در سخنرانی خود در میان اعضای این حزب گفت: سوریه در همسایگی ترکیه به یک افغانستان جدید به عنوان مرکز جدید برای عملیات گروههای افراط‌گرا تبدیل شده است. آنها تحت محافظت دولت هستند. ترکیه در روند تبدیل شدن به پاکستان دیگر قرار گرفته است.

شبکه تلویزیونی المیادین: مشاور رئیس جمهور روسیه در امور همکاری های بین المللی نظامی اعلام کرد ایران برای احداث یک پایگاه صنایع نظامی در خاک این کشور با همکاری روسیه تلاش می کند. ولادیمیر کوچین ضمن اعلام این مطلب افزود روسیه اجرای قرارداد اس سیصد با ایران را آغاز کرد.  کوچین افزود: ایران پرداخت هزینه های این قرارداد را آغاز کرده است و نخستین محموله از این سامانه آماده بارگیری است. دو طرف برای انتقال نمونه های پیشرفته از سامانه اس سیصد به ایران گفتگو می کنند. وی خاطر نشان کرد: ایران شریک مهمی در زمینه همکاری های نظامی و فنی برای روسیه است و تلاش می کند پایگاه صنایع نظامی را در خاک خود با همکاری روسیه احداث کند.

خبرگزاری صدا و سیما: رژیم صهیونیستی از تصمیم عربستان سعودی مبنی بر قطع کمک به ارتش لبنان ابراز خرسندی کرد. روزنامه هاآرتص نوشت: اسرائیل از تصمیم عربستان سعودی مبنی بر لغو کمک های خود به لبنان به سبب روابط عمیق بین ارتش این کشور وحزب الله ابراز خرسندی کرد. این منبع نوشت: با توجه به پیروزهای اخیر نظام سوریه، اسرائیل رویکرد خود را به جنگ در سوریه تغییر داده است. این روزنامه با اشاره به اینکه، دخالت روسیه در سوریه موازنه ها را برهم زد، نوشت: اسرائیل از پیروزی نظام اسد نگران است، زیرا به مثابه پیروزی ایران به شمار می رود.

خبرگزاری رویترز: وزیر امور خارجه فرانسه از روسیه خواست حملات خود را در سوریه بر داعش متمرکز کند و از آمریکا نیز خواست در جنگ با داعش قاطعیت خود را نشان دهد. ژان مارک اِرو در گفتگو با نشریه «ژورنال دو دیمانش» گفت: همه باید ضد داعش بسیج شوند. آمریکایی‌ها باید قاطعیت خود را به ما نشان دهند. باید منتظر باشیم و این قاطعیت را ببینیم».

خبرگزاری صدا و سیما: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد اروپایی ها برای اقدام نظامی در لیبی ضد گروه تروریستی داعش باید منتظر بمانند. فدریکا موگرینی گفت: اروپایی‌ها باید منتظر بمانند تا یک دولت قانونی و مشروع در این کشور تشکیل شود و مداخله با این گروه را از آنها درخواست کند. موگرینی تصریح کرد مبارزه موثر با داعش و شکست دادن این گروه تنها از طریق هماهنگی با یک دولت مشروع در لیبی که مسئولیت امور امنیتی این کشور را بر عهده داشته باشد، امکان پذیر است. مسئول بلندپایه سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد قبل از هر چیز این دولت و مردم لیبی هستند که باید با داعش مبارزه کنند. این در حالی است که مردم لیبی از ناامنی و آشفتگی در کشورشان به ستوه آمده اند و لازم است که ابتدا به هرج و مرج حاکم بر این کشور پایان داده شود.

خبرگزاری مهر: رسانه ملی کره شمالی خبر انتصاب رئیس جدید ستاد مشترک ارتش این کشور را تایید کرد. خبرگزاری رسمی کره شمالی پیشتر نیز به هنگام ارائه گزارش از رزمایشی که تحت نظارت «کیم جونگ اون» رهبر این کشور صورت گرفت، از «ری میونگ سو» وزیر اسبق امنیت کره شمالی به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش نام برده  بود. این در حالیست که هفته گذشته، دولت سئول مدعی شد که دولت پیونگ یانگ ژنرال ری یونگ گیل، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش کره شمالی را در ماه میلادی جاری (فوریه) به جرم فساد و سودجویی شخصی اعدام کرده است.

خبرگزاری فارس: نماینده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه  دورنمای «تشکیل دو کشور» در فلسطین را مبهم دانست. نیکلای ملادینوف درباره محتوای نشست کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه که به تازگی در مونیخ برگزار شد، گفت: دورنمای تشکیل دو کشور مبهم است. او گفت: تصمیم گرفتیم یک گزارش جامع‌تر درباره اوضاع پیشرو تهیه کنیم. همه ما در کمیته چهارجانبه (متشکل از روسیه، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا) به این درک رسیده‌ایم با توجه به شرایط کنونی، دو طرف درگیری از یکدیگر دور شده‌اند و دورنمای راه‌حل ایجاد دو دولت رو مبهم و نامشخص است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *