جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

Loading

أحدث المقالات

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

لندن- ایرنا- فرو ریختن هیمنه رژیم صهیونیستی در پی عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق» ایران با هدف پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، مقام‌های انگلیس را در سایه ضعف جدی ارتش این کشور، به فکر تقویت قوای نظامی و راه‌اندازی گنبد آهنین انداخته است.

زاخارووا: زلنسکی جان شهروندان اوکراینی را با پول کشورهای غربی معامله می‌کند

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهاراتی با انتقاد شدید از بسته کمک نظامی ۶۰ میلیارد دلاری اخیر آمریکا به اوکراین، گفت: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین جان شهروندان این کشور را با پول مالیات‌دهندگان کشورهای غربی معامله می‌کند.

Loading
دکتر جمشیدی در نشست بررسی پیامدهای راهبردی انتخابات آمریکا هشدار داد:

ظرفیت تهدیدساز کلینتون

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ | خبرهای شورا

شورا آنلاین: استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران معتقد است مهم ترین ویژگی روند اخیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ایجاد "جریان اجتماعی ضدسیستمی" است که با نامزدی دونالد ترامپ مجال بروز پیدا کرده است.

دکتر محمد جمشیدی در نشست “بررسی پیامدهای راهبردی انتخابات آمریکا” که در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، گفت: این فرایند اجتماعی لزوما بعد از انتخابات از بین نمی رود.

وی اهمیت دور کنونی انتخابات در آمریکا را در این دانست که چشم انداز نقش بین المللی این کشور را تعریف می کند و گفت: تغییراتی که در دوره جورج بوش و باراک اوباما در نقش بین المللی آمریکا روی داد، ناشی از تغییر ظرفیت های داخلی آمریکا وعرصه  بین المللی بود.

این استاد دانشگاه گفت: تغییر شیوه مدیریت در کاخ سفید و اینکه آیا شخص پیروز در انتخابات خواهد خواست آمریکا بازیگری فعال در عرصه بین المللی شود یا خیر، مهم ترین پیامد راهبردی این انتخابات خواهد بود.

دکتر جمشیدی با اشاره به وعده ها و جنجال های ترامپ در این دوره از انتخابات گفت: حرف های او خیلی خاص نیست. این جریانی است که از همه اطرف و اکناف داخلی آمریکا شنیده می شود، اما این بار او با ادبیات خاصی این حرف ها را مطرح می کند یا به شکل خاصی بازتاب داده می شود.

وی با اشاره به ناشناخته بودن گروه سیاست خارجی ترامپ گفت: این تیم بر شیوه مدیریت آمریکا در حوزه های مختلف اثر می گذارد. ترامپ می گوید نظام همپیمانی های آمریکا هزینه زاست و بازتعریف نقش بین المللی آمریکا را مطرح کرده است.

این استاد دانشگاه در همین حال با تاکید بر ماهیت ژئوپلیتیک بسیاری از مسایل بین المللی آمریکا گفت: در این حوزه ها تغییر شخص اثرگذار نیست. اما می شود گفت از نظر آمریکایی ها اوباما میراث بدی به جا گذاشته است، زیرا چین و روسیه قدرت گرفته اند.

وی تاکید کرد: به نظرم در حوزه برجام هم با وجود بحث های مختلف، تحول خاصی اتفاق نخواهد افتاد، زیرا برجام را در حوزه منافع آمریکا تعریف کرده اند.

جمشیدی افزود: ترامپ می گوید دوباره درباره برجام مذاکره می کند، زیرا معتقد است باید امتیاز بیشتری گرفته می شد. کلینتون هم گفته که می خواهد برجام را سختگیرانه اجرا کند؛ لذا هر دو اینها برجام را حفظ می کنند زیرا آن را به نفع آمریکا می دانند.

این استاد دانشگاه کلینتون را دارای برنامه علیه ایران دانست و گفت: همین یکی دو هفته پیش تیم کلینتون در اندیشکده امریکن پراگرس، به نفع عربستان و علیه ایران موضع گرفتند و گفتند تحریم های منطقه ای ضدایران را باید گزنده ساخت.

وی افزود: تفاوت اوباما و کلینتون این است که اگراوباما در دوره پسابرجام به سمت تسلیح اعراب رفت، کلینتون علاوه بر آن، به سمت تقابل تحریمی می رود.

جمشیدی گفت: ظرفیت تهدیدساز کلینتون که ترامپ از آن بی بهره است، قدرت اجماع سازی علیه ایران است. شاید به همین خاطر بتوان گفت آمدن ترامپ به نفع ایران خواهد بود.

این استاد دانشگاه در همین حال تاکید کرد: به طور کلی می توان گفت گرایش ترامپ به سمت هماهنگی با قدرت های بزرگ و همکاری با روسیه بیش از کلینتون است. البته این به تحولات میدانی در سوریه بستگی دارد. در همین حال باید دقت کرد که آمریکا گزینه جدی برای تحولات منطقه ندارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *