جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

دیدار امیرعبداللهیان با وزیران خارجه برزیل و الجزایر

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

هنیه وارد ترکیه شد

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در راس هیئتی از رهبری این جنبش وارد ترکیه شد.

Loading
28 تیر 1395

رسانه ها؛ ناآرامی در همسایگی شمالی و …

۱۳۹۵/۰۴/۲۸ | رصد

شوراآنلاین: ادامه گروگانگیری  در مقر پلیس ایروان، اعلام وضعیت قرمز در قزاقستان، نقش پنهان انگلیس در ریاست سعودی ها بر شورای حقوق بشر، ارتباط هواپیماربایان 11 سپتامبر با افسران اطلاعاتی عربستان، اتهام ترامپ به هیلاری کلینتون در زمینه خلق داعش و تهدید چین به قطع رابطه با تایوان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها  بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما: گروگانگیری در پایتخت ارمنستان که از صبح یکشنبه در منطقه اربونی ایروان آغاز شد، همچنان ادامه دارد. گروگانگیرها  امروز یکی از گروگان ها را به نشانه حسن نیت برای حل مساله آزاد کردند. اکثر گروگان گیرها اعضای حزب “پارلمان موسس” هستند. در این حادثه یک پلیس کشته شده است. هاکوپیان از گروگانگیران درباره کشته شدن یکی از افراد پلیس در جریان گروگان گیری گفت ما خواستار مذاکره بودیم که پلیس کشته شده به طرف ما تیراندازی کرد و ما هم برای دفاع از خود دست به اسلحه بردیم.

خبرگزاری صداوسیما: در جریان تیراندازی به سمت افسران پلیس در آلماتی، پایتخت پیشین قزاقستان ۳ افسر پلیس و یک غیرنظامی کشته و ۷ تن دیگر زخمی شدند. در آلماتی نیز وضعیت قرمز امنیتی اعلام شده است. وزارت کشور قزاقستان وضع قرمز که بالاترین وضعیت بحرانی است را اعلام کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: در پی تشدید تیراندازی ها در آمریکا؛ باراک اوباما بر ضرورت اجتناب از اختلاف افکنی در آمریکا تاکید کرد. اوباما در نشستی خبری در در واکنش به تیراندازی به سوی هفت مامور پلیس آمریکا در شهر باتن روژ واقع در ایالت لوئیزیانا که به کشته شدن سه مامور منجر شده بود، گفت: ما هیچ اطلاعی از انگیزه قاتل نداریم ، نمی دانیم قاتل  قصد داشت ماموران پلیس را هدف قرار دهد یا اینکه در جریان یک درگیری به سمت ماموران شلیک کرد. صرفنظر از انگیزه ی تیراندازی ، مرگ این سه مامور ، نشان می دهد که پلیس ، در کل  آمریکا هر روز با چه مخاطراتی روبرو است؟

خبرگزاری صدا وسیما: اسناد دیپلماتیکی نشان می دهد انگلیس در روند توافق مخفیانه برای انتخاب اعضای شورای حقوق بشر نقش داشته است. ایندیپندنت در گزارشی نوشت دولت انگلیس مانع انتخاب شدن مجدد عربستان سعودی به عنوان رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نشد. دراین گزارش آمده است: انتخاب یک دولت استبدادی به ریاست این نهاد بین المللی، سبب بروز خشم در سطح بین المللی در سال دو هزار و سیزده شد و نقش دولت انگلیس در این موضوع تحت موشکافی های خاص قرار گرفت. اسناد دیپلماتیکی منتشر شده نشان می دهد انگلیس در روند توافق مخفیانه برای انتخاب اعضای این شورا نقش داشته است

خبرگزاری ایرنا: محمد عبدالسلام رئیس هیات ملی یمن متشکل از انصارالله وعلی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن در گفت وگوی مطبوعاتی گفت: هیچ تعهدی به اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن درباره از سرگیری گفت وگوها نداده ایم. محمد عبد السلام ضمن رد هرگونه تعهد جدید به اسماعیل ولد شیخ احمد درباره از سرگیری مذاکره گفت: فرستاده سازمان ملل به یمن از خودش حرف می زند. وی افزود: میان ما وهیات ریاض ( طرفداران وابسته به عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی وفراری یمن) همچنین با فرستاده سازمان ملل به یمن هیچ گونه تعهدی وجود ندارد.

خبرگزاری تسنیم: یک مقام ارشد نیروی دریایی چین گفت: گشت‌های آزاد دریانوردی که توسط نیروهای دریایی خارجی در دریای جنوبی چین انجام می شود، می تواند در نهایت منجر به فاجعه شود. در حالی که دادگاه بین المللی لاهه اخیرا با صدور حکمی، ادعاهای مطرح شده از سوی پکن در خصوص دریای جنوبی چین را رد کرده است، اظهارات این مقام ارشد نیروی دریایی چین یک هشدار برای ایالات متحده آمریکا به شمار می رود.چین رای صادر شده توسط دادگاه لاهه را به رسمیت نشناخته و فیلیپین از آن استقبال کرده است. آمریکا طی ماه های گذشته بارها گشت های دریایی را در نزدیکی جزایر مورد اختلاف در دریای جنوبی چین انجام داده است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که تماس بین سوریه و برخی کشورهای غربی به صورت غیررسمی در جریان است و این کشورها خواهان ایجاد نمایندگی‌های امنیتی در دمشق هستند که از سوی دولت سوریه رد شده است. بشار اسد در دیدار با «جبهه ترقی‌خواه العربیه» لبنان تاکید کرد که عملیات کنونی ارتش و متحدانش در میدان نبرد در ترسیم آینده سوریه نقشی اساسی دارد. در این دیدار که با حضور نجاج واکیم رئیس جنبش الشعب لبنان برگزار شد، بشار اسد تاکید کرد که نبرد کنونی در سوریه جای هیچ چانه زنی و تعارف را ندارد و گروه‌های مسلحی که از طرف خارج حمایت می شوند تنها با ارتش می توان با آن مقابله کرد و نسبت به تحقق دست آوردهای بزرگ میدانی در سوریه ابراز امیدواری کرد.

خبرگزاری فارس: اسناد موسوم به 28 صفحه که به نقش سعودی‌ها در حادثه 11 سپتامبر اشاره می‌کند علیرغم خواست ریاض و صرف مبالغ هنگفت برای جلوگیری از آن بالاخره منتشر شد. سال 2002 گزارشی از علل و حواشی حملات 11 سپتامبر توسط دولت آمریکا تنظیم شد ولی 28 صفحه از آن که گفته می‌شود به نقش سعودی‌ها در این ماجرا اشاره می‌کند، هیچ‌گاه متشر نشده بود؛ تا اینکه جمعه شب مجلس نمایندگان رأی به انتشار این صفحات داد.در پی این تصمیم، کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس، این اسناد را منتشر کرد.سعودی‌ها در خصوص انتشار 28 صفحه باقی مانده از گزارش 800 صفحه‌ای مربوط به 11 سپتامبر هم تاکنون سکوت کرده بودند؛ منابع مطلع اما می‌گفتند که این 28 صفحه به نقش حمایتی سعودی‌ها از تروریست‌ها اشاره دارد.15 نفر از 19 تروریست دخیل در حملات 11 سپتامبر، اتباع سعودی بودند.

خبرگزاری فارس: ارتش سوریه با تسلط بر بخش‌هایی از جاده ارتباطی «کاستیلو» در شمال شهر حلب، حلقه محاصره هزاران تروریست‌ در مناطق شرقی این شهر را تنگ کرد.  22 روز پیش، عملیات شمال و غرب شهر حلب آغاز شد. هدف این عملیات تکمیل حلقه محاصره شهر حلب و مسدود کردن شاهراه امدادی ترکیه به تروریست‌های داخل شهر بود. مسیر کاستیلو (یا همان جاده خالد بن ولید) مسیری است که یک سر آن از «غازی‌ عنتاب» ترکیه آغاز و به داخل شهر حلب و مناطق شمالی و شرقی شهر منتهی می‌شود.

خبرگزاری فارس: برخی منابع خبری در ترکیه خبر دادند که از روز کودتای اخیر در این کشور، همچنان حداقل 42 بالگرد ارتش مفقود است.در حالی که گزارش‌های تایید نشده از حضور چند بالگرد ناشناس به آسمان استانبول خبر داده‌اند، برخی دیگر از منابع هم از مفقود شدن ده‌ها فروند بالگرد ارتش ترکیه خبر می‌دهند. فرمانده امنیتى شهر استانبول ضمن دستور آماده باش، دستور هدف قرار دادن این بالگردها را که از طرف دریا به سمت شهر مى روند، صادر کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا رقیب دموکرات خود را مسئول ظهور داعش دانست و اعلام کرد سیاست‌های “احمقانه” کلینتون داعش را خلق کرد. دونالد ترامپ در مصاحبه با برنامه “60 دقیقه” شبکه سی بی اس نیوز همچنین گفت: قصد داریم علیه داعش اعلان جنگ کنیم. ما باید از شر داعش خلاص شویم. من می‌خواهم نیروهای زمینی اندکی در میدان نبرد داشته باشیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): کره جنوبی امروز هشدار داد، بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی که از افزایش فعالیت‌ها در یکی از سایت‌های آزمایشی کره شمالی خبر می‌دهد، احتمالا پیونگ‌یانگ برای انجام پنجمین آزمایش اتمی خود که ممکن است هر لحظه صورت گیرد آماده می‌شود. جئونگ جون-هی، سخنگوی وزارت اتحاد کره جنوبی گفت: به نظر می‌رسد پیونگ‌یانگ به طور کامل برای انجام یک آزمایش اتمی دیگر آماده شده و هر زمان که دستور از جانب کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی صادر شود این آزمایش انجام می‌شود.وی افزود: کره جنوبی با همکاری نزدیک با آمریکا به دقت هر حرکتی را که در سایت آزمایشی کره شمالی صورت گیرد زیر نظر دارد.

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه ونزوئلا اعلام کرد که ارتباط این کشور با آمریکا باید بر اساس ارتباط و احترام متقابل باشد و هشدار داد که واشنگتن باید به عواقب رفتار خود علیه کاراکاس بیندیشد. «دلسی رودریگز»گفت: «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور خواهان حفظ روابط دیپلماتیک با ایالات متحده امریکا بر اساس احترام متقابل است. رودریگرز همچنین هشدارداد: ونزوئلا هر گونه دخالت در امور داخلی خود را تحمل نکرده و دولت آمریکا باید قبل از انجام هر حرکتی علیه ونزوئلا به عواقب آن فکر کند.

خبرگزاری مهر: رسانه ها از قطع روابط چین با تایوان پس از تهدید روز گذشته پکن در این رابطه خبر می دهند. دیروز رئیس شورای دولتی امور تایوان هشدار داده بود که رفتارهای اخیر سران تایوان موجب افزایش بی ثباتی در منطقه شده و می تواند تبعات منفی بدنبال داشته باشد. این مقام چینی اعلام کرد که چنین رفتارهایی موجب تعلیق مکانیسم های ارتباط مرزی میان دو کشور شده است. در همین رابطه امروز  رسانه های اعلام کرده اند که چین برای اولین بار و به طور رسمی تایید کرد که پس از لغو مراودات سیاسی با انجمن ارتباطی تایوان، روابط سه گانه (اقتصادی، فرهنگی و سیاسی) خود را نیز با این جزیره قطع کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *