جدیدترین مطالب

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

رویترز: اوکراین ناگهان از توافق دریای سیاه خارج شد

طبق گفته‌های چهار تن از منابع آگاه، روسیه و اوکراین دو ماه بوده که با ترکیه درباره ایمنی حمل‌ونقل دریایی در دریای سیاه مذاکره کرده و به توافق رسیدند اما کی‌یف لحظه آخر ناگهان از این توافق خارج شد.

افزایش قیمت نفت سنگین ایران

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در مارس، برای سومین ماه متوالی افزایش یافته است.

Loading
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با سایت شورا مطرح کرد

حق برخورد دولت سوریه با اشغالگران آمریکایی

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: حضور نیروهای نظامی آمریکا در سوریه بدون اجازه شورای امنیت سازمان ملل و به معنای اشغالگری است.

حسن هانی زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: جامعه بین الملل تابع آمریکاست، لذا شورای امنیت نمی تواند بدون اراده آمریکا تصمیم گیری کند. با وجود این، حضور نیروهای نظامی آمریکا در رقه نمونه روشنی از اشغالگری است و این حق برای دولت و ملت سوریه وجود دارد که با نیروهای اشغالگر برخورد کنند.

 

پرسش: هدف آمریکا از ورود پیاده نظامش به سوریه چیست؟

پس از پاکسازی کامل حلب از وجود گروهک های تروریستی و آشکار شدن آثار شکست در میان داعش، جبهه النصره و ارتش آزاد؛ دو حرکت فیزیکی-نظامی از سوی ترکیه و آمریکا در سوریه آغاز شد. ترکیه با این هدف که ارتش آزاد باید در منطقه مرزی ترکیه مستقر شود با پیشروی به سمت اراضی سوریه در جرابلس، الباب و ادلب، صدها نفر از نیروهای نظامی خود را به شمال حلب گسیل داشت و حدود 1500 کیلومتر مربع از اراضی شمال سوریه را اشغال کرد تا مانع حرکت نیروهای نظامی وابسته به حزب دموکراتیک کرد سوریه شود و کمک های خود را به ارتش آزاد از سر بگیرد. در عین حال آمریکا نیروهای تفنگدار خود را با هدف مقابله با محور مقاومت و حزب الله و کمک به گروه های مخالف دولت سوریه، بدون مجوز سازمان ملل به رقه و حلب اعزام کرد و هم اکنون حدود 400  نفر از نیروهای تفنگداران آمریکا در اطراف رقه مستقر شده اند. هر چند ایالات متحده هدف از اعزام نیرو به این مناطق را سرکوب گروهک های تروریستی داعش و النصره اعلام نموده، اما در واقع آمریکا در صدد است که وضعیت بحرانی سوریه همچنان ادامه داشته باشد و مانع حضور محور مقاومت در سوریه شود.

پرسش: هماهنگی روسیه و آمریکا در این خصوص چه پیامدهایی خواهد داشت و چه آثاری بر جا می گذارد؟

سکوت تردیدآمیز و عجیب روسیه در مقابل حضور نیروهای نظامی آمریکا در سوریه نشان می دهد که یک سلسله توافقاتی میان مسکو و واشنگتن بر سر تقسیم غنائم جنگی سوریه وجود دارد. با وجود آنکه روسیه با اجازه و با درخواست دولت سوریه وارد این کشور شده، اما در شرایط فعلی برای حفظ منافع خودش از کمک به دولت سوریه سر باز می زند و در مقابل تجاوز نیروهای آمریکایی سکوت اختیار کرده است. این سکوت تردیدهایی را نزد ناظران سیاسی به ویژه ملت سوریه به وجود آورده است.

پرسش: موازنه قدرت آمریکا و روسیه در سوریه به چه سویی در حرکت است و چه آثاری برای آینده سیاسی نظام حاکم بر سوریه دارد؟

اگر توافقات پشت پرده ای بین روسیه و آمریکا صورت گرفته باشد، طبیعی است که این توافقات به ضرر محور مقاومت و دولت سوریه خواهد بود. سفر اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو نشان دهنده این است که روس ها وارد بازی خطرناکی شده اند و تصمیم دارند تا به نوعی امنیت منطقه در اختیار نیروهای ترکیه، آمریکا و روسیه قرار گیرد.

پرسش: از نظر حقوقی حضور نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهایی که بدون دعوت دولت سوریه در این کشور به سر می برند، چه وضعیتی دارد؟

به لحاظ حقوق بین الملل، آمریکا سیادت و تمامیت ارضی یک کشورِ مسقل عضو سازمان ملل را نادیده گرفته است که این موضوع بر خلاف قوانین بین المللی است و شورای امنیت می باید قطعنامه ای در این خصوص صادر کند. حضور نیروهای آمریکا در سوریه به مفهوم تضعیف شورای امنیت سازمان ملل است، لذا اگر قرار است در سوریه اقدام نظامی صورت بگیرد اولاً باید با اجازه شورای امنیت سازمان ملل باشد و ثانیا باید نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل به سوریه اعزام شوند. آمریکا برخلاف قوانین بین المللی نیروهای خود را وارد سوریه کرده و این حق برای دولت و ملت سوریه وجود دارد که با نیروهای آمریکا به عنوان نیروهای اشغالگر مقابله کنند.

پرسش: چرا مجامع بین المللی در این خصوص سکوت می کنند و اعتراضی ندارند؟

با توجه به اینکه جامعه جهانی از نظام آمریکا و قدرت های فرامنطقه تبعیت می کنند، لذا در برابر تجاوز آمریکا به سوریه سکوت اختیار کرده اند. طبیعتاً شورای امنیت نمی تواند خارج از اراده آمریکا تصمیم گیری کند و به همین دلیل در برابر تجاوز آمریکا به سوریه سکوت و منفعلانه برخورد کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *