جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

پاپ برای نخستین‌بار مراسم پنج‌شنبه مقدس را تنها به زنان اختصاص داد

‌پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم پنج‌شنبه مقدس قبل از عید پاک، پای ۱۲ زن زندانی را در رُم شست و بوسید. این برای اولین‌بار بود که پاپ ۸۷ ساله، این مراسم سالانه را تنها به زنان اختصاص داد. در این مراسم سنتی، پاپ به طور معمول پای زندانیان را شسته، خشک می‌کند و در مواردی می‌بوسد. در سنت مسیحی، پنجشنبه مقدس یادآور روزی است که مسیح در شام آخر، پای شاگردان خود را شست که نمادی است از ضرورت «خادم بودن رهبر».

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

Loading
22 تیر 1395

رسانه ها؛ تشدید تحریم‌های ایران روی میز سناتورها

۱۳۹۵/۰۴/۲۲ | رصد

شوراآنلاین: تلاش سناتورهای آمریکایی برای تحریم بیشتر ایران در سالگرد برجام، آغاز بکار نخست‌وزیر جدید انگلیس از فردا، ورود وزیر دفاع آمریکا به کابل، همه پرسی برای توافق صلح فارک با کلمبیا، افزایش تنش ژاپن و چین، مخالفت عراقی ها با حضور نظامیان آمریکایی در آزادسازی موصل، افزایش سطح فعالیت در تاسیسات اتمی کره شمالی، ابراز نگرانی لاوروف از تاخیر مذاکرات سوریه و افزایش نقش دفاعی آلمان در استراتژی نوین نظامی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها  بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  تعدادی از قانونگذاران هر ۲ حزب آمریکا تشدید تحریم‌ها علیه ایران را خواستار شدند. 35 سناتور از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا بامداد امروز(سه‌شنبه) در نامه‌ای به رئیس‌جمهور کشورشان در آستانه فرا رسیدن سالروز امضای «برجام»، خواستار شدت بخشیدن تحریم‌های ضد ایرانی شده‌اند. در این نامه فراحزبی که «سوزان کولینز» و «بیل نلسون» دو سناتور آمریکایی رهبری آن را به عهده گرفتند از اوباما خواسته شده تضمین کند که تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران به بهانه فعالیت‌های غیرهسته‌ای، تقویت می‌شوند.

خبرگزاری فارس: قانونگذاران آمریکایی در آستانه فرا رسیدن سالروز امضای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 سه طرح ضدایرانی را در روزهای آینده در مجلس نمایندگان به رأی خواهد گذاشت. «کوین مک‌کارتی»، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا گفته که این سه طرح را قبل از 14 جولای، به صمن علنی برای رأی‌گیری خواهد آورد. روزنامه واشنگتن‌پست نوشته انتظار می‌رود این طرح‌ها، با حمایت جمهوری‌خواهان، تصویب شوند. طرح اصلی، خواستار وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه‌های آزمایش موشکی، حقوق بشر و تروریسم است.

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع آمریکا امروز سه‌شنبه به منظور دیدار با رئیس جمهور افغانستان وارد کابل شد. «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا دقایقی پیش وارد افغانستان شد و با نیروهای نظامی این کشور  در پایگاه نظامی «بگرام» دیدار کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): دیوید کامرون اعلام کرد که انگلیس از فردا (چهارشنبه) نخست‌وزیر جدیدی خواهد داشت. کامرون گفت که روز چهارشنبه بعد از جلسه پارلمان برای تقدیم استعفای خود به کاخ باکینگهام خواهد رفت.به این ترتیب ترزا می، وزیر کشور فعلی و رهبر حزب محافظه‌کار از روز چهارشنبه نخست‌وزیر بریتانیا خواهد شد. پس از اظهارات دیوید کامرون، حزب محافظه‌کار اعلام کرد که می به عنوان رهبر جدید حزب انتخاب شده است. کامرون گفت که به طور کامل از رهبری ترزا می حمایت می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): مذاکره کنندگان ارشد دولت کلمبیا اعلام کردند، توافق صلحی که با چریک‌های فارک به مذاکره گذاشته شده بود، قرار است به واسطه پیشنهادی از سوی دولت بوگوتا به رفراندوم گذاشته شود. اومبرتو دلاکایه، مذاکره کننده ارشد دولت کلمبیا در مصاحبه‌ای با روزنامه ال تیمپو، گفت: اگر مردم “نه” بگویند این روند متوقف می‌شود و نتیجه‌ای هم نخواهد داشت. به این ترتیب ما چهار سال از زندگی خود را هدر داده‌ایم.دولت کلمبیا و چریک‌های فارک در مرحله نهایی از مذاکرات چهار ساله برای دستیابی به روند صلح هستند که به درگیری‌های ۵۰ ساله در این کشور پایان می‌دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): نخست وزیر ترکیه گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که ترکیه با همسایگان خود اختلاف نظر داشته باشد و خواهان گسترش روابط با کشورهای حوزه دریای مدیترانه و دریای سیاه است. بینالی ییلدیریم تصریح کرد: ترکیه در نظر دارد که روابط خود را در منطقه از جمله با کشورهای عراق، سوریه و مصر برای گسترش صلح در جهان بهبود بخشد.

خبرگزاری ایرنا: ارتش ژاپن فعالیت های چین را در دریای شرقی زیر نظر می گیرد. «گن ناکاتانی» وزیر دفاع ژاپن می گوید که ارتش این کشور فعالیت های چین را در دریای شرقی به دلیل منازعاتی که دو طرف بر سر مالکیت بر جزایر منطقه ای دارند، زیر نظر می گیرد. وی گفت که رای دادگاه لاهه اواخر امروز در باره منازعات دریای جنوبی صادر می شود و به همین دلیل باید در دریای شرقی هم نظارت ها بیشتر شود.وزیر دفاع ژاپن گفت که از تمامی طرف های ذی ربط می خواهیم دست به اقداماتی در دریای جنوبی نزنند که باعث افزایش تنش ها می شود.

خبرگزاری صدا وسیما: وزیردفاع آمریکا ادعاکرد استقرار گروه دیگری از نظامیان آمریکایی در عراق برای تقویت عملیات تهاجمی ارتش این کشور در موصل علیه داعش است. اشتون کارتر برای دیدار با مقامات عراقی و نظامیان آمریکایی به عراق رفته است. وی روز گذشته در جمع نظامیان آمریکایی در بغداد سخنرانی کرد.او با اشاره به افزایش شمار نیروهای نظامی آمریکایی در عراق گفت این کار برای تقویت عملیات تهاجمی ارتش عراق در موصل (علیه تروریسم داعش) انجام می شود.

خبرگزاری صداوسیما: مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید گفت: جنگ عراق اشتباهی بسیار بزرگ درسیاست آمریکا بود و اکنون رهبری و موقعیت منحصر بفرد آمریکا در جهان رو به پایان است. زبیگنیو برژینسکی، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر، گفت جنگ عراق اشتباهی بسیار بزرگ در سیاست آمریکا بود و اکنون رهبری استثنایی و موقعیت منحصر به فرد آمریکا در جهان در حال تغییر و رو به پایان است. 

 خبرگزاری تسنیم: یک پروژه نظارت‌کننده بر فعالیت‌های کره شمالی مستقر در آمریکا اعلام کرد که تصاویر اخیر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که سطح فعالیت در تأسیسات آزمایش اتمی کره شمالی افزایش یافته است. دانشگاه جان هاپکینز آمریکا اعلام کرد: تصاویر جدید ماهواره‌ای نشانگر افزایش فعالیت در یکی از تأسیسات آزمایش اتمی کره شمالی است، ولی معلوم نیست آیا این فعالیت‌ها برای آمادگی آزمایش پنجم هسته‌ای کره شمالی است یا نه. تصاویر ماهواره‌ای که از 7 جولای از تأسیسات هسته‌ای کره شمالی گرفته شده، وضوح و شفافیت کافی را ندارد تا نشان دهد که آیا پیونگ یانگ برای آزمایش اتمی دیگری آماده می‌شود.این تصاویر نشان می‌دهد که فعالیت‌ها در این تأسیسات هسته ای کره شمالی به‌شدت افزایش یافته است.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه روسیه درباره تاخیر در برگزاری دور جدید مذاکرات سوریه ابراز نگرانی کرد و نماینده دبیرکل سازمان ملل را به سستی در این امرمتهم کرد. سرگئی لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای آذربایجانی خود گفت: عادی روابط بین مسکو و آنکارا می تواند تاثیر مثبتی بر وضعیت کلی منطقه خاورمیانه داشته باشد. وی افزود: امیدوارم که مذاکرات با آنکارا درباره حل و فصل بحران سوریه از صراحت بیشتری برخوردار باشد.

خبرگزاری مهر:  روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد: آمریکا به فروش بمب های خوشه ای به عربستان سعودی ادامه می دهد. واشنگتن پست اعلام کرد که کنگره آمریکا اخیرا با ادامه فروش بمب های خوشه ای به عربستان سعودی به شرط اینکه نام سازنده بر روی آن حک نشود موافقت کرده است. این روزنامه در قالب گزارشی با عنوان «بمب های خوشه ای آمریکا زندگی در صنعاء را نابود می کند» کشته شدن برخی از قربانیان بمب های ساخت آمریکا در یمن و خانواده های آنها را منتشر کرده و به میزان نفرت مردم یمن از آمریکا که نقش آرام و در عین حال کشنده ای را علیه هزاران یمنی از جمله زنان و کودکان ایفا می کند، اشاره کرده است.

خبرگزاری مهر:  وزارت دفاع آلمان به زودی اعلام می کند که این کشور عهده دار نقش دفاعی بزرگتری در ناتو و اتحادیه اروپا خواهد شد. وزارت دفاع آلمان در گزارشی که قرار است روز چهارشنبه منتشر شود، اعلام می کند که این کشور عهده دار نقش دفاعی بزرگتری در «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) و اتحادیه اروپا خواهد شد و «مسئولیت یاری رسانی به شکل گیری نظم جهانی» را به دوش خواهد گرفت. وزارت دفاع آلمان در این گزارش به جزئیات بیشتری اشاره نکرده است .

خبرگزاری مهر:  دبیرکل سازمان بدر عراق با اعلام «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا که گفته بود واشنگتن ۵۶۰ نظامی دیگر خود را برای مشارکت در عملیات آزادسازی موصل به عراق اعزام می کند، مخالفت کرد. «هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر عراق و از فرماندهان نیروهای مردمی این کشور موسوم به «حشدالشعبی» با اظهارات «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا مبنی بر ارسال ۵۶۰ نظامی آمریکایی برای مشارکت در آزادسازی شهر موصل از سیطره گروه تروریستی داعش اعلام مخالفت کرد. العامری گفت: همه بدانند که عراقی ها خودشان قادر به آزادی کشورشان هستند و همانگونه که پیش از این بیجی، فلوجه و القیاره را آزاد کردیم موصل را نیز آزاد خواهیم کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک : نشریه “Defense News” به نقل از یک منبع معتبر در وزارت دفاع هند می نویسد که روسیه به هند پیشنهاد ساخت یک ناو هواپیمابر اتمی از پروژه ی “23000-ا” را داده است. به نوشته  این نشریه، پیشنهاد مذکور طی سفر و دیدار هیات روسی به دهلی در هفته ی جاری ارائه شد. مدل و ساختار ناو هواپیمابر چند منظوره پروژه “اشتورم 23000-ا”، نخستین بار در سال 2015 میلادی به نمایش گذاشته شد. قیمت این ناو در سال 2013 میلادی، رقمی معادل 400 میلیارد دلار برآورد شده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *