جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

ابوعبیده: پاسخ ایران معادلات دشمن را به هم ریخت

تهران- ایرنا- سخنگوی گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس امروز (سه شنبه) تأکید کرد که پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی در اندازه و ماهیت خود، قواعد جدیدی وضع کرد و محاسبات دشمن را به هم ریخت.

Loading
30خرداد  1395

رسانه ها؛  ناامیدی بان کی مون و …

۱۳۹۵/۰۳/۳۰ | رصد

شوراآنلاین: ناامید شدن دبیرکل سازمان ملل از حل بحران سوریه، تاکید انصارالله بر مشارکت سیاسی جهت توافق در یمن، اظهارات دیوید کامرون درباره تاثیر همه پرسی اتحادیه اروپا بر بریتانیا، تاکید روسیه و آمریکا بر هماهنگی درباره جنگ با تروریسم، تاکید چین بر پرهیز واشنگتن از دخالت در امور داخلی پکن و تصمیم اردوغان برای ساخت ناو هواپیمابر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دبیرکل سازمان ملل که روزهای واپسین حضور خود در این سمت را می‌گذارند، در مصاحبه‌ با شبکه خبری” یورو نیوز” به چالش‌ها و فرصت‌های دنیای امروز اشاره کرد و گفت: این حقیقتی است که ما اکنون در جهانی سرشار از چالش‌ها زندگی می‌کنیم؛ چالش‌هایی چون وضعیت پناهجویان و مهاجرت و تروریسم که گوشه گوشه دنیا را در بر گرفته است. با این حال در این شرایط هم ما باید نگاهی مثبت به آینده داشت، سران کشورهای جهان به تعهدات همکاری بسیار مهمی در این دوران دست یافته‌اند که برای نمونه می‌توان به اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار و توافق آب و هوایی پاریس اشاره کرد. وی درباره بحران سوریه هم مشخصا خواستار همکاری امریکا روسیه شده است .

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس هیات انصارالله یمن در مذاکرات صلح تأکید کرد که شراکت سیاسی یک مساله کاملا ملی است و برای رسیدن به راهکار توافقی لازم است. محمد عبدالسلام، رئیس هیات انصارالله یمن در مذاکرات صلح کویت گفت: شراکت سیاسی براساس اصول و در رأس آن نتایج مذاکرات ملی یک مساله کاملا ملی است. وی افزود: شراکت سیاسی برای رسیدن به راهکار توافقی جهت مقابله با چالش‌ها لازم است. پیش از این عبدالملک المخلافی، رئیس هیات دولت مستعفی یمن در دیدار با اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن گفته بود که انصارالله باید قبل از بحث درباره هرگونه شراکت سیاسی به یک حزب سیاسی تبدیل شود.

خبرگزاری تسنیم: نخست وزیر بریتانیا به مردم هشدار داد که تصمیم آنها در همه پرسی عضویت در اتحادیه اروپا، نهایی خواهد بود و دهه‌ها بر زندگی آنها تاثیرگذار خواهد بود. دیوید کامرون در مقاله‌ای که در روزنامه اکسپرس منتشر شده، به مردم این کشور هشدار داده است که تصمیم آنها در همه پرسی روز پنجشنبه ، تصمیمی نهایی خواهد بود و دهه ها بر زندگی آنها تاثیر خواهد داشت. وی در ادامه این مقاله نوشت: روز پنجشنبه ما با چیزی روبرو خواهیم شد که یک تصمیم هر روزه نخواهد بود، ولی تصمیمی است که بر زندگی ما طی دهه های آینده تاثیرگذار است. هیچ همه پرسی دیگری برگزار نخواهد شد.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع روسیه و آمریکا در ادامه گفتگوها درباره سوریه، در خصوص تقویت راه‌ها جهت هماهنگی برای مقابله با تروریسم رایزنی کردند. در حالی که وزیر دفاع روسیه در دمشق با رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرده، وزارت دفاع روسیه و آمریکا از لزوم هماهنگی بیشتر دو کشور در زمینه مقابله با تروریسم در سوریه تاکید کردند.به گزارش اینترفکس، وزارت دفاع روسیه و وزارت دفاع آمریکا درباره راه‌های ممکن جهت بهتر کردن هماهنگی‌های بین دو کشور در زمینه مقابله با تروریسم در سوریه بحث و گفتگو کردند.

خبرگزاری مهر: وزیر امور خارجه چین در گفتگو با همتای آمریکایی خود خواهان پرهیز واشنگتن از دخالت در امور داخلی دولت پکن از جمله مسائل مربوط به تبت شد. وانگ ئی وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با جان کری همتای آمریکایی خود، واشنگتن را از دخالت در مسائل تبت که به امور داخلی پکن مربوط است، بر حذر داشت. طبق اطلاعیه ای که در همین زمینه در وبسایت رسمی وزارت امور خارجه چین منتشر شد، کری نیز به نوبه خود تاکید کرد که هیچ تغییری در سیاست خارجی واشنگتن مبنی بر اینکه تبت بخشی از چین است ایجاد نشده و آمریکا از جدایی تبت حمایت نمی کند.

 خبرگزاری مهر: یک افسر سابق اطلاعات آمریکا در گزارشی اعلام کرد که وزیر دفاع عربستان سعودی به زودی پادشاه این کشور خواهد شد. «بروس ریدل» افسر سابق اطلاعات آمریکا و کارشناس امور خاورمیانه در گزارشی اعلام کرد که مقامات این کشور به طور رسمی «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان سعودی را برای سفر به واشنگتن دعوت کردند زیرا وی در آینده نزدیک پادشاه عربستان خواهد شد لذا دعوت از وی برای سفر به آمریکا برای شناخت او از نزدیک صورت گرفت. وی با بیان این مطلب افزود: طبق ارزیابی های صورت گرفته سه نفر از نیروهای اطلاعاتی آمریکا، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و «محمد بن نایف» ولیعهد وی هر دو بیمار و مسن هستند و احتمالا به مدت طولانی زنده نخواهند بود.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور روسیه گفت: باید براساس واقعیت های جاری در سوریه حرکت کنیم و نباید تلاش کنیم اهدافی تعیین کنیم که قابل تحقق نیستند. فرید زکریا ، مجری برنامه جی پی اس شبکه خبری سی ان ان در گفتگو با ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه دیدگاههای او را درباره مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی جویا شد. پوتین دراین برنامه گفت: «معتقدم در حال حاضر مشکل در سوریه در مبارزه با تروریسم خلاصه می شود. البته کل مسئله این نیست. در کانون این مناقشه، اختلاف هایی در داخل جامعه سوریه وجود دارد. رئیس  جمهور اسد نیز به این مسائل واقف است. مسئله مطرح این است که اطمینان همه بخش های جامعه به دست بیاید یعنی همه بخش های مختلف جامعه سوریه به هم اعتماد  کنند و براساس این اعتماد بتوان مدیریت و دولتی را تشکیل داد که همه مردم سوریه به آن اعتماد کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: جرج آزبورن وزیر دارایی انگلیس روز یکشنبه اعلام کرد پیامدهای خروج این کشور از اتحادیه اروپا می تواند از اکثر سناریوهایی که دولت انگلیس پیش بینی کرده است بدتر باشد. آزبورن که در مصاحبه با شبکه تلویزیونی « آی تی وی » شرکت کرده بود گفت :« برآورد اصلی این است که تولید ناخالص داخلی ما ( جی دی پی ) بین پنج تا شش درصد کمتر خواهد بود. من به شخصه فکر می کنم احتمال دارد که وضع از این هم بسیار بدتر باشد.»

خبرگزاری ایرنا: سامانه دفاع موشکی اس 400 روسیه از سوریه خارج نشده است. حضور وزیر دفاع روسیه در پایگاه حمیمیم مرکز یگان نیروی هوافضای این کشور و مقر اس 400 پیشرفته ترین سامانه دفاع موشکی در سوریه، احتمال مطرح شده مبنی بر انتقال این سیستم به روسیه در چارچوب بازگرداندن بخش اصلی نیروها و جنگ افزارها در اسفند ماه سال 94 را رد کرد. با برقراری آتش بس پس از توافق آمریکا و روسیه، این کشور بخش اصلی نیروها و جنگ افزارهای خود را از سوریه خارج کرد و رسانه های غربی این احتمال را دادند که سامانه اس 400 نیز شامل عملیات انتقال بوده است.

خبرگزاری اسپوتنیک: رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه اعلام کرد که امیدوار است ساخت ناو هواپیمابر ملی این کشور در آینده ای نزدیک آغاز شود. اردوغان این موضوع را روز شنبه ضمن بازدید از کارخانه کشتی سازی استانبول اعلام نمود. وی تصریح کرد: “پس از آنکه ناو چندمنظوره تهاجمی تی جی سی آناتولی ساخته شود، ترکیه آماده ساخت ناو هواپیمابر نیز خواهد شد”.

خبرگزاری اسپوتنیک: گرهارد شرودر، صدر اعظم سابق المان اعلام کرد ناتو در عملیات خود باید جانب احتیاط را رعایت کند تا دور جدید مسابقه تسلیحاتی با روسیه آغاز نشود. شرودر در مصاحبه ای با روزنامه آلمانی “زوددویچه زایتونگ” در واکنش به تصمیم ناتو مبنی بر اعزام چهار هزار نیروی نظامی به لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک گفت: “ما باید جانب احتیاط را رعایت کنیم تا دور جدید مسابقه تسلیحاتی آغاز نشود زیرا که این راه به هیچ نحوه ای منجر به رفع اختلافات و عادی شدن روابط میان ناتو و روسیه نخواهد شد”.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *