أحدث المقالات

Loading
21 تیر 1395

رسانه ها ؛  پاسخ موشکی روسیه به نشست سران ناتو و …

۱۳۹۵/۰۴/۲۱ | رصد

شوراآنلاین: رزمایش موشکی روسیه، هشدار بوئینگ درباره مانع تراشی برای قرارداد با ایران،  شروط مصر برای از سرگیری روند سازش، پیشنهاد اوباما به روسیه برای تمدید پیمان استارت، نشست وزرای دارایی اتحادیه اروپا درباره عواقب برگزیت، تهدیدکره شمالی به «اقدام فیزیکی» ضد آمریکا، سفر وزرای دفاع آمریکا و کانادا به عراق، تهدید پسر اسامه بن لادن، دیدار بشار اسد با هیئت پارلمان اروپا و مخالفت سوسیال دموکرات های آلمانی با برنامه های ناتو از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا: دو روز پس از پایان نشست سران 28 کشور عضو پیمان ناتو در ورشو پایتخت لهستان که محور اصلی آن اعزام گردان های جدید به کشورهای نزدیک خاک روسیه بود، بزرگ ترین رزمایش موشک های قاره پیمای این کشور با برد بیش از هشت هزار کیلومتر آغاز شد. رزمایش نیروی موشکی راهبردی روسیه با استفاده از 400 سامانه جنگ افزار فوق سنگین و پیشرفته و همچنین بخش های دیگر تمرین های جنگی در تاریخ 25 ساله این کشور پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 بی سابقه است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: در این رزمایش مجموعه های موشکی توپول، توپول ام یک و یاریس با برد بیش از هشت هزار کیلومتر آزمایش می شوند.

 

خبرگزاری صدا وسیما:  در پی سنگ اندازی مجلس نمایندگان آمریکا در قرارداد بوئینگ با ایران؛ رئیس شرکت بوئینگ گفت : اگر جلوی قرارداد ایران گرفته شود، به ایرباس و دیگر شرکت های هواپیماسازی در اروپا نیز نباید مجوز فروش قطعات یدکی به ایران داده شود. رای کانر، مدیر ارشد اجرائی شرکت هواپیماسازی بوئینگ گفت: اگر به این شرکت آمریکایی اجازه نهایی شدن قرارداد 25 میلیارد دلاری با ایران داده نشود، سایر شرکت های تأمین کننده آمریکایی که با ایرباس و دیگر شرکت های هواپیماسازی اروپایی رابطه دارند نیز نباید مجوز فروش قطعات یدکی به ایران دریافت کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: طوماری که برای برگزاری همه‌پرسی درباره خروج احتمالی فنلاند از اتحادیه اروپا تهیه شده، حدود نیمی از امضاهای مورد نیاز را برای ارائه به پارلمان جمع آوری کرده است. مطبوعات محلی در فنلاند نوشتند تاکنون بیست و هفت هزار و صد نفر طوماری را که در حمایت از برگزاری همه‌پرسی برای ماندن یا نماندن فنلاند در اتحادیه اروپا  تهیه شده است، امضا کرده‌اند.این تعداد امضا در کمتر از یک ماه جمع‌آوری شده است. در این طومار آمده است: «تصمیم گیری راجع به فنلاند بیش از حد لزوم به بروکسل محول شده است. فنلاند برای یافتن دوباره استقلال خود باید از اتحادیه اروپا خارج شود.»

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه مصر که برای دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی به قدس اشغالی سفر کرده بود، ۳ شرط را برای ازسرگیری روند سازش مطرح کرد. سامح شکری وزیر خارجه مصر طی اظهاراتی در کنفرانس خبری با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی اشاره کرد که تحقق صلح تاثیرات زیادی در منطقه خواهد داشت و بر این اساس تحقق راه حل دو دولت نیازمند اقدامات جدی است.شکری افزود که مصر از راه حل عادلانه در خاورمیانه حمایت می کند و ما در ارائه تمامی اشکال حمایت جهت تحقق این هدف جدی هستیم. وزیر خارجه مصر همچنین 3 شرط را برای اعتمادسازی جهت تحقق راه حل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی و زمینه سازی برای روند سازش مطرح کرد.

خبرگزاری تسنیم:  صدر اعظم آلمان هرگونه امکانی را برای باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا بعد از رای انگلیسی‌ها برای خروج از این اتحادیه را رد کرد. “آنگلا مرکل” در گفتگوی تابستانی خود در “زد دی اف” آلمان همچنین بر لزوم گفتگوهای بیشتر با رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد. وی گفتگوهای خود با اردوغان در حاشیه نشست ناتو در ورشو در این باره را سازنده توصیف کرد و گفت: این گفتگوها حالا باید ادامه یابد تا برای نمایندگان پارلمان آلمان امکان دیدار با نیروهای آلمانی در پایگاه اینجرلیک فراهم شود.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهور آمریکا قصد دارد تا پیشنهادی را برای تمدید پیمان کاهش سلاح های راهبردی موسوم به “استارت” به روسیه ارائه دهد. روزنامه واشنگتن پست روزدوشنبه به نقل از مقام های آمریکایی که هویت آنها فاش نشده، نوشت: رئیس جمهور آمریکا قصد دارد با تمدید پیمان جدید استارت از این مساله مطمئن شود که دولت بعدی روند کاهش بیشتر سلاح های راهبردی و هسته‌ای را متوقف نخواهد کرد و خللی در این راستا ایجاد نخواهد شد.پیمان استارت در آوریل 2010 میلادی در پراگ بین آمریکا و روسیه امضا شد و از 5 فوریه 2011 میلادی رسما به اجرا رسیده است. مدت زمان اجرای این پیمان 11 سال یعنی تا سال 2021 میلادی است.

خبرگزاری مهر:  وزرای امور دارایی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار است امروز گرد هم جمع شده و درباره عواقب برگزیت بحث و تبادل نظر کنند. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا علاوه بر تبعات سیاسی تبعات اقتصادی نیز بدنبال دارد. از آنجایی که حوزه یورو دارای بحران است جدایی انگلیس از اتحادیه نیز می تواند این بحران را تشدید کند.

خبرگزاری مهر:  شمارش آرای انتخابات روز گذشته ژاپن حکایت از پیروزی قطعی حزب حاکم لیبرال دموکرات دارد. آمار ستاد انتخابات ژاپن نشان می دهد که در مجموع از ۱۲۱ کرسی که در انتخابات روز گذشته به رای گذاشته شد حزب حاکم توانسته است ۵۵ کرسی بدست آورد.حزب «کومیتو» که با حزب حاکم ائتلاف تشکیل داده بود، شمار کرسی هایش را به عدد ۱۴ رساند در صورتی که در انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۳ میلادی فقط صاحب ۹ کرسی شده بود.این پیروزی یک دستاورد بسیار مهم برای دولت «شینزو آبه» نخست وزیر محسوب می شود که به دنبال تغییرات اقتصادی، سیاسی و نظامی در کشور است.

خبرگزاری فارس: کره شمالی در واکنش به تصمیم آمریکا و کره جنوبی برای استقرار سامانه دفاع هوایی تاد، این ۲ کشور را به تهدید فیزیکی سریع تهدید کرد. براساس گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، ارتش کره شمالی تهدید کرده که به سایتهای محل استقرار سامانه دفاع هوایی تاد در کره جنوبی حمله می کند. سئول و واشنگتن روز جمعه از تصمیم خود برای استقرار سامانه دفاع هوایی تاد در کره جنوبی برای مقابله با تهدیدات فزاینده موشکی و هسته ای کره شمالی خبر دادند. ارتش کره شمالی در بیانیه خود اعلام کرده است که اقدام فیزیکی پاسخ سریع ما به تلاش آمریکا برای برتری جویی در شبه جزیره کره با استقرار سامانه دفاع هوایی تاد خواهد بود.

خبرگزاری فارس: هزاران نفر از مردم کره جنوبی در اعتراض به استقرار سامانه موشکی آمریکا در این کشور به خیابان‌ها آمدند.سامانه موشکی تاد به منظور رهگیری موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، میان‌برد و با برد متوسط در مرحله نهایی استقرار طراحی شده‌اند.روزنامه «تایمز» کره نوشت، حدود سه هزار نفر از مردم منطقه «چیلگوک کاونتی» در استان «جئونسانگبوک-دو» یکی از 9 استان کره جنوبی که احتمال می‌رود محل استقرار این سامانه باشد، اعتراضات گسترده‌ای را برپا کرده‌اند. این اعتراضات از روز شنبه آغاز شده است. سیاستمداران محلی نیز با اعلام اینکه «مخالف استقرار سامانه تاد در این منطقه» هستند مخالفت خود را با این گونه سیاست‌های سئول اعلام کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نیروهای عراقی موفق شدند، پس از درگیری‌هایی با داعش کنترل پنج روستا در اطراف پایگاه القیاره را به دست بگیرند. همچنین در استان کرکوک نیز با نزدیک شدن نیروهای عراقی به شهر الحویجه بیش از نیمی از داعشی‌ها از این شهر گریختند. یک منبع نظامی عراق اعلام کرد: نیروهای ارتش عراق پس از درگیری‌ با داعش موفق شدند کنترل پنج روستای أغربیه، حکثه، سران، جداله و کریدی واقع در اطراف پایگاه هوایی القیاره را پس بگیرند.از سوی دیگر، برخی منابع امنیتی عراق نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین از فرار دسته جمعی داعشی‌ها و افراشته شدن پرچم این کشور بر فراز خانه‌های روستای العوسجه یکی از روستاهای اطراف القیاره خبر دادند.

 

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا):  فرستاده سازمان ملل به سوریه تاکید کرد که بحران سوریه تنها با راهکار سیاسی حل می‌شود. استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه روز دوشنبه با پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا در رم دیدار و با وی درباره تحولات سوریه و راه‌های حل بحران این کشور بحث و گفتگو کرد.دی‌میستورا در این دیدار گفت: بحران سوریه به هیچ وجه راهکار نظامی ندارد و تنها با راهکار سیاسی قابل حل است.دی‌میستورا از نیز روسیه خواست “نقشی سازنده‌تر” در سوریه ایفا کند و از “شدت مداخله” خود در این کشور بکاهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): وزرای دفاع آمریکا و کانادا امروز به منظور دیدار با مقام‌های عراقی وارد بغداد شدند. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا صبح روز دوشنبه به طور سرزده وارد عراق شد و تاکید کرد که آمریکا و نیروهای ائتلاف از پایگاه هوایی القیاره به عنوان یک منطقه استراتژیک برای بازپس گیری موصل استفاده می‌کنند.قرار است اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و خالد العبیدی، وزیر دفاع این کشور و همچنین ژنرال شان مک فارلند، فرمانده آمریکایی ائتلاف ضد داعش دیدار و گفتگو کند.

خبرگزاری اسپوتنیک : حمزه بن لادن، پسر اسامه بن لادن رهبر کشته شده گروه تروریستی “القاعده” در پیامی صورتی که در اینترنت منتشر شد، آمریکا را به گرفتن انتقام خون پدرش تهدید کرد. حمزه در این پیام صوتی که حاوی یک سخنرانی 21 دقیقه ای است، وعده داد که مبارزه جهانی این گروه را علیه آمریکا و متهدانش ادامه خواهد داد.وی گفت: “گمان نکنید که کشتن پدرم (اسامه بن لادن) را فراموش می کنم، پاسخ به شما سخت خواهد بود”.

خبرگزاری اسپوتنیک: بشار اسد، رییس جمهور سوریه روز یکشنبه در دمشق با هیئتی از پارلمان اروپا دیدار کرد. این هیئت به ریاست خاویر کوزو رییس کمیته امور خارجه در پارلمان اروپا برای مذاکره با مقامات سوریه در باره تحولات این کشور و منطقه به دمشق سفر کرده است. رییس جمهور سوریه در این دیدار گفت: “مشکلاتی که اروپا با آنها مواجه شده و از جمله آنها مشکل تروریسم و افراطی گری و موج پناهجویان است، علتش اینست که برخی از رهبران غربی سیاست هایی را در پیش گرفته که به نفع ملت های اروپایی نیست، به ویژه این که این رهبران از گروه های تروریستی در سوریه حمایت و برای اقدامات آنها پوشش سیاسی ایجاد می نمایند.

خبرگزاری اسپوتنیک: حزب سوسیال دموکرات آلمان مخالفت خود را با برنامه های ناتو برای استقرار سیستم ضد موشکی در اروپای شرقی اعلام کرده است. رییس این حزب در مجلس آلمان اعلام کرد که تصمیم برای استقرار این سامانه زودهنگام و غیرعقلانی است، بویژه اگر صحبت از مناسبات بین ناتو و مسکو در میان باشد.به گفته رییس این حزب، روسیه تصمیم ناتو برای استقرار این سامانه را به حساب خود گذاشته و از آن احساس خطر می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *