أحدث المقالات

Loading
ششم اسفند 1394

رسانه ها؛ از کمک عربستان به سودان تا حضور اطلاعاتی فرانسه در لیبی

۱۳۹۴/۱۲/۰۶ | رصد

شورا آنلاین: کمک عربستان به ارتش سودان، ابراز نگرانی معاون وزیر امور خارجه روسیه از اظهارات آمریکا درباره طرح "ب" برای سوریه، انتقال جنگنده های عربستان سعودی به پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه و افشای حضور نیروها و عناصر اطلاعاتی فرانسه در لیبی از مهم ترین خبرهای راهبردی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه می توانید گزیده ای از این مطالب را مطالعه کنید.

پایگاه اینترنتی میدل ایست مانیتور: پایگاه تحلیلی – خبری میدل ایست مانیتور نوشت: عربستان پس از قطع کمک مالی به ارتش لبنان به سودان کمک کند. بر اساس گزارش یک روزنامه سودانی به نقل از یک مقام دولتی، عربستان پس از قطع کمک مالی چند میلیارد دلاری به ارتش لبنان تصمیم گرفته است پنج میلیارد دلار به ارتش سودان کمک کند. این تصمیم در سفر کوتاه عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان به خارطوم اتخاذ شد. وی روز دوشنبه با عمر البشیر، رئیس جمهور سودان دیدار کرد. منابع روزنامه سودان تریبیون گفتند عربستان این مبلغ را به جای لبنان به سودان می پردازد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، مسکو نگران اظهارات آمریکا در مورد طرح “ب” برای سوریه در صورت شکست توافق آتش‌بس است. میخائیل بوگدانف در مصاحبه با ایتارتاس گفت که اظهارات آمریکا در خصوص وجود طرح جایگزین “ب” مایه نگرانی است و ما هیچ اطلاعی از آن نداریم. معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو در حال گرفتن موافقت نمایندگان مخالفان سوریه درباره آمادگی‌شان در زمینه اجرای آتش‌بس است. وی افزود: روسیه هیچ مذاکره‌ای با آمریکا درباره طرح “ب” نمی‌کند. معاون وزیر خارجه روسیه در همین حال در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی احتمال انجام عملیات نظامی مشترک با آمریکا علیه ناقضان توافق آتش بس را بعید ندانست و گفت: ممکن است در کنار آمریکایی ها مواضع گروه‌هایی را که به آتش‌بس پایبند نیستند و یا به آن نمی‌پیوندند، بمباران کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما: مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری در آنکارا گفت: انتقال جنگنده های عربستان سعودی به پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه آغاز می شود. چاووش اوغلو افزود: ما باید جهانیان را قانع کنیم داعش دشمن اسلام است، نه نماینده آن. ما همچنین باید برای اصلاح دیدگاه غرب درباره اسلام با یکدیگر همکاری کنیم. ما برای مقابله با مشکل اسلام هراسی تلاش می کنیم. وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ائتلاف اسلامی ائتلافی برای هماهنگی بین کشورها در زمینه های تبادل گزارش های اطلاعاتی و نه برای تاسیس ارتش اسلامی است.

خبرگزاری اسپونتیک: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد اقدامات تحریک آمیز ترکیه در مرز سوریه به حد تجاوزگری رسیده است. ماریا زاخارووا روز پنجشنبه گفت روسیه اقدامات ترکیه را علیه سوریه تجاوز قلمداد می کند. وی افزود آنکارا اوضاع در مرز ترکیه و سوریه را متشنج کرده است و دست به اقدامات تحریک آمیز می زند.

خبرگزاری صدا و سیما: نتایج تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد بیشتر مردم فرانسه بر این باورند که ترکیه با گروه تروریستی داعش همکاری دارد. بر اساس نتایج این نظرسنجی که از سوی موسسه نظرسنجی «اسپوتنیک اپینیون» صورت گرفته است، 72 درصد فرانسوی ها بر این باورند که ترکیه چشمان خود را روی معامله گران غیرقانونی که در سوریه از داعش نفت می خرند، بسته است. همچنین طبق این نظرسنجی، 52 درصد آلمانی ها، 38 درصد آمریکایی ها و 41 درصد انگلیسی ها می گویند که تجارت نفت با تروریست ها با رضایت خاطر مقامات ترکیه صورت می گیرد.

خبرگزاری صدا و سیما: پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن نوشت دولت اوباما برای کمک به ایران، از قانون محدودیت معافیت روادید به آمریکا چشم پوشی می کند. بر اساس دستورالعمل های جدیدی که وزارت امنیت داخلی آمریکا صادر کرده، دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد قانون جدید اقدامات مبارزه با تروریسم را که به تصویب اکثریت هر دو حزب در کنگره رسیده است، اجرا نخواهد کرد، زیرا ممکن است به منافع تجاری ایران لطمه بزند.

خبرگزاری صدا و سیما: پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن نوشت: سناتور آمریکایی به رفتار ایران در بازداشت تفنگداران دریایی آمریکا حق داد. سناتور پاتریک لیهی در جلسه استماع سنا در مقابل جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از اقدام ایران در بازداشت تفنگداران دریایی آمریکا دفاع کرد. در جلسه استماع برای بودجه وزارت امور خارجه آمریکا، لیهی از کری پرسید اگر در ماه ژانویه این حادثه به صورت برعکس اتفاق افتاده بود چه می شد. وی گفت: «اگر ما با یک کشتی یا ناو جنگی ایرانی حامل نیروهای مسلح ایرانی در سواحل خود و در مرزهای آمریکا مواجه می شدیم، مثلا در کارولینای جنوبی که شاید دچار نقص فنی شده بود، آیا تا زمانی که درمی یافتیم که برای چه در آن مکان بوده اند، آنها را نگه نمی داشتیم؟»

خبرگزاری رویترز: نتایج یک بررسی نشان می دهد شرکت هایی از 20 کشور در زنجیره تامین قطعات مورد نیاز داعش برای تولید بمب دست دارند. این مسئله نشان می دهد دولت ها و شرکت ها باید اقدامات بیشتری برای نظارت بر انتقال کابل ها، مواد شیمیایی و دیگر تجهیزات به عمل آورند. این بررسی که به سفارش اتحادیه اروپا انجام شده است نشان می دهد بیش از 700 قطعه از تجهیزاتی که داعش برای ساخت بمب استفاده کرده توسط 51 شرکت از کشورهایی همچون ترکیه ، برزیل و آمریکا تولید یا فروخته شده است.

خبرگزاری آلمان: وزیر خارجه مصر از مخالفت کشورش با هرگونه عملیات نظامی در داخل مرزهای سوریه خبر داد. سامح شکری در کنفرانس خبری خود با وزیر خارجه یونان گفت، درگیری‌ها در سوریه با مداخله برخی طرف‌های خارجی و نیروهای تروریستی شعله ور می‌شود. وی افزود: مصر با هرگونه عملیات نظامی خارج از چارچوب سازمان ملل در مرزهای سوریه مخالف است. این مسئله غیر قابل قبول است و پیشتر اتحادیه عرب بیانیه‌هایی علیه مداخله‌های ترکیه در عراق صادر کرده بود. شکری تاکید کرد: مسائل پیش آمده در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد که هیچ راهکار نظامی نمی‌تواند بحران سوریه را حل و فصل کند، اما راهکار سیاسی که بتواند رضایت مردم سوریه را جلب کند و این کشور را از نو بسازد، همان راهکار برتر است.

روزنامه لوموند: ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه در واکنش به ادعای فاش شدن اسرار دفاعی این کشور خواستار تحقیق و بازرسی این مسئله شد. نیروهای ویژه فرانسه در لیبی مستقر شده‌اند و بخش وابسته به اداره کل امنیت خارجی این کشور نیز «عملیات‌های مخفیانه‌ای» را علیه سرکرده‌های داعش انجام می‌دهد که در واقع احتمال مداخله کشورهای غربی را به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش افزایش می‌دهد. دو مسئول لیبیایی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اعلام کردند که نیروهای فرانسوی در لیبی حضور دارند و به نیروهای تحت فرماندهی «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته نیروی زمینی این کشور کمک می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *