جدیدترین مطالب

امریکا در فکر استفاده از ربات به جای سرباز

امریکا در فکر استفاده از ربات به جای سرباز

در جنگ‌های آینده، فرماندهان آمریکایی می‌خواهند ربات‌ها را به مقابله با اولین گلوله‌های دشمن بفرستند. روبات‌های ارتش آمریکا که روی هشت چرخ حرکت می کنند و از مهمات کافی در انبانشان برای تغذیه سلاح های دستی برخوردارند، در آن میدان رزمی، به شهر خیالی اوجن حمله کردند. روبات‌ها به خانه‌هایی که نیروی مقابل در آنها پناه گرفته بودند، تیراندازی کردند. پهپادهایی که ساعت‌ها روی میدان جنگ پرواز ‌کردند، بالای سر مک‌کردی و تیمش پرسه زده و "بمب‌ها" – در این مورد توپ‌های فومی فوتبال – را مستقیماً روی آنها پرت کردند، شلیک های دقیق توپخانه. سگ‌های روباتیک با سنسورهای روی سرشان، خانه‌ها را برای اطمینان از پاک بودن آنها جست وجو می‌کردند.
Loading

أحدث المقالات

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

لندن – ایرنا – نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای جانبدارانه، پاسخ ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه را محکوم کرده و خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها و جلوگیری از تشدید تنش‌ها شدند.

ماکرون: اروپا در خطر مرگ قرار دارد  

رئیس‌جمهور فرانسه امروز – پنجشنبه – ضمن هشدار نسبت به «احتمال مرگ اروپا»، تاکید کرد که این قاره در «نقطه بحرانی» قرار دارد و جهت مقابله با رقبای جهان باید اقدامات بیشتری انجام داد.

اسپوتنیک تنها کانال رادیویی خارجی در ایران

از امروز، رادیو “گفتگو”، برنامه هفتگی مشترک “راهبرد شرقی” را روی آنتن می برد. در این کانال رادیویی، کارشناسان دو طرف به مدت یک ساعت در مورد شکل گیری نظم جهانی چند قطبی و چندفرهنگی بحث خواهند کرد.

Loading
30 فروردين 1395

رسانه ها؛ احتمال تعویق گفتگوهای صلح یمن

۱۳۹۵/۰۱/۳۰ | رصد

شورا آنلاین: نگرانی اندیشکده آمریکایی از افزایش قدرت‌ نظامی ایران، آمریکا بازنده بزرگ گسترش همکاری تجاری ایران و اتحادیه اروپا، هشدار واشنگتن به کره شمالی در خصوص آزمایش جدید اتمی، احتمال تعویق گفتگوهای صلح یمن در کویت و طرح ترکیه برای حل بحران ریاست جمهوری لبنان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها منتشر شد. در ادامه گزیده ای از این خبرها را مرور می کنیم.

سایت خبری مشرق: اندیشکده آمریکن اینترپرایز در گزارشی تحت عنوان «ایران در حال قدرت‌گیری است. باید جلوی آن رابگیریم» از خریدهای تسلیحاتی و افزایش قدرت ایران ابراز نگرانی کرد. «گرچه ممکن است ارسال اس 300 در همین مرحله هم با تاخیر روبرو شود، اما بالاخره قطعی است. نگرانی بیشتر ما، در مورد لیست خریدهای نظامی ایران است که باید بی‌درنگ به آن توجه شود». «ایران به سرعت به سمت پیشرفت نظامی پیش می‌رود و این امر می‌تواند موجب به وجود آمدن شرایط رقابت تسلیحاتی در منطقه و تلاش متحدان آمریکا برای دستیابی به تسلیحات پیشرفته شود. فراتر از آن، با وقوع چنین وضعیتی، غرب روش خود را در برای مواجهه محتمل نظامی با ایران -و اگر بشود در خلیج فارس- و حتی چگونگی آن تغییر خواهد داد.»

خبرگزاری ترند: با گسترش همکاری تجاری ایران و اتحادیه اروپا، آمریکا احتمالاً بازنده بزرگ این میدان خواهد بود، چرا که پافشاری کنگره  بر محدود کردن دسترسی ایران به بازارهای مالی آمریکا  و همچنین دسترسی به دلار در خارج از آمریکا باعث شده است شرکت های آمریکایی فرصت بزرگی را از دست بدهند. روابط و تعاملِ رو به گسترش اتحادیه اروپا و ایران، نتیجه برد-برد برای هر دو طرف و همچنین منطقه به همراه دارد. به دنبال توافق هسته‌ای تاریخی با جمهوری اسلامی که سال 2015 میلادی حاصل شد، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا در رأس هیأت بلند پایه‌ای از مقامات سیاسی و اقتصادی، متشکل از هفت کمیسر اروپایی، وارد تهران شد و با مقامات بلند پایه ایران گفتگو کرد. موگرینی گفت دو طرف (ایران و اتحادیه اروپا) برای همکاری در برخی حوزه‌ها نظیر اقتصاد، انرژی، آموزش، مهاجرت و حمل و نقل به توافق رسیده اند. وی افزود نتایج این گفتگوها در زندگی ایرانی ها و اروپایی ها، «واقعاً تفاوت ایجاد خواهد کرد». این بدون شک نتیجه برد-برد خواهد داشت که به نفع اتحادیه اروپا، ایران و همسایگان ایران است و  تعمیق روابط با ایران می تواند اتحادیه اروپا را در رسیدن به نتایج سازنده در حوزه مسائلی مانند افزایش مهاجرت ها از افغانستان، عراق، ترکیه و سوریه یاری کند، زیرا (توسعه روابط) زمینه تقویت زیرساخت های اقتصادی این کشورها و همچنین دستیابی به صلح پایدار در منطقه را فراهم می‌کند.

بی بی سی: وزیر دارایی انگلستان هزینه خروج از اتحادیه اروپا را برای هر خانواده انگلیسی ۶۰۰۰ دلار در سال برآورد کرده و آن را مایه تضعیف اقتصاد می داند. همه پرسی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تا دو ماه دیگر (۲۳ ژوئن) برگزار می شود و در این میان، ستادهای تبلیغاتی هر دو گروه مخالف و موافق به شدت در تلاش هستند تا افکار عمومی مردم بریتانیا را به نفع خود کنند. «جرج آزبورن» وزیر دارایی انگلستان پیش بینی می کند که در صورتی که مردم در همه پرسی ۲۳ ژوئن به خروج از اتحادیه رضایت بدهند، سه سناریوی محتمل پیش پای انگلستان قرار می گیرد.

*انگلستان مجبور به تبعیت از مدل نروژ خواهد بود. نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست اما از اعضای ناحیه اقتصادی اروپا است و این مساله فرصت تجارت با بازار اتحادیه اروپا را برای آن فراهم می کند.

*انگلستان مجبور به انعقاد یک قرارداد دو جانبه با اتحادیه اروپا شبیه به آنچه که بین کانادا و اتحادیه وجود دارد، خواهد شد. لازم به ذکر است که فرایند حصول توافق کانادا – اتحادیه اروپا هفت سال به طول انجامید.

*انگلستان مجبور به برقراری رابطه تجاری با اتحادیه اروپا تحت قوانین سازمان تجارت جهانی خواهد بود و پیروی از این مدل منجر به ایجاد رابطه ای خواهد شد که اتحادیه در حال حاضر با کشورهایی چون روسیه و برزیل دارد.

آزبورن در نهایت اخطار داد که هر یک از این سناریوها معایب خاص خود را دارد و به طور قطع به اقتصاد انگلستان لطمه خواهد زد.

خبرگزاری رویترز: یک مقام آمریکایی ‌گفت که این کشور به هرگونه آزمایش هسته‌ای جدید از سوی کره شمالی، «پاسخی قوی» خواهد داد. در حالی که رسانه‌های وابسته به کره جنوبی از تدارک کره شمالی برای یک آزمایش هسته‌ای تازه خبر می‌دهند، آمریکا به این خبر واکنش نشان داد. در ادامه تنش‌ها در شبه جزیره کره، رسانه‌های وابسته به کره جنوبی از تدارک کره شمالی برای انجام آزمایش هسته‌ای جدید خبر داده‌اند. به گفته این رسانه‌ها تحرکات تازه‌ای در یکی از تاسیسات هسته‌ای کره شمالی دیده شده است.

خبرگزاری فارس: بر اساس اعلام برخی رسانه‌ها، هیأت میهنی (انصارالله و کنگره ملی) توقف کامل حملات هوایی ائتلاف سعودی را به عنوان پیش‌شرط سفر به کویت برای شرکت در نشست صلح یمن اعلام کرده است. قرار است مذاکرات صلح یمن امروز (دوشنبه/18مارس) در کویت آغاز شود. هیأت ریاض دیروز وارد کویت شد اما هیات میهنی (انصارالله و کنگره ملی) که قرار بود دیروز عصر راهی این کشور شوند این سفر خود را به تاخیر انداخته‌اند. یک منبع سیاسی یمنی به وبگاه «عربی 21» گفت هیأت میهنی شرط کرده تا توقف کامل حملات ائتلاف عربی به رهبری عربستان، صنعا را به مقصد کویت ترک نخواهد کرد. بر اساس این گزارش، «اسماعیل ولد‌الشیخ» فرستاده سازمان ملل که هم‌اکنون در کویت است تماس‌هایی با انصارالله برقرار کرده تا به سفر آنها سرعت دهد اما انصارالله این اقدام را مشروط به توقف کامل حملات هوایی کرده است. این منبع یمنی بعید ندانست که مذاکرات صلح یمن در کویت برای یک یا دو روز به تاخیر بیفتد تا پیش‌شرط هیأت میهنی عملی شود.

ایسنا: همزمان با سی و هشتمین نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور آینده این کشور که امروز(دوشنبه) برگزار می شود، منابع آگاه عربی از طرح پیشنهادی ترکیه در خصوص انتخاب رئیس جمهور آینده لبنان خبر دادند. همچنین منابع اعلام کردند دیدارهای غیررسمی که در حاشیه نشست اخیر استانبول برگزار شد احتمالا موجب گشایشی در پرونده خلأ ریاست‌جمهوری شود. به نوشته روزنامه الدستور، منابع آگاه عربی که در نشست سران همکاری اسلامی در استانبول شرکت کرده بودند اعلام کردند که ترکیه در راستای تلاشش برای ایفای نقش در جهان عرب سعی دارد تا امین الجمیل که هشتمین رئیس‌جمهور لبنان بوده و رئیس حزب “الکتائب” است رئیس جمهور آینده این کشور شود. به گفته این منابع، ترکیه برای قانع کردن کشورهای مرتبط با پرونده لبنان و در رأس آن‌ها عربستان، ایران و فرانسه برای نامزدی الجمیل به ویژه پس از استقبال واتیکان از طرحش تلاش می‌کند. از نظر ترکیه الجمیل بهترین گزینه در مرحله کنونی است. وی پیشتر نیز رئیس‌جمهور لبنان بوده و از مهارت کافی برخوردار است، روابط خوبی با آمریکا دارد، از نظر سیاسی مخالف حزب‌الله یا ایران نیست، روابطش با عربستان تاریخی و باثبات است و مهم‌تر از همه الجمیل طی دوره ریاست خود توانست اعتماد طوایف اسلامی را جلب کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *