جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

دیدار امیرعبداللهیان با وزیران خارجه برزیل و الجزایر

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.

Loading

رسانه ها؛ پایانِ هژمونی غرب به روایت مکرون و…

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اذعان رئیس جمهور فرانسه به پایانِ دوره هژمونی غرب، ادعای تکراری وزیر خارجه آمریکا علیه ایران، برگزاری نشست شورای امنیت درباره عراق، گفتگوی نخست وزیر انگلیس با رئیس کمیسون اروپا درباره اجرای برگزیت ، انتشار اخباری از نهایی شدن متن توافق آمریکا ‌و طالبان، گفت‌وگوی احتمالی آمریکا با انصارالله یمن در عُمان ، تحرکات «مشکوک» نیروهای آمریکایی در عراق، نگرانی اروپا از تجاوزات رژیم صهیونیستی، از سرگیری مذاکره برای تشکیل دولت و جلوگیری از انحلال پارلمان ایتالیا، واکنش چین به ادامه دخالت ها در امور هنگ کنگ ، تاکید سه کشور اروپایی بر اتحاد در برابر کره شمالی ، مخالفت چین با استقرار کشتی جنگی آمریکا در بندر چینگ دائو، حمایت پوتین از خواسته ترکیه برای تامین امنیت مرز خود با سوریه، آغاز عقب‌نشینی نیروهای کرد سوری از مرز ترکیه با سوریه ، ورود دومین بخش ازسامانه  پدافند هوایی اس ـ 400 روسی به ترکیه و افزایش  تنش‌های مرزی پاکستان و هند از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صداو سیما:  رئیس جمهور فرانسه گفت: در دوره پایان هژمونی غرب درجهان زندگی می کنیم، امری که تا حدی ناشی از اشتباهات غرب درقرن‌های گذشته است. امانوئل مکرون در سخنرانی مفصلی با بیان اینکه زمان آن فرا رسیده است اروپا برای اجتناب از افتادن در ورطه جنگ سرد جدید، روابط خود را با روسیه بازتعریف کند؛ افزود تحریم های جدید به نفع ما نیست. زمان آن است تا درباره روابطمان با روسیه بازاندیشی کنیم.

خبرگزاری ایرنا: وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعاها و اتهامات بی اساس خود و بدون اشاره به دخالت ها و اقدامات واشنگتن علیه مردم ایران گفت: ما می خواهیم ایران یک ملت معمولی باشد.مایک پمپئو با شبکه خبری ان بی سی گفت و گو کرد که بخشی از آن مربوط به ایران بود.

خبرگزاری تسنیم: هیئت سازمان ملل در عراق اعلام کرد، شورای امنیت، چهارشنبه (امروز) نشست فوق‌العاده‌ای را برای بررسی رخدادهای اخیر در عراق برگزار خواهد کرد. قرار است «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس هیئت کمک‌رسانی سازمان ملل در عراق (یونامی)  در آغاز جلسه شورای امنیت گزارشی در رابطه با تحولات این کشور و فعالیت‌های هیئت ارائه دهد.

 خبرگزاری مهر:  نخست وزیر انگلیس در گفتگوی تلفنی با رئیس کمیسون اروپا بر لزوم لغو پشتوانه مرزی ایرلند به عنوان یکی از شروط اجرای برگزیت تاکید کرد.«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، در گفتگوی تلفنی با «ژ ان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا، با اعلام این مطلب تاکید کرد که در صورت عدم لغو پشتوانه مرزی ایرلند (بک استاپ) چشم اندازی برای دستیابی به توافق برکزیت وجود نخواهد داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در حالی که برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که متن توافقنامه بین آمریکا ‌و گروه طالبان نهایی شده ‌است، طرفین هنوز رسما این موضوع را تایید نکرده‌اند. طرفین هم اکنون در حال تطبیق دادن متون انگلیسی، فارسی‌دری و پشتوی توافق هستند تا بین این نسخه‌ها اختلافی وجود نداشته باشد. روز هفتم مذاکرات قرار است امروز (چهارشنبه) از سرگرفته شود.

خبرگزاری فارس: شبکه خبری «الحره» وابسته به آمریکا اعلام کرد، اگر گفت‌وگوی آمریکا با انصارالله یمن انجام شود، این مذاکرات در کشور عمان خواهد بود. شبکه تلویزیونی «الحره» وابسته به آمریکا هم‌زمان با گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال»، گزارش داد که ایالات متحده قصد دارد مذاکرات مستقیم با انصارالله را با هدف دستیابی به آتش‌بس در یمن آغاز کند.

الکوثرفارسی:  عضو شورای سیاسی جنبش النجباء عراق گفت که نیروهای آمریکایی اخیرا تحرکات خود در منطقه «الشرقاط» و غرب موصل و مناطق صحرایی عراق را افزایش داده‌اند. «فراس الیاسر» با بیان اینکه آمریکا در صدد افزایش تعداد نیروهای خود در مناطق مذکور است، افزود: «اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد نیروهای ویژه آمریکا در مناطق آزاد شده صلاح الدین، الانبار و دیگر مناطق مرزی عراق حضور مستمر دارند».

العالم: سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که حمله پهپاد‌های رژیم صهیونیستی به لبنان منجر به تنش‌های جدید در منطقه شده است.اتحادیه اروپااعلام کرد که حمله پهپاد‌های رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت منجر به تنش‌های جدید در منطقه‌ای شده که قبلا نیز در بی‌ثباتی بیش از حد قرار داشته است.«مایا کوسیانچیچ» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بدین منظور گفت که وظیفه همه طرف‌های درگیر در منطقه حفظ خویشتنداری حداکثری، پیروی از قوانین بین المللی، جلوگیری از تشدید وضعیت خطرناک بالقوه و پرهیز از لفاظی‌های فتنه جویانه است.

یورونیوز:  احزاب دموکرات و جنبش پنج ستاره در ایتالیا در حالی مذاکرات خود برای تشکیل دولت ائتلافی را از سر گرفتند که مقامات هر دو حزب نسبت به چشم انداز این گفتگوها ابراز خوش بینی می کنند.آندرآ ماروچی، رهبر حزب دموکرات در سنای ایتالیا روز سه شنبه اعلام کرد که تماس رهبران این حزب با مسئولان جنبش پنج ستاره ادامه دارد و دستاوردهایی نیز داشته است.

رادیو چین: وزارت خارجه چین اعلام کرد : هیچ کشور و سازمانی حق ندارد با بهانه «بیاینه مشترک چین و بریتانیا» در امور هنگ کنگ مداخله کند.اجلاس سران گروه هفت چندی پیش با انتشار بیانیه ای بار دیگر بر استمرار و اهمیت «بیانیه مشترک چین و بریتانیا» تاکید کرد و خواستار جلوگیری از خشونت شد. گنگ شوانگ عنوان کرد که کشورش نسبت به اظهارات غیر مسوولانه و اقدامات تحریک آمیز بیانیه رهبران اجلاس سران گروه هفت درباره امور هنگ کنگ ابراز نارضایتی شدید و مخالفت قطعی دارد.

ان .اچ.کی ژاپن:  سه کشور اروپایی خواهان اتحاد اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه مقابله با توسعه هسته ای و موشکی کره شمالی شدند.بریتانیا، فرانسه و آلمان در روز سه شنبه برای بحث در مورد کره شمالی، که بطور مکرر طی ماه گذشته آنچه به نظر موشک های کوتاه برد بالستیک می آیند را پرتاب کرده، درخواست برگزاری یک جلسه کردند.آنها همچنین تاکید کردند که تحریم های بین المللی باید کماکان باقی بماند.

اسپوتنیک روسیه:  مقامات امریکایی اعلام کردند که، چین با درخواست استقرار کشتی جنگی امریکا در بندر چینگ دائو مخالفت نمود.کشتی نیروی دریایی امریکا قرار بود روز یکشنبه به بندر چینگ دائو وارد شود، اما چین از صدور مجوز برای ورود این کشتی خودداری نمود.پیش ازاین در اوایل ماه آگوست، چین درخواست نیروی دریایی امریکا برای صدور مجوز ورود دو کشتی به منظور ورود به بندری در هنگ کنگ را نپذیرفت.

آناتولی ترکیه: رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اینکه حساسیت‌های ترکیه درباره امنیت مرزهای خود برای مسکو حائز اهمیت است، گفت که روسیه از خواسته ترکیه برای تامین امنیت مرزهای جنوبی‌‌اش حمایت می کند.ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست مشترک خبری با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود در مسکو اظهار داشت: از خواسته ترکیه برای تامین امنیت مرزهای جنوبی‌اش حمایت می کنیم.

دویچه وله:  گروه‌های کرد سوری اعلام کرده‌اند که عقب نشینی نیروهای خود را از مرزهای سوریه و ترکیه آغاز کرده‌اند. عقب‌نشینی نیروهای کرد سوری بعد از توافق ترکیه و آمریکا برای ایجاد منطقه حائل مرزی در شمال سوریه انجام می‌گیرد.اداره منطقه نیمه خودمختار کردستان در شمال شرقی سوریه اعلام کرده است که از روز شنبه گذشته چندین واحد از نیروهای یگان‌های مدافع خلق سلاح‌های سنگین خود را از راس‌العین خارج کرده‌اند.

تی .آر.تی ترکیه: دومین بخش از سکوی های سیستم پدافند هوایی اس ـ 400 خریداری شده از روسیه به ترکیه انتقال داده شد. وزارت دفاع ملی ترکیه با انتشار بیانیه ایی از حساب خود در شبکه های اجتماعی اعلام کرد : قرار داد تدارک سیستم های دفاع موشکی و هوایی دور برد اس ـ 400 برای تامین نیازهای پدافند موشکی و هوایی ترکیه روز 11 ام آوریل سال 2017 امضا گردید.روند انتقال این سکوها روز 12 ام جولای آغاز شده و دو هفته طول کشیده و حدود 30 هواپیما به ترکیه سفر کرده بود.

پارس تودی :  در ادامه تنش‌های مرزی بین نیرو‌های پاکستانی و هندی، 2 شهروند پاکستانی کشته و 3 نفر دیگر زخمی شدند. ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، در تیراندازی سربازان هندی در منطقه مرزی “نکرون” 2 شهروند پاکستانی کشته و همچنین بر اثر حریق به وقوع پیوسته پس از تیراندازی نیرو‌های هندی 3 شهروند پاکستانی زخمی شدند.کشمیر یکی از مهمترین مسائل مورد اختلاف میان هند و پاکستان است و هردو کشور ادعای مالکیت برآن را دارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *