أحدث المقالات

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

رسانه ها؛ لندن کانون سیاست های ضد ایرانی و…

۱۳۹۸/۰۶/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آمریکا به دنبال احیای تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، واکنش آمریکا به کاهش تعهدات برجامی ایران، درخواست نتانیاهو برتشدید فشار بر ایران ،گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و مکرون درباره ایران، اعتراض به سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به انگلیس، ادعای آمریکا در خصوص ورود به مذاکرات مستقیم با انصارالله یمن، معرفی رئیس جدید اینستکس ، هشدار چین به کانادا، ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به عراق، استعفای فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه، حمایت پوتین از عضویت ترکیه در گروه 7 ، هشدار ترکیه به اتحادیه اروپا و  تشکیل نیروی هوایی حشد الشعبی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: معاون رئیس‌جمهور آمریکا با نخست‌وزیر انگلیس دیدار کرد. منابع خبری گفته‌اند او در این دیدار به دنبال بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران است. «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در دفتر «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس با وی دیدار کرد. «مایکل ویلنر»، خبرنگار روزنامه آمریکایی «مک‌کلاچی» گفته مایک پنس در این دیدار به دنبال مجاب کردن انگلیس برای احیای تحریم‌های بین‌المللی شورای امنیت علیه ایران، در صورت توسعه برنامه غنی‌سازی از سوی تهران است.

خبرگزاری فارس:  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تصمیم ایران برای برداشتن سومین گام خود جهت کاستن از تعهداتش در برجام واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با الجزیره تصمیم ایران را «تلاش برای باج‌خواهی از جامعه بین‌الملل» توصیف کرد. این سخنگو در بخش دیگری از سخنانش مدعی شده ایران گام سوم در جهت کاستن از تعهداتش ذیل برجام را برای به دست آوردن امتیاز در مذاکره برداشته است.

آناتولی ترکیه:  نخست وزیر اسرائیل گفت باید به جای گفت‌وگو با ایران، به سمت تشدید فشار بر تهران حرکت کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پیش از سفر به لندن در فرودگاه تل‌آویو در جمع گروهی از خبرنگاران در واکنش به گام جدید ایران برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای، اظهار داشت: اکنون زمان مذاکره با ایران نیست اکنون زمان تشدید فشار بر تهران است.وی با اشاره به سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران مبنی بر اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران گفت: ما صبح امروز مطلع شدیم که تهران به دنبال به دست آوردن سلاح‌های هسته‌ای است. این ادامه تحرکات خصمانه ایران پس از حملات این کشور به حمل و نقل دریایی در منطقه است.

العالم:  کاخ سفید اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا و همتای فرانسوی‌اش در یک گفت‌وگوی تلفنی در خصوص آنچه مهار رفتارهای ایران خواندند، توافق کردند.کاخ سفید اعلام کرد ترامپ و مکرون در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره مهار رفتارهای ایران که به ادعای آن‌ها «تهدیدکننده آزادی دریانوردی و تجارت در خلیج فارس است» توافق کردند.کاخ سفید در بیانیه‌ای که پس از این گفت‌وگو منتشر شد، اعلام کرد ترامپ با شرطی که ایران گذاشته مبنی بر برداشته شدن تحریم‌ها در زمان کنونی به منظور دیداری که مکرون به دنبال ترتیب دادن آن است، مخالفت کرد.

خبرگزاری صداو سیما: مردم انگلیس همزمان با سفر غیرمترقیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به لندن، علیه وی تظاهرات کردند. صد‌ها نفر از مردم و حامیان حقوق فلسطین، مردم انگلیس همزمان با سفر غیرمترقیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به لندن علیه وی تظاهرات کردند.بنیامین نتانیاهو در بحبوحه فضای بلاتکلیفی برگزیت و خشم مردم انگلیس از کودتای ملکه و نخست وزیر علیه پارلمان انگلیس، به این کشور سفر و در لندن با بوریس جانسون دیدار کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مقام‌های آمریکایی مدعی شدند، این کشور با هدف پایان دادن به بحران یمن مذاکراتی را با انصارالله آغاز کرده است. دیوید شنکر، مدیر کل وزارت خارجه آمریکا در امور شرق نزدیک، در جمع خبرنگاران گفت که دولت کشورش “به شکل ویژه بر روی پایان دادن به جنگ در یمن” متمرکز شده است. او که در حال بازدید از پایگاه هوایی الخرج در نزدیکی ریاض (پایتخت عربستان) بود، گفت: واشنگتن در مذاکرات با حوثی‌ها در تلاش است تا به یک راه‌حل مورد قبول برای هر دو طرف دست یابد.

 خبرگزاری مهر: «میشائیل ارهارد بوک» دیپلمات پیشین آلمان به عنوان رئیس جدید سازوکار موسوم به اینستکس انتخاب شد.بر اساس این گزارش، در مذاکرات وزارت امور خارجه آلمان با دیگر شرکای اروپایی، «میشائیل بوک» سفیر پیشین آلمان در کشورهای کلمبیا، مصر و سوئد به عنوان رئیس جدید سازوکار مالی اروپا با ایران موسوم به اینستکس انتخاب شد. گفتنی است که پیش از این «برند اربل» سفیر سابق آلمان در ایران و عراق که برای تصدی سمت مدیرعاملی ساز و کار موسوم به «اینستکس» نامزد شده بود، مجبور به انصراف از پذیرش این سمت شد.

خبرگزاری ایرنا: چین به طور رسمی از کانادا خواست تا نسبت به اشتباه قبلی خود در دستگیری «منگ وانژو» رییس اجرایی شرکت ارتباطاتی هواووی تجدید نظر کرده و او را فورا آزاد کند. «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در مصاحبه مطبوعاتی در پکن گفت که کانادا با این اقدام نادرست خود باعث شده است تا روابط سالم دو کشور از مسیر عادی خود خارج شود.

الکوثرفارسی: یکی از مقامات محلی در استان الانبار در غرب عراق می‌گوید آمریکا اخیرا تجهیزات زیادی از اردن به پایگاه عراقی «عین الأسد» انتقال داده است. این مقام عراقی که خواست نامش فاش نشود گفت یک ستون نظامی آمریکایی متشکل از 108 کامیون حامل تجهیزات نظامی مختلف از داخل خاک اردن حرکت کرده و بعد از عبور از گذرگاه مرزی «طریبیل» با عراق وارد این کشور شده و به سمت پایگاه هوایی مذکور حرکت کرده است.

ان .اچ.کی ژاپن:  دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، می گوید جیسون گرین بلات، فرستاده ویژه او در امور خاور میانه، از مقام خود استعفا می دهد. ترامپ در یک پیام توییتری بدون این که به زمان و یا دلیل استعفای این فرستاده اشاره ای بکند، این موضوع را اعلام کرد.گرین بلات در تلاش های توسعه یک برنامه صلح ایالات متحده آمریکا برای اسرائیل و فلسطینی ها شرکت داشت که ترامپ آن را یک «پیمان فوق العاده» توصیف کرده بود.

اسپوتنیک روسیه: روسیه و ایران در فهرست کشورهایی که در فضای سایبری بیشترین خطر را متوجه آمریکا می‌کنند در صدر قرار گرفته اند. گلن گرستل مشاور حقوقی آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که روسیه مثل گذشته بیشترین خطر را در فضای سایبری متوجه آمریکا می کند. وی در کنفرانس مرتبط با امنیت ملی و اطلاعات گفت:« 4 کشور وجود دارند که مورد توجه خاص ما قرار دارند.روسیه با امکانات زیادی که دارد خطر بزرگی به ویژه در فضای انتشار اخبار دروغین و نادرست برای آمریکاست.

تی .آر.تی ترکیه: ولادیمر پوتین رئیس دولت روسیه در مجمع اقتصادی شرق در شهر ولادی وستوک در شرق روسیه اعلام کرد : وقتی قدرت و نفوذ ترکیه در مسائل بین المللی مد نظر قرار می گیرد، این نتیجه حاصل می شود که ترکیه بایستی در بین کشورهای گروه جی ـ 7 جای گیرد.وی در ادامه سخنان خود چنین گفت : رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که چندی پیش با وی دیدار کردم از من پرسید که چرا موضوع جای گیری ترکیه در بین کشورهای جی ـ 7 را تاکنون مطرح نکرده ام؟ با توجه به اینکه امنیت هوایی ترکیه پس از خریداری سیستم های دفاع موشکی اس ـ 400 تحت حراست قرار گرفته و با توجه به نقش ترکیه در مسائل بین المللی و جهانی ، بجا خواهد بود که ترکیه نیز در بین کشورهای جی ـ 7 جای گیرد.

 دویچه وله :  رئیس جمهوری ترکیه خواستار کمک بیشتر اتحادیه اروپا به پناهجویان سوری مستقر در کشورش شد، در غیر این صورت او می‌تواند مرزهای کشورش به سوی اروپا را به روی این پناهجویان باز بگذارد. رجب طیب اردوغان در جریان سخنرانی خود در جمع گروهی از مسئولان استانی حزب عدالت و توسعه در آنکارا، تهدید کرد که اگر پشتیبانی لازم از سوی اتحادیه اروپا دریافت نکند، درها را به روی پناهجویان سوری باز خواهد کرد. اردوغان هشدار داد که ترکیه “ممکن است مجبور شود که درها را باز کند”.

پارس تودی : “ابومهدی المهندس” معاون سازمان بسیج مردمی عراق “حشد الشعبی” از تشکیل نیروی هوایی در این سازمان خبر داد.”ابومهدی المهندس” در دستورالعملی با اعلام تشکیل نیروی هوایی در این سازمان، “صلاح الدین حنتوش” را به عنوان سرپرست این نیرو تعیین کرد. این اقدام با استناد به دستور حکومتی شماره 79 صادره در سال 2014 انجام شد و اقدامی قانونی محسوب می شود و مبنای قانونی دارد.  این اقدام  همچنین در حالی انجام شد که مخالفان حشد الشعبی پیش از این از انحلال آن خبر می دادند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *