جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

امیرعبداللهیان: راه حل بحران منطقه، توقف جنایات جنگی رژیم اسراییل در غزه است/ تببین پیامدهای هرگونه تکرار ماجراجویی جدید اسرائیل در شورای امنیت

برای حل ریشه ای بحران در منطقه، آنچه ضروری است، تمرکز بر راه حل سیاسی و توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل در غزه است و باید یک بسته سیاسی که همه ابعاد ای…

Loading

تجزیه کشورهای عربی؛ راهبرد سلطه‌جویانه قدرت‌ها

۱۳۹۸/۰۶/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شوراي راهبردي آنلاين – گفتگو: یک استاد روابط بین الملل با بیان اینکه بزرگترین دستاورد تلاش استعمارگران در دخالت در کشورهای دیگر ایجاد بی‌ثباتی است، گفت: امروز آمریکا و اسرائیل می‌خواهند در منطقه قدرت بگیرند و تلاش می‌کنند با ایجاد احساسات تجزیه‌طلبانه، کشورهایی مانند عراق، سوریه و یمن را تجزیه کنند تا راحت تر بتوانند کشورهای کوچک‌تر را تحت فشار و احیانا سلطه قرار دهند.

دکتر احمد بخشایش با بیان اینکه قوام یک کشور به ترکیب جمعیت و موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک و همبستگی ملی‌اش ربط دارد، تاکید کرد: از جنگ جهانی اول به بعد معمولا استعمارگران سعی می‌کردند کشورهای بزرگ را تجزیه کنند تا از قدرتشان بکاهند. برای نمونه، ایران زمانی امپراتوری بود، اما در طول زمان با تجزیه، ضعیفش کردند.
وی افزود: استعمارگران با ایجاد احساسات تجزیه‌طلبانه در کشوری که قادر باشد از خودش دفاع کند، تلاش می‌کنند شرایطی به وجود آورند تا آن کشور در کلیتش نتواند از خودش دفاع کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به تحولات یمن و تلاش قدرت‌ها برای تجزیه این کشور اظهارکرد: در طول تاریخ یمن شمالی و جنوبی داشتیم و همیشه جنوبی‌ها با شمالی‌ها درگیر بودند. این مسئله به نحوی خواست عربستان سعودی بوده، چرا که یمن را حیاط خلوت خود می‌داند و از طریق یمن می‌تواند به باب المندب و از آنجا به اقیانوس هند برسد و خود را از تنگناهای خلیج فارس و تنگه هرمز جدا کند. از خلیج فارس حدود 70 میلیون بشکه نفت عبور می‌کند که بخش اعظمش نفت عربستان است؛ اما عربستان علاقه دارد از طریق حیاط خلوت خودش نفت را به خارج از خلیج فارس ببرد تا در معرض تهدید ایران نباشد.
وی در ادامه با تشریح دخالت‌های عربستان در یمن، افزایش توانمندی نظامی انصارالله را در جنگ یمن تعیین‌کننده دانست و افزود: ایران دو اقدام قهرمانانه انجام داد؛ ابتدا وقتی پهپاد آمریکا را ساقط کرد و آمریکا اصلا نتوانست از خود دفاع کند و دیگر اینکه وقتی ایران کشتی انگلیسی را توقیف کرد که باعث شد امارات و عربستان تا حدودی به خود آیند. اماراتی‌ها به این نتیجه رسیدند که وقتی آمریکا و انگلیسی‌ها از خودشان نمی توانند دفاع کنند، اگر ایران به امارات حمله کند چطور می‌خواهند از آنها دفاع کنند.
بخشایش با بیان اینکه در یکصد سال گذشته دو – سه بار قدرت در یمن جابجا شده است، افزود: یک سوی جنگ یمن آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات ایستاده‌اند و در طرف دیگر جبهه مقاومت است. وقتی میدانی مطالعه می‌کنیم می‌بینیم دراین جنگ تاکنون جبهه مقاومت با به دست آوردن توازن جدید، قوی‌تر شده است.
این تحلیلگر تحولات بین‌الملل با بیان اینکه طراحان تجزیه کشورهای عربی استعمارگران هستند، ادامه داد: آن‌ها از زمان‌های گذشته دنبال زمین، انرژی و دریا بودند. ک‍م کم وقتی متوجه شدند مواضع استعماری با انتقاد مردم دنیا مواجه می‌شود، پرچم و لوگوی خود را عوض کردند و آن را «جهانی سازی» نامیدند؛ یعنی از طرق فرهنگی وارد این کشورها شدند و هدفشان این بوده که به کشورهای عربی و کشورهای جهان سوم بگویند شما جهان سومی هستید و نمی‌فهمید، اما ما چون از نظر تکنولوژی پیشرفت کرده‌ایم، بنابراین از نظر فرهنگی هم پیشرفته‌تر هستیم. اگر شما هم می‌خواهید از نظر تکنولوژی پیشرفت کنید، باید فرهنگتان هم مانند ما شود.
وی تصریح کرد: هدف نهایی و اصلی شان این است که تا آنجا که آنها منابع دارند، از منابعشان استفاده کنند. منابعی که خدا به آنها داده و شامل نفت و انرژی است. دو قدرت جهانی که شکل می‌گیرد در کنار آنها قدرت‌های منطقه ای هم شکل می‌گیرد تا توازنی به وجود بیاید.
بخشایش با بیان اینکه استعمارگران ابتدا روی تجزیه کار نمی‌کنند، بلکه ابتدا برای انتقال قدرت تلاش می‌کنند، توضیح داد: مثلا در سوریه می‌خواستند قدرت را از بشار اسد بگیرند، نتوانستند؛ نزدیک سه سال با کمک اسلحه‌های آمریکایی و پول‌های عربستانی جنگیدند، دیدند نمی شود قدرت را از اسد گرفت؛ پس بحث تجزیه را مطرح کردند. در یمن هم اینگونه است. از ابتدا خواستند انصارالله را به حاشیه برانند و عبد ربه منصور هادی را مسلط کنند، نشد و بعد بحث تجزیه را در پیش گرفتند. اگر باز هم نتوانند به این هدف برسند، کم کم از آنجا خارج می‌شوند.
این استاد روابط بین الملل تاکید کرد: معتقدم آنها در دنیای امروز نمی‌توانند به راحتی کشوری را تجزیه کنند، چون آگاهی جهانی بسیار افزایش پیدا کرده و کشورها خودشان می‌دانند هر چه کوچکتر باشند، ضعیف‌تر می‌شوند و دشمن‌شان هم داخلی می‌شود؛ اما این طرح برای آنهاست که می‌خواهند قدرتمند بمانند. مثلا امروز آمریکا و اسرائیل که می‌خواهند در منطقه قدرت بگیرند، تلاش می‌کنند کشورهایی مانند عراق، سوریه و یمن را تجزیه کنند تا با کشورهای کوچک‌تر راحت تر بتوانند معامله کنند و تحت سلطه قرارشان بدهند.
بخشایش با بیان اینکه بزرگترین دستاورد چنین اقداماتی ایجاد بی‌ثباتی است، افزود: غربی‌ها و استعمارگران دو هدف دارند؛ یکی انرژی است که می‌خواهند راحت و روان به دستش بیاورند و دیگری اینکه انرژی را راحت و روان و با ثبات در دریاها عبورش دهند. از این رو، بهترین راه برای اینکه کشورها را راضی کنند، نفتشان را راحت و ارزان بفروشند، این است که بی‌ثباتشان کنند تا متقاضی فروش شوند. مثلا زمان مصدق انگلیسی‌ها ایران را بی ثبات و نفتش را تحریم کردند، ایتالیایی‌ها کشتی «رزماری» را اجاره کردند و گفتند نفت به ما بفروش و 25 درصد از ایران برای هر بشکه نفت تخفیف گرفتند! علاوه بر آن گفتند پول هم نمی دهیم و به جای آن شکر می‌دهیم!
وی ادامه داد: الان هم که ما تحریم هستیم مجبوریم نفت‌مان را ارزان تر بفروشیم. خارجی‌ها نفت ارزان و دائمی می‌خواهند. پس بی‌ثباتی و جنگ راه می‌اندازند تا این دو هدفشان برآورده شود. آن‌ها جنگ را با دامن زدن به احساس استقلال و تجزیه‌طلبی در برخی از کشورهایی که مستعد آن هستند، ایجاد می‌کنند. مثلا یمن جنوبی با یمن شمالی و یا عراق و سوریه مستعد این موضوع هستند. البته فکر نمی‌کنم بتوانند یمن را تجزیه کنند، چون کفه ترازو به نفع جبهه مقاومت بالاتر رفته، بنابراین احتمال تجزیه ضعیف است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *