جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تهدید چاد به اخراج نیروهای آمریکایی

همزمان با اینکه دولت چاد نامه‌ای تهدیدآمیز را به وزارت دفاع ایالات متحده مبنی بر خاتمه توافق امنیتی ارسال کرده است، آمریکا در خطر از دست دادن حضور نظامی خود در یک کشور آفریقایی دیگر قرار دارد و این درحالیست که روسیه سعی می‌کند حضور خود را در آفریقا گسترش دهد.

روایت «سی ان ان» از سردرگمی واشنگتن در معادلات جدید میان ایران و اسرائیل

تهران-ایرنا- تارنمای شبکه خبری «سی ان ان» در تحلیلی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق تاکید کرد: آمریکا کاملا متوجه شد که از این پس، پیش‌بینی این‌که ایران چگونه به تحریکات محسوس طرف مقابل پاسخ می‌دهد، دشوارتر از همیشه شده است.

Loading
در نشست شورای اتحادیه اروپا تاکید شد

ابراز تمایل اتحادیه اروپا به گسترش روابط با ایران

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ | اسناد

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: شورای اتحادیه اروپا در پایان نشست خود درباره ایران با صدور بیانیه‌ای برای گسترش روابط بیشتر با ایران به شیوه‌ای که به طور کامل با برجام سازگار باشد، ابراز تمایل کرد.

شورای اتحادیه اروپا در پایان نشست خود درباره ایران با صدور بیانیه‌ای برای گسترش روابط بیشتر با ایران به شیوه‌ای که به طور کامل با برجام سازگار باشد، ابراز تمایل کرد.

بیانیه شورای اروپا شامل 10 بند است که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:

1. با استناد به رایزنی های شورای اتحادیه اروپا در ژوئیه 2015 و بیانیه مشترکی که نماینده عالی اتحادیه اروپا و جواد ظریف در نشست ماه آوریل در خصوص آن توافق کردند، اتحادیه اروپا برای گسترش بیشتر روابط با ایران به شیوه‌ای که با برجام سازگار باشد، ابراز تمایل می‌کند.

2. اتحادیه اروپا بر تعهد راسخ خود به توافق هسته‌ای ایران (برجام) که یک تلاش چندجانبه توسط گروه 3+3 و ایران است، تأکید می‌کند. این اتحادیه همچنین از اینکه برجام توسط تمامی طرفین در حال اجرا است استقبال می‌کند. اتحادیه اروپا تأکید دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز اجرای برجام تا کنون 4 گزارش را در تأیید تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران منتشر کرده است. اتحادیه اروپا بر ضرورت ادامه همکاری‌های کامل ایران به شیوه‌ای مناسب با آژانس تأکید دارد و از فعالیت‌های آژانس در نظارت بر اجرای توافق توسط ایران حمایت می‌کند. این اتحادیه همچنین ایران را تشویق می‌کند تا پروتکل الحاقی مربوط به توافق پادمان‌ها را تصویب کند. اتحادیه اروپا علاوه براین بر ضرورت تداوم اجرای موثر و کامل برجام در مدت زمان توافق تأکید دارد. اتحادیه اروپا بر حمایت خود از خانم موگرینی به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک نیز تأکید دارد.

3.اتحادیه اروپا به حمایت کامل و کارآمد برجام از جمله از طریق لغو تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و تعامل با بخش‌های خصوصی و اپراتورهای اقتصادی به ویژه بانک‌ها به منظور افزایش رشد تجارت و سرمایه‌گذاری متعهد است. به طور خاص، دستورالعمل مبسوط در خصوص لغو تحریم‌ها ارائه شده تا تضمین حاصل شود که چارچوب نظارتی واضح و روشن است. شورای اتحادیه اروپا به تعامل با تمامی طرفین مرتبط در خصوص این موضوع ادامه می‌دهد.

4.اتحادیه اروپا مشتاق است شاهد تداوم صدور مجوز اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا برای انتقال هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی و خدمات پس از فروش آنها به ایران باشد و از آن نیز استقبال می‌کند. فروش تعداد قابل توجهی هواپیما به خطوط هوایی ایران نشانه مهمی از اجرای موفقیت آمیز برجام است. کاربری نهایی منحصرا غیرنظامی این هواپیماها می‌تواند جابه‌جایی افراد را راحت‌تر ساخته و کمک شایانی به ایجاد محیط حمل و نقل هوایی امن‌تر داشته باشد.

5.پایبندی تمامی طرفین به تعهدات برای ادامه اعتمادسازی یک شرط ضروری است و اجازه بهبود مداوم و تدریجی روابط بین اتحادیه اروپا و اعضای این اتحادیه و ایران همانطور که در نشست ژوئیه 2015 شورای امور خارجی اتحادیه اروپا بیان شد را می‌دهد.

6. شورای اروپا بر حمایت از توسعه روابط ایران و اتحادیه اروپا در حوزه‌های منافع مشترک نظیر گفت‌وگوهای سیاسی، حقوق بشر، همکاری‌های اقتصادی، تجارت و سرمایه‌گذاری، کشاورزی، حمل‌و نقل، انرژی و تغییرات جوی، همکاری‌های هسته‌ای غیرنظامی، محیط زیست، حفاظت مدنی، علوم، تحقیق و نوآوری، آموزش، شامل تبادلات دانشگاهی، مسائل مربوط به حوزه‌های انسانی، منطقه‌ای، پناهجویان، مواد مخدر، فرهنگی آنچنان که در بیانیه مشترک آمده و در نشست خانم موگرینی و وزیر خارجه ایران در ماه آوریل مورد توافق قرار گرفته است، تأکید دارد. شورای اروپا از راهبرد هماهنگ اتحادیه اروپا در زمینه تعامل تدریجی با ایران به نحوی جامع و مشارکتی در حوزه منافع متقابل، حساس و حیاتی در صورت وجود اختلافات و سازنده در عمل حمایت می‌کند. به عنوان بخشی از این تعهد، شورای اروپا به طور کامل از افتتاح بی‌درنگ دفتر هیأت نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران به عنوان یک گام مهم در اجرای دستورالعمل همکاری‌های گسترده حمایت می نماید.

7.شورای اتحادیه اروپا از توسعه روابط اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران در نتیجه اجرای برجام استقبال می‌کند و بر حمایت خود از دسترسی ایران به سازمان تجارت جهانی به عنوان راهی برای پیشبرد اصلاحات مربوط به بازار و پیوستن مجدد ایران به اقتصاد جهانی و نظام تجارت قانونمند تأکید دارد.  برای آنکه ایران بتواند به طور کامل از لغو تحریم‌ها از جمله تعامل مجدد و کامل با بانک‌‌ها و تجار اروپایی بهره ببرد، مهم است که به موانع مربوط با سیاست‌های مالی و اقتصادی، جو تجاری و حاکمیت قانون بپردازد. شورای اتحادیه اروپا از تصویب و تعهد عالی سیاسی ایران به طرح کارگروه اقدام مالی (FATF) برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی اقدامات تروریستی و تصمیم ایران برای دریافت کمک فنی استقبال می‌کند و همچنین خواستار اجرای فوری و به موقع آن می‌باشد. اتحادیه اروپا و اعضای آن آماده همکاری با ایران در این زمینه‌ها از جمله ارائه کمک‌های فنی برای اجرای طرح FATF می‌باشد و استفاده از اعتبارات صادراتی برای تسهیل تجارت، تأمین بودجه پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری در ایران را بررسی می‌کند. شورای اتحادیه اروپا، از چشم‌انداز حکم بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای وام‌دهی یک کشور سوم به ایران، استقبال می‌کند.

8.. شورای اروپا بر تعهد رئیس‌جمهوری ایران برای بهبود حقوق بشر در این کشور تأکید می‌کند. با این وجود این شورا همچنان نگران اوضاع حقوق بشر به ویژه در رابطه با استفاده مکرر از حکم اعدام علیه جوانان و قاچاقچیان مواد مخدر است. اتحادیه اروپا با استفاده از حکم اعدام در تمام شرایط مخالف است. این شورا بر ضرورت تضمین حقوق برابر زنان و تمامی اقلیت‌ها شامل اقلیت‌های قومی و مذهبی، احترام به آزادی بیان، گردهمایی و اجتماع و اجرای پیمان‌هایی که ایران عضو آن است در کنار موافقت کردن با کنوانسیون‌هایی که ایران عضو آنها نیست، تأکید دارد. شورای اروپا همچنین از ایران می‌خواهد تا با گزارشگر ویژه سازمان ملل همکاری داشته و به وی دسترسی‌های لازم را اعطا نماید. اتحادیه اروپا به دنبال رسیدگی به این مسائل به شیوه‌ای سازنده از جمله از طریق گفت‌وگو درباره حقوق بشر است که در نهایت حزوه‌های همکاری در این زمینه را مشخص نماید.

9. شورای اتحادیه اروپا از افزایش تنش‌های منطقه‌ای نگران است و از راههایی برای تقویت یک جو منطقه‌ای سازنده‌تر حمایت می‌کند. ایران نقش مهمی در منطقه دارد و بسیار مهم است که گام‌های ملموس و سازنده‌ای بردارد که بهبود اوضاع منطقه به یک واقعیت تبدیل شود. اتحادیه اروپا بر یک رویکرد متعادل برای منطقه تأکید دارد و از تمامی کشورهای منطقه می‌خواهد که در راستای تنش‌زدایی گام بردارند و از اقداماتی که بر خشونت، فرقه‌گرایی و قطب‌گرایی دامن می‌زند، دوری کنند. در این راستا، شورای اروپا با ساختار نظامی در منطقه از جمله برنامه موشکی ایران نگران است و از ایران می‌خواهد از فعالیت‌هایی خودداری کند که بی‌اعتمادی را افزایش می‌دهد و این فعالیت‌ها شامل آزمایش‌های موشک بالستیکی می‌شود که با UNSCR 2231 و بیانیه‌های مرتبط با آن ناسازگار است.

10.اتحادیه اروپا بر نتیجه‌گیری خود در تاریخ 17 اکتبر 2016 درباره سوریه تأکید دارد و خیلی فوری خواستار پایان حملات بیش از حد و نامتناسب رژیم سوریه و همپیمانان آن علیه غیرنظامیان، پرسنل درمانی و خدمات انسانی و همچنین زیرساخت‌های انسانی و غیرنظامی که هم عمدی و هم بی رویه است، می‌شود. بنابراین شوای اروپا از ایران می‌خواهد که از نفوذ خود بر دولت سوریه برای پایان دادن به خشونت‌ها علیه غیرنظامیان، پرسنل خدمات انسانی و زیرساخت‌های انسانی و غیرنظامی استفاده کند و امکان دسترسی بدون مانع کمک‌های انسانی را فراهم کند و به صورت سازنده در فرایند سیاسی مذاکرات شرکت کند. شورا از ایران می‌خواهد که به طور کامل برای فراهم آوردن زمینه برای احیای  فرایند سیاسی جامع تحت رهبری سوریه و با نظارت سازمان ملل مشارکت کند. شورا از تعامل نماینده عالی در این خصوص  استقبال می‌کند و از او دعوت می‌کند با بازیگران کلیدی منطقه در حمایت از تلاش‌های استفان دی‌میستورا به همکاری ادامه دهند.

منبع: فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *