جدیدترین مطالب

انتقاد سناتور آمریکایی از کمک مالی به تل آویو

برنی سندرز در سنای آمریکا در مخالفت با تصویب بسته کمک مالی ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین، تل آویو و تایوان گفت: مردم غزه با جنایت‌های غیرقابل توصیفی مواجه هستند که اسرائیلی‌ها عامل آن هستند.

آمار شهدای غزه به ۳۴۲۶۲ نفر رسید

بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه شمار قربانیان حملات رژیم صهیونیستی به نوارغزه از هفتم اکتبر گذشته به ۳۴۲۶۲ شهید و ۷۷۲۲۹ زخمی افزایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

"امنیت منطقه" محور اصلی دیدار پوتین و علی‌اف

رئیس‌جمهور آذربایجان در دیدار با پوتین گفت: روسیه از نظر امنیت منطقه‌ای در قفقاز و جغرافیای وسیع‌تر، کشور اصلی است. ما در تلاش برای تقویت اقدامات اعتمادآفرین، همکاری، درک متقابل و حل‌وفصل همه مسائل در راستای منافع متقابل هستیم.

Loading
وزير دفاع سابق فرانسه در ديدار دکتر خرازي:

بدون ایران مشکلات منطقه حل نشدنی است

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: وزیر دفاع سابق فرانسه در دیدار رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سفر هیات‌های اروپایی به ایران صرفا برای تجارت نیست، بلکه ناشی از این آگاهی است که هیچ مشکلی در منطقه بدون همکاری ایران حل نمی شود.

اروه مورن (Hervé Morin)، رئیس شورای منطقه نورماندی در این دیدار که عصر دوشنبه در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، با بیان اینکه “ما از امضای برجام بسیار خوشحالیم”، گفت: همه از ظرفیت های بالقوه و عظیم ایران آگاه هستند. هیچ مشکلی در منطقه بدون ایران حل نمی شود. ایران عاملی کلیدی در منطقه است.

وی با بیان اینکه “دولت و ملت فرانسه از هیچ دولتی که از تروریسم حمایت کند، پشتیبانی نمی‌کند”، افزود: در حال حاضر انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در فرانسه در جریان است و برای نخستین بار است که در گفتمان ما پیوند سیاسی با عربستان زیر سوال می‌رود.

مورن افزود: برجام فرصتی به وجود آورده که دیپلماسی منطقه‌ای و همکاری با اروپا بازسازی شود.

این سیاستمدار فرانسوی گفت: اینکه هیات های اروپایی به ایران سفر می کنند، صرفا برای تجارت نیست، بلکه این آگاهی ایجاد شده است که بدون ایران خیلی از مسائل پیش نخواهد رفت.

رییس حزب مرکزی جدید فرانسه (سوسیال لیبرال اروپایی) گفت: لازم است در این ملاقات ها اعتمادسازی شود و ما باید از تمام ظرفیت‌ها برای گفتگو با ایران استفاده کنیم.

مورن با بیان اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی “دوست صمیمی” دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب آمریکاست، افزود: گفتگوهای جدید با ایران به ویژه وقتی اهمیت پیدا می‌کند که می‌بینیم شخص جدیدی در واشنگتن بر سر کار آمده است.

مورن: برای نخستین بار است که در گفتمان ما پیوند سیاسی با عربستان زیر سوال می‌رود

دکتر سیدکمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی هم در این ملاقات اظهار داشت: ما معتقدیم قدرت ایران از سلاح هسته ای نیست، بلکه از دولت و مردم ایران است. به همین دلیل دنبال سلاح هسته ای نبوده ایم.

وی افزود: بنا بر فتوای رهبر معظم انقلاب، سلاح هسته‌ای حرام است. سلاح هسته‌ای باعث رقابت تسلیحاتی می‌شود. ای کاش پیشینیان شما هم که رژیم صهیونیستی را به سلاح هسته ای مسلح کردند، همین نظر را داشتند.

دکتر خرازی: کشورهایی که با پشتیبانی از داعش و النصره این بحران را آفریدند، باید پاسخگو باشند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: ما هم از اینکه توافقی حاصل شد و امکان همکاری بین ایران و 1+5 را پدید آورد، خوشحالیم.

دکتر خرازی تاکید کرد: ایران به عنوان کشوری با ثبات و متکی به حضور ملت در صحنه، می‌تواند نقش مهمی در ثبات و صلح در منطقه ایفا کند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه متاسفانه غرب در مقابل دخالت بیگانگان و توسعه تروریسم تحرک قابل توجهی نداشته است، گفت: ائتلافی تشکیل شد که حامیان تروریست ها جزو ائتلاف هستند. به همین جهت خنده‌دار است کسانی که خودشان این پدیده را به وجود آوردند، جزو ائتلاف باشند.

دکتر خرازی گفت: فرانسه به طور خاص زمانی از خود فعالیتی نشان داد که تروریست‌ها در خاک فرانسه فاجعه آفریدند. این گونه عملیات دولت و ملت فرانسه را بیدار کرد که متوجه گردند ریشه این حوادث در کجاست.

وی افزود: الان هم معتقدیم اگر دولت سوریه از هم بپاشد ناامنی بیشتری سراسر منطقه را در بر می‌گیرد و اروپا نیز در معرض خطرات امنیتی بیشتری قرار می‌گیرد.

رییس شورای راهبردی گفت: در لیبی قذافی آدم خوبی نبود، ولی توسل به زور باعث شد که با سقوط رژیم، دیگر حاکمیتی وجود نداشته باشد.

دکتر خرازی تصریح کرد: تصمیم در مورد آینده سوریه خوب است به خود مردم واگذار شود.

وی در بخش دیگری از این ملاقات، با بیان اینکه “در رابطه با مسئله کردی در منطقه ما، از نظرات بعضی از کشورهای اروپایی و از جمله فرانسه آگاه هستیم”، گفت: ما در ایران با اکراد مشکلی نداریم و در جغرافیای ایران فعال هستند. البته با گروه‌های تروریستی که از بیرون حمایت می‌شوند، مشکل داریم.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: در عراق نیز به مصلحت اقلیم کردستان نیست که خود را جدا از خاک عراق اعلام نماید، زیرا سرزمینی جدا و بسته خواهد شد که ثبات و امنیتی نخواهد داشت، زیرا چهار کشور اطراف آن با این استقلال مخالفند. مشکلات آنها را باید در قالب تمامیت ارضی عراق حل نمود.

دکتر خرازی گفت: استقلال کردستان بحران دیگری را در منطقه رقم می‌زند. الان ما در عراق با خطر تجزیه و ادامه درگیری بین اقوام مختلف روبرو هستیم. باید همه به وحدت عراق کمک کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *