جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

Loading
سوم اسفند 1394

رسانه ها؛ از نشست ریاض تا ضعف موشکی آمریکا

۱۳۹۴/۱۲/۰۳ | رصد

شورا آنلاین: برگزاری نشست گروه‌های مخالف نظام سوریه در ریاض، نگرانی اندیشکده «واشنگتن» از قراردادهای نظامی ایران و روسیه، اذعان نشریه آمریکایی به ضعف دفاع موشکی این کشور و دفاع تمام قد نخست وزیر رژیم صهیونیستی از کشتار فلسطینیان از جمله مهم‌ترین اخبار راهبردی مورد توجه رسانه ها بود؛ در ادامه می توانید گزیده ای از این اخبار را مطالعه کنید.

خبرگزاری فرانسه: گروه های مخالف سوریه روز دوشنبه – یک روز بعد از آنکه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از توافق اصولی با روسیه درباره مفاد آتش بس در سوریه خبر داد – در ریاض پایتخت عربستان سعودی گرد هم آمدند. منذر ماخوس، سخنگوی کمیته عالی مذاکرات به خبرگزاری فرانسه گفت: « نشستی برگزار می شود.» این نهاد متشکل از نمایندگان گروه های اصلی مخالفان سیاسی و نظامی سوریه، ماه دسامبر 2015 با هدف برگزاری مذاکرات صلح تشکیل شد. این در حالی است که سازمان ملل متحد برای آغاز مذاکرات صلح با مشکل رو به رو است. ماخوس اعلام کرد نشست ریاض قرار است دو یا سه روز طول بکشد و بر بررسی اوضاع سوریه متمرکز خواهد شد. جام کری روز یکشنبه در امان « از توافق اصولی موقت » با روسیه درباره مفاد آتش بس در سوریه خبر داد و اعلام کرد آتش بس احتمال دارد در روزهای آینده شروع شود.

خبرگزاری صدا و سیما: اندیشکده «واشنگتن» با اشاره به سفر از پیش اعلام نشده وزیر دفاع روسیه به تهران، موضوع خرید‌ فناوری‌های نظامی ایران را داغ کرد و ‌نوشت: حضور فضایی روسیه در ایران، دولتمردان ایرانی را بسیار خشنود می‌سازد؛ در حال حاضر تهران به‌دنبال ساخت ماهواره‌ای برای رصد زمین است و برای تحقق این هدف، روس‌ها بهترین گزینه هستند. اندیشکده «واشنگتن» با اشاره به سفر اخیر حسین دهقان، وزیر دفاع ایران و هیئت همراه به روسیه جهت نهایی کردن یکسری از توافقات نظامی با روسیه، اعلام کرد که «در صورت تحقق این توافقات، ایران بزرگ‌ترین خرید نظامی خود پس از انقلاب را صورت خواهد داد.

روزنامه کریستین تودی: ارتش آمریکا نمی تواند از این کشور در مقابل حملات موشکی بالستیک ایران و کره شمالی محافظت کند.‌ نتایج گزارش یک گروه نظارتی کنگره نشان می دهد با وجود آنکه آمریکا میلیاردها دلار برای ایجاد سامانه دفاع موشکی هزینه کرده است، اما ظرفیت کامل حفاظت از خاک خود را در مقابل حملات موشکی ایران و کره شمالی ندارد. این بررسی که هفته گذشته از سوی اداره پاسخ گویی آمریکا منتشر شد، نشان می دهد آژانس دفاع موشکی آمریکا اثبات نکرده است که می تواند از خاک این کشور در مقابل تهدیدات موشکی کنونی دفاع کند و هنوز کارایی این سیستم موسوم به سامانه موشکی ضد بالستیک آمریکا تأیید نشده است. در گزارش اداره پاسخگویی آمریکا آمده است:‌ تنها تأیید شده است که این سامانه تا حدودی قابلیت دفاع در مقابل شمار کوچکی از موشک های بالستیک مجهز به فن آوری های ساده را دارد. در حال حاضر هنوز تأیید نشده است که این سامانه می تواند یک موشک بالستیک قاره پیما را رهگیری و منهدم کند.

شبکه خبری یورونیوز: نخست وزیر رژیم صهیونیستی از کشتار فلسطینیان دفاع کرد. بنیامین نتانیاهو نخست از استفاده آسان نظامیان اسرائیلی از سلاح به شدت دفاع کرد و گفت کسانی که از او انتقاد کردند یا متوجه اصل موضوع نیستند یا اهداف سیاسی داشتند که در هر صورت کار اشتباهی بود. طی پنج ماه گذشته 176 فلسطینی به دست نظامیان و پلیس اسرائیل به شهادت رسیدند.

خبرگزاری رویترز: وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد عملیات زمینی در سوریه مطرح نیست و در هر نوع عملیات زمینی در این کشور باید همه کشورهای عضو ائتلاف بین المللی مشارکت کنند. مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه همچنین  اعلام کرد حملات هوایی روسیه بزرگترین مانع در برابر آتش بس در سوریه است. وی افزود مخالفان سوریه روز سه شنبه در ریاض گفتگو می کنند.

ایرنا: وزیر کشور آلمان از توافق اعضای اتحادیه اروپا با ترکیه در زمینه حفظ و حراست از مرزهای خارجی این اتحادیه به عنوان اولویت خود در برون رفت از بحران پناهجویان خبرداد. توماس دی میزر در گفت و گو با تلویزیون /ARD آلمان ضمن اعلام توافق اعضای اتحادیه اروپا درباره حفظ مرزهای خارجی خود با ترکیه افزود: این توافق شامل کمک آژانس کنترل مرزی اتحادیه اروپا (فرانتکس) و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و به این معنا است که بازگرداندن پناهجویان به ترکیه ضروری است. وی خاطرنشان کرد که دو هفته آینده موثر بودن چنین اقدامی را نشان خواهد داد. وزیر کشور آلمان افزود: برلین در بلندمدت این موضوع را نخواهد پذیرفت که برخی از کشورها تلاش می کنند مشکلات‌شان را با فشار وارد کردن بر آلمان حل کنند.

خبرگزاری اینترفکس: معاون رئیس جمهوری آمریکا از رئیس جمهوری و نخست وزیر اوکراین خواست با یکدیگر متحد شوند. کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در مکالمه‌های تلفنی جداگانه با پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین و آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر این کشور از این سیاستمداران خواست که در ائتلاف حاکم با یکدیگر متحد شوند. بر اساس این بیانیه، بایدن از پوروشنکو خواست که اعتماد مردمی را در حول ائتلاف قدرتمند حاکم و برنامه اصلاحات متحد و بازسازی کند و تلاش های اوکراین برای مقابله با فساد را تسریع بخشد، عدالت و حاکمیت قانون را تقویت کند و به تعهدات صندوق بین المللی پول عمل کند. معاون رئیس جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرد اهمیت اجرای توافق نامه های مینسک توسط تمامی طرف ها به عنوان بهترین شیوه برای حل و فصل درگیری هاست.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که طرح پیشنهادی کره شمالی برای مذاکره درباره پایان دادن رسمی به جنگ 66 ساله شبه جزیره کره را رد کرده است. جان کربی در گفتگو با روزنامه وال استریت ژورنال از موافقت محرمانه کاخ سفید با مذاکرات با کره شمالی قبل از انجام آخرین آزمایش اتمی پیونگ یانگ خبر داده است. وال استریت ژورنال به نقل از مقامات نزدیک به این موضوع نوشت؛ دولت اوباما شرایطش برای برداشتن گام‌هایی از سوی کره شمالی برای رها کردن برنامه هسته ای این کشور را ارائه کرده و از پیونگ یانگ خواسته است که برنامه تسلیحات اتمی آن بخشی از موضوع مذاکرات باشد. وال استریت ژورنال نوشت: کره شمالی این پیشنهاد را رد کرده است و آزمایش اتمی این کشور در 6 ژانویه به این روند کلا خاتمه داده است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت امور خارجه چین اعلام کرد پکن پیوسته از روند همگرایی در اروپا حمایت می کند و خواستار نقش مهم‌تر اروپا در سطح بین المللی است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا در انگلیس گفت چین همیشه از روند همگرایی در اروپا حمایت کرده است. شی جین پینگ رئیس جمهور چین اکتبر گذشته در خلال دیدار از انگلیس به دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفت وی مایل است اتحادیه اروپا را یکپارچه ببیند. مردم انگلیس قرار است روز 23 ژوئن در یک همه‌پرسی درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا شرکت کنند.

خبرگزاری مهر: نتیجه نهایی همه پرسی روز یکشنبه بولیوی با هدف تغییر قانون اساسی به نفع تمدید دوران ریاست جمهوری «اوو مورالس» برگزار شد ونتایج حاکی از مخالفت مردم با تداوم حضور مورالس در انتخابات ریاست جمهوری برای چهارمین دور متوالی است. مورالس ۵۶ ساله که در حال حاضر سومین دور ریاست جمهوری خود را سپری می کند، انتظار داشت با کسب حمایت ۷۰ درصدی مردم راه خود را برای حضور در انتخابات سال ۲۰۱۹ میلادی این کشور هموار کرده و تا سال ۲۰۲۵ در راس قدرت باقی بماند تا به این ترتیب برنامه های اجتماعی نیمه تمام خود را به مرحله تکمیل برساند. مورالس که نخستین رئیس جمهور سرخپوست بولیوی محسوب می شود از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۰۶ میلادی با صرف درآمدهای نفتی در راه خدمات رسانی به مردم نقش به سزایی در فقر زدایی از این کشور داشته است، حال آنکه گروه های مخالف دولت، وی را متهم به فساد و خودکامگی می کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *