جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
26 فروردين 1395

رسانه‌ها؛ از سفر موگرینی به تهران تا تاکید کوربین بر تداوم عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا

۱۳۹۵/۰۱/۲۶ | رصد

شورا آنلاین: سفر فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و افتتاح دفتر نمایندگی دایم اتحادیه اروپا در ایران،  احتمال توافق درباره ایجاد قدرت انتقالی و گذار سیاسی در سوریه ظرف چند روز آینده، انتقاد آمریکا از وضع حقوق بشر عربستان و تاکید  وزیر دفاع آمریکا بر روابط راهبردی با هند از جمله اخبار دارای جنبه های راهبردی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از این خبرها را مرور می کنیم.

خبرگزاری  رویترز: یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در خصوص سفر شنبه هفته آینده «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گفت، در این سفر احتمالا موضوع ایجاد دفتر نمایندگی دائم اتحادیه در ایران، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این مقام مسئول همچنین گفت که محور اصلی این سفر «تعامل مجدد و تدریجی» اروپا و ایران در دوران پسابرجام خواهد بود. با وجود اعلام خبر سفر موگرینی به تهران، اتحادیه اروپا چند شب پیش به ناگهان خبر از تمدید تحریم‌های به اصطلاح حقوق‌بشری علیه بیش از 80 مقام ایرانی داد.

پایگاه اینترنتی فارن افرز: آمریکا در خلیج فارس به لحاظ حقوقی هیچ متحدی ندارد. ‌در واژگان خاورمیانه ای واشنگتن، واژه «متحد»‌ مفهومی کاملا معمولی دارد. ولی باید این موضوع اصلاح شود، زیرا به استثنای ترکیه که یک عضو ناتو است، آمریکا با هیچ یک از کشورهای منطقه خاورمیانه هیچ اتحادی ندارد. در حالی که تاریخ برگزاری نشست آمریکا و سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض نزدیک می شود، دستیابی به درک واقعی از ماهیت یک ائتلاف، می تواند مفید واقع شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که توافق درباره ایجاد قدرت انتقالی و گذار سیاسی در سوریه ظرف چند روز آینده ممکن است. جان کری  تاکید کرد که این امکان وجود دارد تا بر سر انتقال سیاسی مطابق با بیانیه ژنو در سال 2012 توافق حاصل شود. ایران، روسیه،‌ ترکیه، امارات، قطر، عربستان و اکثر کشورهای اروپایی آن را امضا کرده‌اند. کری خاطرنشان کرد که با استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه که در ژنو است در این باره و نیز ازسرگیری مذاکرات صحبت کرده است. او افزود: می‌خواهم به شخصه و به نام گروه بین‌المللی حمایت از سوریه و تمامی کشورهای شرکت کننده در آن اعلام کنم ما از تمامی طرف‌های شرکت کننده، طرف‌های متخاصم، نظام و غیره می‌خواهیم که متعهد به توقف عملیات خصمانه باشند.

خبرگزاری اسپوتنیک: وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در بررسی وضع حقوق بشر اعلام کرد  اعمال تبعیض بر اساس جنسیت، مذهب، نژاد و قومیت در عربستان بسیار گسترده است و قاچاق انسان همچنان در جامعه سعودی رواج دارد. در گزارش وزارت خارجه آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد تاکید شده است: «‌ فقدان شفافیت دولتی و عدم دسترسی های لازم، ارزیابی دقیق از شدت و ابعاد موارد گسترده نقض حقوق بشر در عربستان را دشوار ساخته است.»  این گزارش می افزاید توسل به خشونت علیه زنان همچنان یک مسئله عمده در عربستان به شمار می رود و بدرفتاری و آزار و اذیت همسران یک پدیده رایج و معمول در این کشور است.

یورونیوز: پرواز مکرر دو جنگنده سوخو-۲۴ روسیه بر فراز یک فروند ناو آمریکایی در دریای بالتیک خبرساز شد. با اینکه این جنگنده ها به سلاحی مجهز نبودند فرمانده ناو «یو اس اس دونالد کوک» این اقدام را «حمله شبیه سازی شده» روسیه توصیف کرد. در یک مورد این جنگنده ها به قدری در ارتفاع پایین پرواز می کردند که تنها حدود ۹ متر با این ناوشکن فاصله داشتند. مقام های آمریکایی این پروازها را که بی سابقه هم نیستند، «ناامن» و «تحریک کننده» توصیف کرده اند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی: رسانه‌های کره جنوبی اعلام کردند: ظاهرا کره شمالی یک یا دو موشک بالستیک میان برد “موسودان” در سواحل شرقی‌اش مستقر کرده است. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، منابع دولتی امروز گزارش دادند این موشک‌ها در شهر ساحلی ونسان مستقر شده‌اند. یکی از این منابع گفت: با توجه به این حقیقت احتمالا کره شمالی قصد دارد در مراسم سالروز تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار فقید کره شمالی موشکی را پرتاب کند. براساس گفته این منابع دولتی، این موشک‌ها 20 روز پیش مستقر شده‌اند و کره شمالی از آن زمان تاکنون این موشک‌ها را از این منطقه خارج نکرده است. منابع دیگری به خبرگزاری یونهاپ گفتند: این موشک‌ها بر یک موشک انداز متحرک مستقر شده‌اند. خبرگزاری یونهاپ گفت: اگر کره شمالی روز جمعه موشک‌های موسودان را پرتاب کند، این نخستین پرواز آزمایشی موشک موسودان توسط پیونگ یانگ خواهد بود. کره شمالی اوایل ژانویه سال جاری میلادی با موفقیت یک آزمایش بمب هیدروژنی انجام داد و یک ماه بعد ماهواره‌ای را در مدار قرار داد که تمامی این اقداماتش نقض قطعنامه‌های شورای امنیت محسوب می‌شود.

خبرگزاری صدا و سیما: اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در دهلی نو گفت رابطه هند و آمریکا رابطه ای است که قرن بیست و یکم را تعریف می کند. سایت وزارت دفاع آمریکا گزارش داد کارتر و مانوهار پاریکار وزیر دفاع هند همچنین توافقی را درخصوص به اشتراک گذاشتن دارایی های لجستیکی برای عملیات های انسانی اعلام کردند. پاریکار گفت رابطه نظامی دو کشور رشد داشته است. هند رزمایش های مشترک بیشتری با آمریکا نسبت به کشورهای دیگر داشته است. هند و آمریکا در حال نهایی کردن چهار طرح مشترک به ارزش حدود چهل و چهار میلیون دلار هستند. توافق لجستیکی به هند و آمریکا این امکان را می دهد تا امکانات لجستیکی خود را تبادل کنند. کارتر قبل از عزیمت به فیلیپین با نخست وزیر هند نیز ملاقات کرد.

خبرگزاری رویترز: جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس بر لزوم باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا تاکید خواهد کرد. در حالی که موضع رسمی حزب کارگر انگلیس لزوم ابقای این کشور در اتحادیه اروپا بوده است، جرمی کوربین از مدتها قبل دیدگاهی ضد اتحادیه اروپا داشته و در ابتدای تصدی سمت ریاست حزب کارگر نیز براین دیدگاه خود تاکید داشت. با وجودی که وی بعدها از ابقای انگلیس در این اتحادیه حمایت کرد ولی مقامات حزب کارگر کوربین را به تلاش ناکافی برای متقاعد ساختن رای دهندگان انگلیسی به باقی ماندن در این اتحادیه متهم می کنند. در متن سخنرانی امروز کوربین در ان خصوص آمده است: حزب کارگر متقاعد شده است که رای مثبت به ابقای انگلیس در چارچوب اتحادیه اروپا، به بهترین شکل ممکن منافع ملی کشور را تامین می کند. بدون تعامل با جهان و تشکیل ائتلاف و اجرای اصلاحات، نمی توان جهانی بهتر ساخت و چارچوب و پیکره اتحادیه اروپا ، چارچوبی حیاتی برای تحقق این اهداف به شمار می رود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *