جدیدترین مطالب

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد

دستیار ارشد رئیس‌جمهور اوکراین گفت انگلیس رسما «والری زالوژنی» فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین را به عنوان سفیر در کشورش پذیرفت و به زودی قرار است مشغول به کار شود.

کنعانی: آمریکا به مطالبات قانونی دانشجویان احترام بگذارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سرکوب تظاهرات دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین نوشت: لازم است دولت آمریکا آزادی بیان و تجمع دانشجویان و اساتید دانشگاه را تضمین کند و به مطالبات و حقوق قانونی آن‌ها احترام بگذارد.

Loading
اول تیر 1395

رسانه ها؛ ایران در مقام سوم جذب سرمایه های خارجی و …

۱۳۹۵/۰۴/۰۱ | رصد

شوراآنلاین: ایران در مقام سومی جذب سرمایه های خارجی در خاورمیانه، چین در صف معترضان حضور نظامیان آمریکا در ژاپن، واکنش حزب الله لبنان به سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین، طرح جدید دولت مصر برای آشتی با اخوان المسلمین، تلاش واشنگتن برای اعمال تحریم ضد ایران به بهانه فروش اس‌300 از سوی روسیه، اعلام آزمایش موشکی جدید پیونگ یانگ و واکنش ژاپن و ادعای اسرائیل برای آمادگی تصویب پیمان منع آزمایش های هسته ای از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا: روزنامه فایننشال تایمز نوشت، ایران از زمان لغو بسیاری از تحریم‌های اقتصادی و مالی، به رتبه سوم جذب سرمایه گذاری های خارجی در خاورمیانه ارتقا یافته است. این روزنامه آمریکایی در گزارشی بر اساس اطلاعات مرکز پژوهشی خود در مورد بازار سرمایه گذاری خارجی با اشاره به اینکه لغو این تحریم ها درهای این کشور را به روی موج جدیدی از سرمایه گذاری خارجی گشوده است، نوشت: ایران قبل از لغو تحریم‌ها در میان 14 کشور خاورمیانه از نظر میزان جلب سرمایه گذاری خارجی در رتبه دوازدهم قرار داشت و در فاصله ژانویه 2003 تا دسامبر 2015 سهم آن کشور از سرمایه گذاری های خارجی فقط 1.62 درصد بود.

خبرگزاری ایرنا: در پی تظاهرات ده‌ها هزار نفری اخیر در مناطق مختلف ژاپن با هدف مخالفت با وجود پایگاه نظامی آمریکا در اوکیناوا، چین نیز خواستار توجه واشنگتن به درخواست های مردمی شد. وزارت امور خارجه چین امروز سه شنبه با انتشار بیانیه ای تصریح کرد که آمریکا باید در راستای پیشبرد صلح، ثبات و امنیت منطقه تلاش کند. این در شرایطی است که هزاران نفر از مردم ژاپن در تظاهراتی خشم آلود خواستار خروج نظامیان آمریکایی از اوکیناوا و دیگر مناطق ژاپن شده اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): حزب الله لبنان ضمن محکوم کردن سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم از سوی رژیم آل خلیفه، تأکید کرد که این اقدام عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت. حزب الله لبنان در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین و رهبر معنوی انقلاب این کشور از سوی رژیم آل خلیفه، تأکید کرد: با توجه به جایگاه والای دینی و اجتماعی این عالم بزرگوار که در واقع ضمانت واقعی برای حال و آینده بحرین محسوب می‌شود، سلب تابعیت وی اقدامی بسیار خطرناک است و عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت. در این بیانیه آمده است: اقدام مذکور نشان می‌دهد که مقامات بحرین در برخوردشان با جنبش مسالمت آمیز مردمی به پایان راه رسیده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نشست وزیر دفاع آمریکا با وزیر جنگ اسرائیل در واشنگتن نتایج بسیار مثبتی را درباره توافق کمک‌های نظامی آمریکا برای 10 سال آینده به دنبال داشت. منابع اسرائیلی اعلام کردند که آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل روز دوشنبه با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در واشنگتن دیدار کرد. این دیدار نتایج بسیار مثبتی درباره توافق کمک‌های نظامی آمریکا برای 10 سال آتی به دنبال داشت و مسیر برای امضای این توافقنامه پس از اختلافاتی که نزدیک به یک سال ادامه داشت، هموار شده است.به گفته این منابع، هیات اسرائیلی به ریاست لیبرمن اعلام کرده که آن‌ها معتقدند که زمان امضای این توافقنامه نزدیک‌تر از هر زمان دیگری است به طوری که اختلافات میان دو طرف دیگر به ویژه درباره برنامه دفاع موشکی اسرائیل دیگر مانع نیست و به نفع اسرائیل است که توافقنامه را با ساختار کنونی‌اش امضا کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا دوشنبه گفت که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نقش مستقیم‌تری در جنگ علیه داعش ایفا خواهد کرد.کارتر در کنفرانس سالانه «مرکز امنیت جدید آمریکایی» گفت که ناتو در ابتدا آواکس ارسال می‌کند و پس از ارتقای ظرفیت‌های دفاعی و آموزشی، نیروهای عراقی را به جای اردن، در عراق آموزش می‌دهد.به گفته کارتر، در آینده کارهای بیشتری انجام خواهد شد اما او جزئیات بیشتری درباره نقش ائتلاف در جنگ علیه داعش مطرح نکرد.

خبرگزاری تسنیم: دولت مصر طرح جدیدی را برای آشتی با جماعت اخوان المسلمین ارائه و شروطی را برای تحقق این امر تعیین کرد. «مجدی العجاتی» وزیر امور حقوقی و مجلس نمایندگان با صدور قانون عدالت انتقالی به منظور ایجاد وحدت در جامعه مصری، طرح جدیدی را برای آشتی با جماعت اخوان المسلمین ارائه کرد.بر اساس این گزارش، این طرح شامل چندین شرط برای اجرای آشتی است از جمله اینکه کسانی که به توافق آشتی می پیوندند نباید دستشان به خون کسی آلوده شده باشد و علاوه بر آن خشونت را محکوم کنند.

خبرگزاری فارس: سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» در واکنش به لغو تابعیت شیخ «عیسی احمد قاسم» اعلام کرد این اقدام آل‌خیلفه، بحرین را به دشوارترین روزهای خود خواهد کشاند. بر اساس گزارش وبگاه «مرآه البحرین»، این نهاد حقوق بشری در ادامه گفت: مقامات بحرین راه را در برابر اصلاحات سیاسی بسته‌اند و همزمان به تنش معارضان می‌افزایند. در ادامه بیانیه دیده بان حقوق بشر آمده است: اقدامات مقامات بحرین از جمله لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم باید با تبعات و عواقب همراه باشد و نه اینکه فقط با ابراز نگرانی پایان یابد.

خبرگزاری فارس: روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف  نوشت، بعد از قتل «جو کاکس» نماینده ضد جنگ حزب کارگر، نظرسنجی‌ها تغییر کرد و نشان از تمایل اکثریت مردم به ماندن در اتحادیه اروپا دارد.نتیجه نظرسنجی‌ها طی هفته‌های اخیر نشان از تمایل مردم بریتانیا برای خروج بود تا جایی که کمپین خروج با 10 درصد از کمپین ماندن، پیش افتاده بود. اکنون نظرسنجی «او آر بی» حاکی از آن است که کمپین ماندن با رشد ناگهانی به 53 درصد و کمپین خروج با افت، به 46 درصد رسیده‌اند.

خبرگزاری فارس: به دنبال جو سازی روزنامه وال استریت ژورنال درباره سایت پارچین، موسسه علوم و امنیت بین‌الملل آمریکا نیز در گزارشی جهت‌دار نوشت، تایید عدم فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای در پارچین نیازمند همکاری بیشتر ایران با آژانس است. موسسه آمریکایی «علوم و امنیت بین‌الملل»  فعال در رصد فعالیت‌های اتمی کشورهای مختلف جهان همزمان با گزارش جهت دار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» که مدعی یافت ذرات اورانیوم در نمونه برداری‌های آژانس بین‌المللی اتمی شده  بود، در گزارشی هم‌راستا با آن و به قلم مشترک «دیوید آلبرایت» «سرنا کل هر» و «آندریا استریکر » نوشت: تایید عدم فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای در مجمتع پارچین در ایران نیازمند همکاری بیشتر ایران با آژانس بین‌المللی اتمی به نسبت میزانی که اینک انجام می‌دهد، است و آخرین گزارش پادمانی آژانس بین‌المللی اتمی شامل اطلاعات کمی درباره این موضوعات مهم یعنی فعالیت نظامی ایران در ساخت سلاح هسته‌ای در پارچین است.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت که کشورش در حال بررسی اعمال تحریم به بهانه فروش سامانه دفاع موشکی اس‌300 به ایران است. جان کربی در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت که کشورش بررسی‌های لازم درباره اعمال تحریم‌هایی در ارتباط با فروش سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران توسط روسیه را بررسی می‌کند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امورخارجه آمریکا گفت: داعش و جبهه النصره هیچ ویژگی قابل اصلاحی ندارند و اصلا نمی توان درباره آنها مذاکره کرد. جان کری در سخنانی به مناسبت روز جهانی آوارگان در جمع دانشجویان در مرکز شبیه سازی فعالیتهای دیپلماتیک در مرکز دیپلماسی وزارت امورخارجه آمریکا گفت:« فعالیت در حوزه دیپلماسی برای آوارگان کار آسانی نیست. در واقع کار بسیار سخت است. شاهد اوضاع در ترکیه و سوریه و اروپا هستیم. حدود چهار و نیم میلیون آواره در لبنان هستند. آنها در اردوگاههای اردن و اردوگاههای ترکیه نیز هستند. باید با آنها چه کار کرد. فعالیت دیپلماتیک در این حوزه ها کاری بسیار پیچیده و شاق است.

خبرگزاری اسپوتنیک: معاون رئیس جمهور آمریکا  از روسیه درخواست همکاری کرد. جو بایدن معاون رییس جمهور امریکا درباره همکاری با روسیه سخنانی مطرح کرده و گفت که امریکا دلیلی برای جنگ سرد با روسیه نمی بیند. وی در کنفرانس امنیت در واشنگتن توضیح داد: «الان زمان آن نیست که گردو غبار کتاب های درسی برای جنگ سرد را بتکانیم. ما باید به همکاری با روسیه در نقاط تلاقی منافع دو کشور ادامه دهیم».

خبرگزاری اسپوتنیک: کره شمالی آماده پرتاب موشک بالستیک می شود. رسانه های کره جنوبی به نقل از منابع دولتی می نویسند که کره شمالی موشک بالستیک را در سواحل شرقی مستقر کرده است. به گفته خبرگزاری اینترفاکس، صحبت از موشک برد متوسط و احتمالا «موسودان» است. منابع نظامی کره جنوبی به دقت روند توسعه حوادث را دنبال می کنند.

خبرگزاری مهر:  نیروی دریایی و دفاع ضد موشکی ژاپن برای رهگیری هر جسم پرتاب شونده ای که از سوی کره شمالی به سمت این کشور شلیک شود به حال آماده باش درآمد. ارتش ژاپن امروز سه شنبه برای مقابله با آزمایش موشک بالستیکی که احتمال می رود از سوی کره شمالی پرتاب شود، به حال آماده باش درآمد.گفته می شود که دولت پیونگ یانگ یک فروند موشک میان برد را به ساحل شرقی خود انتقال داده حال آنکه تا کنون نشانه ای مبنی بر اینکه این موشک در آینده بسیار نزدیک آزمایش خواهد شد، ارائه نشده است.

خبرگزاری مهر:  یک مقام بلند پایه سازمان ملل گفت که رژیم صهیونیستی برای پذیرش پیمان منع آزمایش های هسته ای اعلام آمادگی کرده است. «لاسینا زربو» رئیس نهاد تعیین شده در سازمان ملل متحد برای این پیمان، در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل از اعلام آمادگی تل آویو برای پذیرش پیمان «سی تی بی تی» مبنی بر منع آزمایش های هسته ای خبر داد. وی تصریح کرد: نخست وزیر اسرائیل اظهار داشت که اکنون مسئله ای که مطرح است مربوط به «زمان» تصویب این پیمان است و نه «چرایی» این پیمان.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *